Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Maria Isaura de Albuquerque
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: do Espírito Santo, Adilson Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724
Resumo: This research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show u
id UFPA-7_995f75c14f27bfe5b5098065e8216c5d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1724
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High SchoolModelando matematicamente questões ambientais relacionadas com a água a propósito do ensinoaprendizagem de funções na 1ª série do ensino médiomathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learningmodelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativaThis research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show uEste trabalho apresenta uma forma possível de se conceber e materializar a Modelagem Matemática como método de ensino aprendizagem em cursos regulares. Para observar como a professora e os alunos se envolvem em atividades de Modelagem e discutir os efeitos desse envolvimento para a prática docente no referido método, para a formação geral do educando bem como para o processo de ensino-aprendizagem da Matemática, a proposta de Modelagem foi aplicada em uma turma de primeira série do ensino Médio e avaliada quanto à produção de aprendizagens significativas de Função com enfoque de ferramenta para a compreensão de questões ambientais relacionadas com a água. Os resultados obtidos apontam que o ensino por Modelagem pode levar o aluno a tornar-se coparticipe de seu processo de ensino aprendizagem e, por consequência, ter sua aprendizagem significativa facilitada. Por outro lado, para o professor, entre o reconhecimento das vantagens quanto à utilização da Modelagem para o ensino e a sua aplicação, existe um caminho permeado de estudo e de pesquisa, que, para ser trilhado, precisa de disposição e audácia para vencer os obstáculos que se afigurem.Universidade Federal do ParáChaves, Maria Isaura de Albuquerquedo Espírito Santo, Adilson Oliveira2008-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172410.18542/amazrecm.v4i0.1724Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 30-43Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 30-432317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724/2126/*ref*/ANTUNES, C. Vygotsky. Quem diria?! Em minha sala de aula. 2. ed. f. 12. In: ANTUNES, C. Vygotsky. Na sala de aula. Petrópolis- RJ: Vozes, 2002./*ref*/BARBOSA, J.C. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática? In: Zetetiké, Campinas, v.7, n.11, 1999. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004./*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva para a modelagem matemática. In: Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Programa de Pósgraduação em Educação Matemática, 2000./*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva de modelagem matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3.,2003a, Piracicaba. Piracicaba: UNIMEP, 2003. 1. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004./*ref*/BARBOSA, J.C. Modelagem matemática na sala de aula. In: Perspectiva, Erichim (RS), v.27, n.98, junho/2003b./*ref*/BASSANEZI, C.B. Ensino –aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2003./*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Dos fatos reais à modelagem uma proposta de conhecimento matemático, 1999 . Disponível em: http://vello.sites.uol.com.br/modelos.htm. Acesso em: 21/06/2004./*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Educação matemática da teoria á prática. 8ed. São Paulo: Papirus, 2001./*ref*/LELLIS, M. & IMENES, L.M. A Matemática e o novo ensino médio. In: Educação Matemática em Revista. n. 9/10. p.40-8. Abril, 2001./*ref*/MORETTO, V.P. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 3.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/MORETTO, V.P. Prova – um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 4.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/PATROCÍNIO Jr, C.A. do, Modelagem Matemática: algumas formas de organizar e conduzir. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2004, Recife. Recife: SBEM/PE, 2004, 1 CD-ROM./*ref*/POZO, J.I. (Org.) A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Trad.: Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998./*ref*/SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. In: Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, n.14, p.66-91, 2000.Direitos autorais 2008 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:09Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1724Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:09Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
Modelando matematicamente questões ambientais relacionadas com a água a propósito do ensinoaprendizagem de funções na 1ª série do ensino médio
title Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
spellingShingle Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
Chaves, Maria Isaura de Albuquerque
mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning
modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa
title_short Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
title_full Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
title_fullStr Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
title_full_unstemmed Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
title_sort Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
author Chaves, Maria Isaura de Albuquerque
author_facet Chaves, Maria Isaura de Albuquerque
do Espírito Santo, Adilson Oliveira
author_role author
author2 do Espírito Santo, Adilson Oliveira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Maria Isaura de Albuquerque
do Espírito Santo, Adilson Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning
modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa
topic mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning
modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa
description This research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show u
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724
10.18542/amazrecm.v4i0.1724
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v4i0.1724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724/2126
/*ref*/ANTUNES, C. Vygotsky. Quem diria?! Em minha sala de aula. 2. ed. f. 12. In: ANTUNES, C. Vygotsky. Na sala de aula. Petrópolis- RJ: Vozes, 2002.
/*ref*/BARBOSA, J.C. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática? In: Zetetiké, Campinas, v.7, n.11, 1999. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004.
/*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva para a modelagem matemática. In: Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Programa de Pósgraduação em Educação Matemática, 2000.
/*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva de modelagem matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3.,2003a, Piracicaba. Piracicaba: UNIMEP, 2003. 1. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004.
/*ref*/BARBOSA, J.C. Modelagem matemática na sala de aula. In: Perspectiva, Erichim (RS), v.27, n.98, junho/2003b.
/*ref*/BASSANEZI, C.B. Ensino –aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2003.
/*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Dos fatos reais à modelagem uma proposta de conhecimento matemático, 1999 . Disponível em: http://vello.sites.uol.com.br/modelos.htm. Acesso em: 21/06/2004.
/*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Educação matemática da teoria á prática. 8ed. São Paulo: Papirus, 2001.
/*ref*/LELLIS, M. & IMENES, L.M. A Matemática e o novo ensino médio. In: Educação Matemática em Revista. n. 9/10. p.40-8. Abril, 2001.
/*ref*/MORETTO, V.P. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 3.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
/*ref*/MORETTO, V.P. Prova – um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 4.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
/*ref*/PATROCÍNIO Jr, C.A. do, Modelagem Matemática: algumas formas de organizar e conduzir. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2004, Recife. Recife: SBEM/PE, 2004, 1 CD-ROM.
/*ref*/POZO, J.I. (Org.) A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Trad.: Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
/*ref*/SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. In: Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, n.14, p.66-91, 2000.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2008 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2008 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 30-43
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 30-43
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144497930240