PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Da Silva, Luciene Amaral
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: dos Santos, Inalda Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1596
Resumo: The article is part of a research that sought to analyze the obstacles encountered in the development of the National Education Plan based on the observation of the presence of society's participation in the planning of educational public policies. For this, a document analysis was carried out based on the materialization of the documents, seeking to locate in the structure how the theme of participation was presented by the formulators of public policies and which conception of participation is defended by the government. The research pointed out that the current participation format of society is weakened by the lack of conditions that prepare society to act effectively.
id UFOPA-1_0b886643ef43a3c03b2440801db2fb52
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1596
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse Planejamento Participativo. Plano Nacional. Política Pública. Conflitos de Interesse.The article is part of a research that sought to analyze the obstacles encountered in the development of the National Education Plan based on the observation of the presence of society's participation in the planning of educational public policies. For this, a document analysis was carried out based on the materialization of the documents, seeking to locate in the structure how the theme of participation was presented by the formulators of public policies and which conception of participation is defended by the government. The research pointed out that the current participation format of society is weakened by the lack of conditions that prepare society to act effectively.El artículo es parte de una investigación que buscó analizar los obstáculos encontrados en el desarrollo del Plan Nacional de Educación a partir de la observación de la presencia de la participación de la sociedad en la planificación de las políticas públicas educativas. Para ello, se realizó un análisis documental a partir de la materialización de los documentos, buscando ubicar en la estructura cómo el tema de participación fue presentado por los formuladores de políticas públicas y qué concepción de participación defiende el gobierno. La investigación señaló que el formato actual de participación de la sociedad se ve debilitado por la falta de condiciones que preparen a la sociedad para actuar con eficacia.  O artigo é parte de uma pesquisa que buscou analisar os percalços travados na trajetória de elaboração do Plano Nacional de Educação a partir da observação da  presença da participação da sociedade no planejamento de políticas públicas educacionais. Para isso, foi feito análise documenta a partir da materialização dos documentos buscando localizar na estrutura como a temática da partiicpação foi apresnetada pelos formuladores de políticas públicas e que concepção de participação é defendida pelo governo. A pesquisa apontou que o formato de atual de participação da sociedade enocntra-se fragilizado por falta de condições que preparem a sociedade para atuar de forma eficaz.  Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/159610.24065/2237-9460.2021v11n1ID1596Revista Exitus; v. 11 (2021); e0202052237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1596/1066Copyright (c) 2021 Luciene Amaral Da Silva, Inalda Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva, Luciene Amaraldos Santos, Inalda Maria 2021-10-18T20:22:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1596Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:26.708523Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
title PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
spellingShingle PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
Da Silva, Luciene Amaral
Planejamento Participativo. Plano Nacional. Política Pública. Conflitos de Interesse.
title_short PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
title_full PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
title_fullStr PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
title_full_unstemmed PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
title_sort PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO: o plano nacional de educação como arena de conflitos e interesse
author Da Silva, Luciene Amaral
author_facet Da Silva, Luciene Amaral
dos Santos, Inalda Maria
author_role author
author2 dos Santos, Inalda Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Silva, Luciene Amaral
dos Santos, Inalda Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento Participativo. Plano Nacional. Política Pública. Conflitos de Interesse.
topic Planejamento Participativo. Plano Nacional. Política Pública. Conflitos de Interesse.
description The article is part of a research that sought to analyze the obstacles encountered in the development of the National Education Plan based on the observation of the presence of society's participation in the planning of educational public policies. For this, a document analysis was carried out based on the materialization of the documents, seeking to locate in the structure how the theme of participation was presented by the formulators of public policies and which conception of participation is defended by the government. The research pointed out that the current participation format of society is weakened by the lack of conditions that prepare society to act effectively.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1596
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1596
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1596
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1596
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1596/1066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luciene Amaral Da Silva, Inalda Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luciene Amaral Da Silva, Inalda Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020205
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039037636608