Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581 |
Resumo: | This article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge. |
id |
UFPA-7_94c04e5043ec9dd0b6a28a8c86c12fa6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13581 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogueCinema, Matemática e Educação: um diálogo possívelcinema; math; education; dialogue; languagecinema; matemática; educação; diálogo; linguagemThis article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge.Este artigo apresenta uma revisão bibliográfica da literatura acerca do cinema, matemática e educação. Tem por objetivo ampliar as possibilidades da educação matemática a partir da inserção do cinema no debate da matemática. É parte dos resultados de um trabalho de conclusão de curso e se desenvolve a partir da abordagem qualitativa de pesquisa com metodologia de levantamento bibliográfico acerca dos temas elencados. Ao longo da pesquisa, identificamos a baixa produção acadêmica de educação matemática e cinema em revistas científicas brasileiras e, portanto, propusemos apresentar uma abordagem de cinema, matemática e educação que possibilite, incentive e estimule os professores de matemática a incluir o cinema como uma linguagem, para além de recurso didático, na sala de aula da matemática da educação básica. Os resultados do levantamento bibliográfico apontam a riqueza e as possibilidades de diálogos entre cinema e educação matemática, sem deixar de mencionar a educação como um todo. Por se tratar de uma linguagem que produz e é produzida culturalmente, o cinema se apresenta como mais uma possibilidade de diálogo do mundo concreto e do conhecimento matemático.Universidade Federal do ParáIFGUnBDi Santo, Marcella SuarezSilva, Matheus dos Santos2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1358110.18542/amazrecm.v18i41.13581Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-622317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581/9552/*ref*/BAZIN, A. O que é cinema? São Paulo: Ubu Editora, 2014./*ref*/BERNARDET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980./*ref*/BICUDO, M. A. V. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, Rio Claro, SP, v. 12, n° 13, 1999./*ref*/COELHO, P.; CHRYSTINA, A. Entre recomendações, prescrições e interdições: o aparelhamento moderno nas escolas do Distrito Federal (1939-1942). Educar em Revista, v. 35, n. 76, p. 173-197, 2019./*ref*/COELHO, R. M.; VIANA, M. C. Utilizando filmes na Educação Matemática. Anais do VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática, Canoas-RS, 2013./*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2009./*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetikê, Campinas, SP, v. 3, n. 1, 2009. DOI: 10.20396/zet.v3i4.8646877./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021./*ref*/KISTEMANN JÚNIOR, M. A.; SOUSA, C. D.; ROSA, L. H. S. Uma experiência de “dessilenciamento” com o cinemática-cinema e debate na Matemática (UFJF). Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 2, p. 286-302, 2018. DOI: 10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.2.20119./*ref*/LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M; GASKELL, G. (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 2 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 137-155./*ref*/MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 2005./*ref*/NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003./*ref*/NAPOLITANO, M. Cinema: experiência cultural e escolar. In: TOZZI, D. (org.). Caderno de Cinema do Professor: Dois. Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação. São Paulo: FDE, 2009. p. 10-31./*ref*/ROJAHN, M.; ROEDEL, P. Conheça a história do cinema nacional. Câmara dos Deputados, 2004. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/55451-conheca-a-historia-do-cinema. Acesso em: 10 jan. 2022./*ref*/ROMO, J. C. Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpesonales em jóvebes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Shopia, n. 28, p. 165-184, 2020./*ref*/ROSA, R. S.; ROSA, M. J. Cinema e educação: O uso do filme ‘Os delírios de consumo de Becky Bloom’ para introduzir o conteúdo de números inteiros. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 6, n. 4, p. 67–71, 2016. DOI: 10.18378/rebes.v6i4.4909./*ref*/SABADIN, C. História do cinema para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Valentina, 2018./*ref*/SANDES, J. P.; MOREIRA, G. E. Educação Matemática e a Formação de Professores para uma Prática Docente Significativa. Revista @mbienteeducação, v. 11, n. 1, p. 99-109, 2018./*ref*/SANTOS, G. L. O cinema como motivador da Educação Matemática e científica na sala de aula. In: Anais do 11º Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR, 2013./*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. Cinema, Educação e Educação Matemática: uma revisão sistemática de literatura. In: Anais... VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU VII, Campina Grande, PB: Editora Realize, 2021./*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. A Educação Matemática no Cinema. Avanca/Cinema, p. 573-583, 2022. DOI: https://doi.org/10.37390/avancacinema.2022.a432./*ref*/SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001./*ref*/VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre análise fílmica. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2002./*ref*/VIANNA, R. A linguagem pela perspectiva do Círculo de Bakhtin. Revista Odisseia, v. 4, n. 1, p. p. 19-33, 2019. DOI: 10.21680/1983-2435.2019v4n1ID16818./*ref*/XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:22Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13581Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:22Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue Cinema, Matemática e Educação: um diálogo possível |
title |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
spellingShingle |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue Di Santo, Marcella Suarez cinema; math; education; dialogue; language cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem |
title_short |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
title_full |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
title_fullStr |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
title_full_unstemmed |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
title_sort |
Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue |
author |
Di Santo, Marcella Suarez |
author_facet |
Di Santo, Marcella Suarez Silva, Matheus dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Matheus dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
IFG UnB |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Di Santo, Marcella Suarez Silva, Matheus dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema; math; education; dialogue; language cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem |
topic |
cinema; math; education; dialogue; language cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem |
description |
This article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581 10.18542/amazrecm.v18i41.13581 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v18i41.13581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581/9552 /*ref*/BAZIN, A. O que é cinema? São Paulo: Ubu Editora, 2014. /*ref*/BERNARDET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980. /*ref*/BICUDO, M. A. V. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, Rio Claro, SP, v. 12, n° 13, 1999. /*ref*/COELHO, P.; CHRYSTINA, A. Entre recomendações, prescrições e interdições: o aparelhamento moderno nas escolas do Distrito Federal (1939-1942). Educar em Revista, v. 35, n. 76, p. 173-197, 2019. /*ref*/COELHO, R. M.; VIANA, M. C. Utilizando filmes na Educação Matemática. Anais do VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática, Canoas-RS, 2013. /*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2009. /*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetikê, Campinas, SP, v. 3, n. 1, 2009. DOI: 10.20396/zet.v3i4.8646877. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021. /*ref*/KISTEMANN JÚNIOR, M. A.; SOUSA, C. D.; ROSA, L. H. S. Uma experiência de “dessilenciamento” com o cinemática-cinema e debate na Matemática (UFJF). Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 2, p. 286-302, 2018. DOI: 10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.2.20119. /*ref*/LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M; GASKELL, G. (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 2 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 137-155. /*ref*/MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 2005. /*ref*/NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003. /*ref*/NAPOLITANO, M. Cinema: experiência cultural e escolar. In: TOZZI, D. (org.). Caderno de Cinema do Professor: Dois. Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação. São Paulo: FDE, 2009. p. 10-31. /*ref*/ROJAHN, M.; ROEDEL, P. Conheça a história do cinema nacional. Câmara dos Deputados, 2004. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/55451-conheca-a-historia-do-cinema. Acesso em: 10 jan. 2022. /*ref*/ROMO, J. C. Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpesonales em jóvebes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Shopia, n. 28, p. 165-184, 2020. /*ref*/ROSA, R. S.; ROSA, M. J. Cinema e educação: O uso do filme ‘Os delírios de consumo de Becky Bloom’ para introduzir o conteúdo de números inteiros. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 6, n. 4, p. 67–71, 2016. DOI: 10.18378/rebes.v6i4.4909. /*ref*/SABADIN, C. História do cinema para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Valentina, 2018. /*ref*/SANDES, J. P.; MOREIRA, G. E. Educação Matemática e a Formação de Professores para uma Prática Docente Significativa. Revista @mbienteeducação, v. 11, n. 1, p. 99-109, 2018. /*ref*/SANTOS, G. L. O cinema como motivador da Educação Matemática e científica na sala de aula. In: Anais do 11º Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR, 2013. /*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. Cinema, Educação e Educação Matemática: uma revisão sistemática de literatura. In: Anais... VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU VII, Campina Grande, PB: Editora Realize, 2021. /*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. A Educação Matemática no Cinema. Avanca/Cinema, p. 573-583, 2022. DOI: https://doi.org/10.37390/avancacinema.2022.a432. /*ref*/SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001. /*ref*/VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre análise fílmica. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2002. /*ref*/VIANNA, R. A linguagem pela perspectiva do Círculo de Bakhtin. Revista Odisseia, v. 4, n. 1, p. p. 19-33, 2019. DOI: 10.21680/1983-2435.2019v4n1ID16818. /*ref*/XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naif, 2003. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146644365312 |