Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quintanilha, Fabiana da Silva
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5927
Resumo: This work aims to analyze the performance of the Center for Continuing Education (NEP) of the University Hospital Onofre Lopes (HUOL) opposite the organizational and professional development of its nursing staff. The aim of this study aims to identify how is the participation of professionals and know the demands that provides the core for this team and identify if there are difficulties and what would they be as participation in continuous education process. The methodology will be exploratory and descriptive qualitative approach was conducted with nurses and nursing technicians said Hospital. Data were collected through interviews with nurses and semi-structured questionnaire with open and closed questions applied to nursing technicians. The results indicated that there is resistance, the nursing staff, to adhere to learning in the workplace from the NEP and that the performance of the core is insufficient for reasons that research tells us, however we found that these same professionals propose some suggestions plus the actions that aim to learn and teach being incorporated into the daily life of organizations and work processes through the Center for Continuing Education.
id UFPB_14634260a079bb245a32e6185b69d028
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5927
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)Educação PermanenteDesenvolvimento organizacional e profissionalPráticas de EnfermagemContinuing EducationOrganizational and professional developmentNursing PracticeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work aims to analyze the performance of the Center for Continuing Education (NEP) of the University Hospital Onofre Lopes (HUOL) opposite the organizational and professional development of its nursing staff. The aim of this study aims to identify how is the participation of professionals and know the demands that provides the core for this team and identify if there are difficulties and what would they be as participation in continuous education process. The methodology will be exploratory and descriptive qualitative approach was conducted with nurses and nursing technicians said Hospital. Data were collected through interviews with nurses and semi-structured questionnaire with open and closed questions applied to nursing technicians. The results indicated that there is resistance, the nursing staff, to adhere to learning in the workplace from the NEP and that the performance of the core is insufficient for reasons that research tells us, however we found that these same professionals propose some suggestions plus the actions that aim to learn and teach being incorporated into the daily life of organizations and work processes through the Center for Continuing Education.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho visa analisar a atuação do Núcleo de Educação Permanente (NEP) do Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL) frente ao desenvolvimento organizacional e profissional de sua equipe de enfermagem. Tem como objetivos identificar como se dá a participação desses profissionais bem como conhecer as demandas que o núcleo fornece para esta equipe e ainda identificar dificuldades e formas de superação de modo a desenvolver um processo participativo de educação permanente. O estudo insere-se na abordagem quanti-qualitativa da pesquisa cuja metodologia utilizada é do tipo exploratório e descritivo. Os sujeitos da pesquisa foram enfermeiros e técnicos de enfermagem do referido Hospital. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e questionários. Os resultados indicaram que há resistência, da equipe de enfermagem, em aderir a aprendizagem no trabalho proveniente do NEP e que a atuação do núcleo é insuficiente. Realçou a importância da Educação Permanente nas organizações devendo no HUOL acontecer de forma sistemática e acordada entre os serviços de saúde, instituições formadoras e os gestores.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações AprendentesUFPBFarias, Maria da Salete Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/1756002185521454Quintanilha, Fabiana da Silva2015-05-14T12:20:12Z2018-07-21T00:11:43Z2014-12-122018-07-21T00:11:43Z2014-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfQUINTANILHA, Fabiana da Silva. Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL). 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5927porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:40:00Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5927Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
title Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
spellingShingle Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
Quintanilha, Fabiana da Silva
Educação Permanente
Desenvolvimento organizacional e profissional
Práticas de Enfermagem
Continuing Education
Organizational and professional development
Nursing Practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
title_full Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
title_fullStr Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
title_full_unstemmed Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
title_sort Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL)
author Quintanilha, Fabiana da Silva
author_facet Quintanilha, Fabiana da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Farias, Maria da Salete Barbosa de
http://lattes.cnpq.br/1756002185521454
dc.contributor.author.fl_str_mv Quintanilha, Fabiana da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Permanente
Desenvolvimento organizacional e profissional
Práticas de Enfermagem
Continuing Education
Organizational and professional development
Nursing Practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação Permanente
Desenvolvimento organizacional e profissional
Práticas de Enfermagem
Continuing Education
Organizational and professional development
Nursing Practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aims to analyze the performance of the Center for Continuing Education (NEP) of the University Hospital Onofre Lopes (HUOL) opposite the organizational and professional development of its nursing staff. The aim of this study aims to identify how is the participation of professionals and know the demands that provides the core for this team and identify if there are difficulties and what would they be as participation in continuous education process. The methodology will be exploratory and descriptive qualitative approach was conducted with nurses and nursing technicians said Hospital. Data were collected through interviews with nurses and semi-structured questionnaire with open and closed questions applied to nursing technicians. The results indicated that there is resistance, the nursing staff, to adhere to learning in the workplace from the NEP and that the performance of the core is insufficient for reasons that research tells us, however we found that these same professionals propose some suggestions plus the actions that aim to learn and teach being incorporated into the daily life of organizations and work processes through the Center for Continuing Education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-12
2014-09-30
2015-05-14T12:20:12Z
2018-07-21T00:11:43Z
2018-07-21T00:11:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUINTANILHA, Fabiana da Silva. Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL). 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5927
identifier_str_mv QUINTANILHA, Fabiana da Silva. Programa de educação permanente e desenvolvimento organizacional e profissional de enfermagem no Hospital Universitário Onofre Lopes (HUOL). 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842900006338560