Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
DOI: | 10.5020/330 |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330 |
Resumo: | Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality. |
id |
UFOR-2_6a5068c170b8a849a47bada34ea2ff05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/330 |
network_acronym_str |
UFOR-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
spelling |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39Jogos eletrônicos: apreensão de estratégias de aprendizagem - doi: 10.5020/18061230.2003.p39Jogos eletrônicosEstratégias de aprendizagemCultura lúdica.Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality.Os jogos eletrônicos e principalmente o videogame têm-se mostrado uma tendência importante para o ato de brincar da criança brasileira, estando inserido na cultura lúdica que associa a tecnologia atual aos brinquedos e às brincadeiras tradicionais, estes últimos tendo preservado o seu espaço. Devido a este fato, decidiu-se estudar alternativas de utilização do videogame pelo terapeuta ocupacional, sendo extensivo ao educador e aos pais, visando à prevenção de dificuldades de aprendizagem através da apreensão de estratégias de aprendizagem. Para tanto, este estudo se fundamentou nas idéias de Vigotski e Chadwick. Efetuou-se investigação com um enfoque dialético, do tipo descritiva, de natureza qualitativa e quantitativa, tendo, como técnica de coleta de dados, a entrevista semi-estruturada, a observação direta e o grupo focal, aplicados a uma amostra do tipo intencional, constituída por 60 crianças: 30 de 4 a 6 anos e 30 entre 7 e 8 anos, em 3 locadoras de videogame, nas cidades de Fortaleza e Quixadá, no Estado do Ceará. A investigação possibilitou a determinação de que o videogame jogado em grupo favorece a apreensão de estratégias de aprendizagem, de processamento, afetivas e a metacognição, podendo constituir-se em excelente recurso no sentido de prevenir dificuldades de aprendizagem e capacitar a criança para a sua realidade.Universidade de Fortaleza2012-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/33010.5020/330Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 16 No. 1 (2003); 39-48Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 16 Núm. 1 (2003); 39-48Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 16 n. 1 (2003); 39-481806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330/2032Munguba, Marilene CalderaroValdés, Maria Teresa MorenoMatos, Vânia Cordeiro deSilva, Carlos Antonio Bruno dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-01-10T12:16:45Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/330Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2012-01-10T12:16:45Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 Jogos eletrônicos: apreensão de estratégias de aprendizagem - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
title |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
spellingShingle |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 Munguba, Marilene Calderaro Jogos eletrônicos Estratégias de aprendizagem Cultura lúdica. Munguba, Marilene Calderaro Jogos eletrônicos Estratégias de aprendizagem Cultura lúdica. |
title_short |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
title_full |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
title_fullStr |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
title_full_unstemmed |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
title_sort |
Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39 |
author |
Munguba, Marilene Calderaro |
author_facet |
Munguba, Marilene Calderaro Munguba, Marilene Calderaro Valdés, Maria Teresa Moreno Matos, Vânia Cordeiro de Silva, Carlos Antonio Bruno da Valdés, Maria Teresa Moreno Matos, Vânia Cordeiro de Silva, Carlos Antonio Bruno da |
author_role |
author |
author2 |
Valdés, Maria Teresa Moreno Matos, Vânia Cordeiro de Silva, Carlos Antonio Bruno da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Munguba, Marilene Calderaro Valdés, Maria Teresa Moreno Matos, Vânia Cordeiro de Silva, Carlos Antonio Bruno da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos eletrônicos Estratégias de aprendizagem Cultura lúdica. |
topic |
Jogos eletrônicos Estratégias de aprendizagem Cultura lúdica. |
description |
Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Peer-reviewed Article" "Avaliado pelos pares" "Avaliado pelos pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330 10.5020/330 |
url |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330 |
identifier_str_mv |
10.5020/330 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330/2032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 16 No. 1 (2003); 39-48 Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 16 Núm. 1 (2003); 39-48 Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 16 n. 1 (2003); 39-48 1806-1230 reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde instname:Universidade de Fortaleza (Unifor) instacron:UFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (Unifor) |
instacron_str |
UFOR |
institution |
UFOR |
reponame_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
collection |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822182598289391616 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5020/330 |