The Matrix Trilogy and Technology Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v10i19.2191 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191 |
Resumo: | In a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areas |
id |
UFPA-7_935b23e6e5051cc10318605cd1d82741 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2191 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
The Matrix Trilogy and Technology TeachingA Trilogia Matrix e o Ensino de Tecnologiamatrix; learning technology; teaching with moviematrix; ensino; tecnologiaIn a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areasEm um mundo dinâmico e repleto de alternativas, as formas de aprendizado mais inovadoras devem ser incentivadas e aplicadas de forma coerente para que o discente sinta maior interesse pelos conteúdos curriculares. À medida que o aluno observa tais conteúdos, não apenas através de analogias, mas também por meio de uma produção cinematográfica, a qual possui referências e influências das mais diversas, podemos encontrar várias informações que contemplam um auxílio, principalmente, ao aprendizado tecnológico, percorrendo estudos matemáticos, físicos, filosóficos e religiosos. Isto também se dá através de uma inovação conceitual, de nossa parte, que diz respeito ao ensino ser classificado coerentemente como uma transmissão de conhecimentos e não de valores como alguns autores tentam estabelecer. Sendo assim, nesta abordagem torna-se possível não apenas fazer com que determinados alunos identifiquem-se mais com o tema, pois já têm uma tendência natural pela tecnologia e as linhas dos filmes, mas também se pode promover o aprendizado daqueles que não são íntimos dos assuntos.Universidade Federal do ParáCosta, Marcos A.Santos, Antônio V. dos2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/219110.18542/amazrecm.v10i19.2191Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 117-134Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 117-1342317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191/2476/*ref*/BBC's Greatest English Books list - http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml- Acesso em 06/2013./*ref*/BAKEMAN, R., &Gottman, J.M. (1986). Observing interaction: An introduction to sequential analysis. Cambridge: Cambridge University Press./*ref*/CAREY, Martin - Cinema?s Scarlet Letters: the MPAA Rating System and Film Education in the Christian University - Christian Perspectives in Education, 2010, Vol.3(2), p.1./*ref*/CARRAHER, D.W. O Papel do Computador na Aprendizagem. Acesso, 3 (5): 19-21, 1992./*ref*/CLAREMBEAUX, Michel - Educación en cine: memoria y patrimonio Film Education: Memory and Heritage - Comunicar, 2010, Vol.XVIII(35), p.25./*ref*/COSTA, Marcos A. Ensino Apoiado com Técnicas de Desenvolvimento Ágil através de um Objeto de Aprendizagem. Tese de Mestrado - URI - Santo ngelo, 2012./*ref*/IMDB - Internet Movie Database – http://www.imdb.com - Acessos em 06/2013/*ref*/KAWAMURA, Regina. Linguagem e Novas Tecnologias. In: ALMEIDA, Maria José P.M. de, SILVA, Henrique César da. (Orgs.). Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras. 1998./*ref*/KETTERER, David. Canadian Science Fiction and Fantasy. Indiana University Press, 1992./*ref*/MANN, J., Have, T. T., Plunkett, J. W., &Mesiels, S. J. (1991). Time sampling: A methodological critique. Child Development, 62, 227- 241./*ref*/MONTEIRO, Eduardo B., REZENDE, Flavia. 1993. Informática e Educação: panorâmica da área segundo artigos dos periódicos nacionais de educação. Tecnologia Educacional, v.22, n.110, 111, p.42-49, jan/abr.1993./*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Maurício - Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de „encontrar erros em filmes? - Universidade de São Paulo – Resumo. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, p. 271-282, 2008./*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Educação e Pesquisa, Vol.35, 2009. p.525-540./*ref*/PRETTO,Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro - educação e multimídia, Campinas, São Paulo: Ed. Papirus, 1996./*ref*/RAYMOND, Eric. “The Early Hackers”. A Brief History of Hackerdom. Thyrsus Enterprises, 2000. http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/hacker-history/ar01s02.html./*ref*/SILVA, Marco. Cibercultura e educação: a comunicação na sala de aula presencial e online. (Dossiê ABCiber). Revista FAMECOS [1415-0549]./*ref*/Silva, Marco yr: 2008 iss: 37 pg:69. RottenTomatoes – http://www.rottentomatoes.com– Acessos em 06/2013./*ref*/WIKI–Wikipedia– http://www.wikipedia.org - Acessos em 06/2013.Direitos autorais 2013 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:25Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2191Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:25Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching A Trilogia Matrix e o Ensino de Tecnologia |
title |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
spellingShingle |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching The Matrix Trilogy and Technology Teaching Costa, Marcos A. matrix; learning technology; teaching with movie matrix; ensino; tecnologia Costa, Marcos A. matrix; learning technology; teaching with movie matrix; ensino; tecnologia |
title_short |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
title_full |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
title_fullStr |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
title_full_unstemmed |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
title_sort |
The Matrix Trilogy and Technology Teaching |
author |
Costa, Marcos A. |
author_facet |
Costa, Marcos A. Costa, Marcos A. Santos, Antônio V. dos Santos, Antônio V. dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Antônio V. dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Marcos A. Santos, Antônio V. dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
matrix; learning technology; teaching with movie matrix; ensino; tecnologia |
topic |
matrix; learning technology; teaching with movie matrix; ensino; tecnologia |
description |
In a world full of dynamic and alternative forms of learning more innovation should be encouraged and applied consistently so that the student feel more interest in curriculum content. As the student observes such content not only through analogies, but also through production film, which has references and influences from different sources, we can find various information that include mainly the technological learning, not excluding mathematics, physics, philosophy and religious studies. We make it possible through a concept innovation of teaching which is described, coherently, as a knowledge transmission and not as broadcasting of values as some authors try to argue. So, with this approach is possible, not only, to make that some students identify themselves more with the theme, because they have a natural tendency for technology and another areas, but also can promote the learning of those who do not have such intimacy with these areas |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191 10.18542/amazrecm.v10i19.2191 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v10i19.2191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2191/2476 /*ref*/BBC's Greatest English Books list - http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml- Acesso em 06/2013. /*ref*/BAKEMAN, R., &Gottman, J.M. (1986). Observing interaction: An introduction to sequential analysis. Cambridge: Cambridge University Press. /*ref*/CAREY, Martin - Cinema?s Scarlet Letters: the MPAA Rating System and Film Education in the Christian University - Christian Perspectives in Education, 2010, Vol.3(2), p.1. /*ref*/CARRAHER, D.W. O Papel do Computador na Aprendizagem. Acesso, 3 (5): 19-21, 1992. /*ref*/CLAREMBEAUX, Michel - Educación en cine: memoria y patrimonio Film Education: Memory and Heritage - Comunicar, 2010, Vol.XVIII(35), p.25. /*ref*/COSTA, Marcos A. Ensino Apoiado com Técnicas de Desenvolvimento Ágil através de um Objeto de Aprendizagem. Tese de Mestrado - URI - Santo ngelo, 2012. /*ref*/IMDB - Internet Movie Database – http://www.imdb.com - Acessos em 06/2013 /*ref*/KAWAMURA, Regina. Linguagem e Novas Tecnologias. In: ALMEIDA, Maria José P.M. de, SILVA, Henrique César da. (Orgs.). Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras. 1998. /*ref*/KETTERER, David. Canadian Science Fiction and Fantasy. Indiana University Press, 1992. /*ref*/MANN, J., Have, T. T., Plunkett, J. W., &Mesiels, S. J. (1991). Time sampling: A methodological critique. Child Development, 62, 227- 241. /*ref*/MONTEIRO, Eduardo B., REZENDE, Flavia. 1993. Informática e Educação: panorâmica da área segundo artigos dos periódicos nacionais de educação. Tecnologia Educacional, v.22, n.110, 111, p.42-49, jan/abr.1993. /*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Maurício - Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de „encontrar erros em filmes? - Universidade de São Paulo – Resumo. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, p. 271-282, 2008. /*ref*/PIASSI, Luís Paulo e PIETROCOLA, Educação e Pesquisa, Vol.35, 2009. p.525-540. /*ref*/PRETTO,Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro - educação e multimídia, Campinas, São Paulo: Ed. Papirus, 1996. /*ref*/RAYMOND, Eric. “The Early Hackers”. A Brief History of Hackerdom. Thyrsus Enterprises, 2000. http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/hacker-history/ar01s02.html. /*ref*/SILVA, Marco. Cibercultura e educação: a comunicação na sala de aula presencial e online. (Dossiê ABCiber). Revista FAMECOS [1415-0549]. /*ref*/Silva, Marco yr: 2008 iss: 37 pg:69. RottenTomatoes – http://www.rottentomatoes.com– Acessos em 06/2013. /*ref*/WIKI–Wikipedia– http://www.wikipedia.org - Acessos em 06/2013. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2013 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2013 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 117-134 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 117-134 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581754064896 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v10i19.2191 |