THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Freitas, Tiego
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alex Alves, Carlos, Dias de Abreu, Jair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938
Resumo: In this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies.
id UFPB-11_5fb4304e24b2d60f1f96de22fbbc84db
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/66938
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBAEL PPGE DE LA UFPB Y SUS CONTRIBUCIONES PARA LA EDUCACIÓN MATEMÁTICAS PARAIBANAO programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal da Paraíba e seus contributos para a educação matemática paraibanaGraduate in EducationUFPBMathematics EducationPosgrado en EducaciónUFPBEducación MatemáticasPós-Graduação em EducaçãoUFPBEducação MatemáticaIn this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies.En este artículo analizamos contribuciones del Programa de Posgrado en Educación (PPGE) de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB) para la Educación Matemáticas Paraibana. Los fundamentos teórico-metodológicos se vinculan a la literatura específica de la Educación, Educación Matemáticas y de la encuesta exploratória de levantamiento bibliográfico en un abordaje cuanti cualitativo. En nuestro corpus investigativo reposa en 33 trabajos entre disertaciones y tésis, que fueron producidas en el programa dentro del ámbito de la Educación Matemáticas en el lapso temporal de 2006 a 2022. Los principales resultados evidenciaron un cuantitativo de 21 disertaciones y 12 tésis, siendo el más grande índice de producción los años de 2009 a 2011 e 2014; un total de 11 ejes temáticos emergentes de los trabajos, con realce para “Formación de Profesores” y “Enseñanza aprendizaje”, acumulando 19 trabajos; y un destaque acentuado de 15 orientaciones de la profesora y experta Rogéria Gaudêncio do Rêgo. entrelazamientos entre nuestra encuesta y contribuciones del Programa para la Educación Básica y Superior evocan estudios venideros.Neste artigo analisamos as contribuições do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) para a Educação Matemática Paraibana. Os fundamentos teórico-metodológicos vinculam-se à literatura específica da Educação, à Educação Matemática e à pesquisa exploratória de levantamento bibliográfico numa abordagem quanti-qualitativa. Nosso corpus investigativo repousa em 33 trabalhos, entre dissertações e teses, que foram produzidas no programa dentro do escopo da Educação Matemática no lapso temporal de 2006 a 2022. Os principais resultados evidenciaram um quantitativo de 21 dissertações e 12 teses, com o maior índice de produção nos anos de 2009 a 2011 e 2014. Foi identificado um total de 11 eixos temáticos emergentes dos trabalhos, com realce para “Formação de Professores” e “Ensino-Aprendizagem”, acumulando 19 trabalhos; e um destaque acentuado de 15 orientações da professora e pesquisadora Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Entrelaçamentos entre nossa pesquisa e contribuições do programa para a Educação Básica e Superior evocam estudos vindouros. Editora da UFPB2023-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6693810.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023522359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938/38160Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Freitas, TiegoAlex Alves, CarlosDias de Abreu, Jair2023-07-17T10:32:46Zoai:periodicos.ufpb.br:article/66938Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-07-17T10:32:46Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
EL PPGE DE LA UFPB Y SUS CONTRIBUCIONES PARA LA EDUCACIÓN MATEMÁTICAS PARAIBANA
O programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal da Paraíba e seus contributos para a educação matemática paraibana
title THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
spellingShingle THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
dos Santos Freitas, Tiego
Graduate in Education
UFPB
Mathematics Education
Posgrado en Educación
UFPB
Educación Matemáticas
Pós-Graduação em Educação
UFPB
Educação Matemática
title_short THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
title_full THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
title_fullStr THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
title_full_unstemmed THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
title_sort THE PPGE FROM UPFB AND ITS CONTRIBUTIONS TO MATHEMATICS EDUCATION IN PARAIBA
author dos Santos Freitas, Tiego
author_facet dos Santos Freitas, Tiego
Alex Alves, Carlos
Dias de Abreu, Jair
author_role author
author2 Alex Alves, Carlos
Dias de Abreu, Jair
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Freitas, Tiego
Alex Alves, Carlos
Dias de Abreu, Jair
dc.subject.por.fl_str_mv Graduate in Education
UFPB
Mathematics Education
Posgrado en Educación
UFPB
Educación Matemáticas
Pós-Graduação em Educação
UFPB
Educação Matemática
topic Graduate in Education
UFPB
Mathematics Education
Posgrado en Educación
UFPB
Educación Matemáticas
Pós-Graduação em Educação
UFPB
Educação Matemática
description In this article we analyze the contributions of the Post Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB) to Mathematical Education in Paraíba. The theoretical-methodological foundations are linked to the specific literature Education, to Mathematics Education and to the exploratory research of bibliographic survey in a quantitative and qualitative approach. Our investigative corpus rests on 33 works, including dissertations and theses, which were produced in the program within the Mathematics Education scope between 2006 to 2022. The main results showed a quantitative of 21 dissertations and 12 theses, with the highest index of production during the years of 2009 to 2011 and 2014. A total of 11 thematic axes emerging from the works were identified, with emphasis on “Teacher Training” and “Teaching-Learning”, as a result we got 19 works; and a strong emphasis on 15 guidelines by professor and researcher Rogéria Gaudêncio do Rêgo. Interweavings between our research and the program's contributions to Basic and Higher Education evoke future studies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66938/38160
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202352
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908229685248