O setting terapêutico como facilitador do contato no processo com crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diogenes, Luma Cavalcante
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFOR
Texto Completo: https://biblioteca.sophia.com.br/terminalri/9575/acervo/detalhe/113394
Resumo: Este trabalho apresenta uma pesquisa que teve como objetivo compreender o que é o setting terapêutico e como ele influencia o processo com crianças a partir da experiência de gestalt-terapeutas. Realizamos uma revisão bibliográfica dos últimos dez anos nas principais bases de dados com o propósito de verificar a relação do setting a partir da Gestalt-terapia e da Psicologia Ambiental. Diante da escassez de materiais propomos um diálogo entre a Gestalt-terapia e a Psicologia Ambiental com o intuito de elencar as colaborações da Psicologia Ambiental para a compreensão do conceito de setting. Desse modo os dados foram coletados através de entrevista narrativa com seis psicólogos gestalt-terapeutas que atendem crianças em diferentes settings, assim através da pergunta disparadora puderam fazer uma construção do que seria o setting terapêutico com base na experiência, já que é um termo bastante usado, mas sem uma conceituação própria. Os entrevistados dialogaram trazendo o setting como espaço físico e também psíquico construído através do vínculo terapêutico que se desdobrou em várias categorias discutidas pelas visões tanto da Gestalt-Terapia como pela Psicologia Ambiental, trançando uma interlocução conceitual que tem inicio com o pensamento de campo trazido por Kurt Lewin primeiro elo entre as duas teorias e a prática do fazer psicológico na clínica pensada também nesse processo dialógico entre as abordagens que diferente de outras, se complementam trazendo uma riqueza maior para pensar o estar com o outro em um lugar. Palavras-chave: setting, Gestalt-terapia, Psicologia Ambiental, vínculo.
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Desse modo os dados foram coletados através de entrevista narrativa com seis psicólogos gestalt-terapeutas que atendem crianças em diferentes settings, assim através da pergunta disparadora puderam fazer uma construção do que seria o setting terapêutico com base na experiência, já que é um termo bastante usado, mas sem uma conceituação própria. Os entrevistados dialogaram trazendo o setting como espaço físico e também psíquico construído através do vínculo terapêutico que se desdobrou em várias categorias discutidas pelas visões tanto da Gestalt-Terapia como pela Psicologia Ambiental, trançando uma interlocução conceitual que tem inicio com o pensamento de campo trazido por Kurt Lewin primeiro elo entre as duas teorias e a prática do fazer psicológico na clínica pensada também nesse processo dialógico entre as abordagens que diferente de outras, se complementam trazendo uma riqueza maior para pensar o estar com o outro em um lugar. Palavras-chave: setting, Gestalt-terapia, Psicologia Ambiental, vínculo.This paper proposed a research to understand what is the therapeutic setting and how it influences the process with children from the Gestalt therapists experience. We conducted a literature review of the last ten years in the major databases in order to verify the relationship of the setting from the Gestalt therapy and environmental psychology on the scarcity of materials we propose a dialogue between Gestalt therapy and Environmental Psychology with in order to list the contributions of environmental psychology to the understanding of the concept of setting. In this way the data were collected through narrative interviews with three gestalt therapists psychologists serving children in different settings, so by triggering question could make a construction of what would be the therapeutic setting based on experience, as it is a widely used term but without a proper conceptualization. Respondents dialogued bringing the setting as physical space and also psychic built through the therapeutic relationship that unfolded into several categories discussed by visions both of Gestalt Therapy as the Environmental Psychology, braiding a conceptual dialogue which begins with the thought field brought by Kurt Lewin first link between the two theories and practice of psychological make the clinic also thought this dialogical process between the approaches that different from other, complement each other bringing greater wealth to think about being with the other in one place. Keywords: setting, Gestalt therapy, environmental psychology, bondThis paper proposed a research to understand what is the therapeutic setting and how it influences the process with children from the Gestalt therapists experience. We conducted a literature review of the last ten years in the major databases in order to verify the relationship of the setting from the Gestalt therapy and environmental psychology on the scarcity of materials we propose a dialogue between Gestalt therapy and Environmental Psychology with in order to list the contributions of environmental psychology to the understanding of the concept of setting. In this way the data were collected through narrative interviews with three gestalt therapists psychologists serving children in different settings, so by triggering question could make a construction of what would be the therapeutic setting based on experience, as it is a widely used term but without a proper conceptualization. Respondents dialogued bringing the setting as physical space and also psychic built through the therapeutic relationship that unfolded into several categories discussed by visions both of Gestalt Therapy as the Environmental Psychology, braiding a conceptual dialogue which begins with the thought field brought by Kurt Lewin first link between the two theories and practice of psychological make the clinic also thought this dialogical process between the approaches that different from other, complement each other bringing greater wealth to think about being with the other in one place. Keywords: setting, Gestalt therapy, environmental psychology, bondThis paper proposed a research to understand what is the therapeutic setting and how it influences the process with children from the Gestalt therapists experience. We conducted a literature review of the last ten years in the major databases in order to verify the relationship of the setting from the Gestalt therapy and environmental psychology on the scarcity of materials we propose a dialogue between Gestalt therapy and Environmental Psychology with in order to list the contributions of environmental psychology to the understanding of the concept of setting. In this way the data were collected through narrative interviews with three gestalt therapists psychologists serving children in different settings, so by triggering question could make a construction of what would be the therapeutic setting based on experience, as it is a widely used term but without a proper conceptualization. Respondents dialogued bringing the setting as physical space and also psychic built through the therapeutic relationship that unfolded into several categories discussed by visions both of Gestalt Therapy as the Environmental Psychology, braiding a conceptual dialogue which begins with the thought field brought by Kurt Lewin first link between the two theories and practice of psychological make the clinic also thought this dialogical process between the approaches that different from other, complement each other bringing greater wealth to think about being with the other in one place. Keywords: setting, Gestalt therapy, environmental psychology, bondThis paper proposed a research to understand what is the therapeutic setting and how it influences the process with children from the Gestalt therapists experience. We conducted a literature review of the last ten years in the major databases in order to verify the relationship of the setting from the Gestalt therapy and environmental psychology on the scarcity of materials we propose a dialogue between Gestalt therapy and Environmental Psychology with in order to list the contributions of environmental psychology to the understanding of the concept of setting. In this way the data were collected through narrative interviews with three gestalt therapists psychologists serving children in different settings, so by triggering question could make a construction of what would be the therapeutic setting based on experience, as it is a widely used term but without a proper conceptualization. Respondents dialogued bringing the setting as physical space and also psychic built through the therapeutic relationship that unfolded into several categories discussed by visions both of Gestalt Therapy as the Environmental Psychology, braiding a conceptual dialogue which begins with the thought field brought by Kurt Lewin first link between the two theories and practice of psychological make the clinic also thought this dialogical process between the approaches that different from other, complement each other bringing greater wealth to think about being with the other in one place. Keywords: setting, Gestalt therapy, environmental psychology, bondFerreira, Karla Patricia MartinsCavalcante, SylviaFerreira, Karla Patricia MartinsCavalcante, SylviaLima, Aluísio Ferreira deLima, Deyseane Maria AraújoUniversidade de Fortaleza. 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