O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriano Soares da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4719
Resumo: In this dissertation we analyze the schooling process in the Province of North Parahyba between 1834 to 1849, focusing mainly on teaching in primary education. This period was marked by the diversity of laws designed for the instruction of society as well as the debates on the need to educate the less affluent population. The object of our research is the primary education classes, therefore, we work with the Laws and Regulations of Education in the Province of North Parahyba, the official letters and correspondences exchanged between teachers and the provincial authorities, and finally, the reports of the President of the Province. We studied the importance of organization of public education, the need to create public primary education classes and / or schools; the existing mutual teaching and simultaneous methods and the process of hiring and training teachers. We analyze teachers instruction in the process of institutionalization of the primary education school, their conduct, expertise and obligations to fulfill the requirements of the Provincial Government. We inventoried the obligations of students, the holidays and class schedule, and the physical punishment as constructive elements of, the organization of classes of elementary public education.
id UFPB_2d3476257093f1a3587f49c8eee1c6cb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4719
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)EducaçãoEscolarizaçãoInstrução primáriaProvince of North ParahybaPublic primary educationSchooling processCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn this dissertation we analyze the schooling process in the Province of North Parahyba between 1834 to 1849, focusing mainly on teaching in primary education. This period was marked by the diversity of laws designed for the instruction of society as well as the debates on the need to educate the less affluent population. The object of our research is the primary education classes, therefore, we work with the Laws and Regulations of Education in the Province of North Parahyba, the official letters and correspondences exchanged between teachers and the provincial authorities, and finally, the reports of the President of the Province. We studied the importance of organization of public education, the need to create public primary education classes and / or schools; the existing mutual teaching and simultaneous methods and the process of hiring and training teachers. We analyze teachers instruction in the process of institutionalization of the primary education school, their conduct, expertise and obligations to fulfill the requirements of the Provincial Government. We inventoried the obligations of students, the holidays and class schedule, and the physical punishment as constructive elements of, the organization of classes of elementary public education.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorCom este trabalho dissertativo analisamos o processo de escolarização na província da Parahyba do Norte entre os anos de 1834 a 1849, tendo como foco principal o ensino das aulas de primeiras letras. Esse período fora marcado pela diversidade de leis criadas para a instrução da sociedade como, também, pelos debates sobre a necessidade de escolarizar a população menos abastada. O objeto da nossa pesquisa são as aulas de primeiras letras, para tanto, trabalhamos com as Leis e Regulamentos da instrução da província da Parahyba do Norte, com os Ofícios e Correspondências trocados entre professores e autoridades provinciais e, por fim, com os Relatórios dos Presidentes da Província Paraibana. Estudamos a importância de organização da instrução pública; a necessidade da criação de aulas e/ou escolas de primeiras letras da instrução pública; os métodos de ensino presentes: mútuo, simultâneo e o processo de contratação e formação dos professores. A formação do professor no processo de institucionalização da escola de primeiras letras, suas condutas, seus conhecimentos, além de suas obrigações para com o cumprimento das exigências do Estado Provincial. Inventariamos as obrigações dos alunos, o período de férias e horário das aulas e os castigos físicos como elementos constitutivos da organização das aulas da instrução pública primária.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBAnanias, Mauricéiahttp://lattes.cnpq.br/7637107120810469Silva, Adriano Soares da2015-05-07T15:08:50Z2018-07-20T23:54:41Z2014-02-122018-07-20T23:54:41Z2013-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Adriano Soares da. O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849). 2013. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4719porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:23:50Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4719Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:23:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
title O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
spellingShingle O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
Silva, Adriano Soares da
Educação
Escolarização
Instrução primária
Province of North Parahyba
Public primary education
Schooling process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
title_full O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
title_fullStr O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
title_full_unstemmed O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
title_sort O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849)
author Silva, Adriano Soares da
author_facet Silva, Adriano Soares da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ananias, Mauricéia
http://lattes.cnpq.br/7637107120810469
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adriano Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Escolarização
Instrução primária
Province of North Parahyba
Public primary education
Schooling process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Escolarização
Instrução primária
Province of North Parahyba
Public primary education
Schooling process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In this dissertation we analyze the schooling process in the Province of North Parahyba between 1834 to 1849, focusing mainly on teaching in primary education. This period was marked by the diversity of laws designed for the instruction of society as well as the debates on the need to educate the less affluent population. The object of our research is the primary education classes, therefore, we work with the Laws and Regulations of Education in the Province of North Parahyba, the official letters and correspondences exchanged between teachers and the provincial authorities, and finally, the reports of the President of the Province. We studied the importance of organization of public education, the need to create public primary education classes and / or schools; the existing mutual teaching and simultaneous methods and the process of hiring and training teachers. We analyze teachers instruction in the process of institutionalization of the primary education school, their conduct, expertise and obligations to fulfill the requirements of the Provincial Government. We inventoried the obligations of students, the holidays and class schedule, and the physical punishment as constructive elements of, the organization of classes of elementary public education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-13
2014-02-12
2015-05-07T15:08:50Z
2018-07-20T23:54:41Z
2018-07-20T23:54:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Adriano Soares da. O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849). 2013. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4719
identifier_str_mv SILVA, Adriano Soares da. O processo de escolarização na província da Parahyba do Norte: aulas de primeira letras (1834-1849). 2013. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842891171037184