Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Hermes Santos
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Souza, Evanilde Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475
Resumo: This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroom
id UFPA-7_1c831b07509efbe002ed8db420418118
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1475
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about mathEtnomatemática como intermediadora entre os conhecimentos matemático escolar e matemático popularethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about mathetnomatemática; matemática escolarThis is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroomNeste trabalho, o objetivo foi relatar uma experiência de sala de aula e, a partir deste relato, compreender as relações possíveis entre conhecimento matemático escolar e conhecimento matemático popular à luz de alguns conceitos teóricos. Conclui-se ao final, que para desenvolver experiências dessa natureza, o professor deve abrir espaços em suas aulas para que os alunos possam emitir e discutir suas opiniões e interpretações, explorando seus conhecimentos prévios e fazê-los registrar e discutir coletivamente suas idéias em classe.Universidade Federal do ParáSilva, Francisco Hermes SantosSouza, Evanilde Corrêa2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/147510.18542/amazrecm.v1i0.1475Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 55-61Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 55-612317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475/2054/*ref*/CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988./*ref*/COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996./*ref*/D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p./*ref*/FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p./*ref*/LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p./*ref*/LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p./*ref*/MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p./*ref*/RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p./*ref*/SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado).Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1475Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
Etnomatemática como intermediadora entre os conhecimentos matemático escolar e matemático popular
title Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
spellingShingle Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
Silva, Francisco Hermes Santos
ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math
etnomatemática; matemática escolar
title_short Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
title_full Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
title_fullStr Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
title_full_unstemmed Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
title_sort Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
author Silva, Francisco Hermes Santos
author_facet Silva, Francisco Hermes Santos
Souza, Evanilde Corrêa
author_role author
author2 Souza, Evanilde Corrêa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Hermes Santos
Souza, Evanilde Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math
etnomatemática; matemática escolar
topic ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math
etnomatemática; matemática escolar
description This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroom
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475
10.18542/amazrecm.v1i0.1475
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475/2054
/*ref*/CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988.
/*ref*/COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996.
/*ref*/D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p.
/*ref*/FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p.
/*ref*/LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p.
/*ref*/LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p.
/*ref*/MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p.
/*ref*/RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p.
/*ref*/SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado).
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 55-61
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 55-61
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068754266357760