O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arantes, Adlene Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tavares da Silva, Édla Kerollayne, Gomes dos Santos, Joabe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65409
Resumo: In this text, we will discuss the celebrations that took place on the occasion of the Centenary of independence in the Pernambuco scenario in 1922, in order to problematize possibilities and address the on-screen theme with basic education teachers Thus, newspapers published in the city of Recife O pequeno, A Província and Jornal do Recife) were used in the week in which the Centenary was celebr ted (September 7, 1922). In the Pernambuco press, the Centenary proved to be an event awaited and planned by the population. From the perspective of history teaching, legal guidelines, those contained in the BNCC, provide for the use of various sources in order to make teaching more attractive. In this case, the use of the newspapers of the time as sources for students to reflect on the daily life of the time can be a way of addressing the teaching of history in basic education and pedagogy courses, a formative space for future teachers of basic education.
id UFPB-11_b6e0635336da032ea80d37c941ecc660
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/65409
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de HistóriaCentenary, Pernambuco Press, History TeachingCentenario, Prensa Pernambucana, Enseñanza de la HistoriaCentenário da Independência, Imprensa Pernambucana, Ensino de históriaIn this text, we will discuss the celebrations that took place on the occasion of the Centenary of independence in the Pernambuco scenario in 1922, in order to problematize possibilities and address the on-screen theme with basic education teachers Thus, newspapers published in the city of Recife O pequeno, A Província and Jornal do Recife) were used in the week in which the Centenary was celebr ted (September 7, 1922). In the Pernambuco press, the Centenary proved to be an event awaited and planned by the population. From the perspective of history teaching, legal guidelines, those contained in the BNCC, provide for the use of various sources in order to make teaching more attractive. In this case, the use of the newspapers of the time as sources for students to reflect on the daily life of the time can be a way of addressing the teaching of history in basic education and pedagogy courses, a formative space for future teachers of basic education.En este texto, discutiremos las celebraciones que tuvieron lugar con motivo del Centenario de la independencia en el escenario de Pernambuco en 1922, con el fin de problematizar las posibilidades y abordar el tema en pantalla con los maestros de educación básica. Así, los periódicos publicados en la ciudad de Recife (O Pequeno, A Província y Jornal do Recife) se utilizaron en la semana en que se celebró el Centenario (7 de septiembre de 1922). En la prensa de Pernambuco, el Centenario resultó ser un evento esperado y planificado por la población. Desde la perspectiva de la enseñanza de la historia, las directrices legales, como las contenidas en el BNCC, prevén el uso de diversas fuentes para hacer más atractiva la enseñanza. En este caso, el uso de dos días de tiempo como fuentes para que los estudiantes reflexionen sobre la cotidianidad de la época puede ser una forma de abordar la enseñanza de la historia en la educación básica y en los cursos de Pedagogía, un espacio de formación para los futuros docentes de educación básico. Educación.Na perspectiva do ensino de história, as orientações legais, como as contidas na BNCC, preveem a utilização de diversas fontes a fim de tornar o ensino mais atrativo. Nesse caso, a utilização dos jornais como fontes para que os estudantes possam refletir sobre o cotidiano da época pode ser uma forma de abordagem do ensino de história na educação básica. Neste texto, discutiremos as comemorações por ocasião do Centenário da Independência no cenário pernambucano no ano de 1922, com o intuito de problematizar possibilidades de abordar a temática na educação básica no ensino de história, por meio do jornal. Para tanto, foram utilizadas edições de jornais do Recife (O Pequeno, A Província e Jornal do Recife) que circularam na semana em que se comemorou o Centenário da Independência brasileira (1822/1922). Na imprensa pernambucana, o Centenário mostrou-se um evento aguardado e planejado pela população.Editora da UFPB2023-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6540910.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65409Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202336Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202336Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023362359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65409/37544Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArantes, Adlene SilvaTavares da Silva, Édla Kerollayne Gomes dos Santos, Joabe2023-04-04T13:24:08Zoai:periodicos.ufpb.br:article/65409Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-04-04T13:24:08Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
title O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
spellingShingle O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
Arantes, Adlene Silva
Centenary, Pernambuco Press, History Teaching
Centenario, Prensa Pernambucana, Enseñanza de la Historia
Centenário da Independência, Imprensa Pernambucana, Ensino de história
title_short O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
title_full O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
title_fullStr O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
title_full_unstemmed O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
title_sort O centenário da independência em jornais do Recife:: reflexões para o ensino de História
author Arantes, Adlene Silva
author_facet Arantes, Adlene Silva
Tavares da Silva, Édla Kerollayne
Gomes dos Santos, Joabe
author_role author
author2 Tavares da Silva, Édla Kerollayne
Gomes dos Santos, Joabe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arantes, Adlene Silva
Tavares da Silva, Édla Kerollayne
Gomes dos Santos, Joabe
dc.subject.por.fl_str_mv Centenary, Pernambuco Press, History Teaching
Centenario, Prensa Pernambucana, Enseñanza de la Historia
Centenário da Independência, Imprensa Pernambucana, Ensino de história
topic Centenary, Pernambuco Press, History Teaching
Centenario, Prensa Pernambucana, Enseñanza de la Historia
Centenário da Independência, Imprensa Pernambucana, Ensino de história
description In this text, we will discuss the celebrations that took place on the occasion of the Centenary of independence in the Pernambuco scenario in 1922, in order to problematize possibilities and address the on-screen theme with basic education teachers Thus, newspapers published in the city of Recife O pequeno, A Província and Jornal do Recife) were used in the week in which the Centenary was celebr ted (September 7, 1922). In the Pernambuco press, the Centenary proved to be an event awaited and planned by the population. From the perspective of history teaching, legal guidelines, those contained in the BNCC, provide for the use of various sources in order to make teaching more attractive. In this case, the use of the newspapers of the time as sources for students to reflect on the daily life of the time can be a way of addressing the teaching of history in basic education and pedagogy courses, a formative space for future teachers of basic education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65409
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65409
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65409
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65409/37544
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202336
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202336
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202336
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908165722112