THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938 |
Resumo: | In this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies. |
id |
UFPB-11_5fb4304e24b2d60f1f96de22fbbc84db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/66938 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBAEL PPGE DE LA UFPB Y SUS CONTRIBUCIONES PARA LA EDUCACIÓN MATEMÁTICAS PARAIBANAO programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal da Paraíba e seus contributos para a educação matemática paraibanaGraduate in EducationUFPBMathematics EducationPosgrado en EducaciónUFPBEducación MatemáticasPós-Graduação em EducaçãoUFPBEducação MatemáticaIn this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies.En este artículo analizamos contribuciones del Programa de Posgrado en Educación (PPGE) de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB) para la Educación Matemáticas Paraibana. Los fundamentos teórico-metodológicos se vinculan a la literatura específica de la Educación, Educación Matemáticas y de la encuesta exploratória de levantamiento bibliográfico en un abordaje cuanti cualitativo. En nuestro corpus investigativo reposa en 33 trabajos entre disertaciones y tésis, que fueron producidas en el programa dentro del ámbito de la Educación Matemáticas en el lapso temporal de 2006 a 2022. Los principales resultados evidenciaron un cuantitativo de 21 disertaciones y 12 tésis, siendo el más grande índice de producción los años de 2009 a 2011 e 2014; un total de 11 ejes temáticos emergentes de los trabajos, con realce para “Formación de Profesores” y “Enseñanza aprendizaje”, acumulando 19 trabajos; y un destaque acentuado de 15 orientaciones de la profesora y experta Rogéria Gaudêncio do Rêgo. entrelazamientos entre nuestra encuesta y contribuciones del Programa para la Educación Básica y Superior evocan estudios venideros.Neste artigo analisamos as contribuições do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) para a Educação Matemática Paraibana. Os fundamentos teórico-metodológicos vinculam-se à literatura específica da Educação, à Educação Matemática e à pesquisa exploratória de levantamento bibliográfico numa abordagem quanti-qualitativa. Nosso corpus investigativo repousa em 33 trabalhos, entre dissertações e teses, que foram produzidas no programa dentro do escopo da Educação Matemática no lapso temporal de 2006 a 2022. Os principais resultados evidenciaram um quantitativo de 21 dissertações e 12 teses, com o maior índice de produção nos anos de 2009 a 2011 e 2014. Foi identificado um total de 11 eixos temáticos emergentes dos trabalhos, com realce para “Formação de Professores” e “Ensino-Aprendizagem”, acumulando 19 trabalhos; e um destaque acentuado de 15 orientações da professora e pesquisadora Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Entrelaçamentos entre nossa pesquisa e contribuições do programa para a Educação Básica e Superior evocam estudos vindouros. Editora da UFPB2023-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6693810.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023522359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938/38160Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Freitas, TiegoAlex Alves, CarlosDias de Abreu, Jair2023-07-17T10:32:46Zoai:periodicos.ufpb.br:article/66938Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-07-17T10:32:46Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA EL PPGE DE LA UFPB Y SUS CONTRIBUCIONES PARA LA EDUCACIÓN MATEMÁTICAS PARAIBANA O programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal da Paraíba e seus contributos para a educação matemática paraibana |
title |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
spellingShingle |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA dos Santos Freitas, Tiego Graduate in Education UFPB Mathematics Education Posgrado en Educación UFPB Educación Matemáticas Pós-Graduação em Educação UFPB Educação Matemática |
title_short |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
title_full |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
title_fullStr |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
title_full_unstemmed |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
title_sort |
THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA |
author |
dos Santos Freitas, Tiego |
author_facet |
dos Santos Freitas, Tiego Alex Alves, Carlos Dias de Abreu, Jair |
author_role |
author |
author2 |
Alex Alves, Carlos Dias de Abreu, Jair |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Freitas, Tiego Alex Alves, Carlos Dias de Abreu, Jair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Graduate in Education UFPB Mathematics Education Posgrado en Educación UFPB Educación Matemáticas Pós-Graduação em Educação UFPB Educação Matemática |
topic |
Graduate in Education UFPB Mathematics Education Posgrado en Educación UFPB Educación Matemáticas Pós-Graduação em Educação UFPB Educação Matemática |
description |
In this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938/38160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908229685248 |