Chi-square Reference Meanings: a Historical-epistemological Overview

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lugo-Armenta, Jesus Guadalupe
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pino-Fan, Luis Roberto, Ruiz Hernandez, Blanca Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4880
Resumo: The present article shows a historical-epistemological study on the Chi-square statistic. In which theoretical-methodological notions from the Onto-Semiotic Approach (OSA) of mathematical cognition and instruction were used to identify four problems that have been key to the evolution of the Chi-square statistic: the Goodness-of-fit-test, the test of independence, the test of homogeneity and distribution. Furthermore, various meanings of the Chi-square statistic were recognized in the mathematical-statistical practices that are used to solve each of those problems. These meanings could help to establish epistemic criteria that allow, on the one hand, to propose progressive levels of inferential reasoning for the statistic (from informal to formal); and on the other hand, to design tasks oriented to promote the understanding of the diverse meanings of the Chi-square.
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spelling Chi-square Reference Meanings: a Historical-epistemological OverviewSignificados de Referencia del Estadístico Chi-cuadrada: una Mirada Histórico-epistemológicaSignificados de Referência da Estatística Qui-quadrado: um Olhar Histórico-epistemológicoChi-squarehistory and epistemologyinferential reasoningmeaningsstatistics educationChi-cuadradaHistoria y epistemologíaRazonamiento inferencialSignificadosEducación estadísticaQui-quadradoHistória e epistemologiaRaciocínio inferencialSignificadosEducação estatísticaThe present article shows a historical-epistemological study on the Chi-square statistic. In which theoretical-methodological notions from the Onto-Semiotic Approach (OSA) of mathematical cognition and instruction were used to identify four problems that have been key to the evolution of the Chi-square statistic: the Goodness-of-fit-test, the test of independence, the test of homogeneity and distribution. Furthermore, various meanings of the Chi-square statistic were recognized in the mathematical-statistical practices that are used to solve each of those problems. These meanings could help to establish epistemic criteria that allow, on the one hand, to propose progressive levels of inferential reasoning for the statistic (from informal to formal); and on the other hand, to design tasks oriented to promote the understanding of the diverse meanings of the Chi-square.El presente artículo muestra un estudio de tipo histórico-epistemológico sobre el estadístico Chi-cuadrado. Para ello, se utilizan algunas nociones teórico-metodológicas del Enfoque Onto-Semiótico (EOS) del conocimiento y la instrucción matemática, las cuales nos permitieron identificar cuatro problemáticas que han resultado clave para la evolución del estadístico Chi-cuadrada: prueba de bondad de ajuste, prueba de independencia, prueba de homogeneidad y distribución. Además, en las prácticas matemáticas-estadísticas llevadas a cabo para resolver cada una de estas problemáticas, se identificaron diversos significados del estadístico Chi-cuadrada, los cuales permitirán establecer criterios epistemológicos que permitan, por un lado, proponer niveles progresivos (de lo informal a lo formal) del razonamiento inferencial para dicho estadístico; y por otro, diseñar tareas orientadas a promover la comprensión de los diversos significados de la Chi-cuadrada.Este artigo apresenta um estudo histórico-epistemológico sobre a estatístico Qui-quadrado. Para tanto, são utilizadas algumas noções teórico-metodológicas da Abordagem Onto-Semiótica (EOS) do conhecimento e do ensino matemático, que nos permitiram identificar quatro problemas que têm sido fundamentais para a evolução da estatística Qui-quadrado: teste de adequação, teste de independência, teste de homogeneidade e distribuição. Além disso, nas práticas matemático-estatísticas realizadas para resolver cada um destes problemas, foram identificados vários significados da estatística Qui-quadrado, o que permitirá estabelecer critérios epistemológicos que permitem, por um lado, propor níveis progressivos (do informal ao formal) do raciocínio inferencial para a referida estatística; e por outro lado, desenhar tarefas que visem promover a compreensão dos diversos significados do Qui-quadrado.Editora da UFOP2021-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/488010.33532/revemop.e202108Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021082596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPenghttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4880/3774Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLugo-Armenta, Jesus GuadalupePino-Fan, Luis RobertoRuiz Hernandez, Blanca Rosa2021-06-23T17:21:39Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4880Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-06-23T17:21:39Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
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