A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947
Resumo: This article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers.
id UFOP-3_13a297843b9d69078279543021f80187
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1947
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling A reflection on problem solving in teacher education teaching MathematicsUna reflexión sobre la resolución de problemas en la formación de profesores que enseñan MatemáticasUma reflexão sobre resolução de problemas na formação de professores que ensinam MatemáticaTeaching- Learning-Assessment through Problem SolvingDiscussion PracticesActions of Mathematics teachersEnseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemasPrácticas de DiscusiónAcciones de profesores de MatemáticasEnsino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de ProblemasPráticas de DiscussãoAções de professores de MatemáticaThis article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers.Este artículo tiene como objetivo la construcción de una perspectiva diferenciada obre enseñanza de Matemáticas por medio de la resolución de problemas para profesores y futuros profesores. El estudio sigue una metodología de investigación de naturaleza cualitativa e interpretativa. En el desarrollo de las acciones se incentivaron registros escritos en portafolios con énfasis en el proceso de resolución de problemas. Dos problemas fueron seleccionados, para intervenciones en grupos de Educación Básica. El proceso estimuló a cuestionar sus propias respuestas, explorar ideas matemáticas, cuestionar el problema y sus maneras de encontrar la solución, hacer generalizaciones y transformar un determinado problema en nuevas situaciones-problema, adaptándolas a sus clases. Esto evidencia una concepción de enseñanza-aprendizaje obtenida por vía de acción reflexiva y compartida que construye conocimientos, perfeccionando la formación inicial y continuada de profesores de Matemáticas.Este artigo tem como objetivo a construção de uma perspectiva diferenciada sobre o ensino de Matemática por meio da resolução de problemas para professores e futuros professores. O estudo segue uma metodologia de investigação de natureza qualitativa e interpretativa. No desenvolvimento das ações, foram incentivados registros escritos em portfólios com ênfase no processo de resolução de problemas. Dois problemas foram selecionados para intervenções em turmas da Educação Básica. O processo estimulou-os a questionar suas próprias respostas, explorar ideias matemáticas, questionar o problema e seus modos de encontrar a solução, fazer generalizações e transformar um dado problema em novas situações-problema, adaptando-as para suas aulas. Isto evidencia uma concepção de ensino-aprendizagem obtida por via de ação reflexiva e compartilhada que constrói conhecimentos, aprimorando a formação inicial e continuada de professores de Matemática.Editora da UFOP2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/194710.33532/revemop.v1n3a07Revemop; v. 1 n. 3: set./dez. 2019; 458-4752596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/1673https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/4077https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia Sueli Fabiani2021-05-15T09:53:35Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1947Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:53:35Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
Una reflexión sobre la resolución de problemas en la formación de profesores que enseñan Matemáticas
Uma reflexão sobre resolução de problemas na formação de professores que ensinam Matemática
title A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
spellingShingle A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving
Discussion Practices
Actions of Mathematics teachers
Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas
Prácticas de Discusión
Acciones de profesores de Matemáticas
Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas
Práticas de Discussão
Ações de professores de Matemática
title_short A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
title_full A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
title_fullStr A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
title_full_unstemmed A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
title_sort A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
author Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
author_facet Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving
Discussion Practices
Actions of Mathematics teachers
Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas
Prácticas de Discusión
Acciones de profesores de Matemáticas
Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas
Práticas de Discussão
Ações de professores de Matemática
topic Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving
Discussion Practices
Actions of Mathematics teachers
Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas
Prácticas de Discusión
Acciones de profesores de Matemáticas
Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas
Práticas de Discussão
Ações de professores de Matemática
description This article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947
10.33532/revemop.v1n3a07
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947
identifier_str_mv 10.33532/revemop.v1n3a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/1673
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/4077
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 1 n. 3: set./dez. 2019; 458-475
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970895867904