Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Lucas Pereira de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Canha, Bruno Gomes, Ramos, Danilo Cabral, Silva, Nello Pereira da, Silva, Kelly Cristina Lopes da, Bernardo, Valéria Guimarães, Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2069
Resumo: Objective: To conduct a theoretical reflection on the experience of nursing students in a group of health education, in Campinas-SP, having as theoretical and methodological referential the Dialogical Model. Data Synthesis: This was an experience report, conducted in a Health Center of Southwest Health District, located in Campinas-SP, in the period from August to December 2009. This group was divided into 04 subgroups of on average 60 users each, being held diagnostic evaluation, identification of issues to be worked with users and planning and execution of group dynamics. The methodology developed in the educational activities was based on the theoretical Dialogical Model of Health Education. By means of group dynamics three changes were promoted in the way in which health education is thought and conducted: i) from a biologicist focus to the multidimensional apprehension of the individual; ii) through sharing, we learn: the principle of bidirectionality; iii) to know, not to know or do we know? The principle of symmetry. Conclusions: The viability and operability of the Dialogic Model for health education interventions is demonstrated.
id UFOR-2_2f608d2b0e271e191182c636d7c97e83
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/2069
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180A experiência de estudantes de enfermagem em um grupo de educação em saúde: uma abordagem dialógica - doi:10.5020/18061230.2011.p180Educação em SaúdePromoção da SaúdeAtenção Primária à Saúde. Enfermagem em Saúde Comunitária.Objective: To conduct a theoretical reflection on the experience of nursing students in a group of health education, in Campinas-SP, having as theoretical and methodological referential the Dialogical Model. Data Synthesis: This was an experience report, conducted in a Health Center of Southwest Health District, located in Campinas-SP, in the period from August to December 2009. This group was divided into 04 subgroups of on average 60 users each, being held diagnostic evaluation, identification of issues to be worked with users and planning and execution of group dynamics. The methodology developed in the educational activities was based on the theoretical Dialogical Model of Health Education. By means of group dynamics three changes were promoted in the way in which health education is thought and conducted: i) from a biologicist focus to the multidimensional apprehension of the individual; ii) through sharing, we learn: the principle of bidirectionality; iii) to know, not to know or do we know? The principle of symmetry. Conclusions: The viability and operability of the Dialogic Model for health education interventions is demonstrated.Objetivo: Fazer uma reflexão teórica sobre a experiência de estudantes de Enfermagem em um grupo de educação em saúde, no município de Campinas-SP, tendo como referencial teórico-metodológico o Modelo Dialógico. Síntese dos Dados: Tratou-se de um relato de experiência, realizado em um Centro de Saúde do Distrito de Saúde Sudoeste, no município de Campinas-SP, no período de agosto a dezembro de 2009. Este Grupo foi dividido em 04 subgrupos de, em média, 60 usuários cada, sendo realizadas avaliação diagnóstica; identificação de temáticas a serem trabalhadas com os usuários e planejamento e execução de dinâmicas de grupo. A metodologia desenvolvida nas atividades educativas baseava-se no referencial teórico do Modelo Dialógico de Educação em Saúde. Por meio das dinâmicas de grupo, promoveram-se três mudanças na forma de pensar e fazer educação em saúde: i) do enfoque biologicista à apreensão multidimensional do indivíduo; ii) ao compartilhar, nós aprendemos: o princípio da bidirecionalidade; e iii) saber, não-saber ou sabemos? O princípio da simetria. Conclusão: Demonstra-se a viabilidade e operacionalidade do Modelo Dialógico para intervenções educativas em saúdeUniversidade de Fortaleza2012-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/206910.5020/2069Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 24 No. 2 (2011); 180-188Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 24 Núm. 2 (2011); 180-188Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 24 n. 2 (2011); 180-1881806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2069/2362Melo, Lucas Pereira deCanha, Bruno GomesRamos, Danilo CabralSilva, Nello Pereira daSilva, Kelly Cristina Lopes daBernardo, Valéria GuimarãesRibeiro, Luciana Cristina dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-01-20T15:25:44Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/2069Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2012-01-20T15:25:44Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
A experiência de estudantes de enfermagem em um grupo de educação em saúde: uma abordagem dialógica - doi:10.5020/18061230.2011.p180
title Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
spellingShingle Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
Melo, Lucas Pereira de
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Atenção Primária à Saúde. Enfermagem em Saúde Comunitária.
title_short Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
title_full Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
title_fullStr Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
title_full_unstemmed Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
title_sort Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach - doi:10.5020/18061230.2011.p180
author Melo, Lucas Pereira de
author_facet Melo, Lucas Pereira de
Canha, Bruno Gomes
Ramos, Danilo Cabral
Silva, Nello Pereira da
Silva, Kelly Cristina Lopes da
Bernardo, Valéria Guimarães
Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
author_role author
author2 Canha, Bruno Gomes
Ramos, Danilo Cabral
Silva, Nello Pereira da
Silva, Kelly Cristina Lopes da
Bernardo, Valéria Guimarães
Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Lucas Pereira de
Canha, Bruno Gomes
Ramos, Danilo Cabral
Silva, Nello Pereira da
Silva, Kelly Cristina Lopes da
Bernardo, Valéria Guimarães
Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Atenção Primária à Saúde. Enfermagem em Saúde Comunitária.
topic Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Atenção Primária à Saúde. Enfermagem em Saúde Comunitária.
description Objective: To conduct a theoretical reflection on the experience of nursing students in a group of health education, in Campinas-SP, having as theoretical and methodological referential the Dialogical Model. Data Synthesis: This was an experience report, conducted in a Health Center of Southwest Health District, located in Campinas-SP, in the period from August to December 2009. This group was divided into 04 subgroups of on average 60 users each, being held diagnostic evaluation, identification of issues to be worked with users and planning and execution of group dynamics. The methodology developed in the educational activities was based on the theoretical Dialogical Model of Health Education. By means of group dynamics three changes were promoted in the way in which health education is thought and conducted: i) from a biologicist focus to the multidimensional apprehension of the individual; ii) through sharing, we learn: the principle of bidirectionality; iii) to know, not to know or do we know? The principle of symmetry. Conclusions: The viability and operability of the Dialogic Model for health education interventions is demonstrated.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2069
10.5020/2069
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2069
identifier_str_mv 10.5020/2069
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2069/2362
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 24 No. 2 (2011); 180-188
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 24 Núm. 2 (2011); 180-188
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 24 n. 2 (2011); 180-188
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844177164730368