ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Pacheco de Souza, Janaina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748
Resumo: In this article, reflections built during the thesis of doctorate on education, when it was chosen the (auto)biographical narrative path, are presented as a way of investigating the research on lettering agents in schools located in border areas, in view of the sensible and shared human rationality (BRAGANÇA, 2011), presented in this theoretic-methodological approach.  The reflections based on this approach showed experiential dimensions from a literacy teacher, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire, in border regions in Brazil, from reflexive linguistic practices. Furthermore, it was observed that the knowledge construction is directly implicated on the subject involvement with their own identity process, allowing them to sum to their consciousness, discoveries, meanings and learnings that are primary to the learning process. We will base these reflections on bibliographic studies, which grant a formative character to the study.
id UFOPA-1_c0070fd832e3beaa042fbf19b1be2c7e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1748
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADASNarrativa (auto)biográfica. Formação docente. Prática de linguagem. Pesquisa.In this article, reflections built during the thesis of doctorate on education, when it was chosen the (auto)biographical narrative path, are presented as a way of investigating the research on lettering agents in schools located in border areas, in view of the sensible and shared human rationality (BRAGANÇA, 2011), presented in this theoretic-methodological approach.  The reflections based on this approach showed experiential dimensions from a literacy teacher, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire, in border regions in Brazil, from reflexive linguistic practices. Furthermore, it was observed that the knowledge construction is directly implicated on the subject involvement with their own identity process, allowing them to sum to their consciousness, discoveries, meanings and learnings that are primary to the learning process. We will base these reflections on bibliographic studies, which grant a formative character to the study.Em este artículo presentaremos reflejos hechos mientras la tesis de doctorado en educacion estava siendo escrito. En aquel momiento se optó por el enfoque narrativo (auto)biográfico como camino para la investigacion a respecto de los agentes de letramento en escuelas de frontera, especialmente cuanto la racionalidad humana, sensible y compartido (BRAGANÇA, 2011) presentado por este enfoque teórico-metodológico. Los reflejos anclados em el acercamento tienen dimensiones experienciales de una profesora de alfabetización que nos permitió compreender la formación y el saber hacer de la docencia en la region fronteriza de Brasil, a partir de prácticas linguísticas reflexivas. Además, se observó que la construcción del conocimiento está directamente involucrada en la participación del sujeto con su proceso de identidad, permitiéndole integrarse a la consciencia, descubrimientos, significados y aprendizajes, que son esenciales para el aprendizaje. Basaremos estas reflexiones en estudios bibliográficos que dan al estudio um carácter formativo.Interessa, neste artigo, apresentar reflexões tecidas durante a escrita da tese de doutorado em Educação, quando optou-se pela abordagem narrativa (auto)biográfica como caminho de investigação da pesquisa sobre agentes de letramento em escolas de fronteira, tendo em vista a racionalidade humana, sensível e compartilhada (BRAGANÇA, 2014) apresentada por essa abordagem teórica-metodológica. As reflexões ancoradas na abordagem apresentaram dimensões experienciais de uma professora alfabetizadora que nos permitiram compreender a formação e o saber fazer docente a partir de práticas linguísticas reflexivas. Além disso, observou-se que a construção do conhecimento está implicada diretamente no envolvimento do sujeito com seu processo biocognitivo, permitindo-lhe integrar à consciência, descobertas, significados e aprendizados que são primordiais numa pesquisa. Fundamentaremos essas reflexões em estudos bibliográficos que  conferem às narrativas o potencial formativo do sujeito de uma pesquisa, articulando ação e reflexão através de um movimento subjetivo e autorreflexivo.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/174810.24065/2237-9460.2022v12n1ID1748Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220762237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748/1290Copyright (c) 2022 Janaina Moreira Pacheco de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Pacheco de Souza, Janaina2022-03-09T20:37:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1748Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:29.762533Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
title ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
spellingShingle ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
Moreira Pacheco de Souza, Janaina
Narrativa (auto)biográfica. Formação docente. Prática de linguagem. Pesquisa.
title_short ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
title_full ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
title_fullStr ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
title_full_unstemmed ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
title_sort ANÁLISE DE UMA PRÁTICA DOCENTE REFLEXIVA A PARTIR DE UM CENÁRIO DE LÍNGUAS E IDENTIDADES CERCEADAS
author Moreira Pacheco de Souza, Janaina
author_facet Moreira Pacheco de Souza, Janaina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Pacheco de Souza, Janaina
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativa (auto)biográfica. Formação docente. Prática de linguagem. Pesquisa.
topic Narrativa (auto)biográfica. Formação docente. Prática de linguagem. Pesquisa.
description In this article, reflections built during the thesis of doctorate on education, when it was chosen the (auto)biographical narrative path, are presented as a way of investigating the research on lettering agents in schools located in border areas, in view of the sensible and shared human rationality (BRAGANÇA, 2011), presented in this theoretic-methodological approach.  The reflections based on this approach showed experiential dimensions from a literacy teacher, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire, in border regions in Brazil, from reflexive linguistic practices. Furthermore, it was observed that the knowledge construction is directly implicated on the subject involvement with their own identity process, allowing them to sum to their consciousness, discoveries, meanings and learnings that are primary to the learning process. We will base these reflections on bibliographic studies, which grant a formative character to the study.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1748
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1748/1290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Janaina Moreira Pacheco de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Janaina Moreira Pacheco de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 12 (2022); e022076
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039642664960