Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuin, Elenice de Souza Lodron
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636
Resumo: In this paper, we present the results of an investigation of Arithmetic textbooks written in the late 19th and early 20th centuries containing the topic “decimal metric system”. Among the textbooks published in the State of Pará, Brazil, we highlight the work of Tito Cardoso de Oliveira: “Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial”. We present a description and an analysis of the decimal metric system topic present in the 8th edition of his textbook, which was probably published in the 1920s. The proposals metric system's teaching and learning have reflections on classroom practices. We verify that the determinations established by the legislation are partially followed by Oliveira. He presents the metric system clearly and objectively, includes several illustrations and contextualized arithmetic problems related to this topic. However, he does not include other principles of the intuitive method, propagated since the last decade of the nineteenth century in Brazil and prescribed by school legislation
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spelling Proposals by Tito Cardoso de Oliveira regarding the teaching of decimal metric system in Pará, BrazilPropostas para o ensino do sistema métrico no Pará pelas mãos de Tito Cardoso de Oliveiraprimary education; textbook; decimal metric system; Paráensino primário; história da matemática escolar; livro didático; sistema métrico decimal; ParáIn this paper, we present the results of an investigation of Arithmetic textbooks written in the late 19th and early 20th centuries containing the topic “decimal metric system”. Among the textbooks published in the State of Pará, Brazil, we highlight the work of Tito Cardoso de Oliveira: “Arithmetica Complementar para os cursos primário complementar, normal e commercial”. We present a description and an analysis of the decimal metric system topic present in the 8th edition of his textbook, which was probably published in the 1920s. The proposals metric system's teaching and learning have reflections on classroom practices. We verify that the determinations established by the legislation are partially followed by Oliveira. He presents the metric system clearly and objectively, includes several illustrations and contextualized arithmetic problems related to this topic. However, he does not include other principles of the intuitive method, propagated since the last decade of the nineteenth century in Brazil and prescribed by school legislationNeste artigo, apresento um recorte dos resultados de uma investigação que tem como principais fontes primárias livros didáticos de Aritmética, escritos em fins do século XIX e início do século XX, contendo o tópico “sistema métrico decimal”. Entre as publicações do Estado do Pará, destaco a Arithmetica Complementar, destinada aos cursos primário complementar, normal e comercial, de autoria de Tito Cardoso de Oliveira, para a qual realizo uma descrição e análise do referido tópico presente na 8ª edição da obra, possivelmente publicada na década de 1920. O direcionamento dado ao ensino/aprendizagem do sistema métrico pelo autor incidiria nas práticas em sala de aula. Verificou-se que o autor segue, em parte, as normativas oficiais vigentes no tocante aos programas, aborda o sistema métrico de forma clara e objetiva, inclui diversas ilustrações e exercícios contextualizados referentes a este tópico, contudo, não engloba outros princípios do método intuitivo, divulgado desde fins do século XIX, e prescrito na legislação escolar.Universidade Federal do ParáZuin, Elenice de Souza Lodron2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/763610.18542/amazrecm.v16i36.7636Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 142-158Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 142-1582317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7636/6332/*ref*/CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Dife, 2002./*ref*/CHARTIER, Roger. Textos, impressos, leitura. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução Manuela Galhardo. Lisboa; Rio de Janeiro: DIFEL; Bertrand Brasil, 1990. p. 121-139./*ref*/CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004./*ref*/CORRÊA, Patrícia de Campos. Sistema métrico decimal no Pará. Amazônia, v. 11(22), p. 105-113, jan./jun. 2015./*ref*/MACHADO, Benedito Fialho. Saberes elementares aritméticos em manuais pedagógicos do curso primário produzidos no Pará (1850-1950). 2018. 200f. 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Rio Claro: Cruzeiro, 2005.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:46Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7636Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:46Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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