Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
DOI: | 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160 |
Resumo: | The goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature. |
id |
UFPB-11_b2f28a18e200a5809444280ba5f59817 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/64160 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
spelling |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantilEducación InfantilRazonamiento Lóco-MatemáticoLiteratura InfantilThe goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature.Esta investigación tiene como objetivo analizar una intervención docente para el desarrollo del razonamiento lógico matemático a través de la literatura infantil. De esta manera, este estudio cualitativo expone una metodología de enseñanza para trabajar el área de las matemáticas en educación inicial. El diseño contempla tres intervenciones de clases con la participación de tres estudiantes que cursan primer y segundo nivel de transición. Dichas intervenciones son planificadas considerando los aprendizajes de las estructuras lógicas, específicamente respecto a la clasificación, ordenación y seriación; y el rol de la literatura infantil y su uso en clases de matemáticas. Los resultados permiten evidenciar características que pueden ser un aporte para la comunidad educativa, pues entregan pautas pedagógicas que incluyen estrategias, material y actividades para ser utilizadas y adaptadas a diversos contextos educativos con el fin de desarrollar las estructuras lógicas matemáticas mediante la literatura.O objetivo desta pesquisa é analisar uma intervenção pedagógica para o desenvolvimento do raciocínio lógico matemático através da literatura infantil. Desta forma, este estudo qualitativo apresenta uma experimentação investigativa para o trabalho na área da matemática na educação inicial. O projeto contempla três intervenções em sala de aula com a participação de três alunos do primeiro e segundo níveis de transição. Estas intervenções são planejadas considerando o aprendizado de estruturas lógicas, especificamente no que diz respeito à classificação, ordenação e seriação; e o papel da literatura infantil e seu uso nas aulas de matemática. Os resultados mostram características que podem ser uma contribuição para a comunidade educacional, pois fornecem diretrizes pedagógicas que incluem estratégias, materiais e atividades a serem utilizadas e adaptadas a diferentes contextos educacionais, a fim de desenvolver estruturas lógicas matemáticas através da literatura.Editora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6416010.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023102359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160/36462Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPérez Pérez, Paula Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, CatalinaVallejos Boin, AmyPiñeiro, Juan Luis2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/64160Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
title |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
spellingShingle |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil Pérez Pérez, Paula Educación Infantil Razonamiento Lóco-Matemático Literatura Infantil Pérez Pérez, Paula Educación Infantil Razonamiento Lóco-Matemático Literatura Infantil |
title_short |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
title_full |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
title_fullStr |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
title_full_unstemmed |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
title_sort |
Una experiencia para el desarrollo del razonamiento lógico-matemático a través de la literatura infantil |
author |
Pérez Pérez, Paula |
author_facet |
Pérez Pérez, Paula Pérez Pérez, Paula Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, Catalina Vallejos Boin, Amy Piñeiro, Juan Luis Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, Catalina Vallejos Boin, Amy Piñeiro, Juan Luis |
author_role |
author |
author2 |
Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, Catalina Vallejos Boin, Amy Piñeiro, Juan Luis |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pérez Pérez, Paula Quinteros Sepúlveda, Daniela Robles Tillería, Catalina Vallejos Boin, Amy Piñeiro, Juan Luis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Infantil Razonamiento Lóco-Matemático Literatura Infantil |
topic |
Educación Infantil Razonamiento Lóco-Matemático Literatura Infantil |
description |
The goal of this research is to analyze a teaching intervention for the development of logico-mathematical relationships through children's literature. In this qualitative study we develop a teaching experiment to deep in the area of mathematics in early education. The design contemplates three classroom interventions with the participation of three students of 4- to 6-year-old. These interventions are planned considering the learning of logical structures, specifically with respect to classification, ordering and seriation; and the role of children's literature and its use in math classes. The results show characteristics that can be a contribution to the educational community, since they provide pedagogical guidelines that include strategies, materials and activities to be used and adapted to different educational contexts in order to develop logico-mathematical relationships through literature. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64160/36462 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202310 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1822180461175111680 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64160 |