De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Valmir Alcântara
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870
Resumo: The aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution.
id UFPB_440d0a997fd35e8e23c093aad1ba27e5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4870
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude NegraMovimento Hip-HopRepente NordestinoEducação Juventude NegraHip-Hop MovementRepente NordestinoBlack Youth EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente estudo, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), cujo tema é O Rap do movimento Hip-Hop nordestino como prática educativa da juventude negra, na cidade de João Pessoa-PB. A investigação central analisa o Rap do movimento Hip-Hop nordestino, aliado ao Coco de Embolada , significando uma forma do Repente nordestino , e como estes podem contribuir como prática educativa urbana da juventude negra. A metodologia é constituída de três momentos. No primeiro, está foi realizada a pesquisa bibliográfica. No segundo, a pesquisa documental e, por fim, a pesquisa participante. Verificamos até agora que o advento de um Repente-Rap, como manifestação híbrida desse encontro, contempla a associação dos elementos plásticos, cênicos e educativos que se entrecruzam nos universos da cultura Hip-Hop e da cantoria nordestina, tendo um papel fundamental na forma de denúncia social, além do fortalecimento do pertencimento étnico racial dessa juventude, confabulando novas formas de uma auto-gestão de lazer e sociabilidade juvenil negra. A pesquisa busca revelar novos modos de ser jovem negro na periferia brasileira e, para isto, o estudo foi ao encontro de respostas qualitativas sobre os desdobramentos das práticas de sociabilidades entre os Rappers paraibanos, pernambucanos e descendentes nordestinos da cidade de São Paulo, verificando que estas práticas vêm atualmente promovendo um protagonismo juvenil na periferia da cidade.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBAragão, Wilson Honoratohttp://lattes.cnpq.br/4673228883610996Alves, Valmir Alcântara2015-05-07T15:09:43Z2018-07-20T23:57:47Z2010-03-262018-07-20T23:57:47Z2008-05-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:48:25Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4870Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:48:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
title De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
spellingShingle De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
Alves, Valmir Alcântara
Movimento Hip-Hop
Repente Nordestino
Educação Juventude Negra
Hip-Hop Movement
Repente Nordestino
Black Youth Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
title_full De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
title_fullStr De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
title_full_unstemmed De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
title_sort De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra
author Alves, Valmir Alcântara
author_facet Alves, Valmir Alcântara
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Aragão, Wilson Honorato
http://lattes.cnpq.br/4673228883610996
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Valmir Alcântara
dc.subject.por.fl_str_mv Movimento Hip-Hop
Repente Nordestino
Educação Juventude Negra
Hip-Hop Movement
Repente Nordestino
Black Youth Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Movimento Hip-Hop
Repente Nordestino
Educação Juventude Negra
Hip-Hop Movement
Repente Nordestino
Black Youth Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The aim of this paper is to analyze the application of the multimidia resources in the classroom, specially the computer as in improvement for the Literature teaching face to the pedagogical practice in CEFET-AL, and verify how the use of these new technologies means will contribute to the progress of this pedagogical action. For that, it uses as theoretical reference mainly the contributions of Pierre Lévy (that studies the new technologies and the changes of the world nowadays) emphasizing the new relation with knowledge due to these changes, besides authors working in Teaching and Literature fields, such as Nelly Novaes Coelho, Marisa Lajolo, Fortini, Afrânio Coutinho, among others. It is appropriate to point out the importance of Reading when doing literature, where both are inseparable and interdependent. The corpus was organized base don written questionnaires with closed and mixed questions to a total 0f 79 students of the three years of the Medium Level (equivalent to High School) of CEFET-AL, and also a recorded interview with four teachers of the Language Area of this Institution.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-20
2010-03-26
2015-05-07T15:09:43Z
2018-07-20T23:57:47Z
2018-07-20T23:57:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870
identifier_str_mv ALVES, Valmir Alcântara. De repente o rap na educação do negro: O Rap do Movimento Hip-Hop Nordestino como Prática Educativa da Juventude Negra. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842896355196928