The Matrix Trilogy and Technology Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Marcos A.
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Santos, Antônio V. dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
DOI: 10.18542/amazrecm.v10i19.2191
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191
Resumo: In a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areas
id UFPA-7_935b23e6e5051cc10318605cd1d82741
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2191
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
spelling The Matrix Trilogy and Technology TeachingA Trilogia Matrix e o Ensino de Tecnologiamatrix; learning technology; teaching with moviematrix; ensino; tecnologiaIn a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areasEm um mundo dinâmico e repleto de alternativas, as formas de aprendizado mais inovadoras devem ser incentivadas e aplicadas de forma coerente para que o discente sinta maior interesse pelos conteúdos curriculares. À medida que o aluno observa tais conteúdos, não apenas através de analogias, mas também por meio de uma produção cinematográfica, a qual possui referências e influências das mais diversas, podemos encontrar várias informações que contemplam um auxílio, principalmente, ao aprendizado tecnológico, percorrendo estudos matemáticos, físicos, filosóficos e religiosos. Isto também se dá através de uma inovação conceitual, de nossa parte, que diz respeito ao ensino ser classificado coerentemente como uma transmissão de conhecimentos e não de valores como alguns autores tentam estabelecer. Sendo assim, nesta abordagem torna-se possível não apenas fazer com que determinados alunos identifiquem-se mais com o tema, pois já têm uma tendência natural pela tecnologia e as linhas dos filmes, mas também se pode promover o aprendizado daqueles que não são íntimos dos assuntos.Universidade Federal do ParáCosta, Marcos A.Santos, Antônio V. dos2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/219110.18542/amazrecm.v10i19.2191Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 117-134Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 117-1342317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191/2476/*ref*/BBC's Greatest English Books list - http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml- Acesso em 06/2013./*ref*/BAKEMAN, R., &Gottman, J.M. (1986). Observing interaction: An introduction to sequential analysis. Cambridge: Cambridge University Press./*ref*/CAREY, Martin - Cinema?s Scarlet Letters: the MPAA Rating System and Film Education in the Christian University - Christian Perspectives in Education, 2010, Vol.3(2), p.1./*ref*/CARRAHER, D.W. O Papel do Computador na Aprendizagem. Acesso, 3 (5): 19-21, 1992./*ref*/CLAREMBEAUX, Michel - Educación en cine: memoria y patrimonio Film Education: Memory and Heritage - Comunicar, 2010, Vol.XVIII(35), p.25./*ref*/COSTA, Marcos A. Ensino Apoiado com Técnicas de Desenvolvimento Ágil através de um Objeto de Aprendizagem. Tese de Mestrado - URI - Santo ngelo, 2012./*ref*/IMDB - Internet Movie Database – http://www.imdb.com - Acessos em 06/2013/*ref*/KAWAMURA, Regina. Linguagem e Novas Tecnologias. In: ALMEIDA, Maria José P.M. de, SILVA, Henrique César da. (Orgs.). Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras. 1998./*ref*/KETTERER, David. Canadian Science Fiction and Fantasy. Indiana University Press, 1992./*ref*/MANN, J., Have, T. T., Plunkett, J. W., &Mesiels, S. J. (1991). Time sampling: A methodological critique. Child Development, 62, 227- 241./*ref*/MONTEIRO, Eduardo B., REZENDE, Flavia. 1993. Informática e Educação: panorâmica da área segundo artigos dos periódicos nacionais de educação. Tecnologia Educacional, v.22, n.110, 111, p.42-49, jan/abr.1993./*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Maurício - Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de „encontrar erros em filmes? - Universidade de São Paulo – Resumo. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, p. 271-282, 2008./*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Educação e Pesquisa, Vol.35, 2009. p.525-540./*ref*/PRETTO,Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro - educação e multimídia, Campinas, São Paulo: Ed. Papirus, 1996./*ref*/RAYMOND, Eric. “The Early Hackers”. A Brief History of Hackerdom. Thyrsus Enterprises, 2000. http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/hacker-history/ar01s02.html./*ref*/SILVA, Marco. Cibercultura e educação: a comunicação na sala de aula presencial e online. (Dossiê ABCiber). Revista FAMECOS [1415-0549]./*ref*/Silva, Marco yr: 2008 iss: 37 pg:69. RottenTomatoes – http://www.rottentomatoes.com– Acessos em 06/2013./*ref*/WIKI–Wikipedia– http://www.wikipedia.org - Acessos em 06/2013.Direitos autorais 2013 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:25Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2191Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:25Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The Matrix Trilogy and Technology Teaching
A Trilogia Matrix e o Ensino de Tecnologia
title The Matrix Trilogy and Technology Teaching
spellingShingle The Matrix Trilogy and Technology Teaching
The Matrix Trilogy and Technology Teaching
Costa, Marcos A.
matrix; learning technology; teaching with movie
matrix; ensino; tecnologia
Costa, Marcos A.
matrix; learning technology; teaching with movie
matrix; ensino; tecnologia
title_short The Matrix Trilogy and Technology Teaching
title_full The Matrix Trilogy and Technology Teaching
title_fullStr The Matrix Trilogy and Technology Teaching
The Matrix Trilogy and Technology Teaching
title_full_unstemmed The Matrix Trilogy and Technology Teaching
The Matrix Trilogy and Technology Teaching
title_sort The Matrix Trilogy and Technology Teaching
author Costa, Marcos A.
author_facet Costa, Marcos A.
Costa, Marcos A.
Santos, Antônio V. dos
Santos, Antônio V. dos
author_role author
author2 Santos, Antônio V. dos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Marcos A.
Santos, Antônio V. dos
dc.subject.por.fl_str_mv matrix; learning technology; teaching with movie
matrix; ensino; tecnologia
topic matrix; learning technology; teaching with movie
matrix; ensino; tecnologia
description In a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areas
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191
10.18542/amazrecm.v10i19.2191
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v10i19.2191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191/2476
/*ref*/BBC's Greatest English Books list - http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml- Acesso em 06/2013.
/*ref*/BAKEMAN, R., &Gottman, J.M. (1986). Observing interaction: An introduction to sequential analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
/*ref*/CAREY, Martin - Cinema?s Scarlet Letters: the MPAA Rating System and Film Education in the Christian University - Christian Perspectives in Education, 2010, Vol.3(2), p.1.
/*ref*/CARRAHER, D.W. O Papel do Computador na Aprendizagem. Acesso, 3 (5): 19-21, 1992.
/*ref*/CLAREMBEAUX, Michel - Educación en cine: memoria y patrimonio Film Education: Memory and Heritage - Comunicar, 2010, Vol.XVIII(35), p.25.
/*ref*/COSTA, Marcos A. Ensino Apoiado com Técnicas de Desenvolvimento Ágil através de um Objeto de Aprendizagem. Tese de Mestrado - URI - Santo ngelo, 2012.
/*ref*/IMDB - Internet Movie Database – http://www.imdb.com - Acessos em 06/2013
/*ref*/KAWAMURA, Regina. Linguagem e Novas Tecnologias. In: ALMEIDA, Maria José P.M. de, SILVA, Henrique César da. (Orgs.). Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras. 1998.
/*ref*/KETTERER, David. Canadian Science Fiction and Fantasy. Indiana University Press, 1992.
/*ref*/MANN, J., Have, T. T., Plunkett, J. W., &Mesiels, S. J. (1991). Time sampling: A methodological critique. Child Development, 62, 227- 241.
/*ref*/MONTEIRO, Eduardo B., REZENDE, Flavia. 1993. Informática e Educação: panorâmica da área segundo artigos dos periódicos nacionais de educação. Tecnologia Educacional, v.22, n.110, 111, p.42-49, jan/abr.1993.
/*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Maurício - Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de „encontrar erros em filmes? - Universidade de São Paulo – Resumo. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, p. 271-282, 2008.
/*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Educação e Pesquisa, Vol.35, 2009. p.525-540.
/*ref*/PRETTO,Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro - educação e multimídia, Campinas, São Paulo: Ed. Papirus, 1996.
/*ref*/RAYMOND, Eric. “The Early Hackers”. A Brief History of Hackerdom. Thyrsus Enterprises, 2000. http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/hacker-history/ar01s02.html.
/*ref*/SILVA, Marco. Cibercultura e educação: a comunicação na sala de aula presencial e online. (Dossiê ABCiber). Revista FAMECOS [1415-0549].
/*ref*/Silva, Marco yr: 2008 iss: 37 pg:69. RottenTomatoes – http://www.rottentomatoes.com– Acessos em 06/2013.
/*ref*/WIKI–Wikipedia– http://www.wikipedia.org - Acessos em 06/2013.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2013 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2013 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 117-134
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 117-134
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1822183581754064896
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18542/amazrecm.v10i19.2191