Notions of evaluation in projects pedagogical aspects of undergraduate courses in Physics and Chemistry: analysis of normative documents of the IFRJ
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12931 |
Resumo: | The article focuses on presenting the analysis of the assessment guidelines in science education in the guiding documents of the degrees in physics and chemistry of a federal institute of education. The methodology used was based on the content analysis technique and consisted of three stages: selection the material, floating reading and analysis of documents from pre-established categories. The theoretical contribution of this study brings together the authors: Hoffman (2003), Luckesi (2008), Zabala (1998), Perrenoud (2000), Minayo (2007) and Bardin (2009). The analysis identified meanings that differ from the documents, resulting in a theoretical discourse about the assessment that does not resembles with the practical proposal of the documents, besides the little space dedicated to the theme in the documents. It was evident the requirement for textual materials and complementary academic discussions to clarify terms related to the theme and that support the institution's assessment practices in one representative way. |
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Notions of evaluation in projects pedagogical aspects of undergraduate courses in Physics and Chemistry: analysis of normative documents of the IFRJNoções de avaliação em projetos pedagógicos de cursos de licenciatura em Física e Química: análise de documentos normativos do IFRJdocument analysis; assessment; institutional documents; science educationanálise documental; avaliação; documentos institucionais; ensino de ciênciasThe article focuses on presenting the analysis of the assessment guidelines in science education in the guiding documents of the degrees in physics and chemistry of a federal institute of education. The methodology used was based on the content analysis technique and consisted of three stages: selection the material, floating reading and analysis of documents from pre-established categories. The theoretical contribution of this study brings together the authors: Hoffman (2003), Luckesi (2008), Zabala (1998), Perrenoud (2000), Minayo (2007) and Bardin (2009). The analysis identified meanings that differ from the documents, resulting in a theoretical discourse about the assessment that does not resembles with the practical proposal of the documents, besides the little space dedicated to the theme in the documents. It was evident the requirement for textual materials and complementary academic discussions to clarify terms related to the theme and that support the institution's assessment practices in one representative way.O artigo tem como foco apresentar a análise das orientações sobre avaliação no ensino de ciências presentes nos documentos norteadores das licenciaturas em física e química de um instituto federal de educação. A metodologia utilizada foi baseada na técnica de análise de conteúdos e composta por três etapas: seleção do material, leitura flutuante e análise dos documentos a partir de categorias pré-estabelecidas. O aporte teórico deste estudo reúne os autores Hoffman (2003), Luckesi (2008), Zabala (1998), Perrenoud (2000), Minayo (2007) e Bardin (2009). A análise identificou significados que divergem nos respectivos documentos, resultando um discurso teórico a respeito da avaliação que não se assemelha com a proposta prática dos documentos, além do pouco espaço destinado ao tema nos documentos. Ficou evidenciada a necessidade de materiais textuais e discussões acadêmicas complementares que esclareçam termos referentes à temática e que respaldem as práticas avaliativas da instituição de forma mais representativa.Universidade Federal do ParáLisbôa, Cássia do Carmo AndradeMoreira, Maria Cristina do Amaral2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1293110.18542/amazrecm.v19i42.12931Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 5-17Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 5-172317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12931/10239/*ref*/BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Ediáres 70, 2009./*ref*/BRASIL. 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Acesso em 02 fev. 2022./*ref*/IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Diretrizes para o Desenvolvimento de APNPs no Âmbito dos Cursos de Graduação do IFRJ em Decorrência da Covid-19. 2020. Disponível em https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2020. Acesso em 22 fev. 2022./*ref*/IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Diretrizes para o Desenvolvimento de APNPs no Âmbito dos Cursos de Graduação do IFRJ em Decorrência da Covid-19. 2021. Disponível em https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2021. Acesso em 22 fev. 2022./*ref*/IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Regulamento de Ensino de Graduação. 2015. Disponível em https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2015. Acesso em 27 ab. 2021./*ref*/IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Projeto Pedagógico Institucional. 2015. 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