APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675 |
Resumo: | The closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space. |
id |
UFOPA-1_dfe28da5df759f28c4fe694396474080 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1675 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURALNinõsEscuela UrbanaRuralChildrenUrban schoolRuralCriançaEscola urbanaRuralThe closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space.El cierre de escuelas y la provisión de plazas para niños de las zonas rurales en el centro urbano componen la política educativa adoptada por los municipios brasileños. El objetivo del estudio fue comprender la apropiación de los espacios escolares urbanos por niños rurales entre 6 y 8 años. La investigación fue realizada por el concepto de apropiación del espacio de la Psicología Ambiental y por el marco teórico-metodológico vigotskiano. Participaron cinco niños matriculados en 1º y 2º año de una escuela primaria que recibe niños de zonas rurales. Los instrumentos utilizados fueron: círculos de conversación sobre espacios escolares; dibujos; fotografías y conversaciones individuales sobre ellos. Se pudo aprehender que elementos rurales, como plantas y pequeños animales, estaban presentes en el proceso de apropiación del espacio y que el juego y la imaginación, incluso con impedimentos físicos o sociales del espacio, aparecían como fundamentales para facilitar el uso del espacio.O fechamento de escolas e a oferta de vagas para crianças de área rural no centro urbano compõem a política educacional que vem sendo adotada por municípios brasileiros. O objetivo do estudo foi compreender a apropriação dos espaços escolares urbanos por crianças de área rural entre 6 e 8 anos de idade. A pesquisa pautou-se pelo conceito de apropriação do espaço da Psicologia Ambiental e do referencial teórico-metodológico vigotskiano. Participaram da pesquisa cinco crianças matriculadas no 1º e 2° ano do Ensino Fundamental de uma escola que recebe crianças de área rural. Os instrumentos utilizados foram: rodas de conversa sobre os espaços da escola; desenhos; fotografias e conversas individuais sobre elas. Pôde-se apreender que elementos do rural, como a plantas e pequenos animais, fizeram-se presentes no processo de apropriação do espaço e que a brincadeira e a imaginação, mesmo com impedimentos do espaço físico ou social, apareceram como fundamentais na facilitação do uso do espaço.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/167510.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675Revista Exitus; v. 11 (2021); e0202022237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675/1063Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStencel, Leticia MicheleSoares da Silva, Ana Paula2021-10-13T19:55:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1675Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:28.198339Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
title |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
spellingShingle |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL Stencel, Leticia Michele Ninõs Escuela Urbana Rural Children Urban school Rural Criança Escola urbana Rural |
title_short |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
title_full |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
title_fullStr |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
title_full_unstemmed |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
title_sort |
APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL |
author |
Stencel, Leticia Michele |
author_facet |
Stencel, Leticia Michele Soares da Silva, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Soares da Silva, Ana Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stencel, Leticia Michele Soares da Silva, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ninõs Escuela Urbana Rural Children Urban school Rural Criança Escola urbana Rural |
topic |
Ninõs Escuela Urbana Rural Children Urban school Rural Criança Escola urbana Rural |
description |
The closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675/1063 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020202 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039553536000 |