Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11921
Resumo: The present work studies the formal mechanisms and meanings of metafictional discourse in the short story Las babas del Diablo, by Julio Cortázar, and its implications in the adaptation process of Blow-up, a film by Michelangelo Antonioni. Based on theoretical principles on metafiction elaborated by Linda Hutcheon, Gustavo Bernardo, Patricia Waugh and Mark Currie, we perceive that in the short story, metafictionality is explicitly developed, constructing the impression that the narrative flow is on the verge of paralysis. Considering that this aspect affects the story’s narrative, we aim at verifying, based on Robert Stam’s studies on reflexivity in the cinema, in what way the process of adaptation deals with the difficulties imposed by the obliteration of narrativity inherent to the development of a self-reflexive cinematographic code and discourse. The theoretical studies by Seymour Chatman, Linda Hutcheon, Jacques Aumont, and Robert Stam support the analysis of the ways cinematographic language operates to incorporate self-reflexivity into filmic discourse. In this way, we intend to emphasize the metafictionality of Cortazar’s short-story as a crucial aspect to its signification, besides contributing to the studies of film adaptation in a metafictional context.
id UFPB_2b72e04ea7751cef020808ec0124d0b1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11921
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisiaCortázarMetaficçãoAntonioniAdaptação fílmicaCortázarMetafictionAntonioniFilm adaptationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe present work studies the formal mechanisms and meanings of metafictional discourse in the short story Las babas del Diablo, by Julio Cortázar, and its implications in the adaptation process of Blow-up, a film by Michelangelo Antonioni. Based on theoretical principles on metafiction elaborated by Linda Hutcheon, Gustavo Bernardo, Patricia Waugh and Mark Currie, we perceive that in the short story, metafictionality is explicitly developed, constructing the impression that the narrative flow is on the verge of paralysis. Considering that this aspect affects the story’s narrative, we aim at verifying, based on Robert Stam’s studies on reflexivity in the cinema, in what way the process of adaptation deals with the difficulties imposed by the obliteration of narrativity inherent to the development of a self-reflexive cinematographic code and discourse. The theoretical studies by Seymour Chatman, Linda Hutcheon, Jacques Aumont, and Robert Stam support the analysis of the ways cinematographic language operates to incorporate self-reflexivity into filmic discourse. In this way, we intend to emphasize the metafictionality of Cortazar’s short-story as a crucial aspect to its signification, besides contributing to the studies of film adaptation in a metafictional context.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho propõe a análise dos mecanismos de construção do discurso metaficcional no conto Las babas del diablo, de Julio Cortázar, e suas implicações para o processo de adaptação do filme Blow-up, de Michelangelo Antonioni. Com base nas colocações teóricas de Linda Hutcheon, Gustavo Bernardo Krause, Patricia Waugh e Mark Currie é possível perceber que, no conto, a metaficcionalidade se desenvolve de forma explícita, construindo a impressão de que o fluxo narrativo está à beira da paralisia. Considerando que o referido aspecto afeta a narratividade do conto, busca-se verificar, com base nos estudos de Robert Stam sobre a reflexividade no cinema, de que forma o desenvolvimento de um discurso autorreflexivo referente ao código cinematográfico contorna as dificuldades que o obscurecimento da narratividade pode impor ao processo de adaptação. Os estudos teóricos de Seymour Chatman, Linda Hutcheon, Jaques Aumont e Robert Stam servem de suporte à análise das formas pelas quais a linguagem cinematográfica opera no sentido de incorporar a autorreflexividade ao discurso fílmico. Dessa forma, pretende-se salientar a metaficcionalidade do conto cortazariano como aspecto crucial à significação, além de contribuir para os estudos de adaptação fílmica em contexto metaficcional.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBAzerêdo, Genildahttp://lattes.cnpq.br/2336287299613364Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da2018-10-08T18:15:00Z2018-10-082018-10-08T18:15:00Z2017-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11921porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-08T18:15:00Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11921Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-08T18:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
title Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
spellingShingle Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da
Cortázar
Metaficção
Antonioni
Adaptação fílmica
Cortázar
Metafiction
Antonioni
Film adaptation
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
title_full Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
title_fullStr Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
title_full_unstemmed Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
title_sort Passeios hamletianos com Cortázar e Antonioni: incursões metaficcionais, narrativas à beira da paralisia
author Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da
author_facet Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Azerêdo, Genilda
http://lattes.cnpq.br/2336287299613364
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cícera Antoniele Cajazeiras da
dc.subject.por.fl_str_mv Cortázar
Metaficção
Antonioni
Adaptação fílmica
Cortázar
Metafiction
Antonioni
Film adaptation
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Cortázar
Metaficção
Antonioni
Adaptação fílmica
Cortázar
Metafiction
Antonioni
Film adaptation
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The present work studies the formal mechanisms and meanings of metafictional discourse in the short story Las babas del Diablo, by Julio Cortázar, and its implications in the adaptation process of Blow-up, a film by Michelangelo Antonioni. Based on theoretical principles on metafiction elaborated by Linda Hutcheon, Gustavo Bernardo, Patricia Waugh and Mark Currie, we perceive that in the short story, metafictionality is explicitly developed, constructing the impression that the narrative flow is on the verge of paralysis. Considering that this aspect affects the story’s narrative, we aim at verifying, based on Robert Stam’s studies on reflexivity in the cinema, in what way the process of adaptation deals with the difficulties imposed by the obliteration of narrativity inherent to the development of a self-reflexive cinematographic code and discourse. The theoretical studies by Seymour Chatman, Linda Hutcheon, Jacques Aumont, and Robert Stam support the analysis of the ways cinematographic language operates to incorporate self-reflexivity into filmic discourse. In this way, we intend to emphasize the metafictionality of Cortazar’s short-story as a crucial aspect to its signification, besides contributing to the studies of film adaptation in a metafictional context.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-30
2018-10-08T18:15:00Z
2018-10-08
2018-10-08T18:15:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11921
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11921
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842934369222656