Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5909 |
Resumo: | This work is the result of a Technical Project and is scoped to analyze the life cycle of the Faculdade Independente do Nordeste - FAINOR with an aim to build strategies, to leverage academic policies focusing on designing Learners Organizations. As based on the methodological theory of life cycles as dynamic processes of transformation and or duration in which phases are presented as a continuum. Guided by documentary analysis. The choice of methodology sought to contribute to the production of a vision, capable of embracing life stages within the institution s logic and cyclical rhythm of time. The dilemma of the project upward mobility and sets the tone of the changes needed in the pursuit of management innovation. Actions to improve the quality of teaching was marked by tensions between financial sustainability and building-innovation s indicators. The life cycles of FAINOR were defined by dividing the time of the actions to comply with the Improvement Plan required by the Ministry of Education, in a complex context, in which still coexist traces of traditional management models and traces of innovations. The results obtained in the analysis of life cycles created the bases for the the creation of academic policies of teaching, research, innovation and extension, based on the needs that were identified. |
id |
UFPB_3dd64040c4f323f6264028f01b50ee40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/5909 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovaçãoEnsino SuperiorInovaçãoGestão aprendenteGestão acadêmicaCiclos de vidaHigher educationInnovationLearner managementAcademic managementLifecyclesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work is the result of a Technical Project and is scoped to analyze the life cycle of the Faculdade Independente do Nordeste - FAINOR with an aim to build strategies, to leverage academic policies focusing on designing Learners Organizations. As based on the methodological theory of life cycles as dynamic processes of transformation and or duration in which phases are presented as a continuum. Guided by documentary analysis. The choice of methodology sought to contribute to the production of a vision, capable of embracing life stages within the institution s logic and cyclical rhythm of time. The dilemma of the project upward mobility and sets the tone of the changes needed in the pursuit of management innovation. Actions to improve the quality of teaching was marked by tensions between financial sustainability and building-innovation s indicators. The life cycles of FAINOR were defined by dividing the time of the actions to comply with the Improvement Plan required by the Ministry of Education, in a complex context, in which still coexist traces of traditional management models and traces of innovations. The results obtained in the analysis of life cycles created the bases for the the creation of academic policies of teaching, research, innovation and extension, based on the needs that were identified.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO trabalho é resultado de um Projeto Técnico Aplicado e tem como escopo analisar o ciclo de vida da Faculdade Independente do Nordeste - FAINOR - com vistas à construção de estratégias para alavancar políticas acadêmicas, com foco na concepção de Organizações Aprendentes. Teve como diretriz metodológica a teoria dos ciclos de vida como processos dinâmicos de transformação e/ou duração, nos quais as suas fases são apresentadas como um contínuo. A estruturação dos ciclos foi guiada por uma análise documental. A escolha metodológica buscou contribuir para a produção de um olhar capaz de abarcar as fases da vida da instituição dentro da lógica cíclica e rítmica do tempo. O dilema do projeto de mobilidade ascendente dá o tom das mudanças necessárias em busca da inovação gerencial. Ações de melhoria da qualidade do ensino foram marcadas por tensões entre sustentabilidade financeira e construção de indicadores de inovação. Os ciclos de vida da FAINOR foram definidos pela demarcação do tempo das ações para cumprimento do Plano de Melhoria exigido pelo Ministério de Educação, em um contexto complexo onde ainda coexistem os traços de modelos de gestão tradicionais e traços de inovações. Os resultados obtidos na análise dos ciclos de vida embasaram a criação de políticas acadêmicas de ensino, pesquisa, inovação e extensão a partir das necessidades detectadas.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações AprendentesUFPBBrennand, Edna Gusmão de Góeshttp://lattes.cnpq.br/9163217527871872Soares, Edgard Larry Andrade2015-05-14T12:20:07Z2018-07-21T00:11:44Z2014-08-262018-07-21T00:11:44Z2013-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOARES, Edgard Larry Andrade. Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação. 2013. 225 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5909porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2020-02-25T23:16:50Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5909Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2020-02-25T23:16:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
title |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
spellingShingle |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação Soares, Edgard Larry Andrade Ensino Superior Inovação Gestão aprendente Gestão acadêmica Ciclos de vida Higher education Innovation Learner management Academic management Lifecycles CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
title_full |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
title_fullStr |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
title_full_unstemmed |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
title_sort |
Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação |
author |
Soares, Edgard Larry Andrade |
author_facet |
Soares, Edgard Larry Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Brennand, Edna Gusmão de Góes http://lattes.cnpq.br/9163217527871872 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Edgard Larry Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Inovação Gestão aprendente Gestão acadêmica Ciclos de vida Higher education Innovation Learner management Academic management Lifecycles CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Ensino Superior Inovação Gestão aprendente Gestão acadêmica Ciclos de vida Higher education Innovation Learner management Academic management Lifecycles CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work is the result of a Technical Project and is scoped to analyze the life cycle of the Faculdade Independente do Nordeste - FAINOR with an aim to build strategies, to leverage academic policies focusing on designing Learners Organizations. As based on the methodological theory of life cycles as dynamic processes of transformation and or duration in which phases are presented as a continuum. Guided by documentary analysis. The choice of methodology sought to contribute to the production of a vision, capable of embracing life stages within the institution s logic and cyclical rhythm of time. The dilemma of the project upward mobility and sets the tone of the changes needed in the pursuit of management innovation. Actions to improve the quality of teaching was marked by tensions between financial sustainability and building-innovation s indicators. The life cycles of FAINOR were defined by dividing the time of the actions to comply with the Improvement Plan required by the Ministry of Education, in a complex context, in which still coexist traces of traditional management models and traces of innovations. The results obtained in the analysis of life cycles created the bases for the the creation of academic policies of teaching, research, innovation and extension, based on the needs that were identified. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-28 2014-08-26 2015-05-14T12:20:07Z 2018-07-21T00:11:44Z 2018-07-21T00:11:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOARES, Edgard Larry Andrade. Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação. 2013. 225 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5909 |
identifier_str_mv |
SOARES, Edgard Larry Andrade. Os ciclos de vida da faculdade independente do Nordeste Fainor nos caminhos da gestão aprendente e da inovação. 2013. 225 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842900013678592 |