Holography as a possibility for teaching: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14905 |
Resumo: | Holography is a technique that consists of reflections using laser beams on glass surfaces, resulting in a hologram. This method was developed by Dennis Gabor when he was looking to improve the image quality of the electronic microscope and accidentally, gave rise to the hologram. The objective of this article was to do a research of texts that brings concepts and possibilities from the use of holography, hologram and "holographic pyramid" on education. The methodology approached was the bibliographic review. The search was done in CAPES database with access to CAFE space, without time clipping. The results founded were seven articles that talks about the application of these techniques on learning and the predominance of holography, hologram and ''holographic pyramid'' on physics and engineering areas. It was also evident that this theme brings a recent discussion for education. In addition to, the research showed that the literature available on databases is predominantly international. As conclusion, holography, hologram and ''holographic pyramid'' are new and enriching proposals on educational areas, despite their differences in concepts, it is possible to use this technique in the classroom context, helping teachers and facilitating the learning of some contents. |
id |
UFPA-7_3f76bc07354b7a3a034a22a05fa6b0bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14905 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Holography as a possibility for teaching: a literature reviewA holografia como uma possibilidade para o ensino: uma revisão bibliográficateaching; education; holographic pyramid; holography.educação; holografia; holograma; ‘’pirâmide holográfica’’.Holography is a technique that consists of reflections using laser beams on glass surfaces, resulting in a hologram. This method was developed by Dennis Gabor when he was looking to improve the image quality of the electronic microscope and accidentally, gave rise to the hologram. The objective of this article was to do a research of texts that brings concepts and possibilities from the use of holography, hologram and "holographic pyramid" on education. The methodology approached was the bibliographic review. The search was done in CAPES database with access to CAFE space, without time clipping. The results founded were seven articles that talks about the application of these techniques on learning and the predominance of holography, hologram and ''holographic pyramid'' on physics and engineering areas. It was also evident that this theme brings a recent discussion for education. In addition to, the research showed that the literature available on databases is predominantly international. As conclusion, holography, hologram and ''holographic pyramid'' are new and enriching proposals on educational areas, despite their differences in concepts, it is possible to use this technique in the classroom context, helping teachers and facilitating the learning of some contents.A holografia é uma técnica que consiste em reflexões que utilizam raios lasers em superfícies de vidro, resultando em um holograma. Esse método foi desenvolvido por Dennis Gabor quando buscava melhorar a qualidade de imagem do microscópio eletrônico e, acidentalmente, deu origem ao holograma. O objetivo do presente artigo foi realizar o levantamento de textos que trazem conceitos e possibilidades da utilização da holografia, holograma e “pirâmide holográfica” no ensino. A metodologia abordada foi a de revisão bibliográfica. A busca foi realizada na base de dados da CAPES com acesso ao espaço CAFE, sem recorte de tempo. Os resultados encontrados foram sete artigos que versam a respeito da aplicação dessas técnicas na aprendizagem e a predominância da holografia, holograma e ‘’pirâmide holográfica’’ nas áreas de física e engenharia. Também ficou evidente que essa temática aborda uma discussão recente para a área do ensino, além disso, a pesquisa mostrou que as literaturas disponíveis nas bases de dados são de predominância internacional. Como conclusão, a holografia, o holograma e a ‘’pirâmide holográfica’’ são propostas novas e enriquecedoras no campo educacional, apesar de haver distinções de conceitos, é possível utilizar essas técnicas no contexto de sala de aula, auxiliando os docentes e facilitando a aprendizagem de determinados conteúdos.Universidade Federal do ParáTadeu Oliver GonçalvesSoraia Valeria Coelho LameirãoUniversidade Federal do ParáPrograma de Pós-graduação em Ciências e MatemáticasCapesBoaventura França, Michelle CristinaGonçalves, Tadeu OliverCoelho Lameirão, Soraia Valéria de Oliveira2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1490510.18542/amazrecm.v19i43.14905Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 82-93Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 82-932317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14905/10732/*ref*/ABBASI, Hamed et al. Studying the Recent Improvements in Holograms for Three-Dimensional Display, International Journal of Optics, 2014. Disponível em https://www.hindawi.com/journals/ijo/2014/519012/. Último acesso em: 25 de junho de 2022./*ref*/ARAÚJO, Emanuel Pereira; SCHIVANI, Milton. PIRÂMIDE “HOLOGRÁFICA”: uma introdução ao estudo da óptica no Ensino Fundamental, Mestrado Profissional de em Ensino de Física - Polo 51, UFRN, 2018. Disponível em https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/26475/4/Produtoeducacional_Araujo_2018.pdf. Último acesso em: 27 de junho de 2022./*ref*/BASTOS, Silvia Pantoja. Holografia. Física Aplicada ao Desenho Industrial – FIN, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1999. Disponível em https://www.if.ufrj.br/~coelho/DI/holografia.html. Último acesso em: 11 de janeiro de 2022./*ref*/DYOMIN, V et al. Holography as a tool for advanced learning of optics and photonics, SPIE Digital Library, 2009. Disponível em https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-spie/9666/1/Holography-a s-a-tool-for-advanced-learning-of-optics-and/10.1117/12.2207969.full?SSO=1. Último acesso em: 04 de abril de 2021./*ref*/FERREIRA, Cintia. Prezoto; CURRIEL, Maicon Douglas. A HOLOGRAFIA COMO RECURSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM NA METODOLOGIA ATIVA, Anais eletrônicos [...]. Maringá: ABED, 2020, p. 5. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2020/anais/trabalhos/55584.pdf. Último acesso em: 04 de abril de 2021./*ref*/GUEDES, Ana. Professor que criou holografia para ajudar no ensino desenvolve projeção em tamanho real na sala de aula. G1 Itapetininga e Região, 2021. Disponível em https://g1.globo.com/sp/itapetininga-regiao/noticia/2021/06/06/professor-que-criou-holo grafia-para-ajudar-no-ensino-desenvolve-projecao-em-tamanho-real-na-sala-de-aula.ght ml. Último acesso em: 08 de janeiro de 2022./*ref*/Holografia. Laboratório de Ensino de Óptica, Instituto de Física ‘’Gleb Wataghin’’ UNICAMP. Disponível em https://sites.ifi.unicamp.br/laboptica/holografia-2/. Último acesso em: 03 de agosto de 2021./*ref*/JÚNIOR, Jorge Rodrigues Ataides et al. Holograma: Uma Linguagem Inovadora Para o Ensino da Cartografia Escolar, Revista Geoaraguaia, 2021. Disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/13065. Último acesso em: 25 de junho de 2022./*ref*/LUNAZZI, José. Joaquim. A SEQUÊNCIA HISTÓRICA DA HOLOGRAFIA. Revista Ciência Hoje, Universidade Estadual de Campinas, 1985. Disponível em https://www.ifi.unicamp.br/~lunazzi/prof_lunazzi/ensino_de_holografia/historia_da_hol ografia.htm. Último acesso em: 09 de janeiro de 2022./*ref*/SCHIVANI, M et al. Pirâmide “holográfica”: erros conceituais e potencial didático, SciELO 2018, p. 5. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbef/v40n2/1806-1117-rbef-40-02-e2506.pdf. Último acesso em: 04 de abril de 2021. SOUSA, Angelica Silvia et al. A PESQUISA BIBLIOGRÁFICA: PRINCÍPIOS E FUNDAMENTOS. Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.64-83/2021. Disponível em https://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/2336/1441. Último acesso em: 21 de dezembro de 2021./*ref*/TAVARES, Norma Ridete de Arruda Lima et al. O PROFESSOR COMO UM TRANSFORMATIVO AGENTE - DESAFIOS E PERSPECTIVAS. Derecho y Cambio Social, 2013. Disponível em https://www.derechoycambiosocial.com/revista034/O_PROFESSOR_COMO_UM_TRANSFORMATIVO_AGENTE.pdf. Último acesso em: 25 de maio de 2022./*ref*/TOLEDO, Rolando Serra et al. El holograma y su utilización como un medio de enseñanza de la física en ingeniería. SciELO, 2009. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbef/a/hK5QLKQYZcmrMKmXnmzw3Wm/?lang=es. Último acesso em: 08 de outubro de 2021./*ref*/TSIAMPA, Athanasia Maria; SKOLARIKI, Konstantina. Holographic Reality in Education: The Future of an Innovative Classroom, Eric, 2018. Disponível em https://eric.ed.gov/?id=ED600771. Último acesso em: 08 de outubro de 2021./*ref*/VALENTE, Vânia Cristina Pires Nogueira; PEREIRA, Tamires Trindade. Aprimoramento da capacidade de visualização espacial com a utilização de hologramas. Unesp, 2015, p. 2. Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/135773. Último acesso em: 04 de outubro de 2021./*ref*/VOSLION, T; ESCARGUEL, A. An easy physics outreach and teaching tool for holography, Journal of Physics: Conference Series 415, 2013. Disponível em https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/415/1/012063. Último acesso em: 04 de abril de 2021./*ref*/WALKER, Robin A. Holograms as Teaching Agents. Journal of Physics: Conference Series, 2013. Disponível em https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/415/1/012076. Último acesso em: 04 de abril de 2021.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T20:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14905Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-02-06T20:52:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Holography as a possibility for teaching: a literature review A holografia como uma possibilidade para o ensino: uma revisão bibliográfica |
title |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
spellingShingle |
Holography as a possibility for teaching: a literature review Boaventura França, Michelle Cristina teaching; education; holographic pyramid; holography. educação; holografia; holograma; ‘’pirâmide holográfica’’. |
title_short |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
title_full |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
title_fullStr |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
title_full_unstemmed |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
title_sort |
Holography as a possibility for teaching: a literature review |
author |
Boaventura França, Michelle Cristina |
author_facet |
Boaventura França, Michelle Cristina Gonçalves, Tadeu Oliver Coelho Lameirão, Soraia Valéria de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Tadeu Oliver Coelho Lameirão, Soraia Valéria de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tadeu Oliver Gonçalves Soraia Valeria Coelho Lameirão Universidade Federal do Pará Programa de Pós-graduação em Ciências e Matemáticas Capes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boaventura França, Michelle Cristina Gonçalves, Tadeu Oliver Coelho Lameirão, Soraia Valéria de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching; education; holographic pyramid; holography. educação; holografia; holograma; ‘’pirâmide holográfica’’. |
topic |
teaching; education; holographic pyramid; holography. educação; holografia; holograma; ‘’pirâmide holográfica’’. |
description |
Holography is a technique that consists of reflections using laser beams on glass surfaces, resulting in a hologram. This method was developed by Dennis Gabor when he was looking to improve the image quality of the electronic microscope and accidentally, gave rise to the hologram. The objective of this article was to do a research of texts that brings concepts and possibilities from the use of holography, hologram and "holographic pyramid" on education. The methodology approached was the bibliographic review. The search was done in CAPES database with access to CAFE space, without time clipping. The results founded were seven articles that talks about the application of these techniques on learning and the predominance of holography, hologram and ''holographic pyramid'' on physics and engineering areas. It was also evident that this theme brings a recent discussion for education. In addition to, the research showed that the literature available on databases is predominantly international. As conclusion, holography, hologram and ''holographic pyramid'' are new and enriching proposals on educational areas, despite their differences in concepts, it is possible to use this technique in the classroom context, helping teachers and facilitating the learning of some contents. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14905 10.18542/amazrecm.v19i43.14905 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14905 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v19i43.14905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14905/10732 /*ref*/ABBASI, Hamed et al. Studying the Recent Improvements in Holograms for Three-Dimensional Display, International Journal of Optics, 2014. Disponível em https://www.hindawi.com/journals/ijo/2014/519012/. Último acesso em: 25 de junho de 2022. /*ref*/ARAÚJO, Emanuel Pereira; SCHIVANI, Milton. PIRÂMIDE “HOLOGRÁFICA”: uma introdução ao estudo da óptica no Ensino Fundamental, Mestrado Profissional de em Ensino de Física - Polo 51, UFRN, 2018. Disponível em https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/26475/4/Produtoeducacional_Araujo_2018.pdf. Último acesso em: 27 de junho de 2022. /*ref*/BASTOS, Silvia Pantoja. Holografia. Física Aplicada ao Desenho Industrial – FIN, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1999. Disponível em https://www.if.ufrj.br/~coelho/DI/holografia.html. Último acesso em: 11 de janeiro de 2022. /*ref*/DYOMIN, V et al. Holography as a tool for advanced learning of optics and photonics, SPIE Digital Library, 2009. Disponível em https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-spie/9666/1/Holography-a s-a-tool-for-advanced-learning-of-optics-and/10.1117/12.2207969.full?SSO=1. Último acesso em: 04 de abril de 2021. /*ref*/FERREIRA, Cintia. Prezoto; CURRIEL, Maicon Douglas. A HOLOGRAFIA COMO RECURSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM NA METODOLOGIA ATIVA, Anais eletrônicos [...]. Maringá: ABED, 2020, p. 5. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2020/anais/trabalhos/55584.pdf. Último acesso em: 04 de abril de 2021. /*ref*/GUEDES, Ana. Professor que criou holografia para ajudar no ensino desenvolve projeção em tamanho real na sala de aula. G1 Itapetininga e Região, 2021. Disponível em https://g1.globo.com/sp/itapetininga-regiao/noticia/2021/06/06/professor-que-criou-holo grafia-para-ajudar-no-ensino-desenvolve-projecao-em-tamanho-real-na-sala-de-aula.ght ml. Último acesso em: 08 de janeiro de 2022. /*ref*/Holografia. Laboratório de Ensino de Óptica, Instituto de Física ‘’Gleb Wataghin’’ UNICAMP. Disponível em https://sites.ifi.unicamp.br/laboptica/holografia-2/. Último acesso em: 03 de agosto de 2021. /*ref*/JÚNIOR, Jorge Rodrigues Ataides et al. Holograma: Uma Linguagem Inovadora Para o Ensino da Cartografia Escolar, Revista Geoaraguaia, 2021. Disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/13065. Último acesso em: 25 de junho de 2022. /*ref*/LUNAZZI, José. Joaquim. A SEQUÊNCIA HISTÓRICA DA HOLOGRAFIA. Revista Ciência Hoje, Universidade Estadual de Campinas, 1985. Disponível em https://www.ifi.unicamp.br/~lunazzi/prof_lunazzi/ensino_de_holografia/historia_da_hol ografia.htm. Último acesso em: 09 de janeiro de 2022. /*ref*/SCHIVANI, M et al. Pirâmide “holográfica”: erros conceituais e potencial didático, SciELO 2018, p. 5. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbef/v40n2/1806-1117-rbef-40-02-e2506.pdf. Último acesso em: 04 de abril de 2021. SOUSA, Angelica Silvia et al. A PESQUISA BIBLIOGRÁFICA: PRINCÍPIOS E FUNDAMENTOS. Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.64-83/2021. Disponível em https://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/2336/1441. Último acesso em: 21 de dezembro de 2021. /*ref*/TAVARES, Norma Ridete de Arruda Lima et al. O PROFESSOR COMO UM TRANSFORMATIVO AGENTE - DESAFIOS E PERSPECTIVAS. Derecho y Cambio Social, 2013. Disponível em https://www.derechoycambiosocial.com/revista034/O_PROFESSOR_COMO_UM_TRANSFORMATIVO_AGENTE.pdf. Último acesso em: 25 de maio de 2022. /*ref*/TOLEDO, Rolando Serra et al. El holograma y su utilización como un medio de enseñanza de la física en ingeniería. SciELO, 2009. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbef/a/hK5QLKQYZcmrMKmXnmzw3Wm/?lang=es. Último acesso em: 08 de outubro de 2021. /*ref*/TSIAMPA, Athanasia Maria; SKOLARIKI, Konstantina. Holographic Reality in Education: The Future of an Innovative Classroom, Eric, 2018. Disponível em https://eric.ed.gov/?id=ED600771. Último acesso em: 08 de outubro de 2021. /*ref*/VALENTE, Vânia Cristina Pires Nogueira; PEREIRA, Tamires Trindade. Aprimoramento da capacidade de visualização espacial com a utilização de hologramas. Unesp, 2015, p. 2. Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/135773. Último acesso em: 04 de outubro de 2021. /*ref*/VOSLION, T; ESCARGUEL, A. An easy physics outreach and teaching tool for holography, Journal of Physics: Conference Series 415, 2013. Disponível em https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/415/1/012063. Último acesso em: 04 de abril de 2021. /*ref*/WALKER, Robin A. Holograms as Teaching Agents. Journal of Physics: Conference Series, 2013. Disponível em https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/415/1/012076. Último acesso em: 04 de abril de 2021. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 82-93 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 82-93 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147549286400 |