"A capoeira é tudo o que a boca come," representações sociais no batizado e troca de cordões no grupo Gangara
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13292 |
Resumo: | Capoeira nowadays has established itself as a form of systematised knowledge of relative cohesion, which has around itself traditions and elements of Brazilian social life. This paper aims to understand how, through capoeira, bodily practices become formative elements of identity, and also understand how these practices reveal elements in the society, which are inscribed in the spirit of capoeira. Furthermore, others objectives are: map memory and ancestry in capoeira; investigate how corporeality through capoeira is established as tradition and organised knowledge, especially in the particularity of the group Gangara in Bahia, and finally analyse the baptism and exchange of strands as social situation. To access the ethnographic elements, it was used the literature, semi-structured interviews and participant observation as methodological tools. After the analysis, it was found that the body functions as the main catalyst of disputes and structuring of social values. The rituality establishes itself as marker and identifier of knowledge and ways of update social reminiscences, setting traditions through the agency of collective memory, which is mobilized through corporeality developed by capoeiristas. |
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"A capoeira é tudo o que a boca come," representações sociais no batizado e troca de cordões no grupo GangaraCapoeiraCorpoMemóriaRitos/rituaisBodyMemoryRites/ritualsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIACapoeira nowadays has established itself as a form of systematised knowledge of relative cohesion, which has around itself traditions and elements of Brazilian social life. This paper aims to understand how, through capoeira, bodily practices become formative elements of identity, and also understand how these practices reveal elements in the society, which are inscribed in the spirit of capoeira. Furthermore, others objectives are: map memory and ancestry in capoeira; investigate how corporeality through capoeira is established as tradition and organised knowledge, especially in the particularity of the group Gangara in Bahia, and finally analyse the baptism and exchange of strands as social situation. To access the ethnographic elements, it was used the literature, semi-structured interviews and participant observation as methodological tools. After the analysis, it was found that the body functions as the main catalyst of disputes and structuring of social values. The rituality establishes itself as marker and identifier of knowledge and ways of update social reminiscences, setting traditions through the agency of collective memory, which is mobilized through corporeality developed by capoeiristas.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA capoeira na atualidade se consolida como forma de conhecimento sistematizado de coesão relativa, que tem em redor de si tradições e elementos da vida social brasileira. Este trabalho tem o objetivo de conhecer como, através da capoeira, as práticas corporais constituem-se em elementos formativos de identidades, compreender como estas práticas revelam elementos presentes na sociedade e inscritos no espírito da capoeiragem. Se objetiva aqui também: mapear a memória e a ancestralidade na capoeira; investigar como através da corporeidade a capoeira se estabelece enquanto tradição e conhecimento organizados, especialmente na particularidade do grupo Gangara na Bahia, e por fim analisar o batizado e troca de cordões como situação social. Para o acesso aos elementos etnográficos foram utilizados como ferramentas metodológicas o levantamento bibliográfico, entrevistas semiestruturadas e a observação participante. Após o percurso de análise observamos que o corpo funciona como principal catalizador das disputas e estruturação de valores sociais. A ritualidade se estabelece como demarcadora e identificadora de saberes e forma de atualização de reminiscências sociais, configurando tradições através do agenciamento da memória coletiva, por sua vez mobilizada por meio da corporeidade desenvolvida pelos capoeiristas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em AntropologiaUFPBAndrade, Maristela Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7202471430678926Bomfim, Eduardo Evangelista Costa2019-02-06T21:39:05Z2019-02-062019-02-06T21:39:05Z2013-09-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13292porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-02-06T21:39:05Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/13292Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-02-06T21:39:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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Capoeira nowadays has established itself as a form of systematised knowledge of relative cohesion, which has around itself traditions and elements of Brazilian social life. This paper aims to understand how, through capoeira, bodily practices become formative elements of identity, and also understand how these practices reveal elements in the society, which are inscribed in the spirit of capoeira. Furthermore, others objectives are: map memory and ancestry in capoeira; investigate how corporeality through capoeira is established as tradition and organised knowledge, especially in the particularity of the group Gangara in Bahia, and finally analyse the baptism and exchange of strands as social situation. To access the ethnographic elements, it was used the literature, semi-structured interviews and participant observation as methodological tools. After the analysis, it was found that the body functions as the main catalyst of disputes and structuring of social values. The rituality establishes itself as marker and identifier of knowledge and ways of update social reminiscences, setting traditions through the agency of collective memory, which is mobilized through corporeality developed by capoeiristas. |
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