Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Bruna Eduarda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rosa, Cleci Teresinha Werner da, Darroz, Luiz Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13092
Resumo: The present research investigates the kinds of learning favored by a didactic sequence to approach scientific knowledge in Preschool, based didactically in the Three Pedagogical Moments (3PM) and in the use of digital technologies. As a main issue: how do the different learnings show in children from Preschool in the moment they hold didactic activities about scientific learning? For this research, the didactic sequence is structured in seven meetings about a problematization brought through the reading of a children’s literature piece and finishing with a dialogue with the children. This qualitative and research-action research appeals to the registers of the teacher in their field journal and the videos of children during the activities. The data analysis has as its discussion reference the types of learning brought by Henri Wallon - cognitive, motor and emotional. The results point out that these learnings coexist, although it can favor some of them in specific activities; the scientific knowledge is possibly approached in Preschool; and that the digital technologies represent and alternative to potentialize the didactic actions aimed to different learnings, besides representing a way of approximation of the children in a experiential and contemporary world.
id UFPA-7_cefc68cdd096ce3de16240c3d63616f7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13092
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledgeAprendizagem na Educação Infantil: possibilidades a partir de uma sequência didática para abordar conhecimento científicoThree Pedagogical Moments; forest animals; didactic interventionTrês Momentos Pedagógicos; animais da floresta; intervenção didáticaThe present research investigates the kinds of learning favored by a didactic sequence to approach scientific knowledge in Preschool, based didactically in the Three Pedagogical Moments (3PM) and in the use of digital technologies. As a main issue: how do the different learnings show in children from Preschool in the moment they hold didactic activities about scientific learning? For this research, the didactic sequence is structured in seven meetings about a problematization brought through the reading of a children’s literature piece and finishing with a dialogue with the children. This qualitative and research-action research appeals to the registers of the teacher in their field journal and the videos of children during the activities. The data analysis has as its discussion reference the types of learning brought by Henri Wallon - cognitive, motor and emotional. The results point out that these learnings coexist, although it can favor some of them in specific activities; the scientific knowledge is possibly approached in Preschool; and that the digital technologies represent and alternative to potentialize the didactic actions aimed to different learnings, besides representing a way of approximation of the children in a experiential and contemporary world.A presente pesquisa investiga os tipos de aprendizagem favorecidos por uma sequência didática para abordar conhecimento científico na Educação Infantil, apoiada didaticamente nos Três Momentos Pedagógicos (3MP) e no uso de tecnologias digitais. Como questão central tem-se: como se manifestam nas crianças da Educação Infantil as diferentes aprendizagens no momento em que realizam atividades didáticas voltadas ao conhecimento científico? Para a pesquisa, estrutura-se a sequência didática em sete encontros partindo de uma problematização trazida por meio da leitura de uma obra de literatura infantil, finalizando com um momento de diálogo com as crianças. A pesquisa de abordagem qualitativa e do tipo pesquisa-ação, recorre aos registros da professora em seu diário de campo e as videogravações das crianças durante as atividades. A análise dos dados toma como referência de discussão os tipos de aprendizagem trazidos por Henri Wallon – cognitiva, motora e afetiva. Os resultados apontam que essas aprendizagens coexistem, embora se possa favorecer algum deles em determinadas atividades; que o conhecimento científico é possível de ser abordado na Educação Infantil; e, que as tecnologias digitais representam uma alternativa para potencializar as ações didáticas voltada às diferentes aprendizagens, além de representar um meio de aproximação das crianças no mundo vivencial contemporâneo.Universidade Federal do ParáRocha, Bruna EduardaRosa, Cleci Teresinha Werner daDarroz, Luiz Marcelo2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1309210.18542/amazrecm.v19i42.13092Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 35-52Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 35-522317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13092/10241/*ref*/ALMEIDA, Erick Rodrigo Santos; FACHÍN-TERÁN, Augusto. A alfabetização científica na educação infantil: possibilidades de integração. In: CONFERÊNCIA DA ASSOCIAÇÃO LATINOAMERICANA DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2013, Manaus. Resumo... Manaus: UEA, 2013. p. 1-8./*ref*/BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução Maria João Sara dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1999./*ref*/CHASSOT, Attico Inácio. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, v. 23, n. 22, p. 89-100, 2003./*ref*/DALPIAN, Maria Cristina. O ensino de ciência e cidadania. Em Aberto, Brasília, v. 55, p. 49-56, 1992./*ref*/DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1990./*ref*/FUMAGALLI, Laura. O Ensino das ciências naturais no nível da educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, Hilda (Org.). Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998./*ref*/GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ; Vozes, 1995./*ref*/GRATIOT-ALFANDÉRY, Hélène. Henri Wallon. Tradução e organização: Patrícia Junqueira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010./*ref*/KRASILCHIK, Myriam. Caminhos do Ensino de Ciências no Brasil. Tendências na Educação de Ciências. Em Aberto, a. 11, n. 55, 1992. MOREIRA, Marco Antonio. Teoria de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999./*ref*/PAULA, Nanci Martis de. Crianças pequenas – dois anos – no ciberespaço: interatividade possível?. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2009./*ref*/PINO, Angel. O biólogo e o cultural nos processos cognitivos - Linguagem, cultura e cognição: reflexão para o ensino de ciências. In: ENCONTRO SOBRE TEORIA E PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 1997, Campinas, SP. Anais... Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 1997. p. 5-24./*ref*/QUIDIGNO, Raquel de Abreu Fochesato; CAMARGO, Sérgio; ZIMER, Tania Teresinha Brus. Formação inicial de professores e a base de conhecimentos para o ensino de ciências naturais na educação infantil. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 17, n. 38, p. 227-243, 2021./*ref*/SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011./*ref*/SERON, Juliana Montenegro. Psicomotricidade. 2013. Grupo Rhema Educação. Faculdade de Tecnologia do Vale do Ivaí. Disponível em: <https://portal.rhemaeducacao.com.br/curso/psicomotricidade>. Acesso em: 15 jul. 2021./*ref*/SILVA, Sonia Maria Gonçalves da. Os recursos geoecológicos como possibilidade pedagógica na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Geomática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013./*ref*/SOUZA, Raimundo Gomes. Protagonismo infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantil. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 14, n. 30, p. 193-208, 2018./*ref*/TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005./*ref*/WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes, 2008.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13092Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
Aprendizagem na Educação Infantil: possibilidades a partir de uma sequência didática para abordar conhecimento científico
title Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
spellingShingle Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
Rocha, Bruna Eduarda
Three Pedagogical Moments; forest animals; didactic intervention
Três Momentos Pedagógicos; animais da floresta; intervenção didática
title_short Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
title_full Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
title_fullStr Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
title_full_unstemmed Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
title_sort Learning in Preschool: possibilities based on a didactic sequence to approach scientific knowledge
author Rocha, Bruna Eduarda
author_facet Rocha, Bruna Eduarda
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
Darroz, Luiz Marcelo
author_role author
author2 Rosa, Cleci Teresinha Werner da
Darroz, Luiz Marcelo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Bruna Eduarda
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
Darroz, Luiz Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Three Pedagogical Moments; forest animals; didactic intervention
Três Momentos Pedagógicos; animais da floresta; intervenção didática
topic Three Pedagogical Moments; forest animals; didactic intervention
Três Momentos Pedagógicos; animais da floresta; intervenção didática
description The present research investigates the kinds of learning favored by a didactic sequence to approach scientific knowledge in Preschool, based didactically in the Three Pedagogical Moments (3PM) and in the use of digital technologies. As a main issue: how do the different learnings show in children from Preschool in the moment they hold didactic activities about scientific learning? For this research, the didactic sequence is structured in seven meetings about a problematization brought through the reading of a children’s literature piece and finishing with a dialogue with the children. This qualitative and research-action research appeals to the registers of the teacher in their field journal and the videos of children during the activities. The data analysis has as its discussion reference the types of learning brought by Henri Wallon - cognitive, motor and emotional. The results point out that these learnings coexist, although it can favor some of them in specific activities; the scientific knowledge is possibly approached in Preschool; and that the digital technologies represent and alternative to potentialize the didactic actions aimed to different learnings, besides representing a way of approximation of the children in a experiential and contemporary world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13092
10.18542/amazrecm.v19i42.13092
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13092
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i42.13092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13092/10241
/*ref*/ALMEIDA, Erick Rodrigo Santos; FACHÍN-TERÁN, Augusto. A alfabetização científica na educação infantil: possibilidades de integração. In: CONFERÊNCIA DA ASSOCIAÇÃO LATINOAMERICANA DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2013, Manaus. Resumo... Manaus: UEA, 2013. p. 1-8.
/*ref*/BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução Maria João Sara dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1999.
/*ref*/CHASSOT, Attico Inácio. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, v. 23, n. 22, p. 89-100, 2003.
/*ref*/DALPIAN, Maria Cristina. O ensino de ciência e cidadania. Em Aberto, Brasília, v. 55, p. 49-56, 1992.
/*ref*/DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1990.
/*ref*/FUMAGALLI, Laura. O Ensino das ciências naturais no nível da educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, Hilda (Org.). Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998.
/*ref*/GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ; Vozes, 1995.
/*ref*/GRATIOT-ALFANDÉRY, Hélène. Henri Wallon. Tradução e organização: Patrícia Junqueira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
/*ref*/KRASILCHIK, Myriam. Caminhos do Ensino de Ciências no Brasil. Tendências na Educação de Ciências. Em Aberto, a. 11, n. 55, 1992. MOREIRA, Marco Antonio. Teoria de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
/*ref*/PAULA, Nanci Martis de. Crianças pequenas – dois anos – no ciberespaço: interatividade possível?. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
/*ref*/PINO, Angel. O biólogo e o cultural nos processos cognitivos - Linguagem, cultura e cognição: reflexão para o ensino de ciências. In: ENCONTRO SOBRE TEORIA E PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 1997, Campinas, SP. Anais... Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 1997. p. 5-24.
/*ref*/QUIDIGNO, Raquel de Abreu Fochesato; CAMARGO, Sérgio; ZIMER, Tania Teresinha Brus. Formação inicial de professores e a base de conhecimentos para o ensino de ciências naturais na educação infantil. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 17, n. 38, p. 227-243, 2021.
/*ref*/SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.
/*ref*/SERON, Juliana Montenegro. Psicomotricidade. 2013. Grupo Rhema Educação. Faculdade de Tecnologia do Vale do Ivaí. Disponível em: <https://portal.rhemaeducacao.com.br/curso/psicomotricidade>. Acesso em: 15 jul. 2021.
/*ref*/SILVA, Sonia Maria Gonçalves da. Os recursos geoecológicos como possibilidade pedagógica na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Geomática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
/*ref*/SOUZA, Raimundo Gomes. Protagonismo infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantil. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 14, n. 30, p. 193-208, 2018.
/*ref*/TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.
/*ref*/WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes, 2008.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 35-52
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 35-52
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147604860928