O professor inclusivo: uma invenção contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Mônica de Fatima Silva Cavalcante
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4859
Resumo: This dissertation seeks to highlight some of discursive practices that gave rise to the edge of certain kinds of knowledge about the ideal teacher to work with inclusive education, seeking to understand such practices and its effects of power / truth from the theories of Michel Foucault. For both operating with conceptions of governmentality, standardization and subjectivity, an analysis of two groups of materials: the first consisting of the Document and manuals produced by the Ministry of Education from 2001 to guide the formation of the inclusive teacher. The second concerns the legal provisions that were formatted in this period to standardize care to handicapped students. The main focus was the discussion about teacher education programs and the pitfalls and rule contained to produce an interesting teaching neoliberal subjectivity to gear them: docile, flexible, resilient and tolerant. From this analysis, it was possible to understand the formation of the Inclusive Teacher as an important state device (con) teacher training, whose condition of existence is founded on a risk prevention policy. This policy's main instruments exercise tolerance through awareness and subjectivity in ethics. Subjectivities are gestated by neoliberal governmentality, which emphasizes self-management, self-education and autorresponsabilização teachers at the various.
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spelling O professor inclusivo: uma invenção contemporâneaInclusãoSubjetivaçãoNormalizaçãoFormação docenteGovernamentalidadeInclusionSubjectivityStandardizationTeacher educationGovernmentalityCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation seeks to highlight some of discursive practices that gave rise to the edge of certain kinds of knowledge about the ideal teacher to work with inclusive education, seeking to understand such practices and its effects of power / truth from the theories of Michel Foucault. For both operating with conceptions of governmentality, standardization and subjectivity, an analysis of two groups of materials: the first consisting of the Document and manuals produced by the Ministry of Education from 2001 to guide the formation of the inclusive teacher. The second concerns the legal provisions that were formatted in this period to standardize care to handicapped students. The main focus was the discussion about teacher education programs and the pitfalls and rule contained to produce an interesting teaching neoliberal subjectivity to gear them: docile, flexible, resilient and tolerant. From this analysis, it was possible to understand the formation of the Inclusive Teacher as an important state device (con) teacher training, whose condition of existence is founded on a risk prevention policy. This policy's main instruments exercise tolerance through awareness and subjectivity in ethics. Subjectivities are gestated by neoliberal governmentality, which emphasizes self-management, self-education and autorresponsabilização teachers at the various.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA presente Dissertação busca ressaltar algumas práticas discursivas que deram margem ao surgimento de certos tipos de conhecimentos sobre o professor ideal para trabalhar com a Educação inclusiva, procurando compreender tais práticas e seus efeitos de poder/verdade a partir das teorizações de Michel Foucault. Para tanto, operando com as conceituações de governamentalidade, normalização e subjetivação, faz uma análise de dois grupos de materiais: o primeiro constituído pelos Documentos e manuais produzidos pelo Ministério da Educação a partir de 2001 para nortear a formação do professor inclusivo. O segundo diz respeito aos dispositivos legais que foram formatadas nesse período para normatizar o atendimento ao aluno com deficiência. O principal foco foi a discussão sobre os Programas de formação docente e as armadilhas neles contidas para produzir e governar uma subjetividade docente interessante à engrenagem neoliberal: dócil, flexível, resiliente e tolerante. Da análise empreendida, foi possível compreender a formação do Professor Inclusivo como um importante dispositivo estatal de (con) formação docente, cuja condição de existência se alicerça numa política de prevenção de riscos. Tal política tem como principais instrumentos o exercício da tolerância através da sensibilização e subjetivação pela ética. São subjetividades gestadas pela governamentalidade neoliberal, que enfatiza a autogestão, a autoformação e a autorresponsabilização dos professores em relação aos diferentes.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBFernandes, Angela Maria Diashttp://lattes.cnpq.br/1744082874190395Pereira, Mônica de Fatima Silva Cavalcante2015-05-07T15:09:39Z2018-07-20T23:55:14Z2015-02-042018-07-20T23:55:14Z2014-08-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, Mônica de Fatima Silva Cavalcante. O professor inclusivo: uma invenção contemporânea. 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4859porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:40:43Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:40:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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