Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Di Santo, Marcella Suarez
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Matheus dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581
Resumo: This article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge.
id UFPA-7_94c04e5043ec9dd0b6a28a8c86c12fa6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13581
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogueCinema, Matemática e Educação: um diálogo possívelcinema; math; education; dialogue; languagecinema; matemática; educação; diálogo; linguagemThis article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge.Este artigo apresenta uma revisão bibliográfica da literatura acerca do cinema, matemática e educação. Tem por objetivo ampliar as possibilidades da educação matemática a partir da inserção do cinema no debate da matemática. É parte dos resultados de um trabalho de conclusão de curso e se desenvolve a partir da abordagem qualitativa de pesquisa com metodologia de levantamento bibliográfico acerca dos temas elencados. Ao longo da pesquisa, identificamos a baixa produção acadêmica de educação matemática e cinema em revistas científicas brasileiras e, portanto, propusemos apresentar uma abordagem de cinema, matemática e educação que possibilite, incentive e estimule os professores de matemática a incluir o cinema como uma linguagem, para além de recurso didático, na sala de aula da matemática da educação básica. Os resultados do levantamento bibliográfico apontam a riqueza e as possibilidades de diálogos entre cinema e educação matemática, sem deixar de mencionar a educação como um todo. Por se tratar de uma linguagem que produz e é produzida culturalmente, o cinema se apresenta como mais uma possibilidade de diálogo do mundo concreto e do conhecimento matemático.Universidade Federal do ParáIFGUnBDi Santo, Marcella SuarezSilva, Matheus dos Santos2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1358110.18542/amazrecm.v18i41.13581Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-622317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581/9552/*ref*/BAZIN, A. O que é cinema? São Paulo: Ubu Editora, 2014./*ref*/BERNARDET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980./*ref*/BICUDO, M. A. V. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, Rio Claro, SP, v. 12, n° 13, 1999./*ref*/COELHO, P.; CHRYSTINA, A. Entre recomendações, prescrições e interdições: o aparelhamento moderno nas escolas do Distrito Federal (1939-1942). Educar em Revista, v. 35, n. 76, p. 173-197, 2019./*ref*/COELHO, R. M.; VIANA, M. C. Utilizando filmes na Educação Matemática. Anais do VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática, Canoas-RS, 2013./*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2009./*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetikê, Campinas, SP, v. 3, n. 1, 2009. DOI: 10.20396/zet.v3i4.8646877./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021./*ref*/KISTEMANN JÚNIOR, M. A.; SOUSA, C. D.; ROSA, L. H. S. Uma experiência de “dessilenciamento” com o cinemática-cinema e debate na Matemática (UFJF). Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 2, p. 286-302, 2018. DOI: 10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.2.20119./*ref*/LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M; GASKELL, G. (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 2 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 137-155./*ref*/MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 2005./*ref*/NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003./*ref*/NAPOLITANO, M. Cinema: experiência cultural e escolar. In: TOZZI, D. (org.). Caderno de Cinema do Professor: Dois. Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação. São Paulo: FDE, 2009. p. 10-31./*ref*/ROJAHN, M.; ROEDEL, P. Conheça a história do cinema nacional. Câmara dos Deputados, 2004. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/55451-conheca-a-historia-do-cinema. Acesso em: 10 jan. 2022./*ref*/ROMO, J. C. Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpesonales em jóvebes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Shopia, n. 28, p. 165-184, 2020./*ref*/ROSA, R. S.; ROSA, M. J. Cinema e educação: O uso do filme ‘Os delírios de consumo de Becky Bloom’ para introduzir o conteúdo de números inteiros. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 6, n. 4, p. 67–71, 2016. DOI: 10.18378/rebes.v6i4.4909./*ref*/SABADIN, C. História do cinema para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Valentina, 2018./*ref*/SANDES, J. P.; MOREIRA, G. E. Educação Matemática e a Formação de Professores para uma Prática Docente Significativa. Revista @mbienteeducação, v. 11, n. 1, p. 99-109, 2018./*ref*/SANTOS, G. L. O cinema como motivador da Educação Matemática e científica na sala de aula. In: Anais do 11º Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR, 2013./*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. Cinema, Educação e Educação Matemática: uma revisão sistemática de literatura. In: Anais... VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU VII, Campina Grande, PB: Editora Realize, 2021./*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. A Educação Matemática no Cinema. Avanca/Cinema, p. 573-583, 2022. DOI: https://doi.org/10.37390/avancacinema.2022.a432./*ref*/SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001./*ref*/VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre análise fílmica. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2002./*ref*/VIANNA, R. A linguagem pela perspectiva do Círculo de Bakhtin. Revista Odisseia, v. 4, n. 1, p. p. 19-33, 2019. DOI: 10.21680/1983-2435.2019v4n1ID16818./*ref*/XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:22Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13581Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:22Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
Cinema, Matemática e Educação: um diálogo possível
title Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
spellingShingle Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
Di Santo, Marcella Suarez
cinema; math; education; dialogue; language
cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem
title_short Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
title_full Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
title_fullStr Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
title_full_unstemmed Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
title_sort Cinema, Mathematics and Education: a possible dialogue
author Di Santo, Marcella Suarez
author_facet Di Santo, Marcella Suarez
Silva, Matheus dos Santos
author_role author
author2 Silva, Matheus dos Santos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
IFG
UnB
dc.contributor.author.fl_str_mv Di Santo, Marcella Suarez
Silva, Matheus dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv cinema; math; education; dialogue; language
cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem
topic cinema; math; education; dialogue; language
cinema; matemática; educação; diálogo; linguagem
description This article presents a literature review about cinema, mathematics and education. It aims to expand the possibilities of mathematics education from the inclusion of cinema in the mathematics debate. It is part of the results of a course completion work to obtain the graduate degree and is developed from a qualitative research approach with bibliographic research methodology on the listed themes. Throughout the search, we identified the low academic production of mathematics education and cinema in Brazilian scientific journals. That is why we proposed to present an approach to cinema, mathematics and education that enables, encourages, and stimulates mathematics teachers to include cinema as a language, in addition to a didactic resource, in the mathematics elementary and high school classroom. The results of the bibliographic survey point to the richness and possibilities of dialogues between cinema and mathematics education, not to mention education in general. Because it is a language that produces and is culturally produced, cinema presents itself as another possibility of dialogue between the concrete world and mathematical knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581
10.18542/amazrecm.v18i41.13581
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v18i41.13581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13581/9552
/*ref*/BAZIN, A. O que é cinema? São Paulo: Ubu Editora, 2014.
/*ref*/BERNARDET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.
/*ref*/BICUDO, M. A. V. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, Rio Claro, SP, v. 12, n° 13, 1999.
/*ref*/COELHO, P.; CHRYSTINA, A. Entre recomendações, prescrições e interdições: o aparelhamento moderno nas escolas do Distrito Federal (1939-1942). Educar em Revista, v. 35, n. 76, p. 173-197, 2019.
/*ref*/COELHO, R. M.; VIANA, M. C. Utilizando filmes na Educação Matemática. Anais do VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática, Canoas-RS, 2013.
/*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.
/*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetikê, Campinas, SP, v. 3, n. 1, 2009. DOI: 10.20396/zet.v3i4.8646877.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
/*ref*/KISTEMANN JÚNIOR, M. A.; SOUSA, C. D.; ROSA, L. H. S. Uma experiência de “dessilenciamento” com o cinemática-cinema e debate na Matemática (UFJF). Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 2, p. 286-302, 2018. DOI: 10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.2.20119.
/*ref*/LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M; GASKELL, G. (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 2 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 137-155.
/*ref*/MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 2005.
/*ref*/NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
/*ref*/NAPOLITANO, M. Cinema: experiência cultural e escolar. In: TOZZI, D. (org.). Caderno de Cinema do Professor: Dois. Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação. São Paulo: FDE, 2009. p. 10-31.
/*ref*/ROJAHN, M.; ROEDEL, P. Conheça a história do cinema nacional. Câmara dos Deputados, 2004. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/55451-conheca-a-historia-do-cinema. Acesso em: 10 jan. 2022.
/*ref*/ROMO, J. C. Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpesonales em jóvebes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Shopia, n. 28, p. 165-184, 2020.
/*ref*/ROSA, R. S.; ROSA, M. J. Cinema e educação: O uso do filme ‘Os delírios de consumo de Becky Bloom’ para introduzir o conteúdo de números inteiros. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 6, n. 4, p. 67–71, 2016. DOI: 10.18378/rebes.v6i4.4909.
/*ref*/SABADIN, C. História do cinema para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Valentina, 2018.
/*ref*/SANDES, J. P.; MOREIRA, G. E. Educação Matemática e a Formação de Professores para uma Prática Docente Significativa. Revista @mbienteeducação, v. 11, n. 1, p. 99-109, 2018.
/*ref*/SANTOS, G. L. O cinema como motivador da Educação Matemática e científica na sala de aula. In: Anais do 11º Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR, 2013.
/*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. Cinema, Educação e Educação Matemática: uma revisão sistemática de literatura. In: Anais... VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU VII, Campina Grande, PB: Editora Realize, 2021.
/*ref*/SILVA, M. S.; DI SANTO, M. S. A Educação Matemática no Cinema. Avanca/Cinema, p. 573-583, 2022. DOI: https://doi.org/10.37390/avancacinema.2022.a432.
/*ref*/SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.
/*ref*/VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre análise fílmica. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2002.
/*ref*/VIANNA, R. A linguagem pela perspectiva do Círculo de Bakhtin. Revista Odisseia, v. 4, n. 1, p. p. 19-33, 2019. DOI: 10.21680/1983-2435.2019v4n1ID16818.
/*ref*/XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 50-62
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146644365312