Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Adílio Jorge
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Silva, Claúdio Elias da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671
Resumo: Is it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experiments
id UFPA-7_9c2dcf0726255ff153f476294892ea97
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1671
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high schoolÉ possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da física moderna e comtemporânea?FMC; teaching of sciences; astronomyensino de ciências; astronomiaIs it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experimentsÉ possível trabalhar temas de Física Moderna e Contemporânea FMC, na escola de Ensino Médio? Esta proposta visa a trazer a experiência com um projeto paralelo que chamamos originalmente de “Monitoria de Pesquisa Discente”, nos mesmos moldes da Iniciação Científica do Ensino Superior. A prática foi realizada no Colégio Santo Inácio RJ, durante os anos de 2004, 2005 e 2006. Desenvolvido extraclasse, o referido projeto mostrou funcionar também como facilitador para a disciplina, com abordagem de questões não discutidas amplamente em sala de aula, tais como: Astronomia; aspectos da Física Moderna; participação em olimpíadas nacionais; montagem eletrônica e experimentos diversos.Universidade Federal do ParáMarques, Adílio JorgeSilva, Claúdio Elias da2006-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/167110.18542/amazrecm.v2i0.1671Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 9-13Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 9-132317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671/2066/*ref*/ALVES, V. C.; O Lúdico como ferramenta no ensino de Física; Atas do XV Simpósio Nacional de Ensino de Física; pág. 992-1002; 2003./*ref*/CANALLE, J. B. G et all; Resultados da III Olimpíada Brasileira de Astronomia; v. 3; n. 2; p. 11- 16; 2002./*ref*/CANALLE, J. B. G.; O problema do ensino da órbita da Terra; Física na Escola; v. 4; n. 2; p. 12-16; 2003./*ref*/JÚNIOR, D. B.; Física Moderna; Ed. Companhia da Escola; 1ª edição; 118p.; 2002./*ref*/MARQUES, A. J., da SILVA, C. E.; Utilização da Olimpíada Brasileira de Astronomia como Introdução à Física Moderna no Ensino Médio; Física na Escola; v. 6; n. 2; 2005./*ref*/MENEZES, L. C.; Uma Física para o novo Ensino Médio; Física na Escola; v. 1; n. 1; p. 6-8; 2000./*ref*/OSTERMANN, F.; Um texto para professores do Ensino Médio sobre partículas elementares; Revista Brasileira de Ensino de Física; vol. 21, n. 3; p. 415- 436; 1999./*ref*/OSTERMANN, F., RICCI, T. F.; Relatividade Restrita no Ensino Médio: contração de Lorentz Fitzgerald e aparência visual de objetos relativísticos em livros didáticos de Física; Cad. Bras. Ens. Fís.; v. 19, n. 2; p. 176-190; 2002./*ref*/TAVOLARO, C. R. C., CAVALCANTE, M. A.; Física Moderna Experimental; Ed. Manole; 1ª edição; 119 p.; 2003./*ref*/SAB – SOCIEDADE ASTRONÔMICA BRASILEIRA. Olimpíada brasileira de Astronomia. Disponível em: http://www.oba.org.br. Acesso em: 27/06/2005/*ref*/OLIVEIRA FILHO, K.S; SARAIVA, M. F. O. Espectroscopia. Astronomia e Astrofísica (blog). Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/rad/espec/espec.htm. Acesso em: 27/06/2005.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:07Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1671Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:07Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
É possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da física moderna e comtemporânea?
title Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
spellingShingle Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
Marques, Adílio Jorge
FMC; teaching of sciences; astronomy
ensino de ciências; astronomia
title_short Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
title_full Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
title_fullStr Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
title_full_unstemmed Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
title_sort Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
author Marques, Adílio Jorge
author_facet Marques, Adílio Jorge
Silva, Claúdio Elias da
author_role author
author2 Silva, Claúdio Elias da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Adílio Jorge
Silva, Claúdio Elias da
dc.subject.por.fl_str_mv FMC; teaching of sciences; astronomy
ensino de ciências; astronomia
topic FMC; teaching of sciences; astronomy
ensino de ciências; astronomia
description Is it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experiments
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671
10.18542/amazrecm.v2i0.1671
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v2i0.1671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671/2066
/*ref*/ALVES, V. C.; O Lúdico como ferramenta no ensino de Física; Atas do XV Simpósio Nacional de Ensino de Física; pág. 992-1002; 2003.
/*ref*/CANALLE, J. B. G et all; Resultados da III Olimpíada Brasileira de Astronomia; v. 3; n. 2; p. 11- 16; 2002.
/*ref*/CANALLE, J. B. G.; O problema do ensino da órbita da Terra; Física na Escola; v. 4; n. 2; p. 12-16; 2003.
/*ref*/JÚNIOR, D. B.; Física Moderna; Ed. Companhia da Escola; 1ª edição; 118p.; 2002.
/*ref*/MARQUES, A. J., da SILVA, C. E.; Utilização da Olimpíada Brasileira de Astronomia como Introdução à Física Moderna no Ensino Médio; Física na Escola; v. 6; n. 2; 2005.
/*ref*/MENEZES, L. C.; Uma Física para o novo Ensino Médio; Física na Escola; v. 1; n. 1; p. 6-8; 2000.
/*ref*/OSTERMANN, F.; Um texto para professores do Ensino Médio sobre partículas elementares; Revista Brasileira de Ensino de Física; vol. 21, n. 3; p. 415- 436; 1999.
/*ref*/OSTERMANN, F., RICCI, T. F.; Relatividade Restrita no Ensino Médio: contração de Lorentz Fitzgerald e aparência visual de objetos relativísticos em livros didáticos de Física; Cad. Bras. Ens. Fís.; v. 19, n. 2; p. 176-190; 2002.
/*ref*/TAVOLARO, C. R. C., CAVALCANTE, M. A.; Física Moderna Experimental; Ed. Manole; 1ª edição; 119 p.; 2003.
/*ref*/SAB – SOCIEDADE ASTRONÔMICA BRASILEIRA. Olimpíada brasileira de Astronomia. Disponível em: http://www.oba.org.br. Acesso em: 27/06/2005
/*ref*/OLIVEIRA FILHO, K.S; SARAIVA, M. F. O. Espectroscopia. Astronomia e Astrofísica (blog). Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/rad/espec/espec.htm. Acesso em: 27/06/2005.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 9-13
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 9-13
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144433967104