Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089 |
Resumo: | This study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet. |
id |
UFPB_30eb65febe37e6080cf6b6883e58e054 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8089 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)Música BregaBrega musicCensuraVendagemCensorshipAsles recordCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet.Este trabalho aborda a obra do cantor Odair José como crônica social da sociedade brasileira entre os anos de 1972 a 1979. Partimos de um breve relato biográfico do artista e observamos sua migração para o Rio de Janeiro e a importância desse evento para a construção de suas canções e sua inserção na chamada “música brega”. Através das letras desse artista, estabelecemos uma análise do país, em um momento de repressão moral e política e de radicalização também no meio artístico. Aspectos do cotidiano popular, das relações amorosas, polêmicas sociais, transgressões morais e censura foram características essenciais dessa obra. A partir das pesquisas em arquivos de rádio, jornais, vendagens de discos e letras musicais censuradas, liberadas recentemente pelo Arquivo Nacional, este trabalho pretende analisar processos históricos e políticos, através das letras de um cantor que representou, em suas músicas, um Brasil complexo. Tal cantor alcançou um grande sucesso popular, tanto em âmbito de vendas quanto em termos radiofônicos, foi bastante censurado pelo regime militar e trouxe à tona debates ainda não trazidos às canções até então.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBFernandes, Telma diashttp://lattes.cnpq.br/1979993986534851Cavalcanti, Ivan Luis Lima2016-04-06T12:01:37Z2018-07-21T00:13:39Z2018-07-21T00:13:39Z2015-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:02:02Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8089Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:02:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
title |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
spellingShingle |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) Cavalcanti, Ivan Luis Lima Música Brega Brega music Censura Vendagem Censorship Asles record CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
title_full |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
title_fullStr |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
title_full_unstemmed |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
title_sort |
Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979) |
author |
Cavalcanti, Ivan Luis Lima |
author_facet |
Cavalcanti, Ivan Luis Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fernandes, Telma dias http://lattes.cnpq.br/1979993986534851 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Ivan Luis Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Brega Brega music Censura Vendagem Censorship Asles record CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Música Brega Brega music Censura Vendagem Censorship Asles record CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-30 2016-04-06T12:01:37Z 2018-07-21T00:13:39Z 2018-07-21T00:13:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089 |
identifier_str_mv |
CAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842902389751808 |