Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Ivan Luis Lima
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089
Resumo: This study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet.
id UFPB_30eb65febe37e6080cf6b6883e58e054
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8089
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)Música BregaBrega musicCensuraVendagemCensorshipAsles recordCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet.Este trabalho aborda a obra do cantor Odair José como crônica social da sociedade brasileira entre os anos de 1972 a 1979. Partimos de um breve relato biográfico do artista e observamos sua migração para o Rio de Janeiro e a importância desse evento para a construção de suas canções e sua inserção na chamada “música brega”. Através das letras desse artista, estabelecemos uma análise do país, em um momento de repressão moral e política e de radicalização também no meio artístico. Aspectos do cotidiano popular, das relações amorosas, polêmicas sociais, transgressões morais e censura foram características essenciais dessa obra. A partir das pesquisas em arquivos de rádio, jornais, vendagens de discos e letras musicais censuradas, liberadas recentemente pelo Arquivo Nacional, este trabalho pretende analisar processos históricos e políticos, através das letras de um cantor que representou, em suas músicas, um Brasil complexo. Tal cantor alcançou um grande sucesso popular, tanto em âmbito de vendas quanto em termos radiofônicos, foi bastante censurado pelo regime militar e trouxe à tona debates ainda não trazidos às canções até então.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBFernandes, Telma diashttp://lattes.cnpq.br/1979993986534851Cavalcanti, Ivan Luis Lima2016-04-06T12:01:37Z2018-07-21T00:13:39Z2018-07-21T00:13:39Z2015-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:02:02Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8089Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:02:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
title Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
spellingShingle Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
Cavalcanti, Ivan Luis Lima
Música Brega
Brega music
Censura
Vendagem
Censorship
Asles record
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
title_full Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
title_fullStr Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
title_full_unstemmed Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
title_sort Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979)
author Cavalcanti, Ivan Luis Lima
author_facet Cavalcanti, Ivan Luis Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Telma dias
http://lattes.cnpq.br/1979993986534851
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Ivan Luis Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Música Brega
Brega music
Censura
Vendagem
Censorship
Asles record
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Música Brega
Brega music
Censura
Vendagem
Censorship
Asles record
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This study approaches the work of the singer Odair José as a social chronicle of the Brazilian society from 1972 to 1979. We start off with a short biographical report of the artist and observe his migration to Rio de Janeiro and the importance of this fact to the composition of his songs and his insertion in the so-called brega music. From the lyrics of this artist we establish an analysis of the country in a moment of moral and political repression and of radicalization even in the artistic field. Aspects of the everyday life, of the loving relations, of the social polemics, of the moral transgressions and of the censorship were essential characteristics of his work. By analysing radio files, newspapers, disc sales records and censored lyrics that have recently been liberated by Arquivo Nacional, this research intends to examine historical and political processes through the lyrics of a singer that truly represented a complex Brazil in his songs; a singer that reached a great popular success both in sales and in the radios; was censored by the military regime; and brought to life debates that hadn’t been present in songs yet.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-30
2016-04-06T12:01:37Z
2018-07-21T00:13:39Z
2018-07-21T00:13:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089
identifier_str_mv CAVALCANTI, Ivan Luis Lima. Ame, assuma e consuma: canções, censura e crônicas sociais no Brasil de Odair José (1972-1979). 2015. 141 f. Dissertação ( Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842902389751808