Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Willat, Maria Alexandra
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12970
Resumo: The promotion of the improvement of the quality of higher education is one of the purposes of the National System of Evaluation of Higher Education. Based on this premise, the present research aimed to analyze how the Graduation Courses Evaluation (ACG) is used as an instrument to make decisions for the improvement of undergraduate education in the UFPB. We opted for an exploratory research supported by documentary and bibliographical research and field research, conducted by semi-structured interviews. The time cut is from the management that began in 2012 until 2017, with the reappointment of the current Rector in 2016. The data were analyzed from the conceptual dimension of evaluation, of the institutional dimension; and the political dimension. The results of the analysis of the collected data revealed that the majority of the interviewees understood that the results from the ACG are a source of information about the strengths and weaknesses of the courses and should be used for policy making and institutional decision making by academic and institutional managers. It was still possible to identify that the current sector responsible for the improvement of undergraduate education needs to be regulated and establish its identity in order to become a strategic sector for the improvement of undergraduate education in the UFPB.
id UFPB_1e769720313017c0789073f3a0c6c1a5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12970
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensinoAvaliação dos cursos de graduaçãoQualidade na educação superiorRegulaçãoEvaluation of undergraduate coursesQuality in higher educationRegulationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe promotion of the improvement of the quality of higher education is one of the purposes of the National System of Evaluation of Higher Education. Based on this premise, the present research aimed to analyze how the Graduation Courses Evaluation (ACG) is used as an instrument to make decisions for the improvement of undergraduate education in the UFPB. We opted for an exploratory research supported by documentary and bibliographical research and field research, conducted by semi-structured interviews. The time cut is from the management that began in 2012 until 2017, with the reappointment of the current Rector in 2016. The data were analyzed from the conceptual dimension of evaluation, of the institutional dimension; and the political dimension. The results of the analysis of the collected data revealed that the majority of the interviewees understood that the results from the ACG are a source of information about the strengths and weaknesses of the courses and should be used for policy making and institutional decision making by academic and institutional managers. It was still possible to identify that the current sector responsible for the improvement of undergraduate education needs to be regulated and establish its identity in order to become a strategic sector for the improvement of undergraduate education in the UFPB.NenhumaA promoção da melhoria na qualidade da educação superior é uma das finalidades do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Partindo dessa premissa, a presente pesquisa se propôs analisar o modo como a Avaliação dos Cursos de Graduação (ACG) é utilizada como instrumento na tomada de decisões com vistas à melhoria do ensino da graduação na UFPB. Optamos por uma pesquisa exploratória amparada na pesquisa documental e bibliográfica e de pesquisa de campo, realizada por meio entrevistas semiestruturadas. O recorte temporal abrangeu a gestão 2012 – 2017, cuja recondução ocorreu em 2016. Os dados foram analisados a partir da dimensão conceitual de avaliação, da dimensão institucional, e da dimensão política. O resultado da análise dos dados coletados revelou que a maioria dos entrevistados entende que os resultados decorrentes da ACG são fonte de informação acerca das forças e fraquezas dos cursos, devendo ser utilizados na formulação de políticas e tomada de decisões institucionais pelos gestores acadêmicos e institucionais. Ainda, foi possível identificar que o atual setor responsável pela melhoria do ensino da graduação necessita ser regulamentado e estabelecer sua identidade, a fim de tornar-se um setor estratégico para a melhoria do ensino da graduação na UFPB.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBSoares, Swamy de Paula Limahttp://lattes.cnpq.br/4965245681713092Willat, Maria Alexandra2019-01-16T20:10:03Z2019-01-162019-01-16T20:10:03Z2018-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12970porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-16T20:10:03Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12970Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-16T20:10:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
title Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
spellingShingle Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
Willat, Maria Alexandra
Avaliação dos cursos de graduação
Qualidade na educação superior
Regulação
Evaluation of undergraduate courses
Quality in higher education
Regulation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
title_full Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
title_fullStr Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
title_full_unstemmed Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
title_sort Avaliação de cursos de graduação na Universidade Federal da Paraíba como instrumento para melhoria do ensino
author Willat, Maria Alexandra
author_facet Willat, Maria Alexandra
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Swamy de Paula Lima
http://lattes.cnpq.br/4965245681713092
dc.contributor.author.fl_str_mv Willat, Maria Alexandra
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação dos cursos de graduação
Qualidade na educação superior
Regulação
Evaluation of undergraduate courses
Quality in higher education
Regulation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Avaliação dos cursos de graduação
Qualidade na educação superior
Regulação
Evaluation of undergraduate courses
Quality in higher education
Regulation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The promotion of the improvement of the quality of higher education is one of the purposes of the National System of Evaluation of Higher Education. Based on this premise, the present research aimed to analyze how the Graduation Courses Evaluation (ACG) is used as an instrument to make decisions for the improvement of undergraduate education in the UFPB. We opted for an exploratory research supported by documentary and bibliographical research and field research, conducted by semi-structured interviews. The time cut is from the management that began in 2012 until 2017, with the reappointment of the current Rector in 2016. The data were analyzed from the conceptual dimension of evaluation, of the institutional dimension; and the political dimension. The results of the analysis of the collected data revealed that the majority of the interviewees understood that the results from the ACG are a source of information about the strengths and weaknesses of the courses and should be used for policy making and institutional decision making by academic and institutional managers. It was still possible to identify that the current sector responsible for the improvement of undergraduate education needs to be regulated and establish its identity in order to become a strategic sector for the improvement of undergraduate education in the UFPB.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-28
2019-01-16T20:10:03Z
2019-01-16
2019-01-16T20:10:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12970
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842940569452544