Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v16i37.7927 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927 |
Resumo: | Presuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships. |
id |
UFPA-7_53f706966fde919dd6300713335a049f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7927 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science educationMobilizações de perspectivas de Paul Feyerabend na pesquisa em educação em ciênciasscience education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralismeducação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológicoPresuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships.Pressupostos presentes nas obras de Paul Feyerabend fornecem importantes dimensões de enriquecimentos para as práticas ligadas à Educação em Ciências. Nessa direção, realizamos uma revisão bibliográfica em periódicos atrelados à Pesquisa em Educação em Ciências e nas atas de todas edições do ENPEC, ilustrando como esse autor vem sendo apropriado pela área, buscando responder as seguintes questões: Como as perspectivas de Paul Feyerabend vêm sendo mobilizadas no contexto da PEC? Quais espaços e autores têm contribuído nesse processo? Encontramos um total de 20 artigos e 23 autores envolvidos. A partir da leitura dos artigos e de um tratamento quali-quantitativo, propomos três categorias que aglutinam os focos dos trabalhos. Além disso, apresentamos nossas análises quanto a distribuição temporal e recorrência: dos autores, das instituições, das áreas de formação inicial e das obras utilizadas. Realizamos ainda uma análise das citações entre os trabalhos que compõem o corpus, buscando identificar os mais centrais e suas relações.Universidade Federal do ParáGanhor, João PauloBernardino de Jesus, Atair JoséMeglhioratti, Fernanda Aparecida2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/792710.18542/amazrecm.v16i37.7927Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 54-72Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 54-722317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927/6689/*ref*/BRANDÃO, J. B.; BOUZON, J. D.; SANTOS, T. C. dos; CHRISPINO, A. Análise das referências bibliográficas de publicações sobre o ensino de Química no CTS brasileiro a partir de redes sociais. Indagatio Didactica, vol. 11, n. 2, 2019./*ref*/CARVALHO, M. de. Construtivismo, pluralismo metodológico e formação de professores para o ensino de ciências naturais. Semina, vol. 26, n. 2, 2005./*ref*/CHRISPINO, A.; DE LIMA, L. S.; ALBUQUERQUE, M. B.; FREITAS, A. C. C.; SILVA, M. A. F. B. A área CTS no Brasil vista como rede social: onde aprendemos? Ciência & Educação, Bauru, vol. 19, n. 2, p. 455-479, 2013./*ref*/DAMASIO, F. História da Ciência na Educação Básica: uma abordagem epistemológica de Paul Feyerabend procurando promover a aprendizagem significativa. 2017, 404 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica), PPGECT/UFSC, Florianópolis, 2017./*ref*/DAMASIO, F.; PEDUZZI, L. O. Q. Para que ensinar ciência no século XXI? Reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Ensaio, vol. 20, 2018./*ref*/DELIZOICOV, D. Pesquisa em ensino de ciências como ciências humanas aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 21, p. 145-175, 2004./*ref*/FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 5ª ed. São Paulo: Saraiva, 2006./*ref*/FERST, E. M.; FORSBERG, M. C. S. Contribuições da epistemologia de Feyerabend para a discussão da abordagem CTS no ensino de Ciências Naturais no ensino fundamental. EDUCAmazônia, vol. 13, n. 1, 2014./*ref*/FEYERABEND, P. K. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves Ed., 1977./*ref*/GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002./*ref*/GOLL, C. K. C.; MELLER, J. K.; WITT, D. T.; PEREIRA, K.; KEMCZINSKI, A.; COMIOTTO, T. Anarquismo epistemológico de Paul Feyerabend: abordagens na Ciência. Revista Thema, vol. 15, n. 2, 2018./*ref*/HIGGINS, S. S.; RIBEIRO, A. C. A. Análise de redes em Ciências Sociais. Brasília: ENAP, 2018./*ref*/JORGE, L.; PEDUZZI, L. O. Q. A leitura de representações imagéticas sob a concepção de observação de Norwood Hanson e sob o olhar do relativismo de Paul Feyerabend. In: ENPEC, 11., 2017, Florianópolis-SC. Anais do [...]. Florianópolis_SC: UFSC, 2017./*ref*/LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. de M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, vol. 9, n. 2, 2003./*ref*/OLIVEIRA, C. C. G. F. de; RICARDO, J. da C.; TOLEDO, C. E. R. de; CHRISPINO, A. Análise dos temas e termos-chave da área de CTS no Ensino de Ciências a partir das Teses e Dissertações brasileiras. Indagatio Didactica, vol. 11, n. 2, 2019./*ref*/REGNER, A. C. K. P. Feyerabend e o pluralismo metodológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 13, n. 3, 1996./*ref*/SILVA, A. S. S. A (in)visibilidade de Paul Feyerabend nas publicações sobre ensino de ciências no Brasil. 2016, 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), UFG, Goiânia, 2016./*ref*/TERRA, P. S. O ensino de ciências e o professor anarquista epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 19, n. 2, 2002./*ref*/TRÉZ, T. de A. Feyerabend, Interculturalismo e Etnobiologia: algumas possíveis articulações no ensino de biologia. Biotemas, vol. 24, n. 3, 2011./*ref*/VILLANI, A. Filosofia da ciência e ensino da ciência: uma analogia. Ciência & Educação, vol. 7, n. 2, 2001.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:25:57Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7927Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:25:57Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education Mobilizações de perspectivas de Paul Feyerabend na pesquisa em educação em ciências |
title |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
spellingShingle |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education Ganhor, João Paulo science education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralism educação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológico Ganhor, João Paulo science education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralism educação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológico |
title_short |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
title_full |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
title_fullStr |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
title_full_unstemmed |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
title_sort |
Mobilizations of Paul Feyerabend's perspectives on the research in science education |
author |
Ganhor, João Paulo |
author_facet |
Ganhor, João Paulo Ganhor, João Paulo Bernardino de Jesus, Atair José Meglhioratti, Fernanda Aparecida Bernardino de Jesus, Atair José Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Bernardino de Jesus, Atair José Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ganhor, João Paulo Bernardino de Jesus, Atair José Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
science education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralism educação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológico |
topic |
science education; Feyerabend; epistemological anarchism; epistemological pluralism educação em ciências; Feyerabend; anarquismo epistemológico; pluralismo epistemológico |
description |
Presuppositions of Paul Feyerabend's works provides important dimensions of enrichment for the practices related to Science Education. In this direction, we conducted a literature review in journals related to Research in Science Education and in the minutes of all editions of ENPEC, illustrating how this author has been appropriated by area, seeking to answer the following questions: How have Paul Feyerabend's perspectives been mobilized in the context of RSE? Which spaces and authors have contributed to this process? We found a total of 20 articles and 23 authors involved. From the reading of the articles and a quali-quantitative treatment, we propose three categories that unite the focuses of the works. Moreover, we present our analyzes regarding the temporal distribution and recurrence: the authors, the institutions, the areas of initial formation and the books used. We also performed an analysis of citations among the works containing the corpus, seeking to identify the most central and their relationships. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927 10.18542/amazrecm.v16i37.7927 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i37.7927 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7927/6689 /*ref*/BRANDÃO, J. B.; BOUZON, J. D.; SANTOS, T. C. dos; CHRISPINO, A. Análise das referências bibliográficas de publicações sobre o ensino de Química no CTS brasileiro a partir de redes sociais. Indagatio Didactica, vol. 11, n. 2, 2019. /*ref*/CARVALHO, M. de. Construtivismo, pluralismo metodológico e formação de professores para o ensino de ciências naturais. Semina, vol. 26, n. 2, 2005. /*ref*/CHRISPINO, A.; DE LIMA, L. S.; ALBUQUERQUE, M. B.; FREITAS, A. C. C.; SILVA, M. A. F. B. A área CTS no Brasil vista como rede social: onde aprendemos? Ciência & Educação, Bauru, vol. 19, n. 2, p. 455-479, 2013. /*ref*/DAMASIO, F. História da Ciência na Educação Básica: uma abordagem epistemológica de Paul Feyerabend procurando promover a aprendizagem significativa. 2017, 404 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica), PPGECT/UFSC, Florianópolis, 2017. /*ref*/DAMASIO, F.; PEDUZZI, L. O. Q. Para que ensinar ciência no século XXI? Reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Ensaio, vol. 20, 2018. /*ref*/DELIZOICOV, D. Pesquisa em ensino de ciências como ciências humanas aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 21, p. 145-175, 2004. /*ref*/FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 5ª ed. São Paulo: Saraiva, 2006. /*ref*/FERST, E. M.; FORSBERG, M. C. S. Contribuições da epistemologia de Feyerabend para a discussão da abordagem CTS no ensino de Ciências Naturais no ensino fundamental. EDUCAmazônia, vol. 13, n. 1, 2014. /*ref*/FEYERABEND, P. K. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves Ed., 1977. /*ref*/GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002. /*ref*/GOLL, C. K. C.; MELLER, J. K.; WITT, D. T.; PEREIRA, K.; KEMCZINSKI, A.; COMIOTTO, T. Anarquismo epistemológico de Paul Feyerabend: abordagens na Ciência. Revista Thema, vol. 15, n. 2, 2018. /*ref*/HIGGINS, S. S.; RIBEIRO, A. C. A. Análise de redes em Ciências Sociais. Brasília: ENAP, 2018. /*ref*/JORGE, L.; PEDUZZI, L. O. Q. A leitura de representações imagéticas sob a concepção de observação de Norwood Hanson e sob o olhar do relativismo de Paul Feyerabend. In: ENPEC, 11., 2017, Florianópolis-SC. Anais do [...]. Florianópolis_SC: UFSC, 2017. /*ref*/LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. de M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, vol. 9, n. 2, 2003. /*ref*/OLIVEIRA, C. C. G. F. de; RICARDO, J. da C.; TOLEDO, C. E. R. de; CHRISPINO, A. Análise dos temas e termos-chave da área de CTS no Ensino de Ciências a partir das Teses e Dissertações brasileiras. Indagatio Didactica, vol. 11, n. 2, 2019. /*ref*/REGNER, A. C. K. P. Feyerabend e o pluralismo metodológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 13, n. 3, 1996. /*ref*/SILVA, A. S. S. A (in)visibilidade de Paul Feyerabend nas publicações sobre ensino de ciências no Brasil. 2016, 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), UFG, Goiânia, 2016. /*ref*/TERRA, P. S. O ensino de ciências e o professor anarquista epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 19, n. 2, 2002. /*ref*/TRÉZ, T. de A. Feyerabend, Interculturalismo e Etnobiologia: algumas possíveis articulações no ensino de biologia. Biotemas, vol. 24, n. 3, 2011. /*ref*/VILLANI, A. Filosofia da ciência e ensino da ciência: uma analogia. Ciência & Educação, vol. 7, n. 2, 2001. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 54-72 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 54-72 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581348265984 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i37.7927 |