Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcelino, Leonardo Victor
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques, Carlos Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14563
Resumo: Green Chemistry (GC) emerges as a proactive response from Chemistry to environmental problems, seeking inherently safe synthetic routes and chemicals. When trying to make human-environment interactions compatible, values of economic growth can override the environmental value, reinforcing the need for a critical-humanizing education. However, GC teaching has focused mainly on green laboratory practices. Finding alternative strategies for inserting GC in education can be a difficult task, with the growing number of publications in the field. Thus, the objective of this work is to investigate the literature on GC teaching, seeking to outline an overview of themes and teaching strategies, expanding possibilities of inserting GC in teaching. We resorted to metric studies of information, especially bibliographic coupling analysis, to analyze more than 1,200 works between 1990 and June 2022. Five research themes stood out: systems thinking, GC education for sustainability, green organic syntheses, metrics and insertion of GC in teaching. Research has two natures: instrumentalizing and meta-scientific. Greater articulation between these two types is necessary to promote an effective GC education with didactic objectives consistent with critical and humanizing education.
id UFPA-7_c75e12428606d3937106ec0048621140
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14563
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Green Chemistry Education research: themes and typologies of studiesA pesquisa em Ensino de Química Verde: temas e tipologias de estudosGreen chemistry; sustainability; bibliometrics; systems thinkingQuímica Verde; sustentabilidade; bibliometria; pensamento sistêmicoGreen Chemistry (GC) emerges as a proactive response from Chemistry to environmental problems, seeking inherently safe synthetic routes and chemicals. When trying to make human-environment interactions compatible, values of economic growth can override the environmental value, reinforcing the need for a critical-humanizing education. However, GC teaching has focused mainly on green laboratory practices. Finding alternative strategies for inserting GC in education can be a difficult task, with the growing number of publications in the field. Thus, the objective of this work is to investigate the literature on GC teaching, seeking to outline an overview of themes and teaching strategies, expanding possibilities of inserting GC in teaching. We resorted to metric studies of information, especially bibliographic coupling analysis, to analyze more than 1,200 works between 1990 and June 2022. Five research themes stood out: systems thinking, GC education for sustainability, green organic syntheses, metrics and insertion of GC in teaching. Research has two natures: instrumentalizing and meta-scientific. Greater articulation between these two types is necessary to promote an effective GC education with didactic objectives consistent with critical and humanizing education.A Química Verde emerge como uma resposta proativa da Química aos problemas do ambiente, buscando rotas sintéticas e produtos químicos inerentemente seguros. Ao tentar compatibilizar as interações entre homem e natureza, os valores do crescimento econômicos podem se sobrepor ao valor ambiental, reforçando a necessidade de uma educação em QV crítico-humanizadora. Contudo, o ensino de QV tem se voltado principalmente para a criação de práticas laboratoriais verdes, de modo que vislumbrar alternativas para seu ensino pode ser uma tarefa difícil considerando o crescente número de publicações do campo. Assim, o objetivo do trabalho é investigar a literatura em ensino de QV, buscando traçar um panorama de temas da pesquisa, relacionados a conteúdos, objetivos ou estratégias de ensino recorrentes no campo, ampliando o rol de possibilidades para sua inclusão na educação. Para tanto, recorremos à estudos métricos da informação, especialmente análise de acoplamento bibliográfico, para analisar mais de 1.200 trabalhos entre 1990 e junho de 2022. Cinco temas de pesquisa se destacaram: pensamento sistêmico, educação QV para sustentabilidade, sínteses orgânicas verdes, métricas e inserção da QV no ensino. As pesquisas apresentam duas naturezas: instrumentalizante e metacientífica. Maior articulação entre esses dois tipos é necessária para promover uma educação em QV efetiva e com objetivos didáticos condizentes com a educação crítica e humanizadora.Universidade Federal do ParáO presente trabalho foi realizado com apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Brasil (CNPq) – projeto n. 402462/2021-1.Marcelino, Leonardo VictorMarques, Carlos Alberto2023-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1456310.18542/amazrecm.v19i42.14563Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 232-254Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 232-2542317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14563/10388/*ref*/ABLIN, L. Engaging Students with the Real World in a Green Organic Chemistry Laboratory Group Project: A Presentation and Writing Assignment in a Laboratory Class. Journal of Chemical Education, v. 95, n. 5, p. 817–822, 8 maio 2018./*ref*/ALMEIDA, Q. A. R. DE et al. Química Verde nos cursos de Licenciatura em Química do Brasil: mapeamento e importância na prática docente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 178–187, 31 dez. 2019./*ref*/ANASTAS, P. T. Green chemistry design, innovation, solutions and a cohesive system. Green Chemistry Letters and Reviews, v. 1, n. 1, p. 3–4, mar. 2007./*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry: Theory and Practice. New York, N.Y: Oxford University Press, 1998./*ref*/ANASTAS, P. T.; ZIMMERMAN, J. B. The Molecular Basis of Sustainability. Chem, v. 1, n. 1, p. 10–12, jul. 2016./*ref*/CHEN, M.; JERONEN, E.; WANG, A. What Lies Behind Teaching and Learning Green Chemistry to Promote Sustainability Education? A Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 21, p. 7876, 27 out. 2020./*ref*/DINIZ, N. DE P.; BARROS, D. F. DE; ASSIS, A. Aprimoramento da argumentação por meio de atividades experimentais com abordagem sociocultural no ensino de corrosão. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 37, p. 270–288, 30 dez. 2020./*ref*/EILKS, I.; SJÖSTRÖM, J.; ZUIN, V. G. The responsibility of Chemists for a better world: challenges and potentialities beyond the lab. Revista Brasileira de Ensino de Química;1, v. 12, p. 97–105, 2017./*ref*/FERK SAVEC, V.; MLINAREC, K. Experimental Work in Science Education from Green Chemistry Perspectives: A Systematic Literature Review Using PRISMA. Sustainability, v. 13, n. 23, p. 12977, 23 nov. 2021./*ref*/GHENO, E. M. et al. Formação de recursos humanos e produção científica em Educação em Ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 38, p. 191–208, 2 jul. 2021./*ref*/IUPAC. Project n. 2009-014-2-300. Sustainable Education and Environmental Development (Seed) in Latin America: project detail. Durham: IUPAC, 2009. Disponível em: https://iupac.org/project/2009-014-2-300. Acesso em: 22 nov. 2020./*ref*/MACHADO, A. A. S. C. Introdução às Métricas da Química Verde: uma visão sistêmica. 1. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2014./*ref*/MAGNO, C. M. V.; GONÇALVES, T. V. O. O testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQ. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 19, n. 42, 19 jun. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980. Acesso em: 28 jul. 2023./*ref*/MAHAFFY, P. G. et al. Integrating the Molecular Basis of Sustainability into General Chemistry through Systems Thinking. Journal of Chemical Education, v. 96, n. 12, p. 2730–2741, 10 dez. 2019./*ref*/MARCELINO, L. V. Os Tipos de Racionalidade na Química Verde e suas Relações com o Ensino. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) — Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2020./*ref*/MARCELINO, L. V.; MARQUES, C. A. Abordagens educacionais das biotecnologias no ensino de ciências através de uma análise em periódicos da área. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 1, p. 61–77, 18 abr. 2017a./*ref*/MARCELINO, L. V.; MARQUES, C. A.; PINTO, A. L. Intellectual authorities and hubs of Green Chemistry. TransInformação, v. 32, n. e200031, 2020./*ref*/MARCELINO, L. V.; PINTO, A. L.; MARQUES, C. A. Intellectual Authorities and Hubs of Green Chemistry. In: MUGNAINI, R. (Ed.). . Data and Information in Online Environments. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering. Cham: Springer International Publishing, 2020a. v. 319p. 190–210./*ref*/MARCELINO, L. V.; PINTO, A. L.; MARQUES, C. A. Scientific specialties in Green Chemistry. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, v. 1, n. 1, 21 jun. 2020b./*ref*/MARCELINO, L. V.; SJÖSTRÖM, J.; MARQUES, C. A. Socio-Problematization of Green Chemistry: Enriching Systems Thinking and Social Sustainability by Education. Sustainability, v. 11, n. 24, p. 7123, 12 dez. 2019. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/11/24/7123 . Acesso em: 17 dez. 2019./*ref*/MARQUES, C. A. et al. Compreensões de Pesquisadores Químicos sobre Sustentabilidade Ambiental: possíveis influências na formação de professores de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, v. 9, n. 2, p. 79–91, 2014./*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. An Integrated Vision of the Green Chemistry Evolution along 25 Years. Foundations of Chemistry, v. 23, p. 299–328, 18 jun. 2021./*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. Environmental Sustainability: implications and limitations to Green Chemistry. Foundations of Chemistry, v. 16, n. 2, p. 125–147, 1 jul. 2014./*ref*/SJÖSTRÖM, J. The discourse of chemistry (and beyond). HYLE: International Journal for Philosophy of Chemistry, v. 13, n. 2, p. 83–97, 2007./*ref*/SJÖSTRÖM, J.; TALANQUER, V. Humanizing Chemistry Education: From Simple Contextualization to Multifaceted Problematization. Journal of Chemical Education, v. 91, n. 8, p. 1125–1131, 12 ago. 2014./*ref*/YAVUZKAYA, M.; CLUCAS, P.; SJÖSTRÖM, J. ChemoKnowings as Part of 21st Century Bildung and Subject Didaktik. Frontiers in Education, v. 7, 2022.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14563Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
A pesquisa em Ensino de Química Verde: temas e tipologias de estudos
title Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
spellingShingle Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
Marcelino, Leonardo Victor
Green chemistry; sustainability; bibliometrics; systems thinking
Química Verde; sustentabilidade; bibliometria; pensamento sistêmico
title_short Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
title_full Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
title_fullStr Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
title_full_unstemmed Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
title_sort Green Chemistry Education research: themes and typologies of studies
author Marcelino, Leonardo Victor
author_facet Marcelino, Leonardo Victor
Marques, Carlos Alberto
author_role author
author2 Marques, Carlos Alberto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
O presente trabalho foi realizado com apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Brasil (CNPq) – projeto n. 402462/2021-1.
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcelino, Leonardo Victor
Marques, Carlos Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Green chemistry; sustainability; bibliometrics; systems thinking
Química Verde; sustentabilidade; bibliometria; pensamento sistêmico
topic Green chemistry; sustainability; bibliometrics; systems thinking
Química Verde; sustentabilidade; bibliometria; pensamento sistêmico
description Green Chemistry (GC) emerges as a proactive response from Chemistry to environmental problems, seeking inherently safe synthetic routes and chemicals. When trying to make human-environment interactions compatible, values of economic growth can override the environmental value, reinforcing the need for a critical-humanizing education. However, GC teaching has focused mainly on green laboratory practices. Finding alternative strategies for inserting GC in education can be a difficult task, with the growing number of publications in the field. Thus, the objective of this work is to investigate the literature on GC teaching, seeking to outline an overview of themes and teaching strategies, expanding possibilities of inserting GC in teaching. We resorted to metric studies of information, especially bibliographic coupling analysis, to analyze more than 1,200 works between 1990 and June 2022. Five research themes stood out: systems thinking, GC education for sustainability, green organic syntheses, metrics and insertion of GC in teaching. Research has two natures: instrumentalizing and meta-scientific. Greater articulation between these two types is necessary to promote an effective GC education with didactic objectives consistent with critical and humanizing education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14563
10.18542/amazrecm.v19i42.14563
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14563
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i42.14563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14563/10388
/*ref*/ABLIN, L. Engaging Students with the Real World in a Green Organic Chemistry Laboratory Group Project: A Presentation and Writing Assignment in a Laboratory Class. Journal of Chemical Education, v. 95, n. 5, p. 817–822, 8 maio 2018.
/*ref*/ALMEIDA, Q. A. R. DE et al. Química Verde nos cursos de Licenciatura em Química do Brasil: mapeamento e importância na prática docente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 178–187, 31 dez. 2019.
/*ref*/ANASTAS, P. T. Green chemistry design, innovation, solutions and a cohesive system. Green Chemistry Letters and Reviews, v. 1, n. 1, p. 3–4, mar. 2007.
/*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry: Theory and Practice. New York, N.Y: Oxford University Press, 1998.
/*ref*/ANASTAS, P. T.; ZIMMERMAN, J. B. The Molecular Basis of Sustainability. Chem, v. 1, n. 1, p. 10–12, jul. 2016.
/*ref*/CHEN, M.; JERONEN, E.; WANG, A. What Lies Behind Teaching and Learning Green Chemistry to Promote Sustainability Education? A Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 21, p. 7876, 27 out. 2020.
/*ref*/DINIZ, N. DE P.; BARROS, D. F. DE; ASSIS, A. Aprimoramento da argumentação por meio de atividades experimentais com abordagem sociocultural no ensino de corrosão. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 37, p. 270–288, 30 dez. 2020.
/*ref*/EILKS, I.; SJÖSTRÖM, J.; ZUIN, V. G. The responsibility of Chemists for a better world: challenges and potentialities beyond the lab. Revista Brasileira de Ensino de Química;1, v. 12, p. 97–105, 2017.
/*ref*/FERK SAVEC, V.; MLINAREC, K. Experimental Work in Science Education from Green Chemistry Perspectives: A Systematic Literature Review Using PRISMA. Sustainability, v. 13, n. 23, p. 12977, 23 nov. 2021.
/*ref*/GHENO, E. M. et al. Formação de recursos humanos e produção científica em Educação em Ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 38, p. 191–208, 2 jul. 2021.
/*ref*/IUPAC. Project n. 2009-014-2-300. Sustainable Education and Environmental Development (Seed) in Latin America: project detail. Durham: IUPAC, 2009. Disponível em: https://iupac.org/project/2009-014-2-300. Acesso em: 22 nov. 2020.
/*ref*/MACHADO, A. A. S. C. Introdução às Métricas da Química Verde: uma visão sistêmica. 1. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.
/*ref*/MAGNO, C. M. V.; GONÇALVES, T. V. O. O testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQ. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 19, n. 42, 19 jun. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980. Acesso em: 28 jul. 2023.
/*ref*/MAHAFFY, P. G. et al. Integrating the Molecular Basis of Sustainability into General Chemistry through Systems Thinking. Journal of Chemical Education, v. 96, n. 12, p. 2730–2741, 10 dez. 2019.
/*ref*/MARCELINO, L. V. Os Tipos de Racionalidade na Química Verde e suas Relações com o Ensino. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) — Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2020.
/*ref*/MARCELINO, L. V.; MARQUES, C. A. Abordagens educacionais das biotecnologias no ensino de ciências através de uma análise em periódicos da área. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 1, p. 61–77, 18 abr. 2017a.
/*ref*/MARCELINO, L. V.; MARQUES, C. A.; PINTO, A. L. Intellectual authorities and hubs of Green Chemistry. TransInformação, v. 32, n. e200031, 2020.
/*ref*/MARCELINO, L. V.; PINTO, A. L.; MARQUES, C. A. Intellectual Authorities and Hubs of Green Chemistry. In: MUGNAINI, R. (Ed.). . Data and Information in Online Environments. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering. Cham: Springer International Publishing, 2020a. v. 319p. 190–210.
/*ref*/MARCELINO, L. V.; PINTO, A. L.; MARQUES, C. A. Scientific specialties in Green Chemistry. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, v. 1, n. 1, 21 jun. 2020b.
/*ref*/MARCELINO, L. V.; SJÖSTRÖM, J.; MARQUES, C. A. Socio-Problematization of Green Chemistry: Enriching Systems Thinking and Social Sustainability by Education. Sustainability, v. 11, n. 24, p. 7123, 12 dez. 2019. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/11/24/7123 . Acesso em: 17 dez. 2019.
/*ref*/MARQUES, C. A. et al. Compreensões de Pesquisadores Químicos sobre Sustentabilidade Ambiental: possíveis influências na formação de professores de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, v. 9, n. 2, p. 79–91, 2014.
/*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. An Integrated Vision of the Green Chemistry Evolution along 25 Years. Foundations of Chemistry, v. 23, p. 299–328, 18 jun. 2021.
/*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. Environmental Sustainability: implications and limitations to Green Chemistry. Foundations of Chemistry, v. 16, n. 2, p. 125–147, 1 jul. 2014.
/*ref*/SJÖSTRÖM, J. The discourse of chemistry (and beyond). HYLE: International Journal for Philosophy of Chemistry, v. 13, n. 2, p. 83–97, 2007.
/*ref*/SJÖSTRÖM, J.; TALANQUER, V. Humanizing Chemistry Education: From Simple Contextualization to Multifaceted Problematization. Journal of Chemical Education, v. 91, n. 8, p. 1125–1131, 12 ago. 2014.
/*ref*/YAVUZKAYA, M.; CLUCAS, P.; SJÖSTRÖM, J. ChemoKnowings as Part of 21st Century Bildung and Subject Didaktik. Frontiers in Education, v. 7, 2022.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 232-254
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 232-254
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068752879091712