Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6650 |
Resumo: | Considering some theoretical-philosophical tenants that engender practices in Problem Solving, the objective of this work is to perform an analytical study about the discourses that permeate, potentiate and running practices, theories, theorizations, and other discourses about Problem Solving. In order, it was proceeded to analyze the discourse guided by archeogenealogy in Michel Foucault, as a toolbox, to figure out an analysis with the corpus of this research. Problem-solving can fits into the aegis of a methodology, while in another scenario it can be conceived as something broader and more complex, designed to deal with problematic fields, elements and concepts concerning Education. This allows to infer, in some way, that in order to understand Problem Solving with its principles, bases and educational research proposals, it is extremely necessary to understand its theoretical presuppositions, since they are the ones that will give the tone of something restricted or broad, a methodology or a philosophy. However, such a conception will always be local and regional, being validated and legitimized by the community that practices and running it. |
id |
UFPA-7_07c33b741423ea94e85edfeacf3cfbb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6650 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practicesCartografando Resolução de Problemas – O que há de/em/com práticas de Ensino de Matemáticaproblem solving; philosophical tenants; educational practice in mathematics; archeogenealogy; discourse analysisresolução de problemas; pressupostos filosóficos; prática educacional em matemática; arqueogenealogia; análise do discursoConsidering some theoretical-philosophical tenants that engender practices in Problem Solving, the objective of this work is to perform an analytical study about the discourses that permeate, potentiate and running practices, theories, theorizations, and other discourses about Problem Solving. In order, it was proceeded to analyze the discourse guided by archeogenealogy in Michel Foucault, as a toolbox, to figure out an analysis with the corpus of this research. Problem-solving can fits into the aegis of a methodology, while in another scenario it can be conceived as something broader and more complex, designed to deal with problematic fields, elements and concepts concerning Education. This allows to infer, in some way, that in order to understand Problem Solving with its principles, bases and educational research proposals, it is extremely necessary to understand its theoretical presuppositions, since they are the ones that will give the tone of something restricted or broad, a methodology or a philosophy. However, such a conception will always be local and regional, being validated and legitimized by the community that practices and running it.Considerando alguns pressupostos teórico-filosóficos que engendram práticas em Resolução de Problemas, objetiva-se realizar um estudo analítico acerca dos discursos que permeiam, engendram, potencializam e põem em funcionamento práticas, teorias, teorizações e outros discursos sobre a Resolução de Problemas. Para tanto, procedeu-se à análise do discurso pautada pela arqueogenealogia em Michel Foucault, enquanto uma caixa de ferramentas, para compor uma análise com o corpus desta pesquisa. A Resolução de Problemas encaixa-se na égide de uma metodologia, enquanto que, em outro panorama, ela pode ser concebida como algo mais amplo e complexo, que visa dar conta de campos, elementos e conceitos problemáticos e concernentes à Educação. Isso permite inferir, de alguma forma, que para entender a Resolução de Problemas com seus princípios, bases e propostas de pesquisa, educativa e educacional, faz-se extremamente necessário analisar seus pressupostos teóricos, pois são eles que lhe darão o tom de algo restrito ou amplo, uma metodologia ou uma filosofia. Contudo, tal concepção será sempre local e regional, sendo ela validada e legitimada pela comunidade que a prática.Universidade Federal do ParáCAPESCAPESLeal Junior, Luiz CarlosOnuchic, Lourdes de la Rosa2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/665010.18542/amazrecm.v15i34.6650Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 96-115Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 96-1152317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6650/6037/*ref*/ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação: por que através de Resolução de Problemas? In: LEAL JUNIOR, L. R. et al. (Org.). Resolução de Problemas: Teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52./*ref*/ALLEVATO, N.; VIEIRA, G. Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, Lisboa, v. 25, n. 1, p. 113-131, 2016./*ref*/ALMEIDA, M. C. A Matemática na Idade da Pedra: Filosofia, epistemologia, neurofisiologia e pré-história. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017. 642 p./*ref*/ANDRADE, E. N. F. O discurso de John Dewey sobre natureza humana e conduta: contribuições à psicologia e à educação. 2009.(Mestrado)–Departamento de Psicologia, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2009./*ref*/LEAL JUNIOR, L. C. Tessitura sobre discursos acerca de Resolução de Problemas e seus pressupostos filosóficos em Educação Matemática: cosi è, se vi pare. Tese (doutorado). UNESP – Rio Claro. 2018, 352f./*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; MISKULIN, R. G. S. Perspectivas de Resolução de Problemas por meio de Articulações entre Teoria, Prática e Conceitos sobre Comunidade de Prática. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017. cap. 11, p. 305-353./*ref*/ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. Introdução ao Livro Perspectivas para Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017a. p. 13-20./*ref*/BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface – comunicação, saúde e educação, v. 1, n. 2, p. 139-154, fev. 1998./*ref*/BLAIRE, E. Philosophy of Mathematics Education. 1981. 284 f.(Doutorado)–Departamento de Educação, University of London, Londres, 1981./*ref*/BOAVIDA, A. M. D. R. L. Resolução de Problemas em Educação Matemática: Contributo para uma análise epistemológica e educativa das representações pessoais dos professores. 1993. 303 f.(Mestrado)–Ciências de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993./*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. 126 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 12/11/2017./*ref*/BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2017. 396 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 13/11/2017./*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998. 148 p. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 28/10/2017./*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2000. 109 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 13/11/2017./*ref*/CARNEIRO, M. M. F. Para uma educação filosófica: A pedagogia da pergunta de Paulo Freire e Antonio Faundez. Rev. Eros, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 74-85, out-dez. 2013./*ref*/CHARLES, R.; SILVER, E. A. (Org.). The Teaching and Assessment of Mathematical Problem Solving. Reston: Lawrence Erlbaum, 1989./*ref*/COELHO, S. L. B. Pedagogia de Problemas. Manguinhos: Fundação Oswaldo Cruz, 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/pedpro.html. Acesso em: 10/06/2017./*ref*/CORRADI, D. K. S. Investigações Matemáticas mediadas pelo Pensamento Reflexivo no Ensino e na Aprendizagem de Funções Seno e Cosseno: Uma experiência com alunos de 2º ano do Ensino Médio. 2013. 208 f. (Mestrado)–Educação Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2013./*ref*/D’AMBRÓSIO, U. Prefácio. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 9-12./*ref*/DEWEY, J. How we Think. 1. ed. Boston: D. C. Heath & CO. Publishers, 1910. 242 p./*ref*/ERNEST, P. The Philosophy of Mathematics Education. 1. ed. Londres: Falmer Press, 1991./*ref*/ERNEST, P. Problem Solving: Its Assimilation to the Teacher's Perspective. In: PONTE, J. P.; MATOS, J. F.; FERNANDES, D. (Org.). Mathematical Problem Solvina and New Information Technologies: Research in Contexts of Practice. Berlin: Srpinger-Verlag, 1992. v.89 (Research in Contexts of Practice),/*ref*/ERNEST, P. The Psychology of Learning Mathematics: The cognitive, affective and contextual domains of Mathematics Education. Alemanha: Lampert Academic Publishing, 2011./*ref*/FERREIRA, M. J. A.; ALENCAR, A. C. A construção de um obejto matemático ideal. In: PINHEIRO, J. M. L.; LEAL/*ref*/JUNIOR, L. C. (Org.). Perspectivas das quais se visa a Matemática e seu ensino: Possibilidades que se abrem à Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018. v.No Prelo, cap. 2, p. 14./*ref*/FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999./*ref*/FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. 24. ed. São Paulo: Loyola Ed., 2014. 78 p./*ref*/FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária Ed., 2015./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa: Coleção Leitura. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996./*ref*/FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985./*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; ALLEVATO, N. S. G. Momento Pedagógico e Pedagogia da Pergunta: Deslocamento conceitual para a prática em Resolução de Problemas. In: PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JUNIOR, L. C. (Org.). Perspectivas das quais se visa a Matemática e seu ensino: Possibilidades que se abrem à Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018./*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; ONUCHIC, L. R. Ensino e Aprendizagem de Matemática Através da Resolução de Problemas Como Prática Sociointeracionista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 955-978, 2015./*ref*/MACHADO, E. S. Modelagem matemática e resolução de problemas. 2006. 140 f.(Mestrado)–Faculdade de Física, PUC/ RS, Porto Alegre, 2006./*ref*/MACHADO, N. J. O Conhecimento como um valor. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2015./*ref*/MACHADO, N. J.; D'AMBRÓSIO, U.; ARANTES, V. A., Eds. Ensino de Matemática: Pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorialed. 2014./*ref*/MEIRIEU, P. La pédagogie entre le dire et le faire: le courage des commencements. Paris: ESF Éditeur, 1995./*ref*/MORAIS, R. S.; ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C. Resolução de Problemas, uma matemática para ensinar? In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017. v.1, cap. 13, p. 397-432./*ref*/MORO, A. L. F. Construtivismo e educação matemática. Educ. Mat. Pesqui., São Paulo, v. 11, n. 1, p. 117-144, 2009./*ref*/ONUCHIC, L. R. et al. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014./*ref*/PIMENTA, S. G. Para uma re-significação da didática. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e Portugal. São Paulo: Cortez Ed., 2000. p. 19-76./*ref*/PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JUNIOR, L. C.; FERREIRA, B. L. Escola e aulas de Matemática: ambiente de ser o que se é ou de ser o que está? Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 2, p. 193-210, mai/abri. 2017./*ref*/POLYA, G. How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton University Press, 1945./*ref*/POLYA, G. Mathematics and Plausible Reasoning. 2. ed. Princeton: Princeton University Press, Vol. 2, 1968. (Paterns of plausible inference)./*ref*/POLYA, G. Mathematics and Plausible Reasoning. Princeton: Princeton University Press, Vol. 1, 1954. (Induction and analogy in mathematics)./*ref*/POSSAMAI, J. P.; CARDOZO, D.; MENEGHELLI, J. Concepções dos professores de matemática quanto a utilização de exercícios, situações contextualizadas e problemas. Amazônio: Rev. de Educação em Ciências e Matemática. v. 14. n. 31. 2018. p. 73-88./*ref*/SKOVSMOSE, O. Critical Mathematics Education: Concerns, Notions, and Future. In: AL., E. E. (Org.). The Philosophy of Mathematics Education, ICME-13 Topical Surveys. Hamburgo: Springer Open, 2016. p. 9-13./*ref*/SKOVSMOSE, O. Foregrounds: Opaque stories about learning. Rotterdam: Sense Publishers, 2014a./*ref*/SOUZA, M. C. R. F.; FONSECA, M. C. F. R. Relações de gênero, Educação Matemática e Discurso: Enunciados sobre mulheres, homens e matemática: Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. 159 p./*ref*/STANIC, G. M. A.; KILPATRICK, J. Historical perpectives on problem solving mathematics curricula. In: CHARLES, R.; SILVER, E. A. (Org.). The Teaching and Assessment of Mathematical Problem Solving. Reston: Lawrence Erlbaum, 1989./*ref*/VEIGA-NETO, A. Foucault & Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. 159 p./*ref*/VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactiques des Mathématiques, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990b./*ref*/WAGNER, G.; SILVEIRA, E. Reflexões Ontológicas em Educação Matemática: Heidegger e a perspectiva da Educação Matemática Crítica. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 173-193, mai-ago. 2017./*ref*/ZANOTTO, M. A. C.; DE ROSE, T. M. S. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educ. Pesqui., v. 29, n. 1, p. 45-54, jan-jun. 2003.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6650Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices Cartografando Resolução de Problemas – O que há de/em/com práticas de Ensino de Matemática |
title |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
spellingShingle |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices Leal Junior, Luiz Carlos problem solving; philosophical tenants; educational practice in mathematics; archeogenealogy; discourse analysis resolução de problemas; pressupostos filosóficos; prática educacional em matemática; arqueogenealogia; análise do discurso |
title_short |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
title_full |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
title_fullStr |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
title_full_unstemmed |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
title_sort |
Cartographying Problem Solving – What is happening with/within/in the Mathematics Teaching practices |
author |
Leal Junior, Luiz Carlos |
author_facet |
Leal Junior, Luiz Carlos Onuchic, Lourdes de la Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Onuchic, Lourdes de la Rosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal Junior, Luiz Carlos Onuchic, Lourdes de la Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
problem solving; philosophical tenants; educational practice in mathematics; archeogenealogy; discourse analysis resolução de problemas; pressupostos filosóficos; prática educacional em matemática; arqueogenealogia; análise do discurso |
topic |
problem solving; philosophical tenants; educational practice in mathematics; archeogenealogy; discourse analysis resolução de problemas; pressupostos filosóficos; prática educacional em matemática; arqueogenealogia; análise do discurso |
description |
Considering some theoretical-philosophical tenants that engender practices in Problem Solving, the objective of this work is to perform an analytical study about the discourses that permeate, potentiate and running practices, theories, theorizations, and other discourses about Problem Solving. In order, it was proceeded to analyze the discourse guided by archeogenealogy in Michel Foucault, as a toolbox, to figure out an analysis with the corpus of this research. Problem-solving can fits into the aegis of a methodology, while in another scenario it can be conceived as something broader and more complex, designed to deal with problematic fields, elements and concepts concerning Education. This allows to infer, in some way, that in order to understand Problem Solving with its principles, bases and educational research proposals, it is extremely necessary to understand its theoretical presuppositions, since they are the ones that will give the tone of something restricted or broad, a methodology or a philosophy. However, such a conception will always be local and regional, being validated and legitimized by the community that practices and running it. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6650 10.18542/amazrecm.v15i34.6650 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6650 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i34.6650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6650/6037 /*ref*/ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação: por que através de Resolução de Problemas? In: LEAL JUNIOR, L. R. et al. (Org.). Resolução de Problemas: Teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52. /*ref*/ALLEVATO, N.; VIEIRA, G. Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, Lisboa, v. 25, n. 1, p. 113-131, 2016. /*ref*/ALMEIDA, M. C. A Matemática na Idade da Pedra: Filosofia, epistemologia, neurofisiologia e pré-história. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017. 642 p. /*ref*/ANDRADE, E. N. F. O discurso de John Dewey sobre natureza humana e conduta: contribuições à psicologia e à educação. 2009.(Mestrado)–Departamento de Psicologia, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2009. /*ref*/LEAL JUNIOR, L. C. Tessitura sobre discursos acerca de Resolução de Problemas e seus pressupostos filosóficos em Educação Matemática: cosi è, se vi pare. Tese (doutorado). UNESP – Rio Claro. 2018, 352f. /*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; MISKULIN, R. G. S. Perspectivas de Resolução de Problemas por meio de Articulações entre Teoria, Prática e Conceitos sobre Comunidade de Prática. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017. cap. 11, p. 305-353. /*ref*/ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. Introdução ao Livro Perspectivas para Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017a. p. 13-20. /*ref*/BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface – comunicação, saúde e educação, v. 1, n. 2, p. 139-154, fev. 1998. /*ref*/BLAIRE, E. Philosophy of Mathematics Education. 1981. 284 f.(Doutorado)–Departamento de Educação, University of London, Londres, 1981. /*ref*/BOAVIDA, A. M. D. R. L. Resolução de Problemas em Educação Matemática: Contributo para uma análise epistemológica e educativa das representações pessoais dos professores. 1993. 303 f.(Mestrado)–Ciências de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993. /*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. 126 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 12/11/2017. /*ref*/BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2017. 396 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 13/11/2017. /*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998. 148 p. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 28/10/2017. /*ref*/BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2000. 109 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 13/11/2017. /*ref*/CARNEIRO, M. M. F. Para uma educação filosófica: A pedagogia da pergunta de Paulo Freire e Antonio Faundez. Rev. Eros, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 74-85, out-dez. 2013. /*ref*/CHARLES, R.; SILVER, E. A. (Org.). The Teaching and Assessment of Mathematical Problem Solving. Reston: Lawrence Erlbaum, 1989. /*ref*/COELHO, S. L. B. Pedagogia de Problemas. Manguinhos: Fundação Oswaldo Cruz, 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/pedpro.html. Acesso em: 10/06/2017. /*ref*/CORRADI, D. K. S. Investigações Matemáticas mediadas pelo Pensamento Reflexivo no Ensino e na Aprendizagem de Funções Seno e Cosseno: Uma experiência com alunos de 2º ano do Ensino Médio. 2013. 208 f. (Mestrado)–Educação Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2013. /*ref*/D’AMBRÓSIO, U. Prefácio. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 9-12. /*ref*/DEWEY, J. How we Think. 1. ed. Boston: D. C. Heath & CO. Publishers, 1910. 242 p. /*ref*/ERNEST, P. The Philosophy of Mathematics Education. 1. ed. Londres: Falmer Press, 1991. /*ref*/ERNEST, P. Problem Solving: Its Assimilation to the Teacher's Perspective. In: PONTE, J. P.; MATOS, J. F.; FERNANDES, D. (Org.). Mathematical Problem Solvina and New Information Technologies: Research in Contexts of Practice. Berlin: Srpinger-Verlag, 1992. v.89 (Research in Contexts of Practice), /*ref*/ERNEST, P. The Psychology of Learning Mathematics: The cognitive, affective and contextual domains of Mathematics Education. Alemanha: Lampert Academic Publishing, 2011. /*ref*/FERREIRA, M. J. A.; ALENCAR, A. C. A construção de um obejto matemático ideal. In: PINHEIRO, J. M. L.; LEAL /*ref*/JUNIOR, L. C. (Org.). Perspectivas das quais se visa a Matemática e seu ensino: Possibilidades que se abrem à Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018. v.No Prelo, cap. 2, p. 14. /*ref*/FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. /*ref*/FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. 24. ed. São Paulo: Loyola Ed., 2014. 78 p. /*ref*/FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária Ed., 2015. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa: Coleção Leitura. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. /*ref*/FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985. /*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; ALLEVATO, N. S. G. Momento Pedagógico e Pedagogia da Pergunta: Deslocamento conceitual para a prática em Resolução de Problemas. In: PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JUNIOR, L. C. (Org.). Perspectivas das quais se visa a Matemática e seu ensino: Possibilidades que se abrem à Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018. /*ref*/LEAL JUNIOR, L. C.; ONUCHIC, L. R. Ensino e Aprendizagem de Matemática Através da Resolução de Problemas Como Prática Sociointeracionista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 955-978, 2015. /*ref*/MACHADO, E. S. Modelagem matemática e resolução de problemas. 2006. 140 f.(Mestrado)–Faculdade de Física, PUC/ RS, Porto Alegre, 2006. /*ref*/MACHADO, N. J. O Conhecimento como um valor. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2015. /*ref*/MACHADO, N. J.; D'AMBRÓSIO, U.; ARANTES, V. A., Eds. Ensino de Matemática: Pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorialed. 2014. /*ref*/MEIRIEU, P. La pédagogie entre le dire et le faire: le courage des commencements. Paris: ESF Éditeur, 1995. /*ref*/MORAIS, R. S.; ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C. Resolução de Problemas, uma matemática para ensinar? In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017. v.1, cap. 13, p. 397-432. /*ref*/MORO, A. L. F. Construtivismo e educação matemática. Educ. Mat. Pesqui., São Paulo, v. 11, n. 1, p. 117-144, 2009. /*ref*/ONUCHIC, L. R. et al. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. /*ref*/PIMENTA, S. G. Para uma re-significação da didática. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e Portugal. São Paulo: Cortez Ed., 2000. p. 19-76. /*ref*/PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JUNIOR, L. C.; FERREIRA, B. L. Escola e aulas de Matemática: ambiente de ser o que se é ou de ser o que está? Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 2, p. 193-210, mai/abri. 2017. /*ref*/POLYA, G. How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton University Press, 1945. /*ref*/POLYA, G. Mathematics and Plausible Reasoning. 2. ed. Princeton: Princeton University Press, Vol. 2, 1968. (Paterns of plausible inference). /*ref*/POLYA, G. Mathematics and Plausible Reasoning. Princeton: Princeton University Press, Vol. 1, 1954. (Induction and analogy in mathematics). /*ref*/POSSAMAI, J. P.; CARDOZO, D.; MENEGHELLI, J. Concepções dos professores de matemática quanto a utilização de exercícios, situações contextualizadas e problemas. Amazônio: Rev. de Educação em Ciências e Matemática. v. 14. n. 31. 2018. p. 73-88. /*ref*/SKOVSMOSE, O. Critical Mathematics Education: Concerns, Notions, and Future. In: AL., E. E. (Org.). The Philosophy of Mathematics Education, ICME-13 Topical Surveys. Hamburgo: Springer Open, 2016. p. 9-13. /*ref*/SKOVSMOSE, O. Foregrounds: Opaque stories about learning. Rotterdam: Sense Publishers, 2014a. /*ref*/SOUZA, M. C. R. F.; FONSECA, M. C. F. R. Relações de gênero, Educação Matemática e Discurso: Enunciados sobre mulheres, homens e matemática: Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. 159 p. /*ref*/STANIC, G. M. A.; KILPATRICK, J. Historical perpectives on problem solving mathematics curricula. In: CHARLES, R.; SILVER, E. A. (Org.). The Teaching and Assessment of Mathematical Problem Solving. Reston: Lawrence Erlbaum, 1989. /*ref*/VEIGA-NETO, A. Foucault & Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. 159 p. /*ref*/VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactiques des Mathématiques, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990b. /*ref*/WAGNER, G.; SILVEIRA, E. Reflexões Ontológicas em Educação Matemática: Heidegger e a perspectiva da Educação Matemática Crítica. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 173-193, mai-ago. 2017. /*ref*/ZANOTTO, M. A. C.; DE ROSE, T. M. S. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educ. Pesqui., v. 29, n. 1, p. 45-54, jan-jun. 2003. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 96-115 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 96-115 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147592278016 |