Giro Jampa: proposição do uso de serious games para reabilitação de pacientes com lesão medular
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22659 |
Resumo: | Spinal cord injury is a damage that affects the spinal canal, partially or totally, causing motor and sensory comorbidities. Such damage promotes a decrease in functional independence and psycho-emotional consequences secondary to physical limitations. For functional treatment, the rehabilitation process is essential, with a range of conventional techniques. Serious games are often used as an alternative prescription tool in the rehabilitation process, in a playful, innovative and effective way. Considering the needs of individuals diagnosed with spinal cord injury, and respecting the basic requirements for composing a serious game, GiroJampa was developed, aimed at motor rehabilitation and improvement of psycho-emotional aspects of individuals with thoracolumbosacral spinal cord injury, wheelchair users, using a model of decision making to balance difficulty and user performance evaluation. GiroJampa is an application developed on the motor engine Unity 3D, consisting of an aesthetic that refers to the beachfront of the city of João Pessoa/PB, having three levels of difficulty (beginner, intermediate and advanced), and presenting the development and implementation as a differential. of a decision-making model based on conditional logic rules, which receives the input data sent by the sensor coupled to the wheelless ergometer, processes and generates a response with the evaluation of the user's performance and balancing the level of difficulty, in addition to the implementation of the Borg's Perceived Exertion Scale for Perceived Exertion monitoring. |
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Giro Jampa: proposição do uso de serious games para reabilitação de pacientes com lesão medularNeuroplasticidadeAprendizado motorSerious gamesNeuroplasticityMotor learningCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVASpinal cord injury is a damage that affects the spinal canal, partially or totally, causing motor and sensory comorbidities. Such damage promotes a decrease in functional independence and psycho-emotional consequences secondary to physical limitations. For functional treatment, the rehabilitation process is essential, with a range of conventional techniques. Serious games are often used as an alternative prescription tool in the rehabilitation process, in a playful, innovative and effective way. Considering the needs of individuals diagnosed with spinal cord injury, and respecting the basic requirements for composing a serious game, GiroJampa was developed, aimed at motor rehabilitation and improvement of psycho-emotional aspects of individuals with thoracolumbosacral spinal cord injury, wheelchair users, using a model of decision making to balance difficulty and user performance evaluation. GiroJampa is an application developed on the motor engine Unity 3D, consisting of an aesthetic that refers to the beachfront of the city of João Pessoa/PB, having three levels of difficulty (beginner, intermediate and advanced), and presenting the development and implementation as a differential. of a decision-making model based on conditional logic rules, which receives the input data sent by the sensor coupled to the wheelless ergometer, processes and generates a response with the evaluation of the user's performance and balancing the level of difficulty, in addition to the implementation of the Borg's Perceived Exertion Scale for Perceived Exertion monitoring.NenhumaA lesão medular é um dano que acomete o canal medular, parcial ou totalmente, ocasionando comorbidades motoras e sensitivas. Tal dano promove diminuição da independência funcional e gera consequências motivacionais secundárias às limitações físicas. Para tratamento funcional, o processo reabilitatório é fundamental, dispondo de um leque de técnicas convencionais. Os serious games são utilizados frequentemente como ferramenta alternativa de prescrições no processo de reabilitação, de forma lúdica, inovadora e eficaz. Considerando as necessidades dos indivíduos com diagnóstico de lesão medular, e respeitando os requisitos básicos para composição de um serious game, foi desenvolvido o GiroJampa, voltado para reabilitação motora e para melhora de aspectos motivacionais de indivíduos com lesão medular toracolombosacral, usuários de cadeira de rodas, utilizando um modelo de tomada de decisão para balanceamento de dificuldade e avaliação do desempenho do usuário. O GiroJampa foi desenvolvido na motor engine Unity 3D, composta por uma estética que remete a orla praiana da cidade de João Pessoa/PB, possuindo três níveis de dificuldade (iniciante, intermediário e avançado). Apresenta como diferencial o desenvolvimento e a implementação de um modelo de tomada de decisão baseado em regras lógicas condicionas, que recebe os dados de entrada enviados pela sensorização acoplada ao ergômetro para cadeira de rodas, processa e gera resposta com a avaliação do desempenho do usuário e o balanceamento do nível de dificuldade, além da implementação da Escala de Percepção de Esforço de Borg para monitorização da Percepção de Esforço.Universidade Federal da ParaíbaBrasilCiências Exatas e da SaúdePrograma de Pós-Graduação em Modelos de Decisão e SaúdeUFPBMachado, Liliane dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0240551533292579Lopes, Leonardo Wanderleyhttp://lattes.cnpq.br/0982550255078545Braga, Marieliza Araújo2022-04-06T15:14:34Z2022-02-082022-04-06T15:14:34Z2021-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22659porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-04-07T13:47:14Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-04-07T13:47:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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