Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671 |
Resumo: | Is it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experiments |
id |
UFPA-7_9c2dcf0726255ff153f476294892ea97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1671 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high schoolÉ possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da física moderna e comtemporânea?FMC; teaching of sciences; astronomyensino de ciências; astronomiaIs it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experimentsÉ possível trabalhar temas de Física Moderna e Contemporânea FMC, na escola de Ensino Médio? Esta proposta visa a trazer a experiência com um projeto paralelo que chamamos originalmente de “Monitoria de Pesquisa Discente”, nos mesmos moldes da Iniciação Científica do Ensino Superior. A prática foi realizada no Colégio Santo Inácio RJ, durante os anos de 2004, 2005 e 2006. Desenvolvido extraclasse, o referido projeto mostrou funcionar também como facilitador para a disciplina, com abordagem de questões não discutidas amplamente em sala de aula, tais como: Astronomia; aspectos da Física Moderna; participação em olimpíadas nacionais; montagem eletrônica e experimentos diversos.Universidade Federal do ParáMarques, Adílio JorgeSilva, Claúdio Elias da2006-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/167110.18542/amazrecm.v2i0.1671Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 9-13Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 9-132317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671/2066/*ref*/ALVES, V. C.; O Lúdico como ferramenta no ensino de Física; Atas do XV Simpósio Nacional de Ensino de Física; pág. 992-1002; 2003./*ref*/CANALLE, J. B. G et all; Resultados da III Olimpíada Brasileira de Astronomia; v. 3; n. 2; p. 11- 16; 2002./*ref*/CANALLE, J. B. G.; O problema do ensino da órbita da Terra; Física na Escola; v. 4; n. 2; p. 12-16; 2003./*ref*/JÚNIOR, D. B.; Física Moderna; Ed. Companhia da Escola; 1ª edição; 118p.; 2002./*ref*/MARQUES, A. J., da SILVA, C. E.; Utilização da Olimpíada Brasileira de Astronomia como Introdução à Física Moderna no Ensino Médio; Física na Escola; v. 6; n. 2; 2005./*ref*/MENEZES, L. C.; Uma Física para o novo Ensino Médio; Física na Escola; v. 1; n. 1; p. 6-8; 2000./*ref*/OSTERMANN, F.; Um texto para professores do Ensino Médio sobre partículas elementares; Revista Brasileira de Ensino de Física; vol. 21, n. 3; p. 415- 436; 1999./*ref*/OSTERMANN, F., RICCI, T. F.; Relatividade Restrita no Ensino Médio: contração de Lorentz Fitzgerald e aparência visual de objetos relativísticos em livros didáticos de Física; Cad. Bras. Ens. Fís.; v. 19, n. 2; p. 176-190; 2002./*ref*/TAVOLARO, C. R. C., CAVALCANTE, M. A.; Física Moderna Experimental; Ed. Manole; 1ª edição; 119 p.; 2003./*ref*/SAB – SOCIEDADE ASTRONÔMICA BRASILEIRA. Olimpíada brasileira de Astronomia. Disponível em: http://www.oba.org.br. Acesso em: 27/06/2005/*ref*/OLIVEIRA FILHO, K.S; SARAIVA, M. F. O. Espectroscopia. Astronomia e Astrofísica (blog). Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/rad/espec/espec.htm. Acesso em: 27/06/2005.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:07Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1671Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:07Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school É possível uma iniciação científica no ensino médio como projeto para divulgação da física moderna e comtemporânea? |
title |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
spellingShingle |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school Marques, Adílio Jorge FMC; teaching of sciences; astronomy ensino de ciências; astronomia |
title_short |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
title_full |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
title_fullStr |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
title_full_unstemmed |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
title_sort |
Possibilities of dissemination of modern and contemporary physics through scientific initiation in high school |
author |
Marques, Adílio Jorge |
author_facet |
Marques, Adílio Jorge Silva, Claúdio Elias da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Claúdio Elias da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Adílio Jorge Silva, Claúdio Elias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
FMC; teaching of sciences; astronomy ensino de ciências; astronomia |
topic |
FMC; teaching of sciences; astronomy ensino de ciências; astronomia |
description |
Is it possible to work themes of Modem and Contemporary Physics MCP (FMC in Portuguese) in the school of Medium Teaching? This proposal hope to bring the experience with a parallel project that we called originally "Research Monitored with Students", however, in the same molds of the Scientific Initiation of the Higher education. The practice was accomplished at the "Colégio Santo Inácio" - RJ, during the years of 2004, 2005 and 2006, developed extra-class, where it showed to work also as facilitator for the discipline, with approach of subjects no discussed thoroughly at classroom, such as: Astronomy; aspects of Modem Physics; participation in national Olympic Games; electronic assembly and several experiments |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671 10.18542/amazrecm.v2i0.1671 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v2i0.1671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1671/2066 /*ref*/ALVES, V. C.; O Lúdico como ferramenta no ensino de Física; Atas do XV Simpósio Nacional de Ensino de Física; pág. 992-1002; 2003. /*ref*/CANALLE, J. B. G et all; Resultados da III Olimpíada Brasileira de Astronomia; v. 3; n. 2; p. 11- 16; 2002. /*ref*/CANALLE, J. B. G.; O problema do ensino da órbita da Terra; Física na Escola; v. 4; n. 2; p. 12-16; 2003. /*ref*/JÚNIOR, D. B.; Física Moderna; Ed. Companhia da Escola; 1ª edição; 118p.; 2002. /*ref*/MARQUES, A. J., da SILVA, C. E.; Utilização da Olimpíada Brasileira de Astronomia como Introdução à Física Moderna no Ensino Médio; Física na Escola; v. 6; n. 2; 2005. /*ref*/MENEZES, L. C.; Uma Física para o novo Ensino Médio; Física na Escola; v. 1; n. 1; p. 6-8; 2000. /*ref*/OSTERMANN, F.; Um texto para professores do Ensino Médio sobre partículas elementares; Revista Brasileira de Ensino de Física; vol. 21, n. 3; p. 415- 436; 1999. /*ref*/OSTERMANN, F., RICCI, T. F.; Relatividade Restrita no Ensino Médio: contração de Lorentz Fitzgerald e aparência visual de objetos relativísticos em livros didáticos de Física; Cad. Bras. Ens. Fís.; v. 19, n. 2; p. 176-190; 2002. /*ref*/TAVOLARO, C. R. C., CAVALCANTE, M. A.; Física Moderna Experimental; Ed. Manole; 1ª edição; 119 p.; 2003. /*ref*/SAB – SOCIEDADE ASTRONÔMICA BRASILEIRA. Olimpíada brasileira de Astronomia. Disponível em: http://www.oba.org.br. Acesso em: 27/06/2005 /*ref*/OLIVEIRA FILHO, K.S; SARAIVA, M. F. O. Espectroscopia. Astronomia e Astrofísica (blog). Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/rad/espec/espec.htm. Acesso em: 27/06/2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 9-13 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 9-13 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144433967104 |