ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748 |
Resumo: | In this article, reflections built during the thesis of doctorate on education, when it was chosen the (auto)biographical narrative path, are presented as a way of investigating the research on lettering agents in schools located in border areas, in view of the sensible and shared human rationality (BRAGANÇA, 2011), presented in this theoretic-methodological approach. The reflections based on this approach showed experiential dimensions from a literacy teacher, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire, in border regions in Brazil, from reflexive linguistic practices. Furthermore, it was observed that the knowledge construction is directly implicated on the subject involvement with their own identity process, allowing them to sum to their consciousness, discoveries, meanings and learnings that are primary to the learning process. We will base these reflections on bibliographic studies, which grant a formative character to the study. |
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ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADASNarrativa (auto)biográfica. Formação docente. Prática de linguagem. Pesquisa.In this article, reflections built during the thesis of doctorate on education, when it was chosen the (auto)biographical narrative path, are presented as a way of investigating the research on lettering agents in schools located in border areas, in view of the sensible and shared human rationality (BRAGANÇA, 2011), presented in this theoretic-methodological approach. The reflections based on this approach showed experiential dimensions from a literacy teacher, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire, in border regions in Brazil, from reflexive linguistic practices. Furthermore, it was observed that the knowledge construction is directly implicated on the subject involvement with their own identity process, allowing them to sum to their consciousness, discoveries, meanings and learnings that are primary to the learning process. We will base these reflections on bibliographic studies, which grant a formative character to the study.Em este artículo presentaremos reflejos hechos mientras la tesis de doctorado en educacion estava siendo escrito. En aquel momiento se optó por el enfoque narrativo (auto)biográfico como camino para la investigacion a respecto de los agentes de letramento en escuelas de frontera, especialmente cuanto la racionalidad humana, sensible y compartido (BRAGANÇA, 2011) presentado por este enfoque teórico-metodológico. Los reflejos anclados em el acercamento tienen dimensiones experienciales de una profesora de alfabetización que nos permitió compreender la formación y el saber hacer de la docencia en la region fronteriza de Brasil, a partir de prácticas linguísticas reflexivas. Además, se observó que la construcción del conocimiento está directamente involucrada en la participación del sujeto con su proceso de identidad, permitiéndole integrarse a la consciencia, descubrimientos, significados y aprendizajes, que son esenciales para el aprendizaje. Basaremos estas reflexiones en estudios bibliográficos que dan al estudio um carácter formativo.Interessa, neste artigo, apresentar reflexões tecidas durante a escrita da tese de doutorado em Educação, quando optou-se pela abordagem narrativa (auto)biográfica como caminho de investigação da pesquisa sobre agentes de letramento em escolas de fronteira, tendo em vista a racionalidade humana, sensível e compartilhada (BRAGANÇA, 2014) apresentada por essa abordagem teórica-metodológica. As reflexões ancoradas na abordagem apresentaram dimensões experienciais de uma professora alfabetizadora que nos permitiram compreender a formação e o saber fazer docente a partir de práticas linguísticas reflexivas. Além disso, observou-se que a construção do conhecimento está implicada diretamente no envolvimento do sujeito com seu processo biocognitivo, permitindo-lhe integrar à consciência, descobertas, significados e aprendizados que são primordiais numa pesquisa. Fundamentaremos essas reflexões em estudos bibliográficos que conferem às narrativas o potencial formativo do sujeito de uma pesquisa, articulando ação e reflexão através de um movimento subjetivo e autorreflexivo.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/174810.24065/2237-9460.2022v12n1ID1748Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220762237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748/1290Copyright (c) 2022 Janaina Moreira Pacheco de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Pacheco de Souza, Janaina2022-03-09T20:37:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1748Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:29.762533Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
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