Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, José Jerônimo
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Barros, Jônatas Barros e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438
Resumo: Schools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region.
id UFPA-7_d8231cfa6f557e0d90486beed8260639
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2438
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern AmazonEducação civilizatória como alicerce para a introdução das Ciências na Amazônia orientaleducation in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceumeducação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraenseSchools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region.Escolas tiveram um papel importante no processo de introdução da cultura civilizada na Amazônia. Primeiro os modelos de escolas determinados pela herança medieval e a seguir pelos padrões da modernidade. Nosso objetivo é analisar como os elementos da civilização introduzidos por essas escolas invadiram a cultura nativa, abrindo trincheiras para a introdução das ciências modernas, nessa região. Colégios construídos na Amazônia Oriental - onde hoje se situa o Estado do Pará - foram importantes para esse processo, como o colégio Santo Alexandre, construído pelos jesuítas e o Liceu Paraense, pelo governo do Estado. Por esse motivo centraremos nossa análise nesta região.Universidade Federal do ParáAlves, José JerônimoBarros, Jônatas Barros e2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/243810.18542/amazrecm.v11i22.2438Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-1042317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438/2638/*ref*/BARROS, Jônatas Barros e. A Escola Normal do Pará e a Introdução do Ensino das Ciências Naturais no Pará (1870 – 1930). 120f. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2010./*ref*/BARROS, Jônatas B. e; MACHADO, Jorge R. C.; ALVES, Jerônimo. Introdução das Ciências Modernas nas Escolas da Amazônia: O Liceu Paraense e a Escola de Química Industrial. In CARUSO, Francisco. Educação, Ciência e Desenvolvimento. São Paulo, Casa Ediorial Maluhy & Co, 2012./*ref*/CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo, Unesp, 1999./*ref*/CALLEFI, Paula. Educação autóctone, nos éculos XVI ao XVIII ou Américo Vespúcio tinha razão?. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/CARDOSO, Tereza. As Aulas Régias no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/COELHO, Geraldo Mártires. O espelho da natureza: o poder, escrita e imaginação na revelação do Brasil. Belém, Paca Tatu, 2009./*ref*/COELHO, Alan e COELHO Geraldo. Feliz Lusitânia - Museu de Arte Sacra, Secretaria Executiva de Cultura do Estado (SECULT) , 2005./*ref*/CRISPINO, Luis Carlos Bassalo, et al. As origens do Museu Paraense Emílio Goeld: aspectos históricos e iconográficos (1860-1921). Belém, Paka-Tatu, 2006./*ref*/DUARTE, Dercio Penna. Luz, Calor e Vida: Políticos, intelectuais e a ideia de civilização no Grão Pará (1861-1871). Anais eletrônicos do 14º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Belo Horizonte, 2014./*ref*/ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro, Zahar, 1994./*ref*/MACHADO, Diego Ramon Silva. ALVES, José Jerônimo de Alencar.A atraente escola de intuição: o Jardim Zoolóogico e o Horto Botânico do Museu Paraense de História Natural e Etnografia (1897- 1900). In LOPES, M M., HEIZER, A.,(orgs) Colecionismo, práticas de campo e representações . Campina Grande. EDUEPB, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rk6rq/pdf/lopes9788578791179-16.pdf consultado em 11/08/2015./*ref*/MENDONÇA, Marcos Carneiro de. A Amazônia na Era Pombalina, Brasília, Senado Federal, 2005./*ref*/SAVIANI, Demerval. Educação e colonização: as ideias pedagógicas no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004./*ref*/WEHLING, Arno. A incorporação do Brasil ao mundo moderno, In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. Tocantins, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará, Belo Horizonte, Itatiaia, 1987./*ref*/ZOTTI, Solange Aparecida. A educação jesuítica no projeto colonial de Portugal no Brasil. XI Jornada HISTEDBR, Cascavel – Pr, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/ jornada/jornada11/artigos/4/artigo_simposio_4_1048_solange.zotti@hotmail.com.pdf Consultado em 15/08/2014.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2438Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
Educação civilizatória como alicerce para a introdução das Ciências na Amazônia oriental
title Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
spellingShingle Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
Alves, José Jerônimo
education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum
educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense
title_short Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
title_full Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
title_fullStr Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
title_full_unstemmed Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
title_sort Civilizing education as a foundation for the introduction of Science in the Eastern Amazon
author Alves, José Jerônimo
author_facet Alves, José Jerônimo
Barros, Jônatas Barros e
author_role author
author2 Barros, Jônatas Barros e
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, José Jerônimo
Barros, Jônatas Barros e
dc.subject.por.fl_str_mv education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum
educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense
topic education in the Amazon; enlightenment; pombal reform; Pará lyceum
educação na Amazônia; iluminismo; reforma pombalina; liceu paraense
description Schools played an important role in the introduction process of civilized culture in the Amazon. First the schools models determined by the medieval heritage and then by modernity. Our goal is to analyze how the elements of civilization introduced by these schools invaded the native culture, opening trenches for the introduction of modern sciences in this region. Schools built in the Eastern Amazon - where today is located the State of Pará - were important in this process, as the St. Alexander, built by the Jesuits and the Para Lyceum, by the state government. For this reason focus our analysis on this region.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438
10.18542/amazrecm.v11i22.2438
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v11i22.2438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2438/2638
/*ref*/BARROS, Jônatas Barros e. A Escola Normal do Pará e a Introdução do Ensino das Ciências Naturais no Pará (1870 – 1930). 120f. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2010.
/*ref*/BARROS, Jônatas B. e; MACHADO, Jorge R. C.; ALVES, Jerônimo. Introdução das Ciências Modernas nas Escolas da Amazônia: O Liceu Paraense e a Escola de Química Industrial. In CARUSO, Francisco. Educação, Ciência e Desenvolvimento. São Paulo, Casa Ediorial Maluhy & Co, 2012.
/*ref*/CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo, Unesp, 1999.
/*ref*/CALLEFI, Paula. Educação autóctone, nos éculos XVI ao XVIII ou Américo Vespúcio tinha razão?. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004.
/*ref*/CARDOSO, Tereza. As Aulas Régias no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004.
/*ref*/COELHO, Geraldo Mártires. O espelho da natureza: o poder, escrita e imaginação na revelação do Brasil. Belém, Paca Tatu, 2009.
/*ref*/COELHO, Alan e COELHO Geraldo. Feliz Lusitânia - Museu de Arte Sacra, Secretaria Executiva de Cultura do Estado (SECULT) , 2005.
/*ref*/CRISPINO, Luis Carlos Bassalo, et al. As origens do Museu Paraense Emílio Goeld: aspectos históricos e iconográficos (1860-1921). Belém, Paka-Tatu, 2006.
/*ref*/DUARTE, Dercio Penna. Luz, Calor e Vida: Políticos, intelectuais e a ideia de civilização no Grão Pará (1861-1871). Anais eletrônicos do 14º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Belo Horizonte, 2014.
/*ref*/ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro, Zahar, 1994.
/*ref*/MACHADO, Diego Ramon Silva. ALVES, José Jerônimo de Alencar.A atraente escola de intuição: o Jardim Zoolóogico e o Horto Botânico do Museu Paraense de História Natural e Etnografia (1897- 1900). In LOPES, M M., HEIZER, A.,(orgs) Colecionismo, práticas de campo e representações . Campina Grande. EDUEPB, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rk6rq/pdf/lopes9788578791179-16.pdf consultado em 11/08/2015.
/*ref*/MENDONÇA, Marcos Carneiro de. A Amazônia na Era Pombalina, Brasília, Senado Federal, 2005.
/*ref*/SAVIANI, Demerval. Educação e colonização: as ideias pedagógicas no Brasil. In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004.
/*ref*/WEHLING, Arno. A incorporação do Brasil ao mundo moderno, In STEPHANOU e BASTOS, Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 2004. Tocantins, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará, Belo Horizonte, Itatiaia, 1987.
/*ref*/ZOTTI, Solange Aparecida. A educação jesuítica no projeto colonial de Portugal no Brasil. XI Jornada HISTEDBR, Cascavel – Pr, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/ jornada/jornada11/artigos/4/artigo_simposio_4_1048_solange.zotti@hotmail.com.pdf Consultado em 15/08/2014.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 96-104
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068755243630592