Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ganhor, João Paulo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bernardino de Jesus, Atair José, Meglhioratti, Fernanda Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
DOI: 10.18542/amazrecm.v16i37.7927
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927
Resumo: Presuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships.
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spelling Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science educationMobilizações de perspectivas de Paul Feyerabend na pesquisa em educação em ciênciasscience education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralismeducação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológicoPresuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships.Pressupostos presentes nas obras de Paul Feyerabend fornecem importantes dimensões de enriquecimentos para as práticas ligadas à Educação em Ciências. Nessa direção, realizamos uma revisão bibliográfica em periódicos atrelados à Pesquisa em Educação em Ciências e nas atas de todas edições do ENPEC, ilustrando como esse autor vem sendo apropriado pela área, buscando responder as seguintes questões: Como as perspectivas de Paul Feyerabend vêm sendo mobilizadas no contexto da PEC? Quais espaços e autores têm contribuído nesse processo? Encontramos um total de 20 artigos e 23 autores envolvidos. A partir da leitura dos artigos e de um tratamento quali-quantitativo, propomos três categorias que aglutinam os focos dos trabalhos. Além disso, apresentamos nossas análises quanto a distribuição temporal e recorrência: dos autores, das instituições, das áreas de formação inicial e das obras utilizadas. Realizamos ainda uma análise das citações entre os trabalhos que compõem o corpus, buscando identificar os mais centrais e suas relações.Universidade Federal do ParáGanhor, João PauloBernardino de Jesus, Atair JoséMeglhioratti, Fernanda Aparecida2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/792710.18542/amazrecm.v16i37.7927Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 54-72Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 54-722317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927/6689/*ref*/BRANDÃO, J. B.; BOUZON, J. D.; SANTOS, T. C. dos; CHRISPINO, A. 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A leitura de representações imagéticas sob a concepção de observação de Norwood Hanson e sob o olhar do relativismo de Paul Feyerabend. In: ENPEC, 11., 2017, Florianópolis-SC. Anais do [...]. Florianópolis_SC: UFSC, 2017./*ref*/LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. de M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, vol. 9, n. 2, 2003./*ref*/OLIVEIRA, C. C. G. F. de; RICARDO, J. da C.; TOLEDO, C. E. R. de; CHRISPINO, A. Análise dos temas e termos-chave da área de CTS no Ensino de Ciências a partir das Teses e Dissertações brasileiras. Indagatio Didactica, vol. 11, n. 2, 2019./*ref*/REGNER, A. C. K. P. Feyerabend e o pluralismo metodológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 13, n. 3, 1996./*ref*/SILVA, A. S. S. A (in)visibilidade de Paul Feyerabend nas publicações sobre ensino de ciências no Brasil. 2016, 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), UFG, Goiânia, 2016./*ref*/TERRA, P. S. 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description Presuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships.
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