Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475 |
Resumo: | This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroom |
id |
UFPA-7_1c831b07509efbe002ed8db420418118 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1475 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about mathEtnomatemática como intermediadora entre os conhecimentos matemático escolar e matemático popularethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about mathetnomatemática; matemática escolarThis is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroomNeste trabalho, o objetivo foi relatar uma experiência de sala de aula e, a partir deste relato, compreender as relações possíveis entre conhecimento matemático escolar e conhecimento matemático popular à luz de alguns conceitos teóricos. Conclui-se ao final, que para desenvolver experiências dessa natureza, o professor deve abrir espaços em suas aulas para que os alunos possam emitir e discutir suas opiniões e interpretações, explorando seus conhecimentos prévios e fazê-los registrar e discutir coletivamente suas idéias em classe.Universidade Federal do ParáSilva, Francisco Hermes SantosSouza, Evanilde Corrêa2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/147510.18542/amazrecm.v1i0.1475Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 55-61Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 55-612317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475/2054/*ref*/CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988./*ref*/COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996./*ref*/D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p./*ref*/FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p./*ref*/LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p./*ref*/LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p./*ref*/MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p./*ref*/RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p./*ref*/SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado).Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1475Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math Etnomatemática como intermediadora entre os conhecimentos matemático escolar e matemático popular |
title |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
spellingShingle |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math Silva, Francisco Hermes Santos ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math etnomatemática; matemática escolar |
title_short |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
title_full |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
title_fullStr |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
title_full_unstemmed |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
title_sort |
Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math |
author |
Silva, Francisco Hermes Santos |
author_facet |
Silva, Francisco Hermes Santos Souza, Evanilde Corrêa |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Evanilde Corrêa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Francisco Hermes Santos Souza, Evanilde Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math etnomatemática; matemática escolar |
topic |
ethnomath; math knowledge acquired in school; popular knowledge about math etnomatemática; matemática escolar |
description |
This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroom |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475 10.18542/amazrecm.v1i0.1475 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1475/2054 /*ref*/CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988. /*ref*/COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996. /*ref*/D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p. /*ref*/FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p. /*ref*/LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p. /*ref*/LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p. /*ref*/MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p. /*ref*/RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p. /*ref*/SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado). |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 55-61 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 55-61 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068754266357760 |