Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636 |
Resumo: | In this paper, we present the results of an investigation of Arithmetic textbooks written in the late 19th and early 20th centuries containing the topic “decimal metric system”. Among the textbooks published in the State of Pará, Brazil, we highlight the work of Tito Cardoso de Oliveira: “Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial”. We present a description and an analysis of the decimal metric system topic present in the 8th edition of his textbook, which was probably published in the 1920s. The proposals metric system's teaching and learning have reflections on classroom practices. We verify that the determinations established by the legislation are partially followed by Oliveira. He presents the metric system clearly and objectively, includes several illustrations and contextualized arithmetic problems related to this topic. However, he does not include other principles of the intuitive method, propagated since the last decade of the nineteenth century in Brazil and prescribed by school legislation |
id |
UFPA-7_92ee0533d46efd1bec17951b00c99965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7636 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, BrazilPropostas para o ensino do sistema métrico no Pará pelas mãos de Tito Cardoso de Oliveiraprimary education; textbook; decimal metric system; Paráensino primário; história da matemática escolar; livro didático; sistema métrico decimal; ParáIn this paper, we present the results of an investigation of Arithmetic textbooks written in the late 19th and early 20th centuries containing the topic “decimal metric system”. Among the textbooks published in the State of Pará, Brazil, we highlight the work of Tito Cardoso de Oliveira: “Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial”. We present a description and an analysis of the decimal metric system topic present in the 8th edition of his textbook, which was probably published in the 1920s. The proposals metric system's teaching and learning have reflections on classroom practices. We verify that the determinations established by the legislation are partially followed by Oliveira. He presents the metric system clearly and objectively, includes several illustrations and contextualized arithmetic problems related to this topic. However, he does not include other principles of the intuitive method, propagated since the last decade of the nineteenth century in Brazil and prescribed by school legislationNeste artigo, apresento um recorte dos resultados de uma investigação que tem como principais fontes primárias livros didáticos de Aritmética, escritos em fins do século XIX e início do século XX, contendo o tópico “sistema métrico decimal”. Entre as publicações do Estado do Pará, destaco a Arithmetica Complementar, destinada aos cursos primário complementar, normal e comercial, de autoria de Tito Cardoso de Oliveira, para a qual realizo uma descrição e análise do referido tópico presente na 8ª edição da obra, possivelmente publicada na década de 1920. O direcionamento dado ao ensino/aprendizagem do sistema métrico pelo autor incidiria nas práticas em sala de aula. Verificou-se que o autor segue, em parte, as normativas oficiais vigentes no tocante aos programas, aborda o sistema métrico de forma clara e objetiva, inclui diversas ilustrações e exercícios contextualizados referentes a este tópico, contudo, não engloba outros princípios do método intuitivo, divulgado desde fins do século XIX, e prescrito na legislação escolar.Universidade Federal do ParáZuin, Elenice de Souza Lodron2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/763610.18542/amazrecm.v16i36.7636Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 142-158Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 142-1582317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636/6332/*ref*/CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Dife, 2002./*ref*/CHARTIER, Roger. Textos, impressos, leitura. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução Manuela Galhardo. Lisboa; Rio de Janeiro: DIFEL; Bertrand Brasil, 1990. p. 121-139./*ref*/CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004./*ref*/CORRÊA, Patrícia de Campos. Sistema métrico decimal no Pará. Amazônia, v. 11(22), p. 105-113, jan./jun. 2015./*ref*/MACHADO, Benedito Fialho. Saberes elementares aritméticos em manuais pedagógicos do curso primário produzidos no Pará (1850-1950). 2018. 200f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2018./*ref*/OLIVEIRA, Tito Cardoso de. Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial. 8. ed. Belém, Pará: Porto de Oliveira, 192–. PARÁ. Governador, 1909 – 1912 (João Antônio Luiz Coelho). Mensagem ao Congresso Legislativo do Pará. Belém: Imprensa Official do Estado do Pará, 1910c./*ref*/PARÁ. Decreto n. 1.695, de 30 de maio de 1910. Aprova o programa do ensino primário. Programa de Ensino Primário do Estado do Pará. Belém: Imprensa Official do Estado do Pará, 1910b./*ref*/PARÁ. Decreto n. 1.689, de 28 de abril de 1910. Dá nova organização ao ensino primário do estado pelo decreto n. 1689 de 28 de abril de 1910. Belém: Impressa Official do Estado do Pará, 1910a./*ref*/PARÁ. Decreto n. 1190, de 17 de Fevereiro de 1903 – Regulamento Geral do Ensino Primario. Belém: Typographia do Diário Official, 1903a./*ref*/PARÁ. Decreto n. 1191, de 19 de Fevereiro de 1903 – Programmas do ensino primario. Belém: Typographia do Diário Official, 1903b./*ref*/VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: os saberes para a formação do educador matemático. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 201-228./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. José Joaquim d’Avila: pela defesa de um novo sistema de pesos e medidas no Brasil no século XIX?. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, p. 187-210, 2017a./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Geometria e Desenho no contexto da reforma da instrução primária de minas gerais em 1906. Em Teia, v. 8, n. 3, p. 1-24, 2017b./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Dos antigos pesos e medidas ao sistema métrico decimal. Belém: SBHMat, 2009. (Coleção História Matemática para professores, 16)./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Por uma nova Arithmetica: o sistema métrico decimal como um saber escolar no Portugal e no Brasil Oitocentistas. 2007. 318 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron & VALENTE, Wagner Rodrigues. Candido Baptista Oliveira em defesa da inserção do sistema métrico decimal nas escolas 30 anos antes da sua oficialização no Brasil. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 6, 2005, Brasília. Anais... (Editor: Lígia Arantes Sad). Rio Claro: Cruzeiro, 2005.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:46Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7636Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:46Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil Propostas para o ensino do sistema métrico no Pará pelas mãos de Tito Cardoso de Oliveira |
title |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
spellingShingle |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil Zuin, Elenice de Souza Lodron primary education; textbook; decimal metric system; Pará ensino primário; história da matemática escolar; livro didático; sistema métrico decimal; Pará |
title_short |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
title_full |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
title_fullStr |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
title_full_unstemmed |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
title_sort |
Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil |
author |
Zuin, Elenice de Souza Lodron |
author_facet |
Zuin, Elenice de Souza Lodron |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zuin, Elenice de Souza Lodron |
dc.subject.por.fl_str_mv |
primary education; textbook; decimal metric system; Pará ensino primário; história da matemática escolar; livro didático; sistema métrico decimal; Pará |
topic |
primary education; textbook; decimal metric system; Pará ensino primário; história da matemática escolar; livro didático; sistema métrico decimal; Pará |
description |
In this paper, we present the results of an investigation of Arithmetic textbooks written in the late 19th and early 20th centuries containing the topic “decimal metric system”. Among the textbooks published in the State of Pará, Brazil, we highlight the work of Tito Cardoso de Oliveira: “Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial”. We present a description and an analysis of the decimal metric system topic present in the 8th edition of his textbook, which was probably published in the 1920s. The proposals metric system's teaching and learning have reflections on classroom practices. We verify that the determinations established by the legislation are partially followed by Oliveira. He presents the metric system clearly and objectively, includes several illustrations and contextualized arithmetic problems related to this topic. However, he does not include other principles of the intuitive method, propagated since the last decade of the nineteenth century in Brazil and prescribed by school legislation |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636 10.18542/amazrecm.v16i36.7636 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i36.7636 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636/6332 /*ref*/CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Dife, 2002. /*ref*/CHARTIER, Roger. Textos, impressos, leitura. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução Manuela Galhardo. Lisboa; Rio de Janeiro: DIFEL; Bertrand Brasil, 1990. p. 121-139. /*ref*/CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004. /*ref*/CORRÊA, Patrícia de Campos. Sistema métrico decimal no Pará. Amazônia, v. 11(22), p. 105-113, jan./jun. 2015. /*ref*/MACHADO, Benedito Fialho. Saberes elementares aritméticos em manuais pedagógicos do curso primário produzidos no Pará (1850-1950). 2018. 200f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. /*ref*/OLIVEIRA, Tito Cardoso de. Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial. 8. ed. Belém, Pará: Porto de Oliveira, 192–. PARÁ. Governador, 1909 – 1912 (João Antônio Luiz Coelho). Mensagem ao Congresso Legislativo do Pará. Belém: Imprensa Official do Estado do Pará, 1910c. /*ref*/PARÁ. Decreto n. 1.695, de 30 de maio de 1910. Aprova o programa do ensino primário. Programa de Ensino Primário do Estado do Pará. Belém: Imprensa Official do Estado do Pará, 1910b. /*ref*/PARÁ. Decreto n. 1.689, de 28 de abril de 1910. Dá nova organização ao ensino primário do estado pelo decreto n. 1689 de 28 de abril de 1910. Belém: Impressa Official do Estado do Pará, 1910a. /*ref*/PARÁ. Decreto n. 1190, de 17 de Fevereiro de 1903 – Regulamento Geral do Ensino Primario. Belém: Typographia do Diário Official, 1903a. /*ref*/PARÁ. Decreto n. 1191, de 19 de Fevereiro de 1903 – Programmas do ensino primario. Belém: Typographia do Diário Official, 1903b. /*ref*/VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: os saberes para a formação do educador matemático. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 201-228. /*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. José Joaquim d’Avila: pela defesa de um novo sistema de pesos e medidas no Brasil no século XIX?. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, p. 187-210, 2017a. /*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Geometria e Desenho no contexto da reforma da instrução primária de minas gerais em 1906. Em Teia, v. 8, n. 3, p. 1-24, 2017b. /*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Dos antigos pesos e medidas ao sistema métrico decimal. Belém: SBHMat, 2009. (Coleção História Matemática para professores, 16). /*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Por uma nova Arithmetica: o sistema métrico decimal como um saber escolar no Portugal e no Brasil Oitocentistas. 2007. 318 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. /*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron & VALENTE, Wagner Rodrigues. Candido Baptista Oliveira em defesa da inserção do sistema métrico decimal nas escolas 30 anos antes da sua oficialização no Brasil. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 6, 2005, Brasília. Anais... (Editor: Lígia Arantes Sad). Rio Claro: Cruzeiro, 2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 142-158 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 142-158 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068755144015872 |