Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6175 |
Resumo: | This work is part of a research of circulation of ideas about Green Chemistry (GC) contained in national scientific productions, self - described in GC, published in the journals and annual meetings of the SBQ between 2002 and 2014. We reported a study that identified and analyzed works containing research results, reports of experiences and dissemination texts related to the teaching of GC. The classification was based on the main focus of each work related to disciplinary contents or curriculum (chemistry teacher training and/or teacher), searching for the problem characteristics that originated each work and its association with GC. It was noticed a predominance of proposals that link GC to Environmental Chemistry and Sustainable Development, its association with experimental activities and the circulation of these productions which has been influencing propositions related to the teaching of GC at the entire field of Chemistry. |
id |
UFPA-7_f787b4a8b85830c7765c40d6c1e3adf8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6175 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teachingContribuições de produções acadêmicas nacionais sobre Química Verde e seu ensinoGreen Chemistry teaching; circulation of ideas; SBQ publications; chemistry teacher trainingensino da QV; circulação de ideias; publicações SBQ; formação de professores de QuímicaThis work is part of a research of circulation of ideas about Green Chemistry (GC) contained in national scientific productions, self - described in GC, published in the journals and annual meetings of the SBQ between 2002 and 2014. We reported a study that identified and analyzed works containing research results, reports of experiences and dissemination texts related to the teaching of GC. The classification was based on the main focus of each work related to disciplinary contents or curriculum (chemistry teacher training and/or teacher), searching for the problem characteristics that originated each work and its association with GC. It was noticed a predominance of proposals that link GC to Environmental Chemistry and Sustainable Development, its association with experimental activities and the circulation of these productions which has been influencing propositions related to the teaching of GC at the entire field of Chemistry.O presente trabalho é parte de uma pesquisa relativa a circulação de ideias sobre Química Verde (QV) contidas em produções científicas nacionais autodenominadas em QV, especificamente aquelas publicadas nas revistas e encontros anuais da SBQ, entre 2002 e 2014. Aqui reportamos um estudo que identificou e analisou trabalhos que continham resultados de pesquisa, relatos de experiências e textos de disseminação relacionados ao ensino da QV. A classificação foi quanto ao foco principal de cada trabalho, se voltado a conteúdos disciplinares ou ao currículo (formação do químico e/ou do professor), buscando-se por características do problema que originou cada trabalho e sua associação à QV. Percebeu-se uma predominância de propostas que vinculam a QV à Química Ambiental e ao Desenvolvimento Sustentável, sua associação com atividades experimentais e que a circulação destas produções vem influenciando proposições voltadas ao ensino da QV para todo o campo da Química.Universidade Federal do ParáCNPq, Projeto Universal 481289/2012-7Roloff, Franciani BeckerMarques, Carlos Alberto2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/617510.18542/amazrecm.v14i32.6175Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 78-91Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 78-912317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6175/5268/*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry – Theory and Practice. New York: Oxford University Press, 1998./*ref*/ANASTAS, P. T. et al. Happy silver anniversary: Green Chemistry at 25. Green Chem. J., v.18, p. 12–13, 2016./*ref*/BARBOSA, L. C. A.; et al. A. O Princípio da Precaução no Ensino de Ciências como possibilidade para a promoção de discussões Sociocientíficas. IENCI, v.21, p. 137-152, 2016./*ref*/BROWNER, C. M. Pollution Prevetions Takes Center Stage. EPA Journal, v.19, n.3, p. 6-8, 1993./*ref*/CHAUI, M. S. Convite à Filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2010./*ref*/CMMA. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento, Nosso Futuro Comum. 2ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991. 430 p./*ref*/CORRÊA, A. G.; ZUIN, V. Química Verde: fundamentos e aplicações. São Carlos: EdUFSCar, 2009./*ref*/CORRÊA, A. G. et al. Green chemistry in Brazil. Pure Appl. Chem., v.85, n.8, p. 1643-1653, 2013./*ref*/COSTA, D. A.; et al. Uma revisão da bibliografia sobre o ensino da Química Verde. Boletim da SPQ, n.109, p. 47-51, 2008./*ref*/COSTA, D. A. Métricas de Avaliação da Química Verde – Aplicação no Ensino Secundário. Doutorado em Ensino e Divulgação das Ciências. U. Porto, Porto, 2011./*ref*/DELIZOICOV, D. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.21, p. 145-175, 2004./*ref*/EPICOCO, M. et al. Knowledge dynamics and sources of eco-innovation: Mapping the Green Chemistry community. Technological Forecasting & Social Change, v.81, p. 388-402, 2014./*ref*/FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010./*ref*/GEORGESCU-ROEGEN, N. O decrescimento: entropia, ecologia, economia. São Paulo: Editora Senac, 2012./*ref*/GRAEDEL, T. E.; ALLENBY, B. R. Industrial Ecology. New York: Prentice Hall, 1995./*ref*/GOES, L. F. et al. Aspectos do Conhecimento pedagógico do Conteúdo de Química Verde em professores Universitários de Química. Educación Química, v.24, n.1, p. 113-123, 2013./*ref*/GONÇALVES, F. P. A problematização das atividades experimentais no desenvolvimento profissional e na docência dos formadores de professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2009./*ref*/HAACK, J. A.; HUTCHISON, J. E. Green Chemistry Education: 25 Years of Progress and 25 Years Ahead. ACS Sustainable Chem. Eng. v.4, n.11, p. 5889-5896, 2016./*ref*/INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Emissions Scenarios: a special report of IPCC Working Group III (SRES). Cambridge: Cambridge: University Press, 2000./*ref*/LEAL, A. L. A articulação do conhecimento químico com a problemática ambiental na formação inicial de professores. Mestrado em Educação. UFSC - Florianópolis, 2002./*ref*/MACHADO, A. A. S. C. Da Gênese ao Ensino da Química Verde. Quím. Nova, v. 34, n. 3, p. 535-543, 2011./*ref*/MARION, P. et al. Perpective_Sustainable chemistry: how to produce better and more from less. Green Chem. J., september 2017./*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. Environmental sustainability: implications and limitations to green chemistry. Foundations of Chemistry, v.16, n.2, p. 125-147, 2014./*ref*/MARQUES, Carlos; MACHADO, Adélio. Una visión sobre propuestas de enseñanza de la Química Verde. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, 2018./*ref*/MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A Química Ambiental no Brasil. Quím. Nova, v.25, supl., p. 7-11, 2002./*ref*/NASCIMENTO, E. P do. Sustentabilidade: o campo de disputa de nosso futuro civilizacional. In: LÉNA, P.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). Enfrentando os limites do crescimento: sustentabilidade, decrescimento e prosperidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2012./*ref*/REES, W. E. Ecological footprints and appropriated carrying capacity: what urban economics leaves out. Environment and Urbanisation. v.4, n.2, p. 121–130, 1992./*ref*/RITTER, S. K. Green Chemistry. Chemical and Engineering News, v.79, n.29, p. 24- 34, 2001./*ref*/ROLOFF, F. B. Questões Ambientais em Cursos de Licenciatura em Química: as vozes do currículo e professores. Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2011./*ref*/ROLOFF, F. B. A Circulação de Conhecimentos em Química Verde em Teses e Dissertações: Implicações ao seu Ensino e à Formação de Professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2016./*ref*/SANDRI, M. C. M.; SANTIN FILHO, O. Implicações da Inserção da Química Verde na Formação Inicial de Professores de Química. ReBEQ, v.11, n.1, p. 111 - 124, 2016./*ref*/SCOTT, J. L.; LEE, J. Appropriate lifetimes, fitting deaths. Green Chem. J., v.18, p. 6157-6159, 2016./*ref*/SLONGO, I. I. P.; DELIZOICOV, D. Teses e Dissertações em Ensino de Biologia: Uma Análise Histórico- Epistemológica. IENCI, v.1, n.2, p. 275-296, 2010./*ref*/SOUSA-AGUIAR, E. F. et al. Química Verde: a Evolução de um Conceito. Quím. Nova, v.37, n.7, p. 1257-1261, 2014./*ref*/WCED (World Commission on Environmental and Development). Our common future. Oxford: Oxford University Press, 1987./*ref*/ZUIN, V. G. A inserção da Química Verde nos programas de pós-graduação em Química do Brasil: tendências e perspectivas. RBPG, v. 10, n. 21, p. 557-573, 2013./*ref*/ZUIN, V. G.; MARQUES, C. A. Sustainable Development, Green Chemistry and Environmental Education in Brazil. In: EILKS, S. MARKIC, E.S.; B. RALLE, SHARKER, B. R. (Orgs.). Science education research and education for sustainable development (EDS): Aachen, 2014, v.1, p. 147-156./*ref*/ZUIN, V. G. et al. Desenvolvimento Sustentável, Química Verde e Educação Ambiental: o que revelam as publicações da SBQ. ReBEQ, v.10, p. 79-90, 2015.Direitos autorais 2018 Amaz RECMhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-13T17:24:38Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6175Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-07-13T17:24:38Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching Contribuições de produções acadêmicas nacionais sobre Química Verde e seu ensino |
title |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
spellingShingle |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching Roloff, Franciani Becker Green Chemistry teaching; circulation of ideas; SBQ publications; chemistry teacher training ensino da QV; circulação de ideias; publicações SBQ; formação de professores de Química |
title_short |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
title_full |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
title_fullStr |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
title_full_unstemmed |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
title_sort |
Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching |
author |
Roloff, Franciani Becker |
author_facet |
Roloff, Franciani Becker Marques, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Carlos Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq, Projeto Universal 481289/2012-7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roloff, Franciani Becker Marques, Carlos Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Green Chemistry teaching; circulation of ideas; SBQ publications; chemistry teacher training ensino da QV; circulação de ideias; publicações SBQ; formação de professores de Química |
topic |
Green Chemistry teaching; circulation of ideas; SBQ publications; chemistry teacher training ensino da QV; circulação de ideias; publicações SBQ; formação de professores de Química |
description |
This work is part of a research of circulation of ideas about Green Chemistry (GC) contained in national scientific productions, self - described in GC, published in the journals and annual meetings of the SBQ between 2002 and 2014. We reported a study that identified and analyzed works containing research results, reports of experiences and dissemination texts related to the teaching of GC. The classification was based on the main focus of each work related to disciplinary contents or curriculum (chemistry teacher training and/or teacher), searching for the problem characteristics that originated each work and its association with GC. It was noticed a predominance of proposals that link GC to Environmental Chemistry and Sustainable Development, its association with experimental activities and the circulation of these productions which has been influencing propositions related to the teaching of GC at the entire field of Chemistry. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6175 10.18542/amazrecm.v14i32.6175 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6175 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v14i32.6175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6175/5268 /*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry – Theory and Practice. New York: Oxford University Press, 1998. /*ref*/ANASTAS, P. T. et al. Happy silver anniversary: Green Chemistry at 25. Green Chem. J., v.18, p. 12–13, 2016. /*ref*/BARBOSA, L. C. A.; et al. A. O Princípio da Precaução no Ensino de Ciências como possibilidade para a promoção de discussões Sociocientíficas. IENCI, v.21, p. 137-152, 2016. /*ref*/BROWNER, C. M. Pollution Prevetions Takes Center Stage. EPA Journal, v.19, n.3, p. 6-8, 1993. /*ref*/CHAUI, M. S. Convite à Filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2010. /*ref*/CMMA. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento, Nosso Futuro Comum. 2ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991. 430 p. /*ref*/CORRÊA, A. G.; ZUIN, V. Química Verde: fundamentos e aplicações. São Carlos: EdUFSCar, 2009. /*ref*/CORRÊA, A. G. et al. Green chemistry in Brazil. Pure Appl. Chem., v.85, n.8, p. 1643-1653, 2013. /*ref*/COSTA, D. A.; et al. Uma revisão da bibliografia sobre o ensino da Química Verde. Boletim da SPQ, n.109, p. 47-51, 2008. /*ref*/COSTA, D. A. Métricas de Avaliação da Química Verde – Aplicação no Ensino Secundário. Doutorado em Ensino e Divulgação das Ciências. U. Porto, Porto, 2011. /*ref*/DELIZOICOV, D. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.21, p. 145-175, 2004. /*ref*/EPICOCO, M. et al. Knowledge dynamics and sources of eco-innovation: Mapping the Green Chemistry community. Technological Forecasting & Social Change, v.81, p. 388-402, 2014. /*ref*/FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010. /*ref*/GEORGESCU-ROEGEN, N. O decrescimento: entropia, ecologia, economia. São Paulo: Editora Senac, 2012. /*ref*/GRAEDEL, T. E.; ALLENBY, B. R. Industrial Ecology. New York: Prentice Hall, 1995. /*ref*/GOES, L. F. et al. Aspectos do Conhecimento pedagógico do Conteúdo de Química Verde em professores Universitários de Química. Educación Química, v.24, n.1, p. 113-123, 2013. /*ref*/GONÇALVES, F. P. A problematização das atividades experimentais no desenvolvimento profissional e na docência dos formadores de professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2009. /*ref*/HAACK, J. A.; HUTCHISON, J. E. Green Chemistry Education: 25 Years of Progress and 25 Years Ahead. ACS Sustainable Chem. Eng. v.4, n.11, p. 5889-5896, 2016. /*ref*/INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Emissions Scenarios: a special report of IPCC Working Group III (SRES). Cambridge: Cambridge: University Press, 2000. /*ref*/LEAL, A. L. A articulação do conhecimento químico com a problemática ambiental na formação inicial de professores. Mestrado em Educação. UFSC - Florianópolis, 2002. /*ref*/MACHADO, A. A. S. C. Da Gênese ao Ensino da Química Verde. Quím. Nova, v. 34, n. 3, p. 535-543, 2011. /*ref*/MARION, P. et al. Perpective_Sustainable chemistry: how to produce better and more from less. Green Chem. J., september 2017. /*ref*/MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. Environmental sustainability: implications and limitations to green chemistry. Foundations of Chemistry, v.16, n.2, p. 125-147, 2014. /*ref*/MARQUES, Carlos; MACHADO, Adélio. Una visión sobre propuestas de enseñanza de la Química Verde. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, 2018. /*ref*/MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A Química Ambiental no Brasil. Quím. Nova, v.25, supl., p. 7-11, 2002. /*ref*/NASCIMENTO, E. P do. Sustentabilidade: o campo de disputa de nosso futuro civilizacional. In: LÉNA, P.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). Enfrentando os limites do crescimento: sustentabilidade, decrescimento e prosperidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2012. /*ref*/REES, W. E. Ecological footprints and appropriated carrying capacity: what urban economics leaves out. Environment and Urbanisation. v.4, n.2, p. 121–130, 1992. /*ref*/RITTER, S. K. Green Chemistry. Chemical and Engineering News, v.79, n.29, p. 24- 34, 2001. /*ref*/ROLOFF, F. B. Questões Ambientais em Cursos de Licenciatura em Química: as vozes do currículo e professores. Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2011. /*ref*/ROLOFF, F. B. A Circulação de Conhecimentos em Química Verde em Teses e Dissertações: Implicações ao seu Ensino e à Formação de Professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2016. /*ref*/SANDRI, M. C. M.; SANTIN FILHO, O. Implicações da Inserção da Química Verde na Formação Inicial de Professores de Química. ReBEQ, v.11, n.1, p. 111 - 124, 2016. /*ref*/SCOTT, J. L.; LEE, J. Appropriate lifetimes, fitting deaths. Green Chem. J., v.18, p. 6157-6159, 2016. /*ref*/SLONGO, I. I. P.; DELIZOICOV, D. Teses e Dissertações em Ensino de Biologia: Uma Análise Histórico- Epistemológica. IENCI, v.1, n.2, p. 275-296, 2010. /*ref*/SOUSA-AGUIAR, E. F. et al. Química Verde: a Evolução de um Conceito. Quím. Nova, v.37, n.7, p. 1257-1261, 2014. /*ref*/WCED (World Commission on Environmental and Development). Our common future. Oxford: Oxford University Press, 1987. /*ref*/ZUIN, V. G. A inserção da Química Verde nos programas de pós-graduação em Química do Brasil: tendências e perspectivas. RBPG, v. 10, n. 21, p. 557-573, 2013. /*ref*/ZUIN, V. G.; MARQUES, C. A. Sustainable Development, Green Chemistry and Environmental Education in Brazil. In: EILKS, S. MARKIC, E.S.; B. RALLE, SHARKER, B. R. (Orgs.). Science education research and education for sustainable development (EDS): Aachen, 2014, v.1, p. 147-156. /*ref*/ZUIN, V. G. et al. Desenvolvimento Sustentável, Química Verde e Educação Ambiental: o que revelam as publicações da SBQ. ReBEQ, v.10, p. 79-90, 2015. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 78-91 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 78-91 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144538824704 |