País de São Saruê: o paraíso terrestre na literatura de folhetos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22007 |
Resumo: | The creation of imaginary societies to supply the real needs is a characteristic of human beings. Therefore, it is common to f ind literary works that present us true earthly paradises in their plots, places that are full of everything that is scarce for the majority of the population in the real world, such as Cocanha and São Saruê. Stories about Cocanha, a country designed by th e medieval imagination, where who sleeps the most earns the most, circulated orally around Europe in the mid 12th century and were set in the Fabliau da Cocanha in the 13th century. Similarly, in northeastern of Brazil, the country of São Saruê, the best p lace in the world, appears in the cordel leaflets. Thus, this dissertation, with a qualitative approach, aims to analyze the Fabliau da Cocanha comparatively, the leaflets Viagem a São Saruê (1956), by Manoel Camilo dos Santos, O pé de macaxeira rosa do pa ís São Saruê (s/d), Um passeio a São Saruê (1974) and O sonho de um poeta no país São Saruê (s/d), by José Costa Leite, As terra de São Saruê (1976), by Minelvino Francisco Silva, Passeio em São Merdoê (s/d), by Manoel Messias Belizario Neto, Viagem ao paí s de São Cornélio (2001), by Klévisson Viana, and Viagem à Santa Vontade (2008), by Maria Godelivie, using the theoretical precepts of Discursive Tradition (DT) to investigate how the narrative about Cocanha resignifies itself according to the cultural con text in which it operates, as well as the structural recurrences presented in the cordel leaflets that have as their theme the country of São Saruê. To support our discussion, we use the following bibliography: Abreu (1993, 2006), Ayala (1997, 2010, 2016), Franco Junior (1998a, 1998b), Kabatek (2006), Le Goff (2009), Longhin (2014) and Terra (1983). |
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País de São Saruê: o paraíso terrestre na literatura de folhetosCocanhaSão SaruêFolheto de cordelParaíso terrestreTradição discursivaCordel leafletEarthly paradiseDiscursiveCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe creation of imaginary societies to supply the real needs is a characteristic of human beings. Therefore, it is common to f ind literary works that present us true earthly paradises in their plots, places that are full of everything that is scarce for the majority of the population in the real world, such as Cocanha and São Saruê. Stories about Cocanha, a country designed by th e medieval imagination, where who sleeps the most earns the most, circulated orally around Europe in the mid 12th century and were set in the Fabliau da Cocanha in the 13th century. Similarly, in northeastern of Brazil, the country of São Saruê, the best p lace in the world, appears in the cordel leaflets. Thus, this dissertation, with a qualitative approach, aims to analyze the Fabliau da Cocanha comparatively, the leaflets Viagem a São Saruê (1956), by Manoel Camilo dos Santos, O pé de macaxeira rosa do pa ís São Saruê (s/d), Um passeio a São Saruê (1974) and O sonho de um poeta no país São Saruê (s/d), by José Costa Leite, As terra de São Saruê (1976), by Minelvino Francisco Silva, Passeio em São Merdoê (s/d), by Manoel Messias Belizario Neto, Viagem ao paí s de São Cornélio (2001), by Klévisson Viana, and Viagem à Santa Vontade (2008), by Maria Godelivie, using the theoretical precepts of Discursive Tradition (DT) to investigate how the narrative about Cocanha resignifies itself according to the cultural con text in which it operates, as well as the structural recurrences presented in the cordel leaflets that have as their theme the country of São Saruê. To support our discussion, we use the following bibliography: Abreu (1993, 2006), Ayala (1997, 2010, 2016), Franco Junior (1998a, 1998b), Kabatek (2006), Le Goff (2009), Longhin (2014) and Terra (1983).Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA criação de sociedades imaginárias, para suprir as necessidades reais, é uma característica dos seres humanos. Por isso, é comum encontrarmos obras literárias que nos apresentam a verdadeiros paraísos ter restres em seus enredos, lugares abundantes em tudo que é escasso para a maioria da população no mundo real, como a Cocanha e São Saruê. Histórias sobre a Cocanha, um país concebido pela imaginação medieval, onde quem mais dorme mais ganha, circularam oral mente pela Europa na metade do século XII e foram fixadas no Fabliau da Cocanha no século XIII. Do mesmo modo, no Nordeste do Brasil, o país de São Saruê, o melhor lugar do mundo, aparece nos folhetos de cordel. Desse modo, esta dissertação, de abordagem q ualitativa, tem o objetivo de analisar comparativamente o Fabliau da Cocanha , os folhetos Viagem a São Saruê (1956), de Manoel Camilo dos Santos, O pé de macaxeira rosa do país São Saruê (s/d), Um passeio a São Saruê (1974) e O sonho de um poeta no país Sã o Saruê (s/d), de José Costa Leite, As terra de São Saruê ( 1976), de Minelvino Francisco Silva, Passeio em São Merdoê (s/d), de Manoel Messias Belizario Neto, Viagem ao país de São Cornélio (2001), de Klévison Viana, e Viagem à Santa Vontade (2008), de Mar ia Godelivie, utilizando os preceitos teóricos da Tradição Discursiva (TD), para investigar como a narrativa sobre a Cocanha se ressignifica de acordo com o contexto cultural em que se insere, assim como as recorrências estruturais apresentadas nos folheto s de cordel que possuem como tema o país de São Saruê. Para embasar nossa discussão, utilizamos a seguinte bibliografia: Abreu (1993, 2006), Ayala (1997, 2010, 2016), Franco Júnior (1998a, 1998b), Kabatek (2006), Le Goff (2009), Longhin (2014) e Terra (198 3).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguísticaPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBAyala, Maria Ignez Novaishttp://lattes.cnpq.br/5271134174540855Maia, Caroline Sandrise dos Santos2022-02-03T17:59:46Z2021-08-162022-02-03T17:59:46Z2019-08-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22007porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T15:57:59Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22007Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T15:57:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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