“Tudo será para nós real, para vós teatro”: leitura da carta a D’alembert de Rousseau a partir do seu discurso sobre a desigualdade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22220 |
Resumo: | This project will present a reading of Rousseau’s Lettre à d’Alembert (1758) resorting to notions developed by the author in some of his other works, mainly, in his Discours sur l’origine et les fondements de l’inégalité parmi les hommes. Initially published as a response to the article Genève written by d’Alembert for the seventh volume of the Encyclopedia, the Letter is part of a debate in which some of the greatest writers of the French Enlightenment were engaged. In the Letter, Rousseau directly addresses D’Alembert; however, when it comes to the question of the pedagogical function of the theater, Rousseau's critique is also directed to Voltaire and Diderot, who regarded the theater scene as highly important. Going beyond the traditional analyzes that approach the Letter in metaphysical or “theological” terms, Rousseau’s critique of the spectacle is the first social critique on the theater and brings a new and original notion of “history”, developed by Rousseau in the Discours, a work that is in the center of the debate that engaged these philosophers and gave rise to Rousseau’s writing of the Lettre à d’Alembert. A reading comparing these two works by Rousseau will be the object of this work. |
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“Tudo será para nós real, para vós teatro”: leitura da carta a D’alembert de Rousseau a partir do seu discurso sobre a desigualdadeIlustraçãoRousseauTeatroPolíticaEnlightenmentTheaterPoliticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAThis project will present a reading of Rousseau’s Lettre à d’Alembert (1758) resorting to notions developed by the author in some of his other works, mainly, in his Discours sur l’origine et les fondements de l’inégalité parmi les hommes. Initially published as a response to the article Genève written by d’Alembert for the seventh volume of the Encyclopedia, the Letter is part of a debate in which some of the greatest writers of the French Enlightenment were engaged. In the Letter, Rousseau directly addresses D’Alembert; however, when it comes to the question of the pedagogical function of the theater, Rousseau's critique is also directed to Voltaire and Diderot, who regarded the theater scene as highly important. Going beyond the traditional analyzes that approach the Letter in metaphysical or “theological” terms, Rousseau’s critique of the spectacle is the first social critique on the theater and brings a new and original notion of “history”, developed by Rousseau in the Discours, a work that is in the center of the debate that engaged these philosophers and gave rise to Rousseau’s writing of the Lettre à d’Alembert. A reading comparing these two works by Rousseau will be the object of this work.NenhumaEste projeto tem por finalidade apresentar uma proposta de leitura do texto Carta a D’Alembert sobre os espetáculos (1758) de Rousseau baseada em noções apresentadas em outros textos do autor e, principalmente, no Discurso sobre as origens e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Originalmente redigida como uma resposta ao verbete Genebra escrito por d’Alembert no sétimo volume da Enciclopédia, a Carta orbita em torno de uma contenda que reuniu os maiores nomes da Ilustração francesa. D’Alembert seria seu interlocutor “direto” na carta, porém, na discussão sobre o papel pedagógico do teatro, a crítica de Rousseau também dialoga com Voltaire e com Diderot, que reputavam elevada importância à cena teatral. Superando as análises tradicionais em que a Carta poderia se encaixar, a saber, em um registro metafísico ou “teológico”, a crítica aos espetáculos realizada por Rousseau se apresenta como a primeira crítica social feita ao teatro e revela no interior do seu discurso uma noção de “história” particular, apresentada no Discurso sobre a desigualdade, que seria o nervo do embate que envolveu esses pensadores e motivou a redação da Carta a d’Alembert. O resultado da leitura comparada entre esses dois textos do autor será o conteúdo apresentado nesse trabalho.Universidade Federal da ParaíbaBrasilFilosofiaPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFPBPersch, Sérgio Luíshttp://lattes.cnpq.br/0515238387960441Silva Filho, José Paulo da2022-02-25T18:15:35Z2021-08-092022-02-25T18:15:35Z2021-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22220porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-04-27T12:22:56Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22220Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-04-27T12:22:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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This project will present a reading of Rousseau’s Lettre à d’Alembert (1758) resorting to notions developed by the author in some of his other works, mainly, in his Discours sur l’origine et les fondements de l’inégalité parmi les hommes. Initially published as a response to the article Genève written by d’Alembert for the seventh volume of the Encyclopedia, the Letter is part of a debate in which some of the greatest writers of the French Enlightenment were engaged. In the Letter, Rousseau directly addresses D’Alembert; however, when it comes to the question of the pedagogical function of the theater, Rousseau's critique is also directed to Voltaire and Diderot, who regarded the theater scene as highly important. Going beyond the traditional analyzes that approach the Letter in metaphysical or “theological” terms, Rousseau’s critique of the spectacle is the first social critique on the theater and brings a new and original notion of “history”, developed by Rousseau in the Discours, a work that is in the center of the debate that engaged these philosophers and gave rise to Rousseau’s writing of the Lettre à d’Alembert. A reading comparing these two works by Rousseau will be the object of this work. |
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