Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438 |
Resumo: | Schools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region. |
id |
UFPA-7_d8231cfa6f557e0d90486beed8260639 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2438 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern AmazonEducação civilizatória como alicerce para a introdução das Ciências na Amazônia orientaleducation in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceumeducação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraenseSchools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region.Escolas tiveram um papel importante no processo de introdução da cultura civilizada na Amazônia. Primeiro os modelos de escolas determinados pela herança medieval e a seguir pelos padrões da modernidade. Nosso objetivo é analisar como os elementos da civilização introduzidos por essas escolas invadiram a cultura nativa, abrindo trincheiras para a introdução das ciências modernas, nessa região. Colégios construídos na Amazônia Oriental - onde hoje se situa o Estado do Pará - foram importantes para esse processo, como o colégio Santo Alexandre, construído pelos jesuítas e o Liceu Paraense, pelo governo do Estado. Por esse motivo centraremos nossa análise nesta região.Universidade Federal do ParáAlves, José JerônimoBarros, Jônatas Barros e2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/243810.18542/amazrecm.v11i22.2438Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-1042317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438/2638/*ref*/BARROS, Jônatas Barros e. A Escola Normal do Pará e a Introdução do Ensino das Ciências Naturais no Pará (1870 – 1930). 120f. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2010./*ref*/BARROS, Jônatas B. e; MACHADO, Jorge R. C.; ALVES, Jerônimo. Introdução das Ciências Modernas nas Escolas da Amazônia: O Liceu Paraense e a Escola de Química Industrial. In CARUSO, Francisco. Educação, Ciência e Desenvolvimento. São Paulo, Casa Ediorial Maluhy & Co, 2012./*ref*/CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo, Unesp, 1999./*ref*/CALLEFI, Paula. Educação autóctone, nos éculos XVI ao XVIII ou Américo Vespúcio tinha razão?. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/CARDOSO, Tereza. As Aulas Régias no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/COELHO, Geraldo Mártires. O espelho da natureza: o poder, escrita e imaginação na revelação do Brasil. Belém, Paca Tatu, 2009./*ref*/COELHO, Alan e COELHO Geraldo. Feliz Lusitânia - Museu de Arte Sacra, Secretaria Executiva de Cultura do Estado (SECULT) , 2005./*ref*/CRISPINO, Luis Carlos Bassalo, et al. As origens do Museu Paraense Emílio Goeld: aspectos históricos e iconográficos (1860-1921). Belém, Paka-Tatu, 2006./*ref*/DUARTE, Dercio Penna. Luz, Calor e Vida: Políticos, intelectuais e a ideia de civilização no Grão Pará (1861-1871). Anais eletrônicos do 14º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Belo Horizonte, 2014./*ref*/ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro, Zahar, 1994./*ref*/MACHADO, Diego Ramon Silva. ALVES, José Jerônimo de Alencar.A atraente escola de intuição: o Jardim Zoolóogico e o Horto Botânico do Museu Paraense de História Natural e Etnografia (1897- 1900). In LOPES, M M., HEIZER, A.,(orgs) Colecionismo, práticas de campo e representações . Campina Grande. EDUEPB, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rk6rq/pdf/lopes9788578791179-16.pdf consultado em 11/08/2015./*ref*/MENDONÇA, Marcos Carneiro de. A Amazônia na Era Pombalina, Brasília, Senado Federal, 2005./*ref*/SAVIANI, Demerval. Educação e colonização: as ideias pedagógicas no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/WEHLING, Arno. A incorporação do Brasil ao mundo moderno, In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. Tocantins, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará, Belo Horizonte, Itatiaia, 1987./*ref*/ZOTTI, Solange Aparecida. A educação jesuítica no projeto colonial de Portugal no Brasil. XI Jornada HISTEDBR, Cascavel – Pr, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/ jornada/jornada11/artigos/4/artigo_simposio_4_1048_solange.zotti@hotmail.com.pdf Consultado em 15/08/2014.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2438Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon Educação civilizatória como alicerce para a introdução das Ciências na Amazônia oriental |
title |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
spellingShingle |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon Alves, José Jerônimo education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense |
title_short |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
title_full |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
title_fullStr |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
title_full_unstemmed |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
title_sort |
Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon |
author |
Alves, José Jerônimo |
author_facet |
Alves, José Jerônimo Barros, Jônatas Barros e |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Jônatas Barros e |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, José Jerônimo Barros, Jônatas Barros e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense |
topic |
education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense |
description |
Schools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438 10.18542/amazrecm.v11i22.2438 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v11i22.2438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438/2638 /*ref*/BARROS, Jônatas Barros e. A Escola Normal do Pará e a Introdução do Ensino das Ciências Naturais no Pará (1870 – 1930). 120f. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2010. /*ref*/BARROS, Jônatas B. e; MACHADO, Jorge R. C.; ALVES, Jerônimo. Introdução das Ciências Modernas nas Escolas da Amazônia: O Liceu Paraense e a Escola de Química Industrial. In CARUSO, Francisco. Educação, Ciência e Desenvolvimento. São Paulo, Casa Ediorial Maluhy & Co, 2012. /*ref*/CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo, Unesp, 1999. /*ref*/CALLEFI, Paula. Educação autóctone, nos éculos XVI ao XVIII ou Américo Vespúcio tinha razão?. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. /*ref*/CARDOSO, Tereza. As Aulas Régias no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. /*ref*/COELHO, Geraldo Mártires. O espelho da natureza: o poder, escrita e imaginação na revelação do Brasil. Belém, Paca Tatu, 2009. /*ref*/COELHO, Alan e COELHO Geraldo. Feliz Lusitânia - Museu de Arte Sacra, Secretaria Executiva de Cultura do Estado (SECULT) , 2005. /*ref*/CRISPINO, Luis Carlos Bassalo, et al. As origens do Museu Paraense Emílio Goeld: aspectos históricos e iconográficos (1860-1921). Belém, Paka-Tatu, 2006. /*ref*/DUARTE, Dercio Penna. Luz, Calor e Vida: Políticos, intelectuais e a ideia de civilização no Grão Pará (1861-1871). Anais eletrônicos do 14º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Belo Horizonte, 2014. /*ref*/ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro, Zahar, 1994. /*ref*/MACHADO, Diego Ramon Silva. ALVES, José Jerônimo de Alencar.A atraente escola de intuição: o Jardim Zoolóogico e o Horto Botânico do Museu Paraense de História Natural e Etnografia (1897- 1900). In LOPES, M M., HEIZER, A.,(orgs) Colecionismo, práticas de campo e representações . Campina Grande. EDUEPB, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rk6rq/pdf/lopes9788578791179-16.pdf consultado em 11/08/2015. /*ref*/MENDONÇA, Marcos Carneiro de. A Amazônia na Era Pombalina, Brasília, Senado Federal, 2005. /*ref*/SAVIANI, Demerval. Educação e colonização: as ideias pedagógicas no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. /*ref*/WEHLING, Arno. A incorporação do Brasil ao mundo moderno, In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. Tocantins, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará, Belo Horizonte, Itatiaia, 1987. /*ref*/ZOTTI, Solange Aparecida. A educação jesuítica no projeto colonial de Portugal no Brasil. XI Jornada HISTEDBR, Cascavel – Pr, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/ jornada/jornada11/artigos/4/artigo_simposio_4_1048_solange.zotti@hotmail.com.pdf Consultado em 15/08/2014. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068755243630592 |