Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real function

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Autor(a) principal: Figueroa, Teodora Pinheiro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Almouloud, Saddo Ag
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994
Resumo: This paper presents the result of part of a postdoctoral research on the construction of a timeline on the first ideas of mathematical object Limits of a Variable Real from the fifth-century until the nineteenth century with Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) and Karl Weierstrass (1815-1897), whose period involves an initial, intermediate, and formal stage of the concept. From these reports, the specific objective is to construct an epistemological map of this knowledge, encompassing historical and philosophical aspects, to answer some questions concerning the epistemological dimension: What is the genesis of knowledge? What knowledge is involved in building this knowledge? It is believed that the answers to these questions will be of fundamental importance both for the researcher in mathematics didactics and for the mathematics teacher
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spelling Analysis of the time and epistemological dimension of knowledge: the limit of a real functionAnálise do tempo e dimensão epistemológica do saber: limite de uma função reallimits, epistemological map, historical aspects, history of mathematicslimites; mapa epistemológico; história da matemáticaThis paper presents the result of part of a postdoctoral research on the construction of a timeline on the first ideas of mathematical object Limits of a Variable Real from the fifth-century until the nineteenth century with Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) and Karl Weierstrass (1815-1897), whose period involves an initial, intermediate, and formal stage of the concept. From these reports, the specific objective is to construct an epistemological map of this knowledge, encompassing historical and philosophical aspects, to answer some questions concerning the epistemological dimension: What is the genesis of knowledge? What knowledge is involved in building this knowledge? It is believed that the answers to these questions will be of fundamental importance both for the researcher in mathematics didactics and for the mathematics teacherEste artigo apresenta o resultado de parte de uma pesquisa de pós-doutorado que se refere a construção de uma linha do tempo a respeito das primeiras ideias do objeto matemático Limites de Funções de uma Variável Real, do século V a.C. com os paradoxos de Zenão até o século XIX d.C. com Louis-Augustin Cauchy (1789-1857) e Karl Weierstrass (1815-1897), cujo período envolve um estágio inicial, intermediário e formal do conceito. A partir destes relatos, o objetivo específico é construir um mapa epistemológico deste saber, englobando aspectos históricos e filosóficos, a fim de responder algumas questões referentes a dimensão epistemológica: Qual a gênese do saber? Quais os conhecimentos envolvidos na construção deste saber? Acredita-se que as respostas a essas questões serão de fundamental importância tanto para o pesquisador em didática da matemática, como para o professor de matemática.Universidade Federal do ParáFigueroa, Teodora PinheiroAlmouloud, Saddo Ag2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/599410.18542/amazrecm.v14i32.5994Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 145-159Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 145-1592317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5994/5273/*ref*/ARTIGUE, M. Epistémologie et Didactique. Recherches en Didactique de Mathématiques. França, vol 10, no 23, p. 241-286, 1990./*ref*/BARON, Margaret. E; BOS, H. J. M. 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