Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847 |
Resumo: | Objective: To understand the perception and utilization of health education for the rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare. Methods: Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education in rational medicines use. Results: The results showed that the physicians’ perception of the concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease, the drug, and to the patient and community. Conclusion: The use of health education by the physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technical-scientific knowledge. 10.5020/18061230.2014.p485 |
id |
UFOR-2_71a205a3bcad0c573532b474bb3a46af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/2847 |
network_acronym_str |
UFOR-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physiciansPercepción y utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamentos por los médicosPercepção e utilização da educação em saúde para o uso racional de medicamentos por médicosHealth EducationDrug UtilizationFamily HealthQualitative ResearchEducación en SaludUtilización de MedicamentosSalud de la FamiliaInvestigación Cualitativa.Educação em SaúdeUso de MedicamentosSaúde da FamíliaPesquisa Qualitativa.Objective: To understand the perception and utilization of health education for the rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare. Methods: Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education in rational medicines use. Results: The results showed that the physicians’ perception of the concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease, the drug, and to the patient and community. Conclusion: The use of health education by the physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technical-scientific knowledge. 10.5020/18061230.2014.p485Objetivo: Comprender la percepción y utilización de la educación para la salud en El uso racional de medicamentos (URM) por los médicos de la atención primaria en salud. Métodos: Se trató de una investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria realizada em 2011 con siete médicos de la Salud de la Familia a través de una entrevista semiestructurada individual. Los datos fueron analizados con la técnica de análisis de contenido, surgiendo tres categorías temáticas y sus subcategorías: la percepción del concepto de uso racional de medicamentos de forma parcial; la percepción del concepto de educación para la salud de forma parcial; la no valoración de la potencialidad de la utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamento. Resultados: Los resultados evidenciaron que la percepción de los médicos está fragmentada y dividida en conceptos relacionados a los profesionales, la enfermedad, los medicamentos, al paciente y la comunidad. Conclusión: La utilización de la educación para la salud por los médicos prioriza el modelo tradicional de La educación en salud favoreciendo la transmisión del conocimiento técnico-científico. 10.5020/18061230.2014.p485Objetivo: Compreender a percepção e utilização da educação em saúde para o uso racional de medicamentos (URM) pelos médicos inseridos na atenção primária em saúde. Métodos: Tratou-se de pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada em 2011, com sete médicos da Estratégia de Saúde da Família, por meio de entrevista individual semiestruturada. Dados foram analisados pela técnica de análise do conteúdo, emergindo três categorias temáticas e suas subcategorias: percepção do conceito de uso racional de medicamentos de forma parcial; percepção do conceito de educação em saúde de forma parcial; não valorização da potencialidade da utilização da educação em saúde no uso racional de medicamento. Resultados: Os resultados evidenciaram que a percepção dos médicos é fragmentada e dividida em conceitos relacionados aos profissionais, à enfermidade, ao medicamento e ao paciente e comunidade. Conclusão: A utilização da educação em saúde pelos médicos prioriza o modelo tradicional de educação em saúde, privilegiando a transmissão do conhecimento técnico-científico. 10.5020/18061230.2014.p485Universidade de Fortaleza2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/284710.5020/2847Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 27 No. 4 (2014); 485-494Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 27 Núm. 4 (2014); 485-494Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 27 n. 4 (2014); 485-4941806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847/pdf_1Bernardi, Ludmila Soares AntunesGomes, Celsilvana TeixeiraRocha, Ana Cácia ArcanjoFigueiredo, Maria Fernanda SantosSouza e Souza, Luís PauloMessias, Romerson BritoRodrigues Neto, João Felícioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-16T12:12:53Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/2847Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2022-02-16T12:12:53Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians Percepción y utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamentos por los médicos Percepção e utilização da educação em saúde para o uso racional de medicamentos por médicos |
title |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
spellingShingle |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians Bernardi, Ludmila Soares Antunes Health Education Drug Utilization Family Health Qualitative Research Educación en Salud Utilización de Medicamentos Salud de la Familia Investigación Cualitativa. Educação em Saúde Uso de Medicamentos Saúde da Família Pesquisa Qualitativa. |
title_short |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
title_full |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
title_fullStr |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
title_full_unstemmed |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
title_sort |
Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians |
author |
Bernardi, Ludmila Soares Antunes |
author_facet |
Bernardi, Ludmila Soares Antunes Gomes, Celsilvana Teixeira Rocha, Ana Cácia Arcanjo Figueiredo, Maria Fernanda Santos Souza e Souza, Luís Paulo Messias, Romerson Brito Rodrigues Neto, João Felício |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Celsilvana Teixeira Rocha, Ana Cácia Arcanjo Figueiredo, Maria Fernanda Santos Souza e Souza, Luís Paulo Messias, Romerson Brito Rodrigues Neto, João Felício |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernardi, Ludmila Soares Antunes Gomes, Celsilvana Teixeira Rocha, Ana Cácia Arcanjo Figueiredo, Maria Fernanda Santos Souza e Souza, Luís Paulo Messias, Romerson Brito Rodrigues Neto, João Felício |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Education Drug Utilization Family Health Qualitative Research Educación en Salud Utilización de Medicamentos Salud de la Familia Investigación Cualitativa. Educação em Saúde Uso de Medicamentos Saúde da Família Pesquisa Qualitativa. |
topic |
Health Education Drug Utilization Family Health Qualitative Research Educación en Salud Utilización de Medicamentos Salud de la Familia Investigación Cualitativa. Educação em Saúde Uso de Medicamentos Saúde da Família Pesquisa Qualitativa. |
description |
Objective: To understand the perception and utilization of health education for the rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare. Methods: Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education in rational medicines use. Results: The results showed that the physicians’ perception of the concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease, the drug, and to the patient and community. Conclusion: The use of health education by the physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technical-scientific knowledge. 10.5020/18061230.2014.p485 |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Peer-reviewed Article" "Avaliado pelos pares" "Avaliado pelos pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847 10.5020/2847 |
url |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847 |
identifier_str_mv |
10.5020/2847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847/pdf https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2847/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 27 No. 4 (2014); 485-494 Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 27 Núm. 4 (2014); 485-494 Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 27 n. 4 (2014); 485-494 1806-1230 reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde instname:Universidade de Fortaleza (Unifor) instacron:UFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (Unifor) |
instacron_str |
UFOR |
institution |
UFOR |
reponame_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
collection |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844179919339520 |