Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68641 |
Resumo: | This text unfolds based on the following question: what can the curriculum say regarding the presence of transgender young people at school and university? Using a cartographic methodological approach, it maps traces of violence experienced by transgender young people from basic education to higher education, which impedes the right to education. It denounces a policy of extermination of transgender youth, since around 80% of victims of lethal transphobia in Brazil are up to 35 years old. In addition to the violence instituted in the educational field that weakens legal guarantees to protect children and youth, they propose a trans*referenced curriculum as a possibility of thinking about education through affections and encounters, in which images of transgender people can be humanized. To affirm the differences, a trans*referenced curriculum recognizes and values the knowledge and experiences of transgender young people in education. |
id |
UFPB-11_2a2cb7616991be5a9d6ccf8efa602f18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/68641 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneresCurrículo Trans*referenciadoJovens transvestigêneresAfirmação das diferençasThis text unfolds based on the following question: what can the curriculum say regarding the presence of transgender young people at school and university? Using a cartographic methodological approach, it maps traces of violence experienced by transgender young people from basic education to higher education, which impedes the right to education. It denounces a policy of extermination of transgender youth, since around 80% of victims of lethal transphobia in Brazil are up to 35 years old. In addition to the violence instituted in the educational field that weakens legal guarantees to protect children and youth, they propose a trans*referenced curriculum as a possibility of thinking about education through affections and encounters, in which images of transgender people can be humanized. To affirm the differences, a trans*referenced curriculum recognizes and values the knowledge and experiences of transgender young people in education.Este texto se desarrolla a partir de la siguiente pregunta: ¿qué puede decir el currículum sobre la presencia de jóvenes transgénero en la escuela y la universidad? Utilizando un enfoque metodológico cartográfico, mapea huellas de violencia vividas por jóvenes transgénero desde la educación básica hasta la educación superior, lo que impide el derecho a la educación. Denuncia una política de exterminio de jóvenes transgénero, ya que alrededor del 80% de las víctimas de transfobia letal en Brasil tienen hasta 35 años. Además de la violencia instituida en el ámbito educativo que debilita las garantías jurídicas para proteger a niños y jóvenes, proponen un currículo trans*referenciado como una posibilidad de pensar la educación a través de afectos y encuentros, en los que se puedan humanizar imágenes de personas transgénero. Para afirmar las diferencias, un currículo trans*referenciado reconoce y valora los saberes y experiencias de las personas transgénera en la educación.O presente texto se desdobra a partir do seguinte questionamento: o que pode dizer o currículo frente a presença de jovens transvestigêneres na escola e na universidade? A partir de uma abordagem metodológica cartográfica, mapeia rastros das violências vividas por jovens transvestigêneres desde a educação básica ao ensino superior, que impende o direito a educação. Denuncia uma política de extermínio da juventude transvestigênere, uma vez que cerca de 80% das vítimas de transfobia letal no Brasil possuem até 35 anos. Para além da violência instituída no campo educacional que fragiliza as garantias legais de proteção as infâncias e juventudes, propõem um currículo trans*referenciado como possibilidade de pensar a educação por meio de afetos e encontros, nos quais imagens de pessoas transvestigêneres possam ser humanizadas. De modo, afirmativo as diferenças, um currículo trans*referenciado reconhece e valoriza os saberes e experiências de pessoas transvestigêneres na educação. Editora da UFPB2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6864110.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68641Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202407Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202407Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024072359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68641/38711Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Letícia CarolinaHolanda Costa Adad, Shara Jane2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/68641Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
title |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
spellingShingle |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres Nascimento, Letícia Carolina Currículo Trans*referenciado Jovens transvestigêneres Afirmação das diferenças |
title_short |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
title_full |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
title_fullStr |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
title_full_unstemmed |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
title_sort |
Trans*referenciando o currículo:: cartografias desejantes de jovens transvestigêneres |
author |
Nascimento, Letícia Carolina |
author_facet |
Nascimento, Letícia Carolina Holanda Costa Adad, Shara Jane |
author_role |
author |
author2 |
Holanda Costa Adad, Shara Jane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Letícia Carolina Holanda Costa Adad, Shara Jane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Trans*referenciado Jovens transvestigêneres Afirmação das diferenças |
topic |
Currículo Trans*referenciado Jovens transvestigêneres Afirmação das diferenças |
description |
This text unfolds based on the following question: what can the curriculum say regarding the presence of transgender young people at school and university? Using a cartographic methodological approach, it maps traces of violence experienced by transgender young people from basic education to higher education, which impedes the right to education. It denounces a policy of extermination of transgender youth, since around 80% of victims of lethal transphobia in Brazil are up to 35 years old. In addition to the violence instituted in the educational field that weakens legal guarantees to protect children and youth, they propose a trans*referenced curriculum as a possibility of thinking about education through affections and encounters, in which images of transgender people can be humanized. To affirm the differences, a trans*referenced curriculum recognizes and values the knowledge and experiences of transgender young people in education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68641 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68641 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68641 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68641/38711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202407 Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202407 Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202407 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908266385408 |