Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865 |
Resumo: | Objective: To report experiences in the academic training of nurses in undergraduate schools through extension activities addressing the care of the disabled person. Data Synthesis: Tutors, preceptors and students carried out activities at the Association of Parents and Friends of the Exceptional Children (Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais – APAE) in the municipality of Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brazil, during the period from 2013 to 2015. Activities included lectures and educational activities addressing different subjects targeted at regularly enrolled students and parents and/or guardians followed by discussions with different health professionals. Conclusion: The program contributed significantly to the training of those involved and allowed them to recognize the difficulties faced by people with special needs and know the system and the proposals targeted at this public, thus contributing to the health service. |
id |
UFOR-2_fef529e47277f1252563da584bcb85b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6865 |
network_acronym_str |
UFOR-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled personsVivencias académicas en programa de educación de la red de atención a personas con discapacidadVivências acadêmicas em programa de educação na rede de atenção a pessoas com deficiênciaTraineeshipsDisabled PersonsEducationNursingPasantíasPersonas con DiscapacidadEducación en Enfermería.EstágiosPessoas com DeficiênciaEducação em EnfermagemObjective: To report experiences in the academic training of nurses in undergraduate schools through extension activities addressing the care of the disabled person. Data Synthesis: Tutors, preceptors and students carried out activities at the Association of Parents and Friends of the Exceptional Children (Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais – APAE) in the municipality of Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brazil, during the period from 2013 to 2015. Activities included lectures and educational activities addressing different subjects targeted at regularly enrolled students and parents and/or guardians followed by discussions with different health professionals. Conclusion: The program contributed significantly to the training of those involved and allowed them to recognize the difficulties faced by people with special needs and know the system and the proposals targeted at this public, thus contributing to the health service.Objetivo: Relatar las experiencias vividas durante la formación académica de enfermeros de curso de grado a través de actividades de extensión sobre el cuidado de la persona con discapacidad. Síntesis de los datos: Se realizaron actividades con tutores, preceptores y académicos de la Asociación de Padres y Amigos de los Excepcionales (APAE) del municipio de Palmeira de las Missões, Rio Grande do Sul, Brasil, durante el período entre 2013 y 2015 con ponencias y actividades educacionales sobre distintos asuntos dirigidas a los alumnos matriculados y también a los padres y/o responsables generando discusiones con distintos profesionales sanitarios. Conclusión: El programa ha contribuido significativamente para la formación de los involucrados permitiéndoles reconocer las dificultades afrontadas por las personas con necesidades especiales y conocer el sistema y las propuestas dirigidas a ellos así como contribuye para el servicio de salud.Objetivo: Relatar experiências vivenciadas na formação acadêmica de enfermeiros em curso de graduação por meio de atividades de extensão abordando o cuidado à pessoa com deficiência. Síntese dos Dados: Realizaram-se atividades por tutores, preceptores e acadêmicos na Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE) do município de Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brasil, durante o período de 2013 a 2015, por meio de palestras e atividades educacionais sobre diferentes assuntos voltadas aos alunos devidamente matriculados e também pais e/ou responsáveis, proporcionando discussões com diferentes profissionais da área da saúde. Conclusão: O programa contribuiu significativamente para a formação dos envolvidos, permitindo reconhecer as dificuldades enfrentadas pelas pessoas com necessidades especiais e conhecer o sistema e propostas voltadas a esse público, assim contribuindo com o serviço de saúde.Universidade de Fortaleza2018-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares"Avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/686510.5020/18061230.2018.6865Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 31 No. 2 (2018)Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 31 Núm. 2 (2018)Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 31 n. 2 (2018)1806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865/pdf_1Copyright (c) 2018 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luana Escobar DosSchneider, Fabiéli Vargas MunizFreitag, Vera LuciaColomé, Isabel Cristina dos Santos2022-02-16T12:39:23Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6865Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2022-02-16T12:39:23Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons Vivencias académicas en programa de educación de la red de atención a personas con discapacidad Vivências acadêmicas em programa de educação na rede de atenção a pessoas com deficiência |
title |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
spellingShingle |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons Santos, Luana Escobar Dos Traineeships Disabled Persons Education Nursing Pasantías Personas con Discapacidad Educación en Enfermería. Estágios Pessoas com Deficiência Educação em Enfermagem |
title_short |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
title_full |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
title_fullStr |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
title_full_unstemmed |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
title_sort |
Academic experiences in an educational program in the network of care for disabled persons |
author |
Santos, Luana Escobar Dos |
author_facet |
Santos, Luana Escobar Dos Schneider, Fabiéli Vargas Muniz Freitag, Vera Lucia Colomé, Isabel Cristina dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Schneider, Fabiéli Vargas Muniz Freitag, Vera Lucia Colomé, Isabel Cristina dos Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Luana Escobar Dos Schneider, Fabiéli Vargas Muniz Freitag, Vera Lucia Colomé, Isabel Cristina dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Traineeships Disabled Persons Education Nursing Pasantías Personas con Discapacidad Educación en Enfermería. Estágios Pessoas com Deficiência Educação em Enfermagem |
topic |
Traineeships Disabled Persons Education Nursing Pasantías Personas con Discapacidad Educación en Enfermería. Estágios Pessoas com Deficiência Educação em Enfermagem |
description |
Objective: To report experiences in the academic training of nurses in undergraduate schools through extension activities addressing the care of the disabled person. Data Synthesis: Tutors, preceptors and students carried out activities at the Association of Parents and Friends of the Exceptional Children (Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais – APAE) in the municipality of Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brazil, during the period from 2013 to 2015. Activities included lectures and educational activities addressing different subjects targeted at regularly enrolled students and parents and/or guardians followed by discussions with different health professionals. Conclusion: The program contributed significantly to the training of those involved and allowed them to recognize the difficulties faced by people with special needs and know the system and the proposals targeted at this public, thus contributing to the health service. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Peer-reviewed Article" "Avaliado pelos pares" Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865 10.5020/18061230.2018.6865 |
url |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865 |
identifier_str_mv |
10.5020/18061230.2018.6865 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865/pdf https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6865/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira em Promoção da Saúde info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 31 No. 2 (2018) Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 31 Núm. 2 (2018) Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 31 n. 2 (2018) 1806-1230 reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde instname:Universidade de Fortaleza (Unifor) instacron:UFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (Unifor) |
instacron_str |
UFOR |
institution |
UFOR |
reponame_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
collection |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844183676387328 |