A articulação no frevo de rua: um levantamento com trompetistas de Olinda e Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Érico Veríssimo Carvalho de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18259
Resumo: The present work aimed to describe how the trumpet players from Olinda and Recife articulate certain excerpts from a selection of frevos de rua peculiar to the repertoire of frevo orchestras. A review was made of fundamentals that characterize musical performance, among them articulation as an element of the performer's domain that interacts with different environments and social contexts. It also sought to approximate the stylistic characteristics inherent to the articulation of the frevo de rua, seeking to approach the idea of a specific accent. This is a survey in which trumpeters were interviewed with more than ten years of experience in the area. In addition to the verbal responses, the instrumental execution of the excerpts was requested. The results were analyzed qualitatively, so that it was possible to characterize and compare the articulatory processes, revealing what was cognitive, but also the practical-instrumental aspect. In this way, it was possible to contemplate the articulatory processes of the trumpet in the frevo de rua, as well as its traditions and relations with the different social contexts in which it is inserted.
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spelling A articulação no frevo de rua: um levantamento com trompetistas de Olinda e RecifeFrevo de ruaPerformanceTrompeteArticulaçãoTrompetistasTrumpetArticulationTrumpet playersCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThe present work aimed to describe how the trumpet players from Olinda and Recife articulate certain excerpts from a selection of frevos de rua peculiar to the repertoire of frevo orchestras. A review was made of fundamentals that characterize musical performance, among them articulation as an element of the performer's domain that interacts with different environments and social contexts. It also sought to approximate the stylistic characteristics inherent to the articulation of the frevo de rua, seeking to approach the idea of a specific accent. This is a survey in which trumpeters were interviewed with more than ten years of experience in the area. In addition to the verbal responses, the instrumental execution of the excerpts was requested. The results were analyzed qualitatively, so that it was possible to characterize and compare the articulatory processes, revealing what was cognitive, but also the practical-instrumental aspect. In this way, it was possible to contemplate the articulatory processes of the trumpet in the frevo de rua, as well as its traditions and relations with the different social contexts in which it is inserted.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqO presente trabalho objetivou descrever como os trompetistas de Olinda e Recife articulam determinados excertos de uma seleção de frevos de rua peculiares do repertório das orquestras de frevo. Fez-se uma revisão de fundamentos que caracterizam a performance musical, dentre eles, a articulação como um elemento de domínio do performer que interage com diferentes ambientes e contextos sociais. Buscou-se também aproximar-se das características estilísticas inerentes à articulação do frevo de rua, procurando acercar-se da ideia de um sotaque específico. Trata-se de um levantamento em que foram entrevistados trompetistas com mais de dez anos de experiência na área. Além das respostas verbais, foi solicitada a execução instrumental dos excertos. Os resultados foram analisados qualitativamente, de modo que foi possível caracterizar e comparar os processos articulatórios, revelando o que era cognitivo, mas também o aspecto prático-instrumental. Dessa forma, permitiu-se contemplar os processos articulatórios do trompete no frevo de rua, bem como suas tradições e relações com os diferentes contextos sociais em que está inserido.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBBenck Filho, Ayrton Müzelhttp://lattes.cnpq.br/3221018476819806Oliveira, Érico Veríssimo Carvalho de2020-10-22T00:05:56Z2020-05-012020-10-22T00:05:56Z2018-07-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18259porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-09-15T19:34:51Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/18259Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-09-15T19:34:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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