Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira , Marília de Faria
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Alexandre Nascimento de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100
Resumo: The selection process for university student assistance is complex, as it demands a balance between objective and subjective aspects in the difficult mission of differentiating students in socioeconomic vulnerability. In addition to the significant investment in student assistance, the effectiveness of this process affects university dropout rates. It is a specific theme and very little discussed in the literature. The objective of this paper is to evaluate the selection process for student assistance at the University of Brasília. To this end, the reasons for students' disqualification, presented in 776 processes, were evaluated through documentary research. The results indicated that 1/3 of the students declared to be in socioeconomic vulnerability, however they were disqualified from the process. The results supply reflections about the complexity and fraud attempts of the selection process, issues that may exclude students who really need the programs offered by University of Brasília student assistance.
id UFPB-11_adfdcc020fd03211849968dcc54d53b8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/65100
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de BrasíliaGestão UniversitáriaInclusão na UniversidadeGestão de ProcessosThe selection process for university student assistance is complex, as it demands a balance between objective and subjective aspects in the difficult mission of differentiating students in socioeconomic vulnerability. In addition to the significant investment in student assistance, the effectiveness of this process affects university dropout rates. It is a specific theme and very little discussed in the literature. The objective of this paper is to evaluate the selection process for student assistance at the University of Brasília. To this end, the reasons for students' disqualification, presented in 776 processes, were evaluated through documentary research. The results indicated that 1/3 of the students declared to be in socioeconomic vulnerability, however they were disqualified from the process. The results supply reflections about the complexity and fraud attempts of the selection process, issues that may exclude students who really need the programs offered by University of Brasília student assistance.El proceso de selección para la atención de estudiantes universitarios es complejo, pues exige un equilibrio entre aspectos objetivos y subjetivos en la difícil misión de diferenciar estudiantes en situación de vulnerabilidad socioeconómica. Además de la importante inversión en ayuda estudiantil, la efectividad de este proceso incide en las tasas de deserción universitaria. Este es un tema específico y muy poco abordado en la literatura. El objetivo de este trabajo es discutir el proceso de selección de ayuda estudiantil en la Universidad de Brasilia. Para ello, se evaluaron a través de una investigación documental los motivos de descalificación de los estudiantes, presentados en 776 procesos. Los resultados indicaron que 1/3 de los estudiantes declararon estar en vulnerabilidad socioeconómica, pero fueron descalificados del proceso. Los resultados dan lugar a reflexiones sobre la complejidad y los intentos de fraude en el proceso de selección, cuestiones que pueden terminar excluyendo a los estudiantes que realmente necesitan los programas ofrecidos por la asistencia al estudiante en la Universidad de Brasilia.O processo seletivo para a assistência estudantil universitária é complexo, pois demanda equilíbrio entre os aspectos objetivos e subjetivos na difícil missão de diferenciar os estudantes em vulnerabilidade socioeconômica. Além do investimento expressivo à assistência estudantil, a efetividade desse processo afeta as taxas de evasão da universidade. Trata-se de um tema específico e muito pouco abordado na literatura. O objetivo do trabalho é discutir o processo de seleção da assistência estudantil da Universidade de Brasília. Para tanto, os motivos de desclassificação dos estudantes, apresentados em 776 processos, foram avaliados por meio de pesquisa documental. Os resultados indicaram que 1/3 dos estudantes declararam estar em vulnerabilidade socioeconômica, porém foram desclassificados do processo. Os resultados ensejam reflexões sobre a complexidade e tentativas de fraudes do processo seletivo, questões essas que podem acabar excluindo estudantes que realmente precisam dos programas oferecidos pela assistência estudantil da Universidade de Brasília.  Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6510010.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65100Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202419Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202419Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024192359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100/38756Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira , Marília de Faria Almeida, Alexandre Nascimento de2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/65100Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
title Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
spellingShingle Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
Ferreira , Marília de Faria
Gestão Universitária
Inclusão na Universidade
Gestão de Processos
title_short Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
title_full Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
title_fullStr Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
title_full_unstemmed Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
title_sort Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília
author Ferreira , Marília de Faria
author_facet Ferreira , Marília de Faria
Almeida, Alexandre Nascimento de
author_role author
author2 Almeida, Alexandre Nascimento de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira , Marília de Faria
Almeida, Alexandre Nascimento de
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Universitária
Inclusão na Universidade
Gestão de Processos
topic Gestão Universitária
Inclusão na Universidade
Gestão de Processos
description The selection process for university student assistance is complex, as it demands a balance between objective and subjective aspects in the difficult mission of differentiating students in socioeconomic vulnerability. In addition to the significant investment in student assistance, the effectiveness of this process affects university dropout rates. It is a specific theme and very little discussed in the literature. The objective of this paper is to evaluate the selection process for student assistance at the University of Brasília. To this end, the reasons for students' disqualification, presented in 776 processes, were evaluated through documentary research. The results indicated that 1/3 of the students declared to be in socioeconomic vulnerability, however they were disqualified from the process. The results supply reflections about the complexity and fraud attempts of the selection process, issues that may exclude students who really need the programs offered by University of Brasília student assistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65100
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100/38756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202419
Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202419
Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202419
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908159430656