Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noronha, Isabelle de Luna Alencar
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900
Resumo: The following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives.
id UFPB_2c1dbcefc55ea0a4d1a96eef27511019
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4900
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonialEducação não-formalPatrimônio CulturalFundação Casa GrandeNon-formal educationCultural patrimonyCasa Grande FoundationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA presente pesquisa discute as práticas educativas da Fundação Casa Grande Memorial do Homem Kariri, uma organização não-governamental - ONG, que trabalha com educação, comunicação, arte e cultura no interior do estado do Ceará. Compõe-se de um estudo bibliográfico e etnográfico, tendo por referencial teórico-metodológico a História Oral. No decorrer desse trabalho, procurou-se entender como uma ONG, que tem por peculiaridade o fato de ser gerida por crianças, adolescentes e jovens protagonistas dos processos de ensino e de aprendizagem que desenvolvem, conseguiu, ao longo de seus quinze anos de existência, constituir-se como um consistente projeto educativo, atraindo para si os olhares do mundo. Para tanto, foi necessária uma incursão no complexo mundo das ONGs e também nas políticas nacionais e estaduais de incentivo à cultura. Localizamos as interfaces da educação não-formal na Fundação Casa Grande, com a educação patrimonial, posto que a ONG trabalha com a cultura local, pesquisando, valorizando e cuidando da arqueologia da região do Cariri Cearense. A educação patrimonial presente nos saberes e fazeres cotidianos da Fundação Casa Grande propicia aos meninos e meninas o desenvolvimento de um sentimento de pertença que, ao longo de suas vidas, pode se traduzir em práticas de cidadania consciente e atuante na preservação do patrimônio material e imaterial na região do Cariri cearense.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCury, Cláudia Englerhttp://lattes.cnpq.br/2093931424355800Noronha, Isabelle de Luna Alencar2015-05-07T15:09:52Z2018-07-20T23:56:01Z2010-03-292018-07-20T23:56:01Z2008-11-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:08:11Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4900Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:08:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
title Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
spellingShingle Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
Noronha, Isabelle de Luna Alencar
Educação não-formal
Patrimônio Cultural
Fundação Casa Grande
Non-formal education
Cultural patrimony
Casa Grande Foundation
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
title_full Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
title_fullStr Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
title_full_unstemmed Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
title_sort Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial
author Noronha, Isabelle de Luna Alencar
author_facet Noronha, Isabelle de Luna Alencar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cury, Cláudia Engler
http://lattes.cnpq.br/2093931424355800
dc.contributor.author.fl_str_mv Noronha, Isabelle de Luna Alencar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação não-formal
Patrimônio Cultural
Fundação Casa Grande
Non-formal education
Cultural patrimony
Casa Grande Foundation
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação não-formal
Patrimônio Cultural
Fundação Casa Grande
Non-formal education
Cultural patrimony
Casa Grande Foundation
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The following research paper discusses the educational practices of Casa Grande Foundation Homem Kariri Memorial, a NGO that works with education, communication, art and culture in the countryside of Ceará State. It consists of a bibliographical and ethnographical study, whose theoretical-methodological referential is the Oral History. During this work, it was searched to understand how a NGO, like Casa Grande Foundation, which is known for the fact that is managed by children, teenagers and young, who are protagonists of their teaching and learning processes, got the success as a consistent educational project, attracting the eyes of the world for it, over its fifteen years of existence. For this, an incursion was necessary in the complex world of NGOs and in the national and state policies of incentive to culture. We locate the interfaces of non-formal education in Casa Grande Foundation, with the patrimonial education, because it works with the local culture through researches, valorization and caring of Cariri Region Archeology, in Ceará. The patrimonial education in the everyday Casa Grande Foundation s knowledge and creations propitiate the development in boys and girls the feeling of making part a place, which can be reflected in practices of conscious and active citizenship for the preservation of immaterial and material patrimony in Cariri Region, Ceará, throughout their lives.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-04
2010-03-29
2015-05-07T15:09:52Z
2018-07-20T23:56:01Z
2018-07-20T23:56:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900
identifier_str_mv NORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Fundação Casa Grande - Memorial do Homem Kariri: cotidiano, saberes, fazeres e as interfaces com a educação patrimonial. 2008. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842893571227648