Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994 |
Resumo: | This paper presents the result of part of a postdoctoral research on the construction of a timeline on the first ideas of mathematical object Limits of a Variable Real from the fifth-century until the nineteenth century with Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) and Karl Weierstrass (1815-1897), whose period involves an initial, intermediate, and formal stage of the concept. From these reports, the specific objective is to construct an epistemological map of this knowledge, encompassing historical and philosophical aspects, to answer some questions concerning the epistemological dimension: What is the genesis of knowledge? What knowledge is involved in building this knowledge? It is believed that the answers to these questions will be of fundamental importance both for the researcher in mathematics didactics and for the mathematics teacher |
id |
UFPA-7_6cf0964d19b057936b97d38b5b181a28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5994 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real functionAnálise do tempo e dimensão epistemológica do saber: limite de uma função reallimits, epistemological map, historical aspects, history of mathematicslimites; mapa epistemológico; história da matemáticaThis paper presents the result of part of a postdoctoral research on the construction of a timeline on the first ideas of mathematical object Limits of a Variable Real from the fifth-century until the nineteenth century with Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) and Karl Weierstrass (1815-1897), whose period involves an initial, intermediate, and formal stage of the concept. From these reports, the specific objective is to construct an epistemological map of this knowledge, encompassing historical and philosophical aspects, to answer some questions concerning the epistemological dimension: What is the genesis of knowledge? What knowledge is involved in building this knowledge? It is believed that the answers to these questions will be of fundamental importance both for the researcher in mathematics didactics and for the mathematics teacherEste artigo apresenta o resultado de parte de uma pesquisa de pós-doutorado que se refere a construção de uma linha do tempo a respeito das primeiras ideias do objeto matemático Limites de Funções de uma Variável Real, do século V a.C. com os paradoxos de Zenão até o século XIX d.C. com Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) e Karl Weierstrass (1815-1897), cujo período envolve um estágio inicial, intermediário e formal do conceito. A partir destes relatos, o objetivo específico é construir um mapa epistemológico deste saber, englobando aspectos históricos e filosóficos, a fim de responder algumas questões referentes a dimensão epistemológica: Qual a gênese do saber? Quais os conhecimentos envolvidos na construção deste saber? Acredita-se que as respostas a essas questões serão de fundamental importância tanto para o pesquisador em didática da matemática, como para o professor de matemática.Universidade Federal do ParáFigueroa, Teodora PinheiroAlmouloud, Saddo Ag2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/599410.18542/amazrecm.v14i32.5994Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 145-159Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 145-1592317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994/5273/*ref*/ARTIGUE, M. Epistémologie et Didactique. Recherches en Didactique de Mathématiques. França, vol 10, no 23, p. 241-286, 1990./*ref*/BARON, Margaret. E; BOS, H. J. M. Curso de história da matemática: origens e desenvolvimento do cálculo. vol 1-5. Trad. de José Raimundo Braga Coelho. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985./*ref*/BERTATO, Fábio Maia; D’OTTAVIANO, Itala M. Loffredo. George Berkeley e os Fundamentos do Cálculo Diferencial e Integral. Seminários Filosóficos em Engenharia, Ciências e Áreas Afins. Unicamp, 2009. Disponível em: ftp://ftp.cle.unicamp.br/pub/Thematic-LogCons-FAPESP/Report-02-2012/Papers/[DB12].pdf. Acesso em 21 de abril de 2018./*ref*/BICUDO, I. Platão e a Matemática. LETRAS CLÁSSICAS, n. 2, p. 301-315, 1998./*ref*/BOYER, Carl Benjamin. The history of the calculus and its conceptual development. New York: Dover, 1959./*ref*/BOYER, Carl Benjamin; MERZBACH, U.C. História da matemática. 3. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2012./*ref*/BROLEZZI, A. C. A Tensão entre o Discreto e o Contínuo na História da Matemática e no Ensino de Matemática. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 1996./*ref*/BURNET, J. Early Greek Philosophy. New York: Meridian Books, 1957./*ref*/D’AMBROSIO, U. Priorizar História e Filosofia da Matemática na Educação. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011./*ref*/EDWARDS, C. H. The Historical Development of the Calculus. New York, NY: Springer-Verlag, 1979./*ref*/EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução de Higino H. Domingues. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2011./*ref*/GILES, Thomas Ransom. Introdução à Filosofia. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1979./*ref*/LIRA, A. F. O processo da construção do conceito matemático de limite pelo aprendiz com a utilização de objetos digitais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008./*ref*/RADICE, Lucio Lombardo. O Infinito: De Pitagóras a Cantor itinerários filosóficos e matemáticos de um conceito de base. Lisboa: Editorial Notícias-Biblioteca de Conhecimentos Básicos, 1981./*ref*/REZENDE, W.M. O ensino de cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, 2003./*ref*/ROBERTSON, E.F.; O'CONNOR, J.J. A history of the calculus, 1996. Disponível em: http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/HistTopics/The_rise_of_calculus.html. Acesso em 20 de abril de 2018/*ref*/ROQUE, T. História da Matemática – Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012./*ref*/SIERPINSKA, A. Humanities Students and Epistemological Obstacles Related to Limits. Educational Studies in Mathematics, 18, 1987./*ref*/STRUIK, Dirk. História concisa das Matemáticas. (3ª edição). Lisboa: Gradiva. 1997/*ref*/TALL, David. Intuitive infinitesimals in the calculus - Poster presented at the Fourth International Congress on Mathematical Education, Berkeley, 1980, with abstract appearing in Abstracts of short communications, page C5./*ref*/THOMAS, George Brinton. Calculus Biographies, 2006. Disponível em: http://kisi.deu.edu.tr/engin.mermut/mat1025_10g_dosyalar/CalculusBiographies-ThomasCalculus.pdf. Acesso em 21 de abril de 2018./*ref*/ZUCHI , I. A abordagem do conceito de limite via sequência didática: do ambiente lápis papel ao ambiente computacional. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis, 2005.Direitos autorais 2018 Amaz RECMhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T13:27:37Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5994Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T13:27:37Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function Análise do tempo e dimensão epistemológica do saber: limite de uma função real |
title |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
spellingShingle |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function Figueroa, Teodora Pinheiro limits, epistemological map, historical aspects, history of mathematics limites; mapa epistemológico; história da matemática |
title_short |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
title_full |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
title_fullStr |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
title_full_unstemmed |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
title_sort |
Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function |
author |
Figueroa, Teodora Pinheiro |
author_facet |
Figueroa, Teodora Pinheiro Almouloud, Saddo Ag |
author_role |
author |
author2 |
Almouloud, Saddo Ag |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueroa, Teodora Pinheiro Almouloud, Saddo Ag |
dc.subject.por.fl_str_mv |
limits, epistemological map, historical aspects, history of mathematics limites; mapa epistemológico; história da matemática |
topic |
limits, epistemological map, historical aspects, history of mathematics limites; mapa epistemológico; história da matemática |
description |
This paper presents the result of part of a postdoctoral research on the construction of a timeline on the first ideas of mathematical object Limits of a Variable Real from the fifth-century until the nineteenth century with Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) and Karl Weierstrass (1815-1897), whose period involves an initial, intermediate, and formal stage of the concept. From these reports, the specific objective is to construct an epistemological map of this knowledge, encompassing historical and philosophical aspects, to answer some questions concerning the epistemological dimension: What is the genesis of knowledge? What knowledge is involved in building this knowledge? It is believed that the answers to these questions will be of fundamental importance both for the researcher in mathematics didactics and for the mathematics teacher |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994 10.18542/amazrecm.v14i32.5994 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v14i32.5994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994/5273 /*ref*/ARTIGUE, M. Epistémologie et Didactique. Recherches en Didactique de Mathématiques. França, vol 10, no 23, p. 241-286, 1990. /*ref*/BARON, Margaret. E; BOS, H. J. M. Curso de história da matemática: origens e desenvolvimento do cálculo. vol 1-5. Trad. de José Raimundo Braga Coelho. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985. /*ref*/BERTATO, Fábio Maia; D’OTTAVIANO, Itala M. Loffredo. George Berkeley e os Fundamentos do Cálculo Diferencial e Integral. Seminários Filosóficos em Engenharia, Ciências e Áreas Afins. Unicamp, 2009. Disponível em: ftp://ftp.cle.unicamp.br/pub/Thematic-LogCons-FAPESP/Report-02-2012/Papers/[DB12].pdf. Acesso em 21 de abril de 2018. /*ref*/BICUDO, I. Platão e a Matemática. LETRAS CLÁSSICAS, n. 2, p. 301-315, 1998. /*ref*/BOYER, Carl Benjamin. The history of the calculus and its conceptual development. New York: Dover, 1959. /*ref*/BOYER, Carl Benjamin; MERZBACH, U.C. História da matemática. 3. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2012. /*ref*/BROLEZZI, A. C. A Tensão entre o Discreto e o Contínuo na História da Matemática e no Ensino de Matemática. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 1996. /*ref*/BURNET, J. Early Greek Philosophy. New York: Meridian Books, 1957. /*ref*/D’AMBROSIO, U. Priorizar História e Filosofia da Matemática na Educação. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011. /*ref*/EDWARDS, C. H. The Historical Development of the Calculus. New York, NY: Springer-Verlag, 1979. /*ref*/EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução de Higino H. Domingues. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2011. /*ref*/GILES, Thomas Ransom. Introdução à Filosofia. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1979. /*ref*/LIRA, A. F. O processo da construção do conceito matemático de limite pelo aprendiz com a utilização de objetos digitais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008. /*ref*/RADICE, Lucio Lombardo. O Infinito: De Pitagóras a Cantor itinerários filosóficos e matemáticos de um conceito de base. Lisboa: Editorial Notícias-Biblioteca de Conhecimentos Básicos, 1981. /*ref*/REZENDE, W.M. O ensino de cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, 2003. /*ref*/ROBERTSON, E.F.; O'CONNOR, J.J. A history of the calculus, 1996. Disponível em: http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/HistTopics/The_rise_of_calculus.html. Acesso em 20 de abril de 2018 /*ref*/ROQUE, T. História da Matemática – Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012. /*ref*/SIERPINSKA, A. Humanities Students and Epistemological Obstacles Related to Limits. Educational Studies in Mathematics, 18, 1987. /*ref*/STRUIK, Dirk. História concisa das Matemáticas. (3ª edição). Lisboa: Gradiva. 1997 /*ref*/TALL, David. Intuitive infinitesimals in the calculus - Poster presented at the Fourth International Congress on Mathematical Education, Berkeley, 1980, with abstract appearing in Abstracts of short communications, page C5. /*ref*/THOMAS, George Brinton. Calculus Biographies, 2006. Disponível em: http://kisi.deu.edu.tr/engin.mermut/mat1025_10g_dosyalar/CalculusBiographies-ThomasCalculus.pdf. Acesso em 21 de abril de 2018. /*ref*/ZUCHI , I. A abordagem do conceito de limite via sequência didática: do ambiente lápis papel ao ambiente computacional. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis, 2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 145-159 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 145-159 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144130928640 |