Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900 |
Resumo: | The following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives. |
id |
UFPB_2c1dbcefc55ea0a4d1a96eef27511019 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4900 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonialEducação não-formalPatrimônio CulturalFundação Casa GrandeNon-formal educationCultural patrimonyCasa Grande FoundationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA presente pesquisa discute as práticas educativas da Fundação Casa Grande Memorial do Homem Kariri, uma organização não-governamental - ONG, que trabalha com educação, comunicação, arte e cultura no interior do estado do Ceará. Compõe-se de um estudo bibliográfico e etnográfico, tendo por referencial teórico-metodológico a História Oral. No decorrer desse trabalho, procurou-se entender como uma ONG, que tem por peculiaridade o fato de ser gerida por crianças, adolescentes e jovens protagonistas dos processos de ensino e de aprendizagem que desenvolvem, conseguiu, ao longo de seus quinze anos de existência, constituir-se como um consistente projeto educativo, atraindo para si os olhares do mundo. Para tanto, foi necessária uma incursão no complexo mundo das ONGs e também nas políticas nacionais e estaduais de incentivo à cultura. Localizamos as interfaces da educação não-formal na Fundação Casa Grande, com a educação patrimonial, posto que a ONG trabalha com a cultura local, pesquisando, valorizando e cuidando da arqueologia da região do Cariri Cearense. A educação patrimonial presente nos saberes e fazeres cotidianos da Fundação Casa Grande propicia aos meninos e meninas o desenvolvimento de um sentimento de pertença que, ao longo de suas vidas, pode se traduzir em práticas de cidadania consciente e atuante na preservação do patrimônio material e imaterial na região do Cariri cearense.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCury, Cláudia Englerhttp://lattes.cnpq.br/2093931424355800Noronha, Isabelle de Luna Alencar2015-05-07T15:09:52Z2018-07-20T23:56:01Z2010-03-292018-07-20T23:56:01Z2008-11-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:08:11Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4900Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:08:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
title |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
spellingShingle |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial Noronha, Isabelle de Luna Alencar Educação não-formal Patrimônio Cultural Fundação Casa Grande Non-formal education Cultural patrimony Casa Grande Foundation CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
title_full |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
title_fullStr |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
title_full_unstemmed |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
title_sort |
Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial |
author |
Noronha, Isabelle de Luna Alencar |
author_facet |
Noronha, Isabelle de Luna Alencar |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cury, Cláudia Engler http://lattes.cnpq.br/2093931424355800 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Noronha, Isabelle de Luna Alencar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação não-formal Patrimônio Cultural Fundação Casa Grande Non-formal education Cultural patrimony Casa Grande Foundation CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação não-formal Patrimônio Cultural Fundação Casa Grande Non-formal education Cultural patrimony Casa Grande Foundation CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-11-04 2010-03-29 2015-05-07T15:09:52Z 2018-07-20T23:56:01Z 2018-07-20T23:56:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900 |
identifier_str_mv |
NORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1823126904213864448 |