APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stencel, Leticia Michele
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares da Silva, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675
Resumo: The closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space.
id UFOPA-1_dfe28da5df759f28c4fe694396474080
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1675
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURALNinõsEscuela UrbanaRuralChildrenUrban schoolRuralCriançaEscola urbanaRuralThe closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space.El cierre de escuelas y la provisión de plazas para niños de las zonas rurales en el centro urbano componen la política educativa adoptada por los municipios brasileños. El objetivo del estudio fue comprender la apropiación de los espacios escolares urbanos por niños rurales entre 6 y 8 años. La investigación fue realizada por el concepto de apropiación del espacio de la Psicología Ambiental y por el marco teórico-metodológico vigotskiano. Participaron cinco niños matriculados en 1º y 2º año de una escuela primaria que recibe niños de zonas rurales. Los instrumentos utilizados fueron: círculos de conversación sobre espacios escolares; dibujos; fotografías y conversaciones individuales sobre ellos. Se pudo aprehender que elementos rurales, como plantas y pequeños animales, estaban presentes en el proceso de apropiación del espacio y que el juego y la imaginación, incluso con impedimentos físicos o sociales del espacio, aparecían como fundamentales para facilitar el uso del espacio.O fechamento de escolas e a oferta de vagas para crianças de área rural no centro urbano compõem a política educacional que vem sendo adotada por municípios brasileiros. O objetivo do estudo foi compreender a apropriação dos espaços escolares urbanos por crianças de área rural entre 6 e 8 anos de idade. A pesquisa pautou-se pelo conceito de apropriação do espaço da Psicologia Ambiental e do referencial teórico-metodológico vigotskiano. Participaram da pesquisa cinco crianças matriculadas no 1º e 2° ano do Ensino Fundamental de uma escola que recebe crianças de área rural. Os instrumentos utilizados foram: rodas de conversa sobre os espaços da escola; desenhos; fotografias e conversas individuais sobre elas. Pôde-se apreender que elementos do rural, como a plantas e pequenos animais, fizeram-se presentes no processo de apropriação do espaço e que a brincadeira e a imaginação, mesmo com impedimentos do espaço físico ou social, apareceram como fundamentais na facilitação do uso do espaço.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/167510.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675Revista Exitus; v. 11 (2021); e0202022237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675/1063Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStencel, Leticia MicheleSoares da Silva, Ana Paula2021-10-13T19:55:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1675Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:28.198339Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
title APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
spellingShingle APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
Stencel, Leticia Michele
Ninõs
Escuela Urbana
Rural
Children
Urban school
Rural
Criança
Escola urbana
Rural
title_short APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
title_full APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
title_fullStr APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
title_full_unstemmed APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
title_sort APROPRIAÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR URBANO POR CRIANÇAS DE ÁREA RURAL
author Stencel, Leticia Michele
author_facet Stencel, Leticia Michele
Soares da Silva, Ana Paula
author_role author
author2 Soares da Silva, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stencel, Leticia Michele
Soares da Silva, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Ninõs
Escuela Urbana
Rural
Children
Urban school
Rural
Criança
Escola urbana
Rural
topic Ninõs
Escuela Urbana
Rural
Children
Urban school
Rural
Criança
Escola urbana
Rural
description The closure of schools and the provision of places for children from rural areas in the urban center is the educational policy that was adopted by Brazilian municipalities. The aim of the study was to understand the appropriation of urban school spaces by rural children between 6 and 8 years of age. The research was guided by the concept of appropriation of the space of Environmental Psychology and the vigotskian theoretical-methodological references. Participated five children in the 1st and 2nd year of an elementary school that receives children from rural areas. The instruments used were: conversation circles about school spaces; drawings; photographs and individual conversations about them. It was possible to apprehend that rural elements, such as plants and small animals, were present in the process of appropriation of space and that games and imagination, even with physical or social space impediments, appeared as fundamental in facilitating the use of space.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1675/1063
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Leticia Michele Stencel, Ana Paula Soares da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020202
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039553536000