Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Valtania Ferreira da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5264
Resumo: Find emergency public services falls into one of the classic optimization problems where points are available for candidates who are chosen, among them, those that optimize the efficiency criteria established, to find a limited number of facilities. The set of candidate sites have great influence on the final solution generated by a model location . In the research, three strategies were used to elect local candidates to position the cars of police : decision of the Security Manager , p-median model and method of clustering k-means. With the support of Geographical Information Systems (GIS ) it was possible to georeference the occurrences of crimes , to visualize the distribution of selected local candidates and identify the presence of hotspots of crime. Aiming to solve the problem of allocating vehicles adopted two approaches : exact and heuristic . Therefore, two hybrid meta - heuristics were implemented - GRASP combined with VND and GRASP with exact model. They obtained same or very approximate solutions of the optimal solution . It was developed a system of spatial decision support based on the solution of the formulation of the problem of locating facilities with restricted coverage and backup coverage. It is a Web tool built with by WebGIS technology
id UFPB_18341c6680676a1d962b67f34de56833
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5264
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PBLocalização de viaturas policiaisHotspotP-medianasK-meansMeta-heurísitcas híbridasWebGISLocation of police carsHotspotP-medianK-meansHybrid meta-heurisitcsENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOFind emergency public services falls into one of the classic optimization problems where points are available for candidates who are chosen, among them, those that optimize the efficiency criteria established, to find a limited number of facilities. The set of candidate sites have great influence on the final solution generated by a model location . In the research, three strategies were used to elect local candidates to position the cars of police : decision of the Security Manager , p-median model and method of clustering k-means. With the support of Geographical Information Systems (GIS ) it was possible to georeference the occurrences of crimes , to visualize the distribution of selected local candidates and identify the presence of hotspots of crime. Aiming to solve the problem of allocating vehicles adopted two approaches : exact and heuristic . Therefore, two hybrid meta - heuristics were implemented - GRASP combined with VND and GRASP with exact model. They obtained same or very approximate solutions of the optimal solution . It was developed a system of spatial decision support based on the solution of the formulation of the problem of locating facilities with restricted coverage and backup coverage. It is a Web tool built with by WebGIS technologyCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESLocalizar serviços públicos emergenciais se enquadra em um dos problemas clássicos de otimização onde pontos candidatos são disponibilizados para que sejam escolhidos, dentre eles, aqueles que otimizem o critério de eficiência estabelecido, visando localizar um número limitado de facilidades. O conjunto de locais candidatos tem grande influência sobre a solução final gerada por um modelo de localização. Na pesquisa, foram definidas três estratégias para eleger os locais candidatos ao posicionamento de viaturas policiais: decisão do gestor de segurança, modelo de Pmedianas e método de clusterização k-means. Com apoio de Sistemas de Informação Geográfica (SIG) foi possível georreferenciar as ocorrências de crimes, visualizar a distribuição dos locais candidatos selecionados e identificar a presença de hotspots de crimes. Visando resolver o problema de alocação de viaturas adotou-se duas abordagens: exata e heurística. Para tanto, duas meta-heurísticas híbridas foram implementadas - GRASP combinado com VND e GRASP com modelo exato, as quais obtiveram soluções iguais ou muito aproximadas da solução ótima. Foi desenvolvido um sistema de apoio a decisão espacial baseado na solução da formulação do problema de localização de facilidades com restrições de cobertura e cobertura backup. Trata-se de uma ferramenta WEB construída com base os padrões usados pela tecnologia WebGISUniversidade Federal da Paraí­baBREngenharia de ProduçãoPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFPBCabral, Lucídio dos Anjos Formigahttp://lattes.cnpq.br/6699185881827288Nascimento, Roberto Quirino dohttp://lattes.cnpq.br/0479784808667103Silva, Valtania Ferreira da2015-05-08T14:53:37Z2018-07-21T00:01:29Z2014-11-262018-07-21T00:01:29Z2014-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Valtania Ferreira da. Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5264porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:41:15Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5264Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:41:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
title Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
spellingShingle Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
Silva, Valtania Ferreira da
Localização de viaturas policiais
Hotspot
P-medianas
K-means
Meta-heurísitcas híbridas
WebGIS
Location of police cars
Hotspot
P-median
K-means
Hybrid meta-heurisitcs
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
title_full Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
title_fullStr Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
title_full_unstemmed Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
title_sort Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB
author Silva, Valtania Ferreira da
author_facet Silva, Valtania Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cabral, Lucídio dos Anjos Formiga
http://lattes.cnpq.br/6699185881827288
Nascimento, Roberto Quirino do
http://lattes.cnpq.br/0479784808667103
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Valtania Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Localização de viaturas policiais
Hotspot
P-medianas
K-means
Meta-heurísitcas híbridas
WebGIS
Location of police cars
Hotspot
P-median
K-means
Hybrid meta-heurisitcs
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Localização de viaturas policiais
Hotspot
P-medianas
K-means
Meta-heurísitcas híbridas
WebGIS
Location of police cars
Hotspot
P-median
K-means
Hybrid meta-heurisitcs
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description Find emergency public services falls into one of the classic optimization problems where points are available for candidates who are chosen, among them, those that optimize the efficiency criteria established, to find a limited number of facilities. The set of candidate sites have great influence on the final solution generated by a model location . In the research, three strategies were used to elect local candidates to position the cars of police : decision of the Security Manager , p-median model and method of clustering k-means. With the support of Geographical Information Systems (GIS ) it was possible to georeference the occurrences of crimes , to visualize the distribution of selected local candidates and identify the presence of hotspots of crime. Aiming to solve the problem of allocating vehicles adopted two approaches : exact and heuristic . Therefore, two hybrid meta - heuristics were implemented - GRASP combined with VND and GRASP with exact model. They obtained same or very approximate solutions of the optimal solution . It was developed a system of spatial decision support based on the solution of the formulation of the problem of locating facilities with restricted coverage and backup coverage. It is a Web tool built with by WebGIS technology
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-26
2014-02-24
2015-05-08T14:53:37Z
2018-07-21T00:01:29Z
2018-07-21T00:01:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Valtania Ferreira da. Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5264
identifier_str_mv SILVA, Valtania Ferreira da. Problema de alocação de viaturas policiais: estudo de caso na cidade de João Pessoa-PB. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Engenharia de Produção
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Engenharia de Produção
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842886332907520