Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6669 |
Resumo: | The present study reports the development, application and evaluation of a didactic proposal to contemplate topics of the Theory of Restricted Relativity and the Theory of General Relativity in high school. The study was developed with a group of university students - future Physics teachers, in the inland Rio Grande do Sul. The approached problematic comes from the need to include these subjects in high school and takes into question the viability of approaching these topics in the suggested organization, involving learning situations consistent with this level of schooling. But specifically, the goal is to investigate the contributions of this didactic proposal as favoring learning and able to encourage academics to adopt it in future professional practice. Therefore, a qualitative investigation was used as a methodological reference, although numerical data were also used, but were analyzed in light of the interpretation of the phenomenon under discussion. As data collection instruments, the study uses the application of questionnaires (pre and post test), complete with records of the teacher-researcher in his logbook. The results indicate a significant evolution in the students' knowledge, which refers to the potentiality of the activity developed in terms of learning signs. |
id |
UFPA-7_72c8c68727b1bf69e0ef522c906e072e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6669 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in trainingDiscussão sobre a inserção de tópicos de relatividade no ensino médio: análise na voz de professores de Física em formaçãomodern physics; relativity; high schoolfísica moderna; relatividade; ensino médioThe present study reports the development, application and evaluation of a didactic proposal to contemplate topics of the Theory of Restricted Relativity and the Theory of General Relativity in high school. The study was developed with a group of university students - future Physics teachers, in the inland Rio Grande do Sul. The approached problematic comes from the need to include these subjects in high school and takes into question the viability of approaching these topics in the suggested organization, involving learning situations consistent with this level of schooling. But specifically, the goal is to investigate the contributions of this didactic proposal as favoring learning and able to encourage academics to adopt it in future professional practice. Therefore, a qualitative investigation was used as a methodological reference, although numerical data were also used, but were analyzed in light of the interpretation of the phenomenon under discussion. As data collection instruments, the study uses the application of questionnaires (pre and post test), complete with records of the teacher-researcher in his logbook. The results indicate a significant evolution in the students' knowledge, which refers to the potentiality of the activity developed in terms of learning signs.O presente estudo relata o desenvolvimento, aplicação e avaliação de uma proposta didática para contemplar tópicos da Teoria da Relatividade Restrita e da Teoria da Relatividade Geral no ensino médio. O estudo foi desenvolvido junto a um grupo de estudantes universitários - futuros professores de Física, no interior do Rio Grande do Sul. A problemática abordada parte da necessidade de inserir tais conteúdos no ensino médio e toma como questionamento principal a viabilidade de abordar esses tópicos na organização sugerida, envolvendo situações de aprendizagem condizentes com esse nível de escolarização. Mas especificamente, o objetivo é investigar as contribuições dessa proposta didática como favorecedora da aprendizagem e capaz de estimular os acadêmicos a adotá-la no exercício profissional futuro. Para tanto, utilizou-se uma investigação qualitativa como referencial metodológico, embora também tenha-se usado dados numéricos, mas que foram analisados à luz da interpretação do fenômeno em discussão. Como instrumentos de coleta de dados, o estudo recorre à aplicação de questionários (pré e pós-teste), completando com registros do professor-pesquisador em seu diário de bordo. Os resultados indicam uma significativa evolução nos conhecimentos dos estudantes o que remete a potencialidade da atividade desenvolvida em termos de indícios de aprendizagem. Universidade Federal do ParáGiacomelli, Alisson CristianPerez, Carlos Ariel SamudioRosa, Cleci Teresinha Werner da2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/666910.18542/amazrecm.v15i34.6669Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 130-150Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 130-1502317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6669/6089/*ref*/ASTOLFI, Jean Pierre; DEVELAY, M. A didática das ciências. Campinas: Papirus, 1995./*ref*/BALZA, Miguel A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999./*ref*/CHEVALLARD, Yves. La Transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991./*ref*/GIACOMELLI, Alisson C. Teoria da relatividade: uma proposta didática para o ensino médio. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2016./*ref*/GIACOMELLI, Alisson C.; SAMUDIO PÉREZ, Carlos A. Compreendendo a teoria da relatividade: dos fundamentos às consequências. Produto educacional, Universidade de Passo Fundo, 2016. Disponível em: http://docs.upf.br/download/ppgecm/Alisson_Produto_Educacional.pdf. Acesso em 20 jun. 2017./*ref*/GONÇALVES, Kleber Ramos; BITTAR, Marilena. A distância entre o saber acadêmico e o saber ensinado revelado em um livro didático de matemática do 7º ano: o caso da adição e subtração com números inteiros, Revista Amazônia, v. 13, n. 2, p. 107-123, 2017./*ref*/MARQUES, Adílio Jorge; SILVA, Claúdio Elias da. É possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da Física Moderna e contemporânea? Revista Amazônia, v. 2, n. 9-13, 2016./*ref*/REZENDE JUNIOR, Mikael F. Fenômenos e a introdução de Física Moderna e Contemporânea no ensino médio. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis, 2001./*ref*/ROSA, Cleci T. Werner da. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil, 2011./*ref*/TERRAZZAN, Eduardo A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de Física na escola de 2º grau. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez. 1992./*ref*/TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6669Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training Discussão sobre a inserção de tópicos de relatividade no ensino médio: análise na voz de professores de Física em formação |
title |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
spellingShingle |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training Giacomelli, Alisson Cristian modern physics; relativity; high school física moderna; relatividade; ensino médio |
title_short |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
title_full |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
title_fullStr |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
title_full_unstemmed |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
title_sort |
Discussion on the insertion of relativity topics in high school: voice analysis of physics teachers in training |
author |
Giacomelli, Alisson Cristian |
author_facet |
Giacomelli, Alisson Cristian Perez, Carlos Ariel Samudio Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Carlos Ariel Samudio Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giacomelli, Alisson Cristian Perez, Carlos Ariel Samudio Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
modern physics; relativity; high school física moderna; relatividade; ensino médio |
topic |
modern physics; relativity; high school física moderna; relatividade; ensino médio |
description |
The present study reports the development, application and evaluation of a didactic proposal to contemplate topics of the Theory of Restricted Relativity and the Theory of General Relativity in high school. The study was developed with a group of university students - future Physics teachers, in the inland Rio Grande do Sul. The approached problematic comes from the need to include these subjects in high school and takes into question the viability of approaching these topics in the suggested organization, involving learning situations consistent with this level of schooling. But specifically, the goal is to investigate the contributions of this didactic proposal as favoring learning and able to encourage academics to adopt it in future professional practice. Therefore, a qualitative investigation was used as a methodological reference, although numerical data were also used, but were analyzed in light of the interpretation of the phenomenon under discussion. As data collection instruments, the study uses the application of questionnaires (pre and post test), complete with records of the teacher-researcher in his logbook. The results indicate a significant evolution in the students' knowledge, which refers to the potentiality of the activity developed in terms of learning signs. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6669 10.18542/amazrecm.v15i34.6669 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6669 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i34.6669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6669/6089 /*ref*/ASTOLFI, Jean Pierre; DEVELAY, M. A didática das ciências. Campinas: Papirus, 1995. /*ref*/BALZA, Miguel A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999. /*ref*/CHEVALLARD, Yves. La Transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991. /*ref*/GIACOMELLI, Alisson C. Teoria da relatividade: uma proposta didática para o ensino médio. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2016. /*ref*/GIACOMELLI, Alisson C.; SAMUDIO PÉREZ, Carlos A. Compreendendo a teoria da relatividade: dos fundamentos às consequências. Produto educacional, Universidade de Passo Fundo, 2016. Disponível em: http://docs.upf.br/download/ppgecm/Alisson_Produto_Educacional.pdf. Acesso em 20 jun. 2017. /*ref*/GONÇALVES, Kleber Ramos; BITTAR, Marilena. A distância entre o saber acadêmico e o saber ensinado revelado em um livro didático de matemática do 7º ano: o caso da adição e subtração com números inteiros, Revista Amazônia, v. 13, n. 2, p. 107-123, 2017. /*ref*/MARQUES, Adílio Jorge; SILVA, Claúdio Elias da. É possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da Física Moderna e contemporânea? Revista Amazônia, v. 2, n. 9-13, 2016. /*ref*/REZENDE JUNIOR, Mikael F. Fenômenos e a introdução de Física Moderna e Contemporânea no ensino médio. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis, 2001. /*ref*/ROSA, Cleci T. Werner da. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil, 2011. /*ref*/TERRAZZAN, Eduardo A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de Física na escola de 2º grau. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez. 1992. /*ref*/TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 130-150 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 130-150 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068753320542208 |