Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, na Cristina Batista de Souza
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8615
Resumo: In our patriarchal society, gender relations are unequal: power is masculine and women are submissive and exploited. School, as well as other social institutions, collaborates with the construction of gender, reinforcing opposite behaviors between boys and girls. Reflecting on such dichotomies and their consequences for men and women is very important for the construction of gender equity. The distance learning specialization course on Gender and Diversity in School (GDE) offers teachers a space of reflection on gender learning and makes possible to re-signify their gender conceptions. Considering the importance of teacher continual education and the changes that it might produce in pedagogical and social practices, I attempted to investigate teachers’ learning experiences on gender during their life-course and the possibilities of resignification allowed by the GDE course. With this purpose, using content analysis, I analyzed activities (written texts) performed by 69 teachers during the Gender module. Results showed that the GDE-Specialization, and specifically the Gender Module, contributed for the resignification of gender learning experiences by the teachers involved, as well to the search of gender equity practices and respect for diversity in school. This research contributes to make visible the impacts of teacher continual education on gender issues, to the academic production on gender and education, and to the evaluation of the GDE program, implemented across Brazil in recent years.
id UFPB_546bcb565aa45b71f8025dd79869e451
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8615
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escolaAprendizagens de gêneroGender learningFormação docente continuadaPrática pedagógicaTeacher continual educationPedagogical practiceCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn our patriarchal society, gender relations are unequal: power is masculine and women are submissive and exploited. School, as well as other social institutions, collaborates with the construction of gender, reinforcing opposite behaviors between boys and girls. Reflecting on such dichotomies and their consequences for men and women is very important for the construction of gender equity. The distance learning specialization course on Gender and Diversity in School (GDE) offers teachers a space of reflection on gender learning and makes possible to re-signify their gender conceptions. Considering the importance of teacher continual education and the changes that it might produce in pedagogical and social practices, I attempted to investigate teachers’ learning experiences on gender during their life-course and the possibilities of resignification allowed by the GDE course. With this purpose, using content analysis, I analyzed activities (written texts) performed by 69 teachers during the Gender module. Results showed that the GDE-Specialization, and specifically the Gender Module, contributed for the resignification of gender learning experiences by the teachers involved, as well to the search of gender equity practices and respect for diversity in school. This research contributes to make visible the impacts of teacher continual education on gender issues, to the academic production on gender and education, and to the evaluation of the GDE program, implemented across Brazil in recent years.Em nossa sociedade patriarcal as relações de gênero desiguais: o poder é masculino e as mulheres se encontram submissas e exploradas. A escola, como outras instituições sociais, colabora nessa construção de gênero ao reforçar comportamentos opostos entre meninos e meninas. Refletir sobre essa dicotomia e as consequências que ela traz para homens e mulheres é de suma importância para a construção da equidade de gênero. O Curso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escola, se constitui em um espaço de reflexão sobre essas aprendizagens, proporcionando aos/às cursistas a possibilidade de refletir e ressignificar suas concepções de gênero. Considerando a importância dessa formação e as mudanças que ela pode produzir nas práticas pedagógicas e sociais, busquei investigar as aprendizagens de gênero dos/as cursistas do GDE/Especialização ao longo da vida e ao término da disciplina Gênero e as possibilidades de ressignificação propiciadas pelo curso. Para tanto analisei as atividades (textos escritos) de 69 docentes que cursaram o Módulo Gênero, utilizando a análise de conteúdo. Os resultados mostraram que o curso, e mais especificamente a disciplina Gênero, contribuiu para que os/as docentes ressignificassem suas aprendizagens e buscassem desenvolver práticas pedagógicas que promovam relações de gênero mais equânimes, e o respeito à diversidade na escola. A pesquisa contribui para visibilizar os impactos de uma formação docente continuada na temática de gênero, para a produção acadêmica nessa área de estudo e para a avaliação do próprio curso GDE, que vem sendo realizado em vários estados em anos recentes no Brasil.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCarvalho, Maria Eulina Pessoa dehttp://lattes.cnpq.br/4066341343633963Rosa, na Cristina Batista de Souza2016-09-05T17:33:27Z2018-07-20T23:57:18Z2018-07-20T23:57:18Z2016-02-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfROSA, Ana Cristina Batista de Souza. Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola. 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8615porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:45:39Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8615Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:45:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
title Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
spellingShingle Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
Rosa, na Cristina Batista de Souza
Aprendizagens de gênero
Gender learning
Formação docente continuada
Prática pedagógica
Teacher continual education
Pedagogical practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
title_full Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
title_fullStr Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
title_full_unstemmed Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
title_sort Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola
author Rosa, na Cristina Batista de Souza
author_facet Rosa, na Cristina Batista de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
http://lattes.cnpq.br/4066341343633963
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, na Cristina Batista de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagens de gênero
Gender learning
Formação docente continuada
Prática pedagógica
Teacher continual education
Pedagogical practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Aprendizagens de gênero
Gender learning
Formação docente continuada
Prática pedagógica
Teacher continual education
Pedagogical practice
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In our patriarchal society, gender relations are unequal: power is masculine and women are submissive and exploited. School, as well as other social institutions, collaborates with the construction of gender, reinforcing opposite behaviors between boys and girls. Reflecting on such dichotomies and their consequences for men and women is very important for the construction of gender equity. The distance learning specialization course on Gender and Diversity in School (GDE) offers teachers a space of reflection on gender learning and makes possible to re-signify their gender conceptions. Considering the importance of teacher continual education and the changes that it might produce in pedagogical and social practices, I attempted to investigate teachers’ learning experiences on gender during their life-course and the possibilities of resignification allowed by the GDE course. With this purpose, using content analysis, I analyzed activities (written texts) performed by 69 teachers during the Gender module. Results showed that the GDE-Specialization, and specifically the Gender Module, contributed for the resignification of gender learning experiences by the teachers involved, as well to the search of gender equity practices and respect for diversity in school. This research contributes to make visible the impacts of teacher continual education on gender issues, to the academic production on gender and education, and to the evaluation of the GDE program, implemented across Brazil in recent years.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-05T17:33:27Z
2016-02-16
2018-07-20T23:57:18Z
2018-07-20T23:57:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROSA, Ana Cristina Batista de Souza. Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola. 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8615
identifier_str_mv ROSA, Ana Cristina Batista de Souza. Ressignificações das aprendizagens de gênero de educadores/as no curso de especialização em gênero e diversidade na escola. 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842895094808576