Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colli, Pedro Leonardo Guarilha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Colussi Bastos, Vinícius, Bologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443
Resumo: This study aimed to analyze the conceptions of Biology teachers regarding Biological Evolution and its teaching. This objective was traced considering that recent studies indicate that Biology is taught in a fragmented and memorized way. Several authors argue that Biological Evolution is the only element capable of integrating and giving meaning to Biological Sciences. However, studies indicate that many teachers need help understanding the idea and working with Evolution to unify biological knowledge. To understand the views of teachers regarding Biological Evolution and its teaching in Basic Education, this article adopted a qualitative perspective of analysis of an open questionnaire answered by 11 teachers working in different school contexts. The results and the interpretations produced corroborate other studies regarding the teachers' lack of understanding of the idea of Biological Evolution as the integrating axis of Biology and suggest that even those who understand do not put this perspective into practice. In addition, it was possible to perceive that many teachers have a distorted view of how they approach the topic, which may prevent them from adequately reflecting on the issue
id UFPA-7_858514c7d8d8c63d41e590c447736bdd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13443
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teachingO papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professoresbiology teaching; biological evolution; evolution as an integrating axis; science and biology teachers.ensino de biologia; evolução biológica; evolução como eixo integrador; professores de ciências e biologiaThis study aimed to analyze the conceptions of Biology teachers regarding Biological Evolution and its teaching. This objective was traced considering that recent studies indicate that Biology is taught in a fragmented and memorized way. Several authors argue that Biological Evolution is the only element capable of integrating and giving meaning to Biological Sciences. However, studies indicate that many teachers need help understanding the idea and working with Evolution to unify biological knowledge. To understand the views of teachers regarding Biological Evolution and its teaching in Basic Education, this article adopted a qualitative perspective of analysis of an open questionnaire answered by 11 teachers working in different school contexts. The results and the interpretations produced corroborate other studies regarding the teachers' lack of understanding of the idea of Biological Evolution as the integrating axis of Biology and suggest that even those who understand do not put this perspective into practice. In addition, it was possible to perceive that many teachers have a distorted view of how they approach the topic, which may prevent them from adequately reflecting on the issueEste trabalho teve como objetivo analisar as concepções de docentes de Biologia quanto à Evolução Biológica e seu ensino. Este objetivo foi traçado, considerando que estudos recentes apontam que a Biologia é ensinada de modo fragmentado e memorístico. Diversos autores defendem que a Evolução Biológica é o único elemento capaz de integrar e dar sentido às Ciências Biológicas. Entretanto, estudos da área indicam que uma parcela significativa dos professores não compreende a ideia e não trabalha a Evolução de modo a unificar os conhecimentos biológicos. A fim de compreender as visões de docentes no que tange à Evolução Biológica e seu ensino na Educação Básica, o presente artigo adotou uma perspectiva qualitativa de análise de um questionário aberto, respondido por 11 docentes atuantes em diferentes contextos escolares. Os resultados e as interpretações produzidas a partir deles corroboram outros estudos com relação à não compreensão por parte dos docentes da ideia de Evolução Biológica como o eixo integrador da Biologia e sugerem que mesmo aqueles que compreendem, não colocam esta perspectiva em prática. Ademais, foi possível perceber que muitos professores têm uma visão distorcida a respeito da maneira como abordam o tema, o que talvez os impeça de refletir, devidamente, acerca da questãoUniversidade Federal do ParáUniversidade Estadual de LondrinaCapes.Colli, Pedro Leonardo GuarilhaColussi Bastos, ViníciusBologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1344310.18542/amazrecm.v18i41.13443Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-254Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-2542317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443/9569https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/13443/4292/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_s ite.pdf. Acesso em: 07 out. 2021./*ref*/CARVALHO, I. N.; NUNES-NETO, N. F.; EL-HANI, C. N. Como selecionar conteúdos de biologia para o ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro: Unigranrio, v. 1, n. 1, p. 67-100, ago./dez. 2011./*ref*/COLLI, P. L.; ANDRADE, M. A.; BASTOS, V. A evolução como eixo integrador das ciências biológicas: uma unidade didática no contexto do ensino de biologia. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. 22–47, 2021./*ref*/CONTRUCCI, C.; ALEME, H. G.; GOUW, A. M. S. Visão de estudantes sobre evolução biológica: resultados parciais e validação do questionário. Revista do EDICC, Campinas: Unicamp, v. 8, n. 1, p. 246-259, 2022./*ref*/DOBZHANSKY, T. Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. American Biology Teacher, Washington D. C., v. 35, n. 3, p. 125-129, 1973./*ref*/EL-HANI, C. N.; MEYER, D. A evolução da teoria darwiniana. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519- 76542009000300011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 mar. 2022./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006./*ref*/FUTUYMA, D. J. Evolução, ciência e sociedade. São Paulo: Editora SBG, 2002./*ref*/GERMAN NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES LEOPOLDINA. Teaching evolutionary biology at schools and universities. Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina e. V., Halle (Saale), 2017. Disponível em: https://www.leopoldina.org/uploads/tx_leopublication/ 2017_Stellungnahme_Evolution sbiologie.pdf>. Acesso em: 10 out. 2021./*ref*/JABLONKA, E.; LAMB, M. J. Evolução em quatro dimensões: DNA, comportamento e a história da vida. São Paulo: Companhia das Letras, 2010./*ref*/JUNIOR, F. P. C.; ANDRADE, M. A. B. S. Como ocorre a evolução biológica? As ideias de estudantes do Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015. p. 01-08 Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1878-1.PDF. Acesso em: 21 set. 2022./*ref*/KUTSCHERA U., NIKLAS K. J. The modern theory of biological evolution: an expanded synthesis. Naturwissenschaften, n. 91, p. 255–276, 2004./*ref*/LARROYD, L. M. A evolução biológica nos documentos curriculares nacionais. 2020. 58 p. TCC (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020./*ref*/MAYR, E. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005./*ref*/MAYR, E. O que é a evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Editora UNESP. 2005./*ref*/NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES. Teaching About Evolution and the Nature of Science. Washington, DC: The National Academies Press, 1998./*ref*/NOBRE, S. B.; LOPES, L. A.; FARIAS, M. E. Ensino de biologia evolutiva (bio-evo): concepções de professores pós-graduandos em ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Cruzeiro do Sul, v. 9, n. 1, p. 88-102, 2018./*ref*/OLEQUES, L. C.; BOER, N.; TEMP, D. S.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. Evolução biológica como eixo integrador no ensino de biologia: concepções e práticas de professores do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. p. 01-12 Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1066-1.pdf. Acesso em: 15 out. 2021./*ref*/OLIVEIRA, G. S.; BIZZO, N. Evolução biológica e os estudantes brasileiros: conhecimento e aceitação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 2, p. 161-185, 2015./*ref*/OLIVEIRA, G. S.; COSTA, R. B.; MAGALHAES, T. R. Jovens cuiabanos, interesses científicos e percepções sobre a teoria evolutiva. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 116-129, 2019./*ref*/PIGLIUCCI, M. An Extended Synthesis for Evolutionary Biology. Annals of the New York Academy of Sciences. New York, v. 1168, n. 1, p. 218–228, 2009./*ref*/RIDLEY, Mark. Evolução. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006./*ref*/RUTLEDGE, Michael L.; MITCHELL Melissa A. High School Biology Teachers' Knowledge Structure, Acceptance & Teaching of Evolution. The American Biology Teacher, Oakland: University of California Press, 64(1), p. 21-28, 2002./*ref*/SMOCOVITIS, V. B. Unifying biology: the evolutionary synthesis and evolutionary biology. Journal of the History of Biology, v. 25, p. 1–65, 1992./*ref*/TIDON, R.; LEWONTIN, R. C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology. Sociedade Brasileira de Genética, v.27, n.1, p.124-31, Mar., 2004./*ref*/VALENÇA, C. R.; FALCÃO, E. B. M. Teoria da evolução: representações de professores pesquisadores de biologia e suas relações com o ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 2, p. 471-486, 2012./*ref*/ZAMBERLAN, E. S. J.; SILVA, M. O Ensino de Evolução Biológica e sua Abordagem em Livros Didáticos. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 187-212, 2012.Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:21Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13443Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:21Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
O papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professores
title Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
spellingShingle Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
Colli, Pedro Leonardo Guarilha
biology teaching; biological evolution; evolution as an integrating axis; science and biology teachers.
ensino de biologia; evolução biológica; evolução como eixo integrador; professores de ciências e biologia
title_short Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
title_full Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
title_fullStr Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
title_full_unstemmed Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
title_sort Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
author Colli, Pedro Leonardo Guarilha
author_facet Colli, Pedro Leonardo Guarilha
Colussi Bastos, Vinícius
Bologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida
author_role author
author2 Colussi Bastos, Vinícius
Bologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Universidade Estadual de Londrina
Capes.
dc.contributor.author.fl_str_mv Colli, Pedro Leonardo Guarilha
Colussi Bastos, Vinícius
Bologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv biology teaching; biological evolution; evolution as an integrating axis; science and biology teachers.
ensino de biologia; evolução biológica; evolução como eixo integrador; professores de ciências e biologia
topic biology teaching; biological evolution; evolution as an integrating axis; science and biology teachers.
ensino de biologia; evolução biológica; evolução como eixo integrador; professores de ciências e biologia
description This study aimed to analyze the conceptions of Biology teachers regarding Biological Evolution and its teaching. This objective was traced considering that recent studies indicate that Biology is taught in a fragmented and memorized way. Several authors argue that Biological Evolution is the only element capable of integrating and giving meaning to Biological Sciences. However, studies indicate that many teachers need help understanding the idea and working with Evolution to unify biological knowledge. To understand the views of teachers regarding Biological Evolution and its teaching in Basic Education, this article adopted a qualitative perspective of analysis of an open questionnaire answered by 11 teachers working in different school contexts. The results and the interpretations produced corroborate other studies regarding the teachers' lack of understanding of the idea of Biological Evolution as the integrating axis of Biology and suggest that even those who understand do not put this perspective into practice. In addition, it was possible to perceive that many teachers have a distorted view of how they approach the topic, which may prevent them from adequately reflecting on the issue
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443
10.18542/amazrecm.v18i41.13443
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v18i41.13443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443/9569
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/13443/4292
/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_s ite.pdf. Acesso em: 07 out. 2021.
/*ref*/CARVALHO, I. N.; NUNES-NETO, N. F.; EL-HANI, C. N. Como selecionar conteúdos de biologia para o ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro: Unigranrio, v. 1, n. 1, p. 67-100, ago./dez. 2011.
/*ref*/COLLI, P. L.; ANDRADE, M. A.; BASTOS, V. A evolução como eixo integrador das ciências biológicas: uma unidade didática no contexto do ensino de biologia. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. 22–47, 2021.
/*ref*/CONTRUCCI, C.; ALEME, H. G.; GOUW, A. M. S. Visão de estudantes sobre evolução biológica: resultados parciais e validação do questionário. Revista do EDICC, Campinas: Unicamp, v. 8, n. 1, p. 246-259, 2022.
/*ref*/DOBZHANSKY, T. Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. American Biology Teacher, Washington D. C., v. 35, n. 3, p. 125-129, 1973.
/*ref*/EL-HANI, C. N.; MEYER, D. A evolução da teoria darwiniana. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519- 76542009000300011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 mar. 2022.
/*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
/*ref*/FUTUYMA, D. J. Evolução, ciência e sociedade. São Paulo: Editora SBG, 2002.
/*ref*/GERMAN NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES LEOPOLDINA. Teaching evolutionary biology at schools and universities. Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina e. V., Halle (Saale), 2017. Disponível em: https://www.leopoldina.org/uploads/tx_leopublication/ 2017_Stellungnahme_Evolution sbiologie.pdf>. Acesso em: 10 out. 2021.
/*ref*/JABLONKA, E.; LAMB, M. J. Evolução em quatro dimensões: DNA, comportamento e a história da vida. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
/*ref*/JUNIOR, F. P. C.; ANDRADE, M. A. B. S. Como ocorre a evolução biológica? As ideias de estudantes do Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015. p. 01-08 Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1878-1.PDF. Acesso em: 21 set. 2022.
/*ref*/KUTSCHERA U., NIKLAS K. J. The modern theory of biological evolution: an expanded synthesis. Naturwissenschaften, n. 91, p. 255–276, 2004.
/*ref*/LARROYD, L. M. A evolução biológica nos documentos curriculares nacionais. 2020. 58 p. TCC (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
/*ref*/MAYR, E. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
/*ref*/MAYR, E. O que é a evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Editora UNESP. 2005.
/*ref*/NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES. Teaching About Evolution and the Nature of Science. Washington, DC: The National Academies Press, 1998.
/*ref*/NOBRE, S. B.; LOPES, L. A.; FARIAS, M. E. Ensino de biologia evolutiva (bio-evo): concepções de professores pós-graduandos em ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Cruzeiro do Sul, v. 9, n. 1, p. 88-102, 2018.
/*ref*/OLEQUES, L. C.; BOER, N.; TEMP, D. S.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. Evolução biológica como eixo integrador no ensino de biologia: concepções e práticas de professores do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. p. 01-12 Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1066-1.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
/*ref*/OLIVEIRA, G. S.; BIZZO, N. Evolução biológica e os estudantes brasileiros: conhecimento e aceitação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 2, p. 161-185, 2015.
/*ref*/OLIVEIRA, G. S.; COSTA, R. B.; MAGALHAES, T. R. Jovens cuiabanos, interesses científicos e percepções sobre a teoria evolutiva. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 116-129, 2019.
/*ref*/PIGLIUCCI, M. An Extended Synthesis for Evolutionary Biology. Annals of the New York Academy of Sciences. New York, v. 1168, n. 1, p. 218–228, 2009.
/*ref*/RIDLEY, Mark. Evolução. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
/*ref*/RUTLEDGE, Michael L.; MITCHELL Melissa A. High School Biology Teachers' Knowledge Structure, Acceptance & Teaching of Evolution. The American Biology Teacher, Oakland: University of California Press, 64(1), p. 21-28, 2002.
/*ref*/SMOCOVITIS, V. B. Unifying biology: the evolutionary synthesis and evolutionary biology. Journal of the History of Biology, v. 25, p. 1–65, 1992.
/*ref*/TIDON, R.; LEWONTIN, R. C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology. Sociedade Brasileira de Genética, v.27, n.1, p.124-31, Mar., 2004.
/*ref*/VALENÇA, C. R.; FALCÃO, E. B. M. Teoria da evolução: representações de professores pesquisadores de biologia e suas relações com o ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 2, p. 471-486, 2012.
/*ref*/ZAMBERLAN, E. S. J.; SILVA, M. O Ensino de Evolução Biológica e sua Abordagem em Livros Didáticos. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 187-212, 2012.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-254
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-254
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147815624704