Decimal Metric System in Pará, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Patrícia de Campos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2439
Resumo: The metric systems used daily, in contemporary times do not remember the problems caused during its creation and implementation in France as well as Brazil. This article aims to show how this knowledge was widespread in Pará in the Belle Époque context. The system was implemented legally in Brazil by D. Pedro II who promulgated the Imperial Law n. 1 157/1862. Thus the system become official as standard measures and compulsory education in schools also determined ten years for the permanent abandonment other kind of measures. It was part of civilizing process of modernization as a consequence of scientific rationality, the countries industrialization and the market. The metric system was introduced in Pará by curricular and teaching programs required  practical classes of measure, intuitive method in schools of all education levels: primary, secondary and vocational courses according the society needs during latex.
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spelling Decimal Metric System in Pará, BrazilSistema Métrico Decimal no Parámetric system; Pará schools; Belle Époquesistema métrico; escolas paraenses; Belle ÉpoqueThe metric systems used daily, in contemporary times do not remember the problems caused during its creation and implementation in France as well as Brazil. This article aims to show how this knowledge was widespread in Pará in the Belle Époque context. The system was implemented legally in Brazil by D. Pedro II who promulgated the Imperial Law n. 1 157/1862. Thus the system become official as standard measures and compulsory education in schools also determined ten years for the permanent abandonment other kind of measures. It was part of civilizing process of modernization as a consequence of scientific rationality, the countries industrialization and the market. The metric system was introduced in Pará by curricular and teaching programs required  practical classes of measure, intuitive method in schools of all education levels: primary, secondary and vocational courses according the society needs during latex.O sistema métrico decimal utilizado cotidianamente, na contemporaneidade, dista dos problemas ocasionados durante sua criação e implantação tanto na França como no Brasil. O presente artigo pretende mostrar como este conhecimento foi difundido no Pará no contexto da Belle Époque. No Brasil, o sistema foi implantado legalmente por D. Pedro II ao promulgar a Lei Imperial n. 1.157 de 1862. Deste feito, o sistema métrico francês se tornou o padrão de medidas e de ensino obrigatório nas escolas, além de ter sido estipulado um prazo de dez anos para o abandono definitivo de outras formas de realizar medidas. Esta decisão fazia parte do processo modernizador civilizatório impulsionado pela racionalidade científica, pela industrialização pela qual os países passavam, pelo fortalecimento do mercado consumidor. No Pará, o sistema métrico foi introduzido nos currículos e nos programas de ensino requerendo aulas práticas com uso de equipamentos de medição por método intuitivo em escolas de todos os níveis de ensino: primário, secundário e cursos profissionalizantes em atendimento as necessidades da sociedade à época da exportação da borracha.Universidade Federal do ParáCorrêa, Patrícia de Campos2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/243910.18542/amazrecm.v11i22.2439Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 105-113Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 105-1132317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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