De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870 |
Resumo: | The aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution. |
id |
UFPB_440d0a997fd35e8e23c093aad1ba27e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4870 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude NegraMovimento Hip-HopRepente NordestinoEducação Juventude NegraHip-Hop MovementRepente NordestinoBlack Youth EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente estudo, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), cujo tema é O Rap do movimento Hip-Hop nordestino como prática educativa da juventude negra, na cidade de João Pessoa-PB. A investigação central analisa o Rap do movimento Hip-Hop nordestino, aliado ao Coco de Embolada , significando uma forma do Repente nordestino , e como estes podem contribuir como prática educativa urbana da juventude negra. A metodologia é constituída de três momentos. No primeiro, está foi realizada a pesquisa bibliográfica. No segundo, a pesquisa documental e, por fim, a pesquisa participante. Verificamos até agora que o advento de um Repente-Rap, como manifestação híbrida desse encontro, contempla a associação dos elementos plásticos, cênicos e educativos que se entrecruzam nos universos da cultura Hip-Hop e da cantoria nordestina, tendo um papel fundamental na forma de denúncia social, além do fortalecimento do pertencimento étnico racial dessa juventude, confabulando novas formas de uma auto-gestão de lazer e sociabilidade juvenil negra. A pesquisa busca revelar novos modos de ser jovem negro na periferia brasileira e, para isto, o estudo foi ao encontro de respostas qualitativas sobre os desdobramentos das práticas de sociabilidades entre os Rappers paraibanos, pernambucanos e descendentes nordestinos da cidade de São Paulo, verificando que estas práticas vêm atualmente promovendo um protagonismo juvenil na periferia da cidade.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBAragão, Wilson Honoratohttp://lattes.cnpq.br/4673228883610996Alves, Valmir Alcântara2015-05-07T15:09:43Z2018-07-20T23:57:47Z2010-03-262018-07-20T23:57:47Z2008-05-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:48:25Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4870Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:48:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
title |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
spellingShingle |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra Alves, Valmir Alcântara Movimento Hip-Hop Repente Nordestino Educação Juventude Negra Hip-Hop Movement Repente Nordestino Black Youth Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
title_full |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
title_fullStr |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
title_full_unstemmed |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
title_sort |
De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra |
author |
Alves, Valmir Alcântara |
author_facet |
Alves, Valmir Alcântara |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aragão, Wilson Honorato http://lattes.cnpq.br/4673228883610996 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Valmir Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimento Hip-Hop Repente Nordestino Educação Juventude Negra Hip-Hop Movement Repente Nordestino Black Youth Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Movimento Hip-Hop Repente Nordestino Educação Juventude Negra Hip-Hop Movement Repente Nordestino Black Youth Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-20 2010-03-26 2015-05-07T15:09:43Z 2018-07-20T23:57:47Z 2018-07-20T23:57:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870 |
identifier_str_mv |
ALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842896355196928 |