Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jonas da Fonseca
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/27375
Resumo: This research was developed aiming to identifying the barriers faced by homoparental families in the social insertion of their children in private schools in João Pessoa, and to what extent an educational proposal that encompasses diversity can transform this group and possible social relationships, through the interfamily relationships in conjunction with educational institutions. Society, within its patriarchal, conservative structure and with potentially discriminatory structuring discourses, does not contribute to the development of a harmonious construction, directly affecting homoparental families. Consequently, members rooted in a culture or traditional family model return to society, which does not add up to a profound change in a positive sense. Bearing this in mind, fieldwork was carried out with interviews with homoaffective families, whose statements covered their experiences and perceptions of sociability. This research has a qualitative nature and was based on Michel Foucalt's literature, with post-structuralist bibliographical references that also served as a basis for the analysis of the interviews. In general, the interviews indicated experiences of prejudice and exclusion associated with intra and extraschool aspects, however, they also illustrate individual and collective strategies of resistance.
id UFPB_0c8ed5abea8f5dccf0f65023cc6fcb7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/27375
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”AdoçãoFamília homoparentalSocializaçãoAdoptionHomoparental familySocializationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis research was developed aiming to identifying the barriers faced by homoparental families in the social insertion of their children in private schools in João Pessoa, and to what extent an educational proposal that encompasses diversity can transform this group and possible social relationships, through the interfamily relationships in conjunction with educational institutions. Society, within its patriarchal, conservative structure and with potentially discriminatory structuring discourses, does not contribute to the development of a harmonious construction, directly affecting homoparental families. Consequently, members rooted in a culture or traditional family model return to society, which does not add up to a profound change in a positive sense. Bearing this in mind, fieldwork was carried out with interviews with homoaffective families, whose statements covered their experiences and perceptions of sociability. This research has a qualitative nature and was based on Michel Foucalt's literature, with post-structuralist bibliographical references that also served as a basis for the analysis of the interviews. In general, the interviews indicated experiences of prejudice and exclusion associated with intra and extraschool aspects, however, they also illustrate individual and collective strategies of resistance.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa foi desenvolvida com o objetivo de identificar as barreiras enfrentadas pelas famílias homoparentais na inserção social de seus filhos em escolas privadas de João Pessoa, e em que medida uma proposta educacional que abarque a diversidade poderá transformar esse grupo e possíveis relações sociais, através das relações interfamiliares em conjunto com as instituições educacionais. A sociedade, dentro de sua estrutura patriarcal, conservadora e com discursos estruturantes potencialmente discriminatórios, não contribui para o desenvolvimento de uma construção harmônica, afetando diretamente as famílias homoparentais. Por consequência, retorna para a sociedade membros enraizados numa cultura ou modelo de família tradicional, o que não agrega em uma mudança profunda num sentido positivo. Tendo isso em mente, foi realizado um trabalho de campo com entrevistas de famílias homoafetivas, cujas falas abarcavam suas vivências e percepções das sociabilidades. Esta pesquisa tem cunho qualitativo e alicerçou-se na literatura de Michel Foucalt, com referenciais bibliográficos pós-estruturalistas que também serviram como base para a análise das entrevistas. No geral, as entrevistas indicaram vivências de preconceito e exclusão associadas a aspectos intra e extraescolares, no entanto, também ilustram estratégias individuais e coletivas de resistência.Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBLéon, Adriano Azevedo Gomes dehttp://lattes.cnpq.br/7946111602996683Santos, Jonas da Fonseca2023-07-06T10:50:11Z2023-05-172023-07-06T10:50:11Z2023-02-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/27375porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2023-07-07T06:02:40Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/27375Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2023-07-07T06:02:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
title Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
spellingShingle Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
Santos, Jonas da Fonseca
Adoção
Família homoparental
Socialização
Adoption
Homoparental family
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
title_full Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
title_fullStr Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
title_full_unstemmed Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
title_sort Vivências de casais homoparentais: percepções e desafios no processo educacional escolar. “Mas era tudo velado”
author Santos, Jonas da Fonseca
author_facet Santos, Jonas da Fonseca
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Léon, Adriano Azevedo Gomes de
http://lattes.cnpq.br/7946111602996683
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jonas da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Adoção
Família homoparental
Socialização
Adoption
Homoparental family
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
topic Adoção
Família homoparental
Socialização
Adoption
Homoparental family
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description This research was developed aiming to identifying the barriers faced by homoparental families in the social insertion of their children in private schools in João Pessoa, and to what extent an educational proposal that encompasses diversity can transform this group and possible social relationships, through the interfamily relationships in conjunction with educational institutions. Society, within its patriarchal, conservative structure and with potentially discriminatory structuring discourses, does not contribute to the development of a harmonious construction, directly affecting homoparental families. Consequently, members rooted in a culture or traditional family model return to society, which does not add up to a profound change in a positive sense. Bearing this in mind, fieldwork was carried out with interviews with homoaffective families, whose statements covered their experiences and perceptions of sociability. This research has a qualitative nature and was based on Michel Foucalt's literature, with post-structuralist bibliographical references that also served as a basis for the analysis of the interviews. In general, the interviews indicated experiences of prejudice and exclusion associated with intra and extraschool aspects, however, they also illustrate individual and collective strategies of resistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-06T10:50:11Z
2023-05-17
2023-07-06T10:50:11Z
2023-02-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/27375
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/27375
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Sociologia
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Sociologia
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843011379789824