Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v4i0.1724 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724 |
Resumo: | This research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show u |
id |
UFPA-7_995f75c14f27bfe5b5098065e8216c5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1724 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High SchoolModelando matematicamente questões ambientais relacionadas com a água a propósito do ensinoaprendizagem de funções na 1ª série do ensino médiomathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learningmodelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativaThis research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show uEste trabalho apresenta uma forma possível de se conceber e materializar a Modelagem Matemática como método de ensino aprendizagem em cursos regulares. Para observar como a professora e os alunos se envolvem em atividades de Modelagem e discutir os efeitos desse envolvimento para a prática docente no referido método, para a formação geral do educando bem como para o processo de ensino-aprendizagem da Matemática, a proposta de Modelagem foi aplicada em uma turma de primeira série do ensino Médio e avaliada quanto à produção de aprendizagens significativas de Função com enfoque de ferramenta para a compreensão de questões ambientais relacionadas com a água. Os resultados obtidos apontam que o ensino por Modelagem pode levar o aluno a tornar-se coparticipe de seu processo de ensino aprendizagem e, por consequência, ter sua aprendizagem significativa facilitada. Por outro lado, para o professor, entre o reconhecimento das vantagens quanto à utilização da Modelagem para o ensino e a sua aplicação, existe um caminho permeado de estudo e de pesquisa, que, para ser trilhado, precisa de disposição e audácia para vencer os obstáculos que se afigurem.Universidade Federal do ParáChaves, Maria Isaura de Albuquerquedo Espírito Santo, Adilson Oliveira2008-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172410.18542/amazrecm.v4i0.1724Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 30-43Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 30-432317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724/2126/*ref*/ANTUNES, C. Vygotsky. Quem diria?! Em minha sala de aula. 2. ed. f. 12. In: ANTUNES, C. Vygotsky. Na sala de aula. Petrópolis- RJ: Vozes, 2002./*ref*/BARBOSA, J.C. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática? In: Zetetiké, Campinas, v.7, n.11, 1999. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004./*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva para a modelagem matemática. In: Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Programa de Pósgraduação em Educação Matemática, 2000./*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva de modelagem matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3.,2003a, Piracicaba. Piracicaba: UNIMEP, 2003. 1. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004./*ref*/BARBOSA, J.C. Modelagem matemática na sala de aula. In: Perspectiva, Erichim (RS), v.27, n.98, junho/2003b./*ref*/BASSANEZI, C.B. Ensino –aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2003./*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Dos fatos reais à modelagem uma proposta de conhecimento matemático, 1999 . Disponível em: http://vello.sites.uol.com.br/modelos.htm. Acesso em: 21/06/2004./*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Educação matemática da teoria á prática. 8ed. São Paulo: Papirus, 2001./*ref*/LELLIS, M. & IMENES, L.M. A Matemática e o novo ensino médio. In: Educação Matemática em Revista. n. 9/10. p.40-8. Abril, 2001./*ref*/MORETTO, V.P. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 3.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/MORETTO, V.P. Prova – um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 4.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/PATROCÍNIO Jr, C.A. do, Modelagem Matemática: algumas formas de organizar e conduzir. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2004, Recife. Recife: SBEM/PE, 2004, 1 CD-ROM./*ref*/POZO, J.I. (Org.) A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Trad.: Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998./*ref*/SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. In: Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, n.14, p.66-91, 2000.Direitos autorais 2008 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:09Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1724Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:09Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School Modelando matematicamente questões ambientais relacionadas com a água a propósito do ensinoaprendizagem de funções na 1ª série do ensino médio |
title |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
spellingShingle |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School Chaves, Maria Isaura de Albuquerque mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa Chaves, Maria Isaura de Albuquerque mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa |
title_short |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
title_full |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
title_fullStr |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
title_full_unstemmed |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
title_sort |
Mathematical model environmental issues related to water with the purposes of teaching-learning functions in first grade of High School |
author |
Chaves, Maria Isaura de Albuquerque |
author_facet |
Chaves, Maria Isaura de Albuquerque Chaves, Maria Isaura de Albuquerque do Espírito Santo, Adilson Oliveira do Espírito Santo, Adilson Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
do Espírito Santo, Adilson Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Maria Isaura de Albuquerque do Espírito Santo, Adilson Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa |
topic |
mathematical modeling; teaching-learding mathematics; significant learning modelagem matemática; ensino-aprendizagem da matemática; aprendizagem significativa |
description |
This research presents a possible form to give itself and materialize the mathematics modeling as a teaching-learning method in regular courses. To observe how the teacher and the students get involved with Modeling activities and discuss all knowledge already produced for previous researches, these development effects for the teaching practice in the preferred method for the student general formation as well as for the mathematics teaching-learning process, the model was tested in a high school first-year group and it had the first and second degree Functions significant learning production evaluated, focusing on the tools used for the comprehension of environment question related to water. The obtained results point out that learning through Modeling can make students become co-participant of their teaching-learning process. Consequently it makes their significant learning easy. On the other hand, for the teaching, among the acknowledgement of modeling using advantages for the teaching and this application, there's a study and research permeated way, that to be struck needs aptitude and audacity to get over the obstacles that may show u |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724 10.18542/amazrecm.v4i0.1724 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v4i0.1724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1724/2126 /*ref*/ANTUNES, C. Vygotsky. Quem diria?! Em minha sala de aula. 2. ed. f. 12. In: ANTUNES, C. Vygotsky. Na sala de aula. Petrópolis- RJ: Vozes, 2002. /*ref*/BARBOSA, J.C. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática? In: Zetetiké, Campinas, v.7, n.11, 1999. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004. /*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva para a modelagem matemática. In: Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Programa de Pósgraduação em Educação Matemática, 2000. /*ref*/BARBOSA, J.C. Uma perspectiva de modelagem matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3.,2003a, Piracicaba. Piracicaba: UNIMEP, 2003. 1. Disponível em: http://sites.uol.com.br/joneicb . Acesso em: 05/06/2004. /*ref*/BARBOSA, J.C. Modelagem matemática na sala de aula. In: Perspectiva, Erichim (RS), v.27, n.98, junho/2003b. /*ref*/BASSANEZI, C.B. Ensino –aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002. /*ref*/BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2003. /*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Dos fatos reais à modelagem uma proposta de conhecimento matemático, 1999 . Disponível em: http://vello.sites.uol.com.br/modelos.htm. Acesso em: 21/06/2004. /*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Educação matemática da teoria á prática. 8ed. São Paulo: Papirus, 2001. /*ref*/LELLIS, M. & IMENES, L.M. A Matemática e o novo ensino médio. In: Educação Matemática em Revista. n. 9/10. p.40-8. Abril, 2001. /*ref*/MORETTO, V.P. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 3.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. /*ref*/MORETTO, V.P. Prova – um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 4.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. /*ref*/PATROCÍNIO Jr, C.A. do, Modelagem Matemática: algumas formas de organizar e conduzir. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2004, Recife. Recife: SBEM/PE, 2004, 1 CD-ROM. /*ref*/POZO, J.I. (Org.) A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Trad.: Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998. /*ref*/SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. In: Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, n.14, p.66-91, 2000. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 30-43 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 30-43 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581373431808 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v4i0.1724 |