Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teaching
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443 |
Resumo: | This study aimed to analyze the conceptions of Biology teachers regarding Biological Evolution and its teaching. This objective was traced considering that recent studies indicate that Biology is taught in a fragmented and memorized way. Several authors argue that Biological Evolution is the only element capable of integrating and giving meaning to Biological Sciences. However, studies indicate that many teachers need help understanding the idea and working with Evolution to unify biological knowledge. To understand the views of teachers regarding Biological Evolution and its teaching in Basic Education, this article adopted a qualitative perspective of analysis of an open questionnaire answered by 11 teachers working in different school contexts. The results and the interpretations produced corroborate other studies regarding the teachers' lack of understanding of the idea of Biological Evolution as the integrating axis of Biology and suggest that even those who understand do not put this perspective into practice. In addition, it was possible to perceive that many teachers have a distorted view of how they approach the topic, which may prevent them from adequately reflecting on the issue |
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Teachers’ perspective of the role of biological evolution in Biology teachingO papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professoresbiology teaching; biological evolution; evolution as an integrating axis; science and biology teachers.ensino de biologia; evolução biológica; evolução como eixo integrador; professores de ciências e biologiaThis study aimed to analyze the conceptions of Biology teachers regarding Biological Evolution and its teaching. This objective was traced considering that recent studies indicate that Biology is taught in a fragmented and memorized way. Several authors argue that Biological Evolution is the only element capable of integrating and giving meaning to Biological Sciences. However, studies indicate that many teachers need help understanding the idea and working with Evolution to unify biological knowledge. To understand the views of teachers regarding Biological Evolution and its teaching in Basic Education, this article adopted a qualitative perspective of analysis of an open questionnaire answered by 11 teachers working in different school contexts. The results and the interpretations produced corroborate other studies regarding the teachers' lack of understanding of the idea of Biological Evolution as the integrating axis of Biology and suggest that even those who understand do not put this perspective into practice. In addition, it was possible to perceive that many teachers have a distorted view of how they approach the topic, which may prevent them from adequately reflecting on the issueEste trabalho teve como objetivo analisar as concepções de docentes de Biologia quanto à Evolução Biológica e seu ensino. Este objetivo foi traçado, considerando que estudos recentes apontam que a Biologia é ensinada de modo fragmentado e memorístico. Diversos autores defendem que a Evolução Biológica é o único elemento capaz de integrar e dar sentido às Ciências Biológicas. Entretanto, estudos da área indicam que uma parcela significativa dos professores não compreende a ideia e não trabalha a Evolução de modo a unificar os conhecimentos biológicos. A fim de compreender as visões de docentes no que tange à Evolução Biológica e seu ensino na Educação Básica, o presente artigo adotou uma perspectiva qualitativa de análise de um questionário aberto, respondido por 11 docentes atuantes em diferentes contextos escolares. Os resultados e as interpretações produzidas a partir deles corroboram outros estudos com relação à não compreensão por parte dos docentes da ideia de Evolução Biológica como o eixo integrador da Biologia e sugerem que mesmo aqueles que compreendem, não colocam esta perspectiva em prática. Ademais, foi possível perceber que muitos professores têm uma visão distorcida a respeito da maneira como abordam o tema, o que talvez os impeça de refletir, devidamente, acerca da questãoUniversidade Federal do ParáUniversidade Estadual de LondrinaCapes.Colli, Pedro Leonardo GuarilhaColussi Bastos, ViníciusBologna Soares de Andrade, Mariana Aparecida2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1344310.18542/amazrecm.v18i41.13443Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-254Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 237-2542317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443/9569https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/13443/4292/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_s ite.pdf. Acesso em: 07 out. 2021./*ref*/CARVALHO, I. N.; NUNES-NETO, N. F.; EL-HANI, C. N. Como selecionar conteúdos de biologia para o ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro: Unigranrio, v. 1, n. 1, p. 67-100, ago./dez. 2011./*ref*/COLLI, P. L.; ANDRADE, M. A.; BASTOS, V. A evolução como eixo integrador das ciências biológicas: uma unidade didática no contexto do ensino de biologia. 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