A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947 |
Resumo: | This article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers. |
id |
UFOP-3_13a297843b9d69078279543021f80187 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1947 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
A reflection on problem solving in teacher education teaching MathematicsUna reflexión sobre la resolución de problemas en la formación de profesores que enseñan MatemáticasUma reflexão sobre resolução de problemas na formação de professores que ensinam MatemáticaTeaching- Learning-Assessment through Problem SolvingDiscussion PracticesActions of Mathematics teachersEnseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemasPrácticas de DiscusiónAcciones de profesores de MatemáticasEnsino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de ProblemasPráticas de DiscussãoAções de professores de MatemáticaThis article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers.Este artículo tiene como objetivo la construcción de una perspectiva diferenciada obre enseñanza de Matemáticas por medio de la resolución de problemas para profesores y futuros profesores. El estudio sigue una metodología de investigación de naturaleza cualitativa e interpretativa. En el desarrollo de las acciones se incentivaron registros escritos en portafolios con énfasis en el proceso de resolución de problemas. Dos problemas fueron seleccionados, para intervenciones en grupos de Educación Básica. El proceso estimuló a cuestionar sus propias respuestas, explorar ideas matemáticas, cuestionar el problema y sus maneras de encontrar la solución, hacer generalizaciones y transformar un determinado problema en nuevas situaciones-problema, adaptándolas a sus clases. Esto evidencia una concepción de enseñanza-aprendizaje obtenida por vía de acción reflexiva y compartida que construye conocimientos, perfeccionando la formación inicial y continuada de profesores de Matemáticas.Este artigo tem como objetivo a construção de uma perspectiva diferenciada sobre o ensino de Matemática por meio da resolução de problemas para professores e futuros professores. O estudo segue uma metodologia de investigação de natureza qualitativa e interpretativa. No desenvolvimento das ações, foram incentivados registros escritos em portfólios com ênfase no processo de resolução de problemas. Dois problemas foram selecionados para intervenções em turmas da Educação Básica. O processo estimulou-os a questionar suas próprias respostas, explorar ideias matemáticas, questionar o problema e seus modos de encontrar a solução, fazer generalizações e transformar um dado problema em novas situações-problema, adaptando-as para suas aulas. Isto evidencia uma concepção de ensino-aprendizagem obtida por via de ação reflexiva e compartilhada que constrói conhecimentos, aprimorando a formação inicial e continuada de professores de Matemática.Editora da UFOP2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/194710.33532/revemop.v1n3a07Revemop; v. 1 n. 3: set./dez. 2019; 458-4752596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/1673https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/4077https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia Sueli Fabiani2021-05-15T09:53:35Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1947Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:53:35Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics Una reflexión sobre la resolución de problemas en la formación de profesores que enseñan Matemáticas Uma reflexão sobre resolução de problemas na formação de professores que ensinam Matemática |
title |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
spellingShingle |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics Marcatto, Flávia Sueli Fabiani Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving Discussion Practices Actions of Mathematics teachers Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas Prácticas de Discusión Acciones de profesores de Matemáticas Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas Práticas de Discussão Ações de professores de Matemática |
title_short |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
title_full |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
title_fullStr |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
title_full_unstemmed |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
title_sort |
A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics |
author |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
author_facet |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving Discussion Practices Actions of Mathematics teachers Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas Prácticas de Discusión Acciones de profesores de Matemáticas Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas Práticas de Discussão Ações de professores de Matemática |
topic |
Teaching- Learning-Assessment through Problem Solving Discussion Practices Actions of Mathematics teachers Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación a través de la resolución de problemas Prácticas de Discusión Acciones de profesores de Matemáticas Ensino-Aprendizagem-Avaliação por meio da Resolução de Problemas Práticas de Discussão Ações de professores de Matemática |
description |
This article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947 10.33532/revemop.v1n3a07 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.v1n3a07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/1673 https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1947/4077 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 1 n. 3: set./dez. 2019; 458-475 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068970895867904 |