Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pérez Pérez, Paula
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Quinteros Sepúlveda, Daniela, Robles Tillería, Catalina, Vallejos Boin, Amy, Piñeiro, Juan Luis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160
Resumo: The goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature.
id UFPB-11_b2f28a18e200a5809444280ba5f59817
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/64160
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantilEducación InfantilRazonamiento Lóco-MatemáticoLiteratura InfantilThe goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature.Esta investigación tiene como objetivo analizar una intervención docente para el desarrollo del razonamiento lógico matemático a través de la literatura infantil. De esta manera, este estudio cualitativo expone una metodología de enseñanza para trabajar el área de las matemáticas en educación inicial. El diseño contempla tres intervenciones de clases con la participación de tres estudiantes que cursan primer y segundo nivel de transición. Dichas intervenciones son planificadas considerando los aprendizajes de las estructuras lógicas, específicamente respecto a la clasificación, ordenación y seriación; y el rol de la literatura infantil y su uso en clases de matemáticas. Los resultados permiten evidenciar características que pueden ser un aporte para la comunidad educativa, pues entregan pautas pedagógicas que incluyen estrategias, material y actividades para ser utilizadas y adaptadas a diversos contextos educativos con el fin de desarrollar las estructuras lógicas matemáticas mediante la literatura.O objetivo desta pesquisa é analisar uma intervenção pedagógica para o desenvolvimento do raciocínio lógico matemático através da literatura infantil. Desta forma, este estudo qualitativo apresenta uma experimentação investigativa para o trabalho na área da matemática na educação inicial. O projeto contempla três intervenções em sala de aula com a participação de três alunos do primeiro e segundo níveis de transição. Estas intervenções são planejadas considerando o aprendizado de estruturas lógicas, especificamente no que diz respeito à classificação, ordenação e seriação; e o papel da literatura infantil e seu uso nas aulas de matemática. Os resultados mostram características que podem ser uma contribuição para a comunidade educacional, pois fornecem diretrizes pedagógicas que incluem estratégias, materiais e atividades a serem utilizadas e adaptadas a diferentes contextos educacionais, a fim de desenvolver estruturas lógicas matemáticas através da literatura.Editora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6416010.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023102359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160/36462Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPérez Pérez, Paula Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, CatalinaVallejos Boin, AmyPiñeiro, Juan Luis2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/64160Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
title Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
spellingShingle Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
Pérez Pérez, Paula
Educación Infantil
Razonamiento Lóco-Matemático
Literatura Infantil
title_short Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
title_full Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
title_fullStr Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
title_full_unstemmed Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
title_sort Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
author Pérez Pérez, Paula
author_facet Pérez Pérez, Paula
Quinteros Sepúlveda, Daniela
Robles Tillería, Catalina
Vallejos Boin, Amy
Piñeiro, Juan Luis
author_role author
author2 Quinteros Sepúlveda, Daniela
Robles Tillería, Catalina
Vallejos Boin, Amy
Piñeiro, Juan Luis
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pérez Pérez, Paula
Quinteros Sepúlveda, Daniela
Robles Tillería, Catalina
Vallejos Boin, Amy
Piñeiro, Juan Luis
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Infantil
Razonamiento Lóco-Matemático
Literatura Infantil
topic Educación Infantil
Razonamiento Lóco-Matemático
Literatura Infantil
description The goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160/36462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908130070528